High end werk-PC voor een solar powered camper

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Photonman
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 02-02 23:45
Hoi Medetweakers,

Ik maak een grote stap in m'n leven en ben in de afrondingsfase van het (om)bouwen van mijn camperwagen. PCs en gamen is een grote hobby en heb al wat ideeën bij elkaar gesprokkeld. Ik hoor graag feedback en ideeën! Ik heb een best grote 1600 Ah accu en ongeveer 450W aan maximaal opwekkingsvermogen met zonnepanelen.

Daarom wil de PC zo efficiënt mogelijk laten zijn! Helaas is de Mac Studio/Mini geen goede optie omdat ik macOS niet fijn vind werken, en ook niet goed werkt met alle software. Ik heb tot nu toe een laptop gebruikt (HP met Quadro graphics uit 2018), maar vind het kleine scherm en dun toetsenbord niet fijn, en ze kunnen in de zomer enorm heet en luid worden. Vooral als ik meerdere uren bezig ben ik bang (en heb ervaren) dat deze laptops gaat throttelen en oncomfortabel worden om te gebruiken.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Grote AutoCad projecten (Civil3D, Revit, SolidWorks), ArcGis (niet zwaar), Adobe premiere pro (hobby), photoshop. Voor de rest ook af en toe wat games zoals F1 2022, World of Warcraft, Diablo 4 (als het uitkomt), en veel indie games zoals Slay the Spire, Satisfactory, SpaceChem, Valheim, Northgard welke allemaal niet zo zwaar zijn.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik ben hier erg flexibel mee. Ik kan het via m'n werk aanschaffen dus BTW mag eraf. €5000 ex. BTW is prima (ik heb al geinformeerd bij winkels als Megekko en Azerty waar het geen probleem is om per e-mail een zakelijke bestelling te doen), dus zo rond de €6000 voor alles bij elkaar. Maar als daar 10% bovenop is krijg ik het nog wel rond.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Alleen een iFi Zen DAC V2 die ik over heb (waren 2 bezorgd door Amazon en hoef het niet terug te sturen lol)

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Bijna alles: PC - 4k 30"+ Monitor (wat ook als TV gebruikt gaat worden) - Muis - Keyboard - (Goeie) Koptelefoon - Microfoon (voor heel af en toe (video)bellen en Discord, m'n internet zal niet geweldig zijn overal) - UPS

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen zware voorkeur. Ik heb veel goede ervaringen met Logitech en Sennheiser omdat deze erg lang mee lijken te gaan!

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
- Ik wil graag dat de PC relatief stil is. Goeie airflow, maar een akoestisch stille kast is ook prima! Een beetje flashy mag wel, maar minimale RGB.
- Mijn streven is maximaal 200W aan (piek)vermogen, dan kan ik de PC zo goed als de hele dag gebruiken.
- 6TB SSD opslag is een mooi streven. Een paar keer per jaar maak ik backups naar de cloud, en wanneer mogelijk thuis in mijn NAS ook nog voor belangrijke bestanden

Ga je overklokken?
[i]Zeker niet! Ik wil de Ryzen 7950X in 65W ECO modus zetten n.a.v. de video van Gamers Nexus! De RTX A2000 leek mij ook wel geschikt aangezien hij redelijk kan gamen, geschikt is voor CAD, en slechts 70W lijkt te gebruiken/i]

Wat verwacht je van ons?
De PC hoeft van mij totaal niet "bang-for-buck" te zijn. Ik wil dat het lang mee gaat, en robuuste onderdelen heeft gezien het vele onderweg zijn. Waar ik nog niet helemaal over uit ben is de randapparatuur, maar ook de core componenten sta ik overal open voor suggesties. Een HDR monitor leek mij wel mooi, maar gezien de reviews gebruiken deze vaak ook 2 tot 3 keer de stroom....

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 9 7950X Boxed€ 819,-€ 819,-
1MoederbordenMSI MPG B650I EDGE WIFI€ 289,-€ 289,-
1VideokaartenPNY Nvidia RTX A2000 12GB€ 699,90€ 699,90
1BehuizingenFractal Design Torrent Nano Black TG Dark Tint€ 109,90€ 109,90
1MonitorenASUS ROG Swift PG32UQ Zwart€ 990,31€ 990,31
1HoofdtelefoonsSennheiser HD 660 S (Zwart)€ 365,26€ 365,26
1ProcessorkoelingNoctua NH-D15 chromax.black€ 109,90€ 109,90
1ToetsenbordenLogitech MX Mechanical (Kailh Choc Brown V2, Qwerty US)€ 137,90€ 137,90
1MuizenLogitech MX Master 3S Grafiet€ 97,79€ 97,79
1MuismattenLogitech G840€ 37,37€ 37,37
1Geheugen internG.Skill Ripjaws S5 F5-6000J3238G32GX2-RS5K (F5-6000J3238G32GA2-RS5K)€ 491,13€ 491,13
1VoedingenSeasonic Prime Fanless TX-600€ 222,64€ 222,64
1Solid state drivesSamsung 980 Pro (zonder heatsink) 2TB€ 234,99€ 234,99
1Solid state drivesWD Red SN700 4TB€ 542,-€ 542,-
1UPS en stekkerdozenAPC Back-UPS BE850G2-GR (Europees)€ 133,11€ 133,11
1MicrofoonsAntlion Audio ModMic Wireless€ 131,89€ 131,89
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 5.412,09

[ Voor 0% gewijzigd door Photonman op 10-11-2022 15:25 . Reden: Goedkoper Moederbord aangezien ik niet wist dat B650 al uit was. ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dronium
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 23:18
De PC komt dus in een Camper aan een ACCU te hangen . . . Waarom dan nog een UPS (lees accu) er tussen dat voert alleen het stroom verbuik maar op.
Verder is het met deze samenstelling misschien beter om een voeding met fan te nemen voor wat extra airflow.

Over robustheid valt niet veel te zeggen daarvoor zijn de belangrijkste componenten nog te nieuw.

• Photonman
Dronium schreef op woensdag 9 november 2022 @ 23:50:
De PC komt dus in een Camper aan een ACCU te hangen . . . Waarom dan nog een UPS (lees accu) er tussen dat voert alleen het stroom verbuik maar op.
Verder is het met deze samenstelling misschien beter om een voeding met fan te nemen voor wat extra airflow.

Over robustheid valt niet veel te zeggen daarvoor zijn de belangrijkste componenten nog te nieuw.
Het is zeker nog de vraag of ik wel een ups ga doen, misschien is het inderdaad overkill nu ik erover nadenk.. Het voelde aan als een extra backup als er iets mis is met de stroomvoorziening bijvoorbeeld, maar een accu op een accu is inderdaad niet erg efficiënt.. thanks

• Therazor
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 22:34
Ik kan nu niet even een betere alternatieve componenten voor je aanbieden wegens een gebrek aan tijd hiervoor maar dit systeem wat je hier laat zien is alles behalve efficiënt. Deze processor vreet je power op onder load en temperaturen in je mini ITX kast zullen bijzonder moeilijk zijn om fatsoenlijk omlaag te houden. Aangezien de huidige nieuwste processoren van zowel Intel als AMD kacheltjes zijn, lijkt het me misschien beter om het een generatie ouder op te gaan zoeken. Centjes zijn geen probleem maar van alles het snelste en het kleinste gaat heel lastig worden in de gegeven situatie.

3650Wp 15gr ZO, Enphase iq8+

• utbone
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17:02
Is het niet verstandiger om een gaming laptop te kopen?

U heeft de melk horen klotsen maar weet niet waar de tepel hangt

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16-05 14:01

Croga

The Unreasonable Man

Voor dat soort bedragen zou ik toch echt sterk adviseren om naar een laptop te kijken. Het stroomverbruik van een laptop valt echt in het niet bij dat van een Desktop PC en daarnaast houdt je de mogelijkheid open om op de accu van de laptop verder te gaan.

Je bezwaar, een klein scherm, is zeer eenvoudig op te lossen door er een extern schem (of volledige externe werkplek) aan te hangen.

• Eskimoo
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 16-05 10:59
Precies wat hierboven wordt gezegd.
Een gaming laptop is het beste ook in mijn ogen.
Je kan eventueel een docking systeem nog nemen om daar alle randapparatuur op aan te sluiten.
Of eventueel dus op het bed te gamen.

Daarnaast mocht je stroom "op" zijn kun je altijd terugvallen op de accu.

• canonball
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 19:30
Ipv een gaming laptop zou je ook een hp Z-book ofzo kunnen overwegen, die zijn daarvoor bedoelt (zakelijk)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• youridv1
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 16-05 10:09
Therazor schreef op donderdag 10 november 2022 @ 09:11:
Ik kan nu niet even een betere alternatieve componenten voor je aanbieden wegens een gebrek aan tijd hiervoor maar dit systeem wat je hier laat zien is alles behalve efficiënt. Deze processor vreet je power op onder load en temperaturen in je mini ITX kast zullen bijzonder moeilijk zijn om fatsoenlijk omlaag te houden. Aangezien de huidige nieuwste processoren van zowel Intel als AMD kacheltjes zijn, lijkt het me misschien beter om het een generatie ouder op te gaan zoeken. Centjes zijn geen probleem maar van alles het snelste en het kleinste gaat heel lastig worden in de gegeven situatie.
Ik adviseer je beter te lezen. Dit heb je namelijk volledig overgeslagen:
Ga je overklokken?
Zeker niet! Ik wil de Ryzen 7950X in 65W ECO modus zetten n.a.v. de video van Gamers Nexus! De RTX A2000 leek mij ook wel geschikt aangezien hij redelijk kan gamen, geschikt is voor CAD, en slechts 70W lijkt te gebruiken
Volgensmij kom je tijdens 65 watt eco mode uit op 88 watt PPT voor de hele socket. Gecombineerd met een 70 watt gpu als de RTX A2000 kom je dan aan maximaal 158 watt uit, wat echt prima te koelen is in een torrent nano.

Overigens draait een vriend van mij een i9 12900K + RTX 3090 in een torrent nano en die heeftt 0 issues met case temp. Dus het zit sowieso al snor, maar al helemaal met hoe TS het wil aanpakken.

Daarnaast, voor iedereen in dit topic die LAPTOP roept. Een beetje dikke ZBook of gaming laptop met een snelle processor erin trekt ook gewoon 100-150 watt uit de muur onder load. Max turbo power van een i7 12700H is ook gewoon 115 watt. Er zit niet voor niks een 200 watt adapter bij die dingen. Dus zo "in het niet" valt deze desktop niet.

Dus als deze setup, binnen de camper, redelijk statisch is, waar het aan de hand van de beschrijving toch wel op lijkt, dan snap ik wel dat je voor een desktop kiest. Met de instellingen van OP zit je naar hetzelfde piek wattage te kijken en 5-10x de heatsink capaciteit...

De andere voordelen blijven ook gewoon staan. Uitbreidbaarheid, onderhoudbaarheid. Een moderne laptop is bijna niet upgradeable en geen van de onderdelen zijn eigenlijk goed herbruikbaar. Misschien de opslag, maar dat is het dan ook wel.

Ik snap wel dat iedereen gelijkt denkt LAPTOPS ZIJN ZUINIG, maar moderne mobile workstations zoals ZBooks met een dikke i7-i9 en een RTX A2000 zijn alles behalve zodra je ze daadwerkelijk belast.

Overigens geeft TS ook gewoon expliciet waarom hij GEEN laptop meer wil:
Ik heb tot nu toe een laptop gebruikt (HP met Quadro graphics uit 2018), maar vind het kleine scherm en dun toetsenbord niet fijn, en ze kunnen in de zomer enorm heet en luid worden. Vooral als ik meerdere uren bezig ben ik bang (en heb ervaren) dat deze laptops gaat throttelen en oncomfortabel worden om te gebruiken.
Dus met alle respect @canonball @utbone @Croga @Eskimoo , lees gewoon de TS
Eskimoo schreef op donderdag 10 november 2022 @ 10:27:
Daarnaast mocht je stroom "op" zijn kun je altijd terugvallen op de accu.
Waarom denk je dat OP een APC UPS stekkerdoos in zijn lijst heeft staan?

Dan, voor @Photonman
Je perkt de CPU heel erg in vanwege efficientie, dus is een uitvoering: ASRock B650E PG-ITX WiFi dan niet voldoende?

Zelfde voor de CPU koeler, een 65 watt afgestelde 7950X lijkt me prima te koelen met de compactere S versie. De full fat NH-D15 past overigens wel in de torrent nano. Controleer even op de noctua site met de compatibility checker of de grote D15 niet tegen de VRM koeler van je moederbord aan botst.
Dan past de NH-D15S of de NH-U14S misschien wel.

