Vraag

• Daan1985
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 17-11-2022
Hallo ook ik ben bezig met om te oriënteren voor zonnepanelen.

Voorzijde van onze woning is op het oosten en de achterzijde op het westen. Wij kunnen in ieder geval 14 panelen kwijt ( misschien 16 ). Ik zou graag een 3 fase omvormer willen hebben. Ik heb gezien bij solar edge dat je een 3 fase omvormer korte string hebt voor daken met minder panelen. Deze omvormer heeft dezelfde opstartspanning als een 1 fase omvormer.

Het bedrijf waar ik een offerte van heb geeft aan dat dit alleen kan met optimizers s500b van solar edge en niet met de optimizers die ze eerst berekend hadden ( solar edge S440) ivm de opstartspanning. Mijn idee is dat het niets uit zou moeten maken...omdat de omvormer dezelfde opstartspanning heeft als een 1 fase omvormer... Misschien zie ik het ook verkeerd vandaar mijn vraag.

Kan iemand mij een advies geven of dit klopt of dat er nog andere mogelijkheden zijn.

De zonnepanelen betreffen canadiansolar 400 fulltime Black m10cell (1.72x1.14m)

Alvast bedankt.

Alle reacties

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Daan1985 schreef op donderdag 10 november 2022 @ 08:56:
Mijn idee is dat het niets uit zou moeten maken...omdat de omvormer dezelfde opstartspanning heeft als een 1 fase omvormer... Misschien zie ik het ook verkeerd vandaar mijn vraag.
Het maakt wel uit, kijk maar eens naar de datasheet van de S serie power optimizer:

https://www.solaredge.com...er-s-series-datasheet.pdf

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/us2cqRUDq4n0PzNobSkJtU18keo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qZ1rfXAUKlTKkyPw2cgNDSNa.png?f=fotoalbum_large

Oftewel, als je naar een 3 fase omvormer wilt heb je ten minste 14 S500B's nodig en ten minste 16 S440's nodig. En zoals je ziet voor de RWB (korte strings) variant zijn de aantallen anders.
Jij zit dus met 14 of 16 panelen net op dit kantelpunt.

Beste is om je ontwerp door de SolarEdge designer te (laten) halen en op basis van de uitkomst de voorgestelde opstelling te valideren. SE Designer kan je zelf doen, of aan de installateur een designer rapport opvragen.

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

• johan_L
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 10-09 16:02
blackd schreef op donderdag 10 november 2022 @ 09:10:
[...]

Oftewel, als je naar een 3 fase omvormer wilt heb je ten minste 14 S500B's nodig en ten minste 16 S440's nodig. En zoals je ziet voor de RWB (korte strings) variant zijn de aantallen anders.
Jij zit dus met 14 of 16 panelen net op dit kantelpunt.

Beste is om je ontwerp door de SolarEdge designer te (laten) halen en op basis van de uitkomst de voorgestelde opstelling te valideren. SE Designer kan je zelf doen, of aan de installateur een designer rapport opvragen.
Wees je er van bewust dat de minimum aantallen panelen per orientatie gelden, en in de zon moeten liggen. Als je schaduw hebt wordt het minimum aantal al hoger. Er zijn op het forum voorbeelden te vinden waar de installateur goed de mist in is gegaan door dit principe even te vergeten.

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 14:07
Daan1985 schreef op donderdag 10 november 2022 @ 08:56:

Voorzijde van onze woning is op het oosten en de achterzijde op het westen. Wij kunnen in ieder geval 14 panelen kwijt ( misschien 16 ).
Dat kan prima op een stringomvormer met 2MPPT.
Ik zou graag een 3 fase omvormer willen hebben.
1 fase kan ook nog net met 2x 2800Wp O/W. Wat is de dakhelling?
Ik heb gezien bij solar edge dat je een 3 fase omvormer korte string hebt voor daken met minder panelen. Deze omvormer heeft dezelfde opstartspanning als een 1 fase omvormer.
Waarom duur SolarEdge als het met een veel minder dure stringomvormer kan?