Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nLs90
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 27-03 21:50
Welk certificeringspad raden julle mij aan, als recruiters nog steeds achter MCSA- en MCSE-certificaten/kennis vragen? Het lijkt me nuttig om die kennis te vergaren, ook al zijn hier al veel concullega's in met betere kennis. Is nog steeds nuttig om een Sys admin/Sys engineer te starten, toch?

Ik zat te denken om te beginnen met:

1. AZ 800

2. AZ 801

3. AZ 900 of AZ 104?

Klinkt dat ongeveer goed voor het MCSA-pad? Suggesties of tips? Of links naar goede videolessen (gratis of niet te duur).

En hoe zit het met het MCSE-pad dat daarna moet worden gevolgd?

Heb nog geen certificaten, maar 7-8 jaar ervaring als IT Support Engineer, 1ste- en 2de lijns.

Zeer gemotiveerd en heb nu 1 of 2 maanden vrij om hard te studeren!

Shoot!

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Jorn1986
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 16-06 23:09
Microsoft heeft MCSA/MCSE inderdaad op retired gezet, en ervoor in de plaats allemaal role-based certificeringen ervoor in de plaats gebracht voor de Microsoft 365 cloud.
Je geeft zelf al richting aan AZ-900/AZ800/AZ801/AZ104 , het te volgen learning path volgens Microsoft is bijvoorbeeld:
Afbeeldingslocatie: https://cloudkeeda.com/wp-content/uploads/2022/03/Azure-Certification-Path-2022.png

Dus dan zou je sowieso moeten beginnen met AZ-900, en daarna:
  • AZ-800 én AZ-801 halen voor de titel "Windows Server Hybrid Administrator Associate"
  • AZ-104 voor de titel "Microsoft Azure Administrator"
En van daaruit kun je nog alle kanten op, bijvoorbeeld:
Afbeeldingslocatie: https://media-exp1.licdn.com/dms/image/D4D12AQGnKpQdUDVN1w/article-inline_image-shrink_1500_2232/0/1660036412745?e=1672272000&v=beta&t=QngTWqZwcKwQmgyspwJYzgq1N0kPtVdUvjwr5T-hnOM
Bijvoorbeeld AZ-500 voor Security Engineer.

Echter is natuurlijk het grote verschil: MCSA was voornamelijk alles onsite, Azure is alles in de Microsoft 365 cloud.

Qua leermateriaal biedt Microsoft gratis hun Microsoft Learn omgeving aan, bijv. deze van AZ-900 , maar neem ook de boeken door, en als je er klaar voor denkt te zijn; oefen examenvragen op bijv. ExamTopics.com.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchredgaming
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 10-06 17:31

Dutchredgaming

ICT Beheerder

Jorn1986 schreef op woensdag 9 november 2022 @ 22:26:
Microsoft heeft MCSA/MCSE inderdaad op retired gezet, en ervoor in de plaats allemaal role-based certificeringen ervoor in de plaats gebracht voor de Microsoft 365 cloud.
Je geeft zelf al richting aan AZ-900/AZ800/AZ801/AZ104 , het te volgen learning path volgens Microsoft is bijvoorbeeld:
[Afbeelding]

• AZ-800 én AZ-801 halen voor de titel "Windows Server Hybrid Administrator Associate"
[Afbeelding]

Echter is natuurlijk het grote verschil: MCSA was voornamelijk alles onsite, Azure is alles in de Microsoft 365 cloud.

(...)
Dus voor de "oude" manier zoals MCSA voor Windows Server (2022?) on-prem/cloud kan je beter examens AZ-800 én AZ-801 maken?

Review QNAP TS-230 NAS

• nLs90
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Qua leermateriaal biedt Microsoft gratis hun Microsoft Learn omgeving aan, bijv. deze van AZ-900 , maar neem ook de boeken door, en als je er klaar voor denkt te zijn; oefen examenvragen op bijv. ExamTopics.com.
Hartelijk dank voor verduidelijking :-)! Heel nuttig!

Zoals je aanhaalt was MCSA vooral onsite en nu zijn er nog vaak migraties naar de cloud, vandaar dat ik dus die onsite kennis ook wil meekrijgen om dan vervolgens met een goede basis vol in te zetten op vermoedelijk cloud en security

• Jorn1986
Ik heb nog even nagekeken wat de Microsoft uitleg was voor het stoppen van de MCSA/MCSE certificeringen, zie:
MCSA, MCSD, MCSE certifications retire; with continued investment to role-based certifications
Q. If Microsoft is focused on role-based certifications, what will happen to Windows Server and SQL Server certifications? Will there be Windows Server 2019 and SQL Server 2019 certifications available?

A: No, there will not be Windows Server 2019 and SQL Server 2019 certifications. Windows Server 2019 and SQL Server 2019 content will be included in role-based certifications on an as-needed basis for certain job roles in the Azure Apps & Infrastructure and Data & AI solution areas.
Stukjes van MCSA/MCSE komen dus terug bij voornamelijk Azure.
nLs90 schreef op donderdag 10 november 2022 @ 00:32:
[...]