Verder opzich prima componenten.
Ik heb ooit via Drop.com de HD6XX besteld. Dat is nu al 2 jaar mijn daily driver. Ooit eens getest tegenover de HD660S van een collega en ik hoorde of voelde (bouwkwaliteit) geen verschil. de 6XX is een stuk goedkoper dan de 660S

@Thomg ik denk dat je idle verbruik redelijk op kunt lossen door de pc gewoon consequent af te sluiten wanneer hij niet in gebruik is en voor lichte taken, of netflix ofzo, gewoon een tablet of een instap laptopje ernaast te houden. Een nuc kan wel, maar dan moet je wel weer de monitoren gaan draaien enzo. Dus daar gaat dan weer een stuk van je besparing op idle verbruik.

[ Voor 33% gewijzigd door youridv1 op 10-11-2022 11:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:56

Thomg

Aww yiss

Vooral in idle gaat een desktop vermogen vreten in vergelijking met een laptop.

Als je de flexibiliteit van een dedicated desktop wilt blijven behouden kan je denken aan een NUC voor standaard werk.
Deze kan bijvoorbeeld al voldoende zijn:
uitvoering: Intel NUC 12 Pro Kit NUC12WSKi5
Als het echt enkel een browse bakkie zal zijn:
uitvoering: Intel NUC 11 Essential Kit NUC11ATKPE - Atlas Canyon
(of een laptop)

En haal je de PC uit de winterslaap op het moment dat je het nodig hebt.

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 18:28
Thomg schreef op donderdag 10 november 2022 @ 11:22:
Vooral in idle gaat een desktop vermogen vreten in vergelijking met een laptop.

Als je de flexibiliteit van een dedicated desktop wilt blijven behouden kan je denken aan een NUC voor standaard werk.
Deze kan bijvoorbeeld al voldoende zijn:
uitvoering: Intel NUC 12 Pro Kit NUC12WSKi5
Als het echt enkel een browse bakkie zal zijn:
uitvoering: Intel NUC 11 Essential Kit NUC11ATKPE - Atlas Canyon
(of een laptop)

En haal je de PC uit de winterslaap op het moment dat je het nodig hebt.
De Intel Iris Xe Graphics G7 80EUs in de bovenste NUC gaat het stevig afleggen tegen de RTX A2000 die TS in zijn lijst heeft....

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:56

Thomg

Aww yiss

martyw schreef op donderdag 10 november 2022 @ 11:32:
[...]

De Intel Iris Xe Graphics G7 80EUs in de bovenste NUC gaat het stevig afleggen tegen de RTX A2000 die TS in zijn lijst heeft....
En en, niet of.

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 18:28
Ah, dat had ik niet goed begrepen :o

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Idle-verbruik van de Ryzen 7000's is inderdaad kwalitatief uitermate teleurstellend hoog. Daar staat weer tegenover dat die dingen met een lage PPT onder load extreem efficiënt zijn voor de kracht die ze bieden. Dus dan zul je moeten inschatten hoe lang die PC relatief onder idle en load draait. Staat 'ie stiekem toch veel in idle dan is een Intel logischer, al zijn het vooral de low-end modellen die extreem zuinig zijn. De high-end CPU's zijn nog steeds zuiniger dan AMD maar daar is het verschil al wat kleiner.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 20:31

br00ky

Moderator Harde Waren

• Photonman
Therazor schreef op donderdag 10 november 2022 @ 09:11:
@Therazor zoals in had vermeld, zal ik de de CPU in 65W ECO modus zetten. Dan behoudt hij ongeveer 70% van de prestaties voor een kwart van de stroom (en 95-100% van gaming performance). A Quadro A2000 leeft van alleen PCIe power, dus maximaal 70 of 75 W. Dat lijkt mij totaal ongeveer net zo zuinig als flinke gaming laptop

• Photonman
@youridv1 Ah, ik wist niet dat er al B650 borden waren. Ik zal er zeker even naar kijken!

Voor de koeler zal ik inderdaad even checken of alles past. Een kleinere koeler zal ook een prima optie zijn. Misschien zelfs wel beter om minder gewicht aan de socket te hangen in dit geval

• Photonman

• Migrator
  • Niet online

Migrator

☄️☄️☄️ voorheen Evest

Photonman schreef op donderdag 10 november 2022 @ 14:10:
[...]

Sorry, ik snap het niet helemaal?
offtopic:
Je had dit topic twee keer aangemaakt, waarschijnlijk zonder dat je daar erg in had, en dat heeft br00ky nu rechtgezet door ze samen te voegen :)

If you choose not to decide, you still have made a choice.

