Vraag

• HansAnderson
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 29-07 09:10
Hoi, :) simyo heeft nu black friday 20gb onbeperkt bellen 12 euro per maand met 2 jarig abonnement.

Daarom mijn keuze op de Motorola moto g60 (goedkoopste telefoon bij simyo 168 euro/ 2 jaar updates) en samsung A53 (264 euro/ 5 jaar updates).

Mijn vraag: is het 100 euro extra waard voor de Samsung A53 qua specs, 3 jaar extra updates en beter waterproof?

(Samsung heeft 5g, maar simyo (provider) heeft geen 5g dus gebruik ik niet)

Mobiel wil ik met name gebruiken voor de camera voor social media, gamen doe ik er niet op.

(Ik heb 5 jaar met mijn s7 gedaan, die gaat nu begeven :(

Alvast dank :)

Mvg, Hans

Ps: er is ook een oppo a57 voor zelfde geld als de Motorola

Ps2: de Motorola g60 en de samsung a53 zijn via simyo allebei 100 euro goedkoper qua marktwaarde

Smarthome => Smartphone

[ Voor 8% gewijzigd door Septillion op 10-11-2022 16:52 ]

Beste antwoord (via HansAnderson op 15-11-2022 16:53)

• RepareerDroid
  • Registratie: September 2022
  • Niet online
De G60 komt met Android 11 en krijgt na Android 12 geen OS update meer. De Samsung A53 komt met Android 12 en krijgt 4 OS updates (inmiddels is de Android 13 update al beschikbaar).
Daarnaast is de G60 al een jaar oud, dus nog maar een 1 jaar aan veiligheids patches (die 2 jaar telt vanaf de release van de telefoon, niet vanaf de aankoop datum).

De G60 lijkt me dus sowieso geen aanrader meer.

De A53 heeft verder i.t.t. de G60 een OLED scherm, stereo luidsprekers en een Gorilla Glass 5 beschermd scherm.

De Oppo A57 is een lager budget toestel en is zonder abo al voor rond de 180 euro te verkrijgen. Net als de G60 geen OLED scherm, maar een IPS scherm met max 90Hz verversingssnelheid (de andere 2 toestellen ondersteunen 120Hz), lagere scherm resolutie (720 x 1612 vs rond de 1080 x 2400 van andere 2 toestellen), mindere camera en geen extra cameras, geen NFC en ook geen Gorilla Glass 5. Het toestel is wel nieuw en komt dus met Android 12 en krijgt begin volgend jaar in ieder geval nog Android 13.

Uit deze selectie zou ik zeker die honderd euro extra er wel voor over hebben. Alleen al voor de update zekerheid.

Alle reacties

• HansAnderson
/

[ Voor 100% gewijzigd door HansAnderson op 10-11-2022 03:38 . Reden: per ongeluk extra comment ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +4 Henk 'm!

• RepareerDroid
  • Registratie: September 2022
  • Niet online
De G60 komt met Android 11 en krijgt na Android 12 geen OS update meer. De Samsung A53 komt met Android 12 en krijgt 4 OS updates (inmiddels is de Android 13 update al beschikbaar).
Daarnaast is de G60 al een jaar oud, dus nog maar een 1 jaar aan veiligheids patches (die 2 jaar telt vanaf de release van de telefoon, niet vanaf de aankoop datum).

De G60 lijkt me dus sowieso geen aanrader meer.

De A53 heeft verder i.t.t. de G60 een OLED scherm, stereo luidsprekers en een Gorilla Glass 5 beschermd scherm.

De Oppo A57 is een lager budget toestel en is zonder abo al voor rond de 180 euro te verkrijgen. Net als de G60 geen OLED scherm, maar een IPS scherm met max 90Hz verversingssnelheid (de andere 2 toestellen ondersteunen 120Hz), lagere scherm resolutie (720 x 1612 vs rond de 1080 x 2400 van andere 2 toestellen), mindere camera en geen extra cameras, geen NFC en ook geen Gorilla Glass 5. Het toestel is wel nieuw en komt dus met Android 12 en krijgt begin volgend jaar in ieder geval nog Android 13.

Uit deze selectie zou ik zeker die honderd euro extra er wel voor over hebben. Alleen al voor de update zekerheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaahp
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18-03-2024
Ik sluit me aan bij @RepareerDroid

Daarbij heeft de A53 een betere processor: daardoor stottert de telefoon minder en gaat hij ook langer mee zonder irritant langzaam te worden.

Telefoon website pokky.nl aan het bouwen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 12:11
Gezien je lang doet met je telefoon zou ik ook voor de lange update support gaan van een A53. In de instellingen zet je dan de 5G uit voor het mobiele netwerk tot het wel ondersteund gaat worden door Simyo, dat scheelt netwerk zoeken, dus accu gebruik.

Ik vind die updates zo belangrijk omdat je hele leven tegenwoordig aan de telefoon lijkt te hangen en dat het steeds meer wordt, dus net als mensen die pinpassen kopiëren of malware en ransomware verspreiden op computers zal dat ook op de telefoons steeds meer een doelwit worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansAnderson
@swhnld @Jaahp @RepareerDroid Dank allemaal voor jullie uitleg!

Twijfel nu tussen samsung A53 5g, 6gb ram 128gb ging=264,- euro. (Excl lader)

En samsung A52s 5g, 8gb ram 256gb =280,- (snellere processor en incl lader)

wat is belangrijker voor longevity telefoon? Snellere processor van de A52s of 2 jaar langer updates bij de A53?

Wil mobiel zo lang mogelijk gebruiken, dus niet na 2 jaar een nieuwe :)

(- Voordelen A53 Foto's mooier + iets betere accu + 4 jaar updates
- nadeel misschien net te trage cpu/gpu vergeleken met de A52s)

[ Voor 30% gewijzigd door HansAnderson op 13-11-2022 06:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swhnld
Je antwoord is in de openingspost eigenlijk door jezelf gegeven.
Belangrijkste is camera + social media, maar geen gamen.
Je hebt de extra snelheid dus niet nodig voor gamen. Camera is belangrijk. Dus A53.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansAnderson
swhnld schreef op zondag 13 november 2022 @ 08:21:
Je antwoord is in de openingspost eigenlijk door jezelf gegeven.

[...]

Je hebt de extra snelheid dus niet nodig voor gamen. Camera is belangrijk. Dus A53.
Klopt ik heb de snelheid niet nodig voor gamen :) Maar mijn vraag is eigenlijk wat is slechter voor lange termijn 4+ jaar. Een relatief langzame processor die nu al af en toe een beetje kan haperen en langzamer wordt naarmate vereisten hoger worden.

Of mogelijke malware over 2 jaar die ook je telefoon langzamer kan maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swhnld
Mijn ouders hebben een A42 nu 1,5 jaar, en nog geen vertragingen merkbaar. Zelfde processor als de normale A52 maar slechts 4 gb geheugen.
Zowel A53 als A52s zijn sneller dan die telefoons.
Dus mijn verwachting is dat het zal blijven voldoen. En zo er toch een keer vertraging lijkt te zijn helpt toestel cache wissen en ongebruikte apps opruimen vaak al.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cptbuttlick
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 09:50

cptbuttlick

Team green

Heb hier een a53 van werk, zou er zeker niet al teveel voor betalen.
Het ding is nice en netjes maar zeker niet heel goed.
De haptic is enorm slecht.
Pagina: 1