Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Enphase 3 fase Q-relais met 2 fase gebruik

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Martud
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 24-07 14:05
Ik wil binnenkort zonnepanelen leggen en daarop Enphase IQ micro-omvormers aansluiten.
Het worden 2 rijen van elk 6 zonnepanelen. Deze rijen komen op verschillen plekken te liggen.
Daarom zullen er in de meterkast twee 1 fase kabels binnenkomen.
Deze wil ik aansluiten op een Enphase Q-relais i.c.m. een Enphase Envoy S Metered.
Mijn vragen:
Kan ik de twee 1 fase kabels aansluiten op een 3 fase Q-relais (waarbij dan 1 fase van het Q-relais niet wordt gebruikt) en mag ik vanaf het Q-relais naar twee 1fase aardlekautomaten of moet het dan een 3 fase aardlekautomaat worden?
2. En werkt dan vervolgens de Enphase Envoy S Metered (waarop ook maar twee fasen worden
gebruikt) nog correct?

Alle reacties

• marcink
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 16-10 07:29
Kan je gewoon de 2 fasen aansluiten en ze gaan gewoon werken , maar nog beter kun je gewoon alles met 5 aders kabel gebruiken en 3 fase systeem maken .

• Martud
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 24-07 14:05
#marcink: vijf aderige kabel kan ik niet kwijt. De VD installatiekabels vanaf de twee verdeeldozen naar de meterkast gaan door twee bestaande loze 5/8 leidingen.
Nu dacht ik ook ergens gelezen te hebben dat je twee 1 fase kabels vanaf het 3 fase Q-relais niet naar twee 1 fase aardlekautomaten mag leiden, maar naar een 3 fase aardlekautomaat. Is dat juist?

• Tech_Thom
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18-11 23:14
Martud schreef op donderdag 10 november 2022 @ 10:29:
#marcink: vijf aderige kabel kan ik niet kwijt. De VD installatiekabels vanaf de twee verdeeldozen naar de meterkast gaan door twee bestaande loze 5/8 leidingen.
Nu dacht ik ook ergens gelezen te hebben dat je twee 1 fase kabels vanaf het 3 fase Q-relais niet naar twee 1 fase aardlekautomaten mag leiden, maar naar een 3 fase aardlekautomaat. Is dat juist?
Waarom zou je van een 3 fase q relais naar een 1 fase aardlekautomaat willen gaan? In dat geval kan je net zo goed de 12 panelen met een 1 fase q relais aanleggen en de 2 strings op het dak al bundelen, op 1 fase relais en aardlek.

Met oog op mogelijke software aanpassing in de toekomst, en om middag uur afsluiting bij piep belasting, voor te zijn kan je beste de 2 fases volledig aansluiten op 3 fase relais en aardlek. De komende jaren zal een 1 fase setup echter hetzelfde resultaat geven in mijn optiek….