Ik vind de oplossing niet met X.ZOEKEN in Excel

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• MattyUlenaers
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 30-11-2022
Beste,

Ik zit met het volgende dilemma. In de rechtskolom onder de naam zou ik graag zien van dat de persoon in kwestie aanwezig was op de datum van de vergadering.
Ik heb dit geprobeerd met de functie = X.ZOEKEN, maar mij lukt het niet. Ik dacht eerst op datum te zoeken, en in het tweede deel van de formule zocht ik dan of de persoon ( in het voorblad Caroline ) aan- of afwezig was op de datum die ingegeven is. Zie formule

=X.ZOEKEN(H5;Tabel2[Vergaderdata];Tabel2[Aanwezigheden];X.ZOEKEN(H7;Tabel2[Aanwezig];Tabel2[Vergaderdata]))

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lIHe8amXcgn_pIN-UZOpNqN5JH8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WUZluPpSBTLstxy53SD3wRwY.jpg?f=fotoalbum_large

ik kom echter nooit tot het gewenste resultaat.

Hoe kan ik dit oplossen ?

Alle reacties

• hjtuinenburg
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 06-05 13:25
X.zoeken zoekt naar een waarde in een kolom, en geeft de bijbehorende waarde uit een andere kolom. Probleem hier is dat er twee voorwaarden zijn.

Een oplossing is om een niet-zichtbare samengestelde index te maken.

Zet in A4 bijvoorbeeld de formule =B4&D4
De waarde wordt dan Peter28/10/2022
Kopieer de formule door tot A24 en verberg eventueel de kolom.

In H8 komt dan de formule =X.zoeken(H7&$H$5;$A4:$A23;$D4:$D23)

Even uit mijn hoofd, niet getest en misschien dat het niet lekker loopt wegens de datums, maar dat is globaal het idee.

[ Voor 6% gewijzigd door hjtuinenburg op 10-11-2022 02:11 ]

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:28

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Excel is clientsoftware, en geen Windows besturingssysteem. Ik verplaats je topic dan ook even naar: Client software algemeen

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:55

Tazzios

..

Gebruik een draaitabel, dan heb je ook geen problemen met nieuwe personen.
  1. Klik op een cel in je tabel
  2. ga naar invoegen en klik op draaitabel
  3. klik op OK
  4. Sleep datum naar filters en de naam kolom naar rijen(of kolom)
  5. Klaar
Of je gebruikt gewoon je tabel filter. :+

[ Voor 9% gewijzigd door Tazzios op 10-11-2022 09:44 ]

• MattyUlenaers
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 30-11-2022
hjtuinenburg

Bedankt voor je antwoord. Jouw redenering kan ik volgen. Maar het resultaat krijg ik niet. Telkens komt het volgende te staan #WAARDE!

Tazzios,

Het gebruik van de draaitabel ken ik. Maar voor het geen ik het wil toepassen is het niet te gebruiken. Daarom dat ik een andere oplossing aan het zoeken ben. Maar in ieder geval bedankt voor je reactie

• hjtuinenburg
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 06-05 13:25
Bij mij werkt het:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UE1vC_bWApcUyI6iamGQAhQdIy0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/snkSFUBb4eopttMMdLsuNunr.png?f=fotoalbum_large

Waar het mis zou kunnen gaan is als de datum in H5 of de data in de tabel D4:D23 op één van de twee plekken een tekstveld is in plaats van een datumveld.

Even op beide plekken de celeigenschappen controleren.

[ Voor 49% gewijzigd door hjtuinenburg op 10-11-2022 11:55 ]

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Zoek even op het forum met zoeken meerdere criteria oid. De vraag is vaker langsgekomen (en beantwoord) :)

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

Pagina: 1