Hartelijk dank voor verduidelijking :-)! Heel nuttig!

Zoals je aanhaalt was MCSA vooral onsite en nu zijn er nog vaak migraties naar de cloud, vandaar dat ik dus die onsite kennis ook wil meekrijgen om dan vervolgens met een goede basis vol in te zetten op vermoedelijk cloud en security
Dutchredgaming schreef op woensdag 9 november 2022 @ 22:59:
[...]

Dus voor de "oude" manier zoals MCSA voor Windows Server (2022?) on-prem/cloud kan je beter examens AZ-800 én AZ-801 maken?
Wel als je de titel "Windows Server Hybrid Administrator Associate" wilt halen. Ik denk dat deze qua onderwerpen aardig dicht in de buurt komt van wat MCSA 2016 was, vergelijk het maar eens:
Certification Details/Skills MCSA Windows Server 2016
Certification Details/Sklls Windows Server Hybrid Administrator Associate

Maar er zijn ook zeker verschillen, zoals dat in MCSA 2016 bijvoorbeeld Hyper-V, DHCP, DNS en onsite networking er nog in zat. Mocht je je in bijv. Hyper-V nog willen verdiepen dan staat de Microsoft Learn er nog wel van online van MCSA 2016. Hoewel ik je eigenlijk boeken hierover meer aanraadt i.p.v. de Microsoft Learn omgeving, maar dat is ook een persoonlijke keuze.
Voor basis networking zijn er tal van alternatieve certificeringen te vinden voor on-prem netwerkbeheer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-06 15:57

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

nLs90 schreef op woensdag 9 november 2022 @ 21:46:
Welk certificeringspad raden julle mij aan, als recruiters nog steeds achter MCSA- en MCSE-certificaten/kennis vragen? Het lijkt me nuttig om die kennis te vergaren, ook al zijn hier al veel concullega's in met betere kennis. Is nog steeds nuttig om een Sys admin/Sys engineer te starten, toch?
Ik zou je ook aan willen raden om te kijken naar wat je zélf leuk vind. Als basiskennis zou ik kiezen voor de redelijk standaard "Azure Administrator". Dat geeft een aardig basisinzicht van het Azure platform, daarna kun je de keuze maken of je bv. meer richting security, devops, werkplekken of databases wil gaan (om maar wat te noemen).

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nLs90
Question Mark schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 08:26:
[...]

Ik zou je ook aan willen raden om te kijken naar wat je zélf leuk vind. Als basiskennis zou ik kiezen voor de redelijk standaard "Azure Administrator". Dat geeft een aardig basisinzicht van het Azure platform, daarna kun je de keuze maken of je bv. meer richting security, devops, werkplekken of databases wil gaan (om maar wat te noemen).
Inderdaad, dat is denk ik een goed idee. Ik weet namelijk zelf echt nog niet welke richting ik uit wil.
Ik had op Reddit ook de vraag gesteld en daar kreeg als antwoord:
"Ik zou die banen helemaal vermijden.

Recruiters die nog steeds op zoek zijn naar MCSA/MCSE, zijn op zoek naar mensen die ervaring hebben met het omgaan met on-prem servers en infra. Je zult het op dit moment moeilijk hebben om in die rollen te worden aangenomen, omdat de vraag naar dit soort functies daalt. Hierdoor kunnen werkgevers kiezen uit een pool van meer ervaren kandidaten.

Ik ben consultant voor de producten van Microsoft en over het algemeen raad ik iedereen aan om zich meer op M365 en Azure te concentreren. Het zal veel gemakkelijker zijn om je ervaring in een M365/O365/IAM-rol op te bouwen dan een system engineer, de vraag naar deze rollen groeit en ze betalen meestal ook beter.

Voor specifieke certificaten zou ik eens kijken naar AZ-900, MS-100, MS-101. MS-500 als je echt in de beveiligingskant van dingen wilt graven, SC-300 als je je wilt verdiepen in IAM. "
Daar is natuurlijk ook wel wat voor te zeggen.
Heb de indruk dat je in België niet zoveel vacatures hebt die zich specifiek op de cloud focussen, of zoek ik misschien verkeerd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SandStar
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16:26

SandStar

DPC-Crew

Zandster

nLs90 schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 17:25:
[...]

Inderdaad, dat is denk ik een goed idee. Ik weet namelijk zelf echt nog niet welke richting ik uit wil.
Ik had op Reddit ook de vraag gesteld en daar kreeg als antwoord:

[...]

Daar is natuurlijk ook wel wat voor te zeggen.
Heb de indruk dat je in België niet zoveel vacatures hebt die zich specifiek op de cloud focussen, of zoek ik misschien verkeerd?
Ik krijg met enige regelmaat recruiters voor jobs in Antwerpen en Brussel en mijn Linkedin profiel is redelijk Azure minded. Ook in België redelijk vraag als ze zelfs mensen in NL benaderen.

De "900" Fundamentals zijn leuk als opvulling maar hebben inhoudelijk niet heel veel toe te voegen.

[ Voor 7% gewijzigd door SandStar op 11-11-2022 20:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:53

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Waarