Netwerkproblemen na modem in bridge functie

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16:40
Mijn vraag
ik heb een Ziggo Connectbox ontvangen. Daar ben ik op zijn zachtst gezegd niet blij mee. Alle apparaten in mijn netwerk hebben een vast IP adres (denk aan audio apparatuur, printer, NAS, VPN server, Unify AP's (4x) enz.). De nieuwe connectbox heeft dus een ander subnet en dat werkt niet. Na aansluiten van de connectbox was er geen internet meer. Helaas, en dat is mijn fout, was mijn oude modem (Cisco2938) de DHCP server. ik heb dus geen DHCP server meer. Bij het aansluiten van de connectbox is mijn cisco modem direct door Ziggo afgekoppeld.

Situatie: Connectbox op het 192.168.178.x subnet
overig netwerk op het 192.168.0.x subnet.

Conclusie: niets werkt.

Ik heb ziggo gevraagd om de connectbox in bridge modus te zetten. Dat hebben ze gedaan. Ik heb echter nog steeds geen internet.

Hoe heb ik het aangesloten:
- Connectbox op bridge. kabel op LAN poort 1 naar de router.
- Router: Netgear JGS 524 PE.
- oude Cisco modem aangesloten op de netgear als DHCP server.
- Unify adapters op de PoE poorten van de netgear.
- één vaste PC op de netgear aangesloten. Op deze vaste PC heb ik internet. Ik heb hier wel een vast IP adres opgegeven.
- alle andere apparaten heb ik geen internet.
- Draadloos kan ik verbinding maken, maar is er geen internet

ik heb geen idee waar het misgaat.
ook weet ik niet wat ik als gateway moet gebruiken. Is dat het IP adres van de netgear router?
moet ik in de config van de netgear ook zijn eigen vaste IP adres als gateway invoeren?

ik heb een vermoeden dat de oude gateway (de cisco modem) nog ergens rondzwermt in het netwerk.

Ik heb alles al wel een keer in de juiste volgorde opgestart. (alles uit, connectbox aan, wachten, kabels aansluiten, router aan)

wie helpt?

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 06-05 23:55

M2M

medicijnman

Die router is geen router maar een switch. Dat is je probleem. Je hebt nog een router nodig om NAT te doen. Die zet je tussen de connectbox in bridge en de switch.

Ps. met vaste IP adressen is een DHCP server niet nodig in principe, maar wel hoogst ongebruikelijk om dat in een huishouden niet te gebruiken. Waar die DHCP server staat maakt ook niet zoveel uit, zolang je de gateway (en DNS) maar laat verwijzen naar de router.

[ Voor 45% gewijzigd door M2M op 09-11-2022 22:49 ]

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 107mb
damn. Daar zit mijn denkfout. ik heb dus een hele simpele router nodig die dus de modem koppelt aan de switch. Maar hoe kan het dan dat ik op één vaste PC internet heb?

Volgens mij is de cisco 3928 ook een router. als ik daar de modem aan koppel zou het moeten werken. Dan is die Cisco dus ook mijn gateway.

[ Voor 10% gewijzigd door 107mb op 09-11-2022 22:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 06-05 23:55

M2M

medicijnman

Die Cisco heeft helemaal geen WAN poort waar je een netwerkkabel in kunt stoppen. Daar moet de COAX kabel in. Maar dat modem is door Ziggo vervangen door die connectbox. Je hebt een extra stukje hardware nodig. Zelfbouw (PFsense / OPNsense bijvoorbeeld) of een out of the box ding. Hoe dan ook, met de huidige aanwezige hardware wordt het lastig.

Ps. ik ben wel benieuwd naar een ipconfig /all van de PC met internet.

-_-

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:37
Ik zou gewoon die ziggo connectbox terugzetten naar router en meer via dhcp gaan doen. Het restje wat echt static moet zijn even aanpassen

[ Voor 4% gewijzigd door laurens0619 op 09-11-2022 23:02 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 107mb
ok. ik heb eigenlijk geen behoefte aan extra hardware. dus dan is de beste oplossing:
- alle apparatuur met vast IP adres het ip adres wijzigen in de reeks van de connectbox, met als laatste het ip-adres van de switch. Daarna Ziggo vragen om de bridge modus uit te zetten. Dat kan ik blijkbaar niet zelf doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rensjuh
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19:07
Reserveer dan de IP adressen direct in de Connectbox.
Als je nu op basis van MAC de vaste IP adressen uit laat delen ga je in het vervolg jezelf niet meer buiten sluiten.
Enige wat je dan moet doen is router omwisselen en de statische reserveringen weer even terug zetten.

Vermijd statische IP adressen (thuis) op apparatuur, maak reserveringen aan in de router op basis van MAC.

PV Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobby022
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 19-04 00:35
Mocht je meer info willen, Ik ben met precies dit topic al maanden bezig.
en Ziggo heeft op zn zachtst gezegt, GEEN ipv6 ervaring in huis.

Gemiste kans, want ze pretenderen wel dat alles in Bridge kan werken...

https://community.ziggo.n...dubbele-post/td-p/1018980

Ik geef na Ontvangst V&A ALTIJD een Rating.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rensjuh
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19:07
bobby022 schreef op woensdag 9 november 2022 @ 23:29:
Mocht je meer info willen, Ik ben met precies dit topic al maanden bezig.
en Ziggo heeft op zn zachtst gezegt, GEEN ipv6 ervaring in huis.

Gemiste kans, want ze pretenderen wel dat alles in Bridge kan werken...

https://community.ziggo.n...dubbele-post/td-p/1018980
Weet niet zo goed wat TS z'n probleem te maken heeft met IPV6?
TS heeft een switch staan op de plek waar een router hoort...

PV Output

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05-05 17:13
1. connectbox in routermodus
2. laptopje of pc met DHCP aanloggen
3. subnetje aanpassen in de config van 't ziggo modem
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Bhp5BRy.png

huzza!

• fordrwd4ever
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:18

fordrwd4ever

Idiot Outside, but why?

Dat is met de nieuwe Sagemcom modems niet meer mogelijk, 192.168.178 is vast.
Zodra je dit wil aanpassen krijg je een foutmelding.

TS kan beter een router op het modem aansluiten , daar de lan ip range op 192.168.0.x instellen en dan het modem weer in de bridge mode laten omzetten.

Of van alle apparaten het vaste ip adres gaan aanpassen, maar dat is waarschijnlijk meer werk.

Het Ford forum van Europa, www.fordpower.org.uk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19:49

lier

MikroTik nerd

Uit jouw voorstellen zou ik voor optie 3 gaan, @fordrwd4ever :

Alles DHCP, eventuele reserveringen daarin opnemen.

Wat betreft het voorstel voor de router: als de TS deze range heel belangrijk vindt, dan is dat mogelijk de enige optie.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18:50
Onzin om geld uit te geven aan een extra router terwijl je een prima router van Ziggo krijgt.
En het maakt natuurlijk helemaal niets uit of je 192.168.178.xxx of 192.168.178.xxx gebruikt.

Hij moet gewoon geen fixed ipadressen in devices instellen, maar al die devices op dhcp zetten.
Dan kun je in de router de dhcp server netjes ipadressen aan mac adressn koppelen, zodat ze altijd hetzelfde ipadres krijgen.
Dan houd je netjes alles centraal, kunt je geen fouten maken en is het wijzigen van een ip range geen enkel probleem meer.

Het is even werk om je devices goed te zetten, de mac adressen te noteren en die mac/ip koppelingen in je router te maken, maar dan ben je er ook voor altijd probleemloos vanaf.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 19:34
107mb schreef op woensdag 9 november 2022 @ 22:43:...
Ik heb ziggo gevraagd om de connectbox in bridge modus te zetten. Dat hebben ze gedaan. Ik heb echter nog steeds geen internet.
...

Hoe heb ik het aangesloten:
...
- oude Cisco modem aangesloten op de netgear als DHCP server.
...
ik heb een vermoeden dat de oude gateway (de cisco modem) nog ergens rondzwermt in het netwerk.
...
wie helpt?
Nieuwe modem in bridgemode heeft maar voor apparaat een ip adres (want geen dhcp)
Oude modem is dhcp server, maar vraagt zelf geen ip adres aan nieuwe modem.
Andere apparaten die dhcp client zijn krijgen ip adres van nieuwe modem of oude modem.
Alleen het enkele apparaat dat ip adres krijgt van nieuwe modem heeft internet. De andere apparaten krijgen een adres van het oude modem, met daarbij het lan adres van het oude modem als gateway. Die apparaten kunnen dan niet naar internet want ze hebben de foute gateway.

Je hebt het jezelf te moeilijk gemaakt.

koppel het oude modem af
laat je nieuwe modem weer in router mode zetten (dus niet in bridgemode)

regel vervolgens de rest van je wensen (vpn, accesspoints)

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Modem uit bridge laten halen en vaste IP adressen nooit in de apparaten vast zetten maar in de config van de DHCP server dan houdt je namelijk centraal overzicht heb je nooit dubbelingen en blijft het overzichtelijk.
overigens kan ik in mijn connectbox wel het IP adres instellen, heb DHCP op de connectbox uit staan en mijn server doet DHCP.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• 107mb
ik heb vanochtend de modem uit bridge laten halen, en alle vaste IP adressen omgezet. Ik ga naar de optie van @Frogmen kijken om dit via de DHCP server te laten doen, maar ik heb twijfels of de connectbox het kan.

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
107mb schreef op woensdag 9 november 2022 @ 23:14:
ok. ik heb eigenlijk geen behoefte aan extra hardware. dus dan is de beste oplossing:
- alle apparatuur met vast IP adres het ip adres wijzigen in de reeks van de connectbox, met als laatste het ip-adres van de switch. Daarna Ziggo vragen om de bridge modus uit te zetten. Dat kan ik blijkbaar niet zelf doen.
Terugzetten naar routermode is inderdaad enige mogelijkheid als je niet meer hardware zoals een aparte router wilt. Dat niet zelf kunnen doen hangt er van af of je voormalig UPC hebt of vóór de fusie ook al Ziggo.
Volgens mij is dat verder ook het enige dat echt nodig is. Als die switch een gewone switch is, dan is het alleen maar een uitbreiding van het aantal poorten van je modem (in routermode) en verder helemaal niets, volgens mij heeft hij ook helemaal geen ip-adres en evenmin kun je er iets wat dan ook op instellen. De instellingen die je veronderstelt te hebben gemaakt moeten in de routerfunctie van het oude modem hebben gezeten. En die kun je na het terugzetten in routermode van de modem daar gewoon (indien nodig) alsnog instellen.

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18:50
107mb schreef op donderdag 10 november 2022 @ 18:37:
ik heb vanochtend de modem uit bridge laten halen, en alle vaste IP adressen omgezet. Ik ga naar de optie van @Frogmen kijken om dit via de DHCP server te laten doen, maar ik heb twijfels of de connectbox het kan.
Uiteraard kan die Connectbox dat wel.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Pagina: 1