• br00ky
  • Laatst online: 20:31

br00ky

Moderator Harde Waren
Photonman schreef op donderdag 10 november 2022 @ 14:10:
[...]

Sorry, ik snap het niet helemaal?
Je had (waarschijnlijk per ongeluk) twee topics aangemaakt. Die heb ik samengevoegd.

• Photonman
br00ky schreef op donderdag 10 november 2022 @ 14:13:
[...]

Je had (waarschijnlijk per ongeluk) twee topics aangemaakt. Die heb ik samengevoegd.
Mijn excuus, dat had ik niet door!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gineau
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 15-05 10:51
Gave build. Ik wil het eindresultaat wel graag zien!

• Photonman
Croga schreef op donderdag 10 november 2022 @ 09:15:
Voor dat soort bedragen zou ik toch echt sterk adviseren om naar een laptop te kijken. Het stroomverbruik van een laptop valt echt in het niet bij dat van een Desktop PC en daarnaast houdt je de mogelijkheid open om op de accu van de laptop verder te gaan.

Je bezwaar, een klein scherm, is zeer eenvoudig op te lossen door er een extern schem (of volledige externe werkplek) aan te hangen.
Voor zover ik kan zien heb je als je een beetje knap snelle CPU & GPU wilt in een laptop ook al snel een 120W TDP CPU, en 100-150W GPU (wat afgewisseld moet worden met vaak een 200W adapter)

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:53
Wat is de reden voor AMD en geen Intel?. Multicore werkt nog matig met AutoCAD. Ook sim games willen vooral een zo hoog mogelijke kloksnelheid. Adobe software presteert beter met Intel. De uitvoering: Intel Core i7-12700K Boxed presteert volgens mij in al je toepassingen beter en dankzij hogere kloksnelheid en heeft bovendien efficiency cores als energie oplossing. Daarnaast ook een paar honderd euro goedkoper.

[ Voor 10% gewijzigd door Djarune op 10-11-2022 22:54 ]

• Photonman
Djarune schreef op donderdag 10 november 2022 @ 22:53:
Wat is de reden voor AMD en geen Intel?. Multicore werkt nog matig met AutoCAD. Ook sim games willen vooral een zo hoog mogelijke kloksnelheid. Adobe software presteert beter met Intel. De uitvoering: Intel Core i7-12700K Boxed presteert volgens mij in al je toepassingen beter en dankzij hogere kloksnelheid en heeft bovendien efficiency cores als energie oplossing. Daarnaast ook een paar honderd euro goedkoper.
Ondanks de E-cores van Intel 12/13, is de 7950X in 65W ECO modus een stuk efficienter. Intel zou met iets vergelijkbaars komen, maar daar heb ik nog niet veel van gezien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:53
Photonman schreef op donderdag 10 november 2022 @ 23:01:
[...]
Ondanks de E-cores van Intel 12/13, is de 7950X in 65W ECO modus een stuk efficienter. Intel zou met iets vergelijkbaars komen, maar daar heb ik nog niet veel van gezien.
De eco mode is iets wat automatisch naar 65W TPP afsteld. Intel heeft niet de automatische functie, maar met 3x klikken in de bios bereik je hetzelfde (namelijk het afstellen PL1 en PL2). Efficiëntie in de zin van Performance per Watt is bij AMD beter, maar Intel is bij weinig tot geen gebruik het totale stroomverbruik lager.

Zie Club386: Intel Core i9-13900K vs. AMD Ryzen 9 7950X at 125W and 65W en vooral de volgende histogram:

Afbeeldingslocatie: https://www.club386.com/wp-content/uploads/2022/10/Wattage-Comparison-15C5Hk9NKZFrktfm-889x420.png

De vraag is eigenlijk. Als je alle 32 threads gaat gebruiken is de AMD zeker de juiste keuze. Bij jouw applicaties (paar cores en voornamelijk kloksnelheid) is Intel denk ik de juiste keuze. Vooral bij idle scheelt het een hoop. Ik geloof niet dat je een hele dag zware load applicaties draait.

Om te laten zien hoe de 13900k presteert op 65W:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ofcEGi3aZs_6QCeEG7eywoJqRNs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZGPFnaOCUezcVCemuqPwGmlT.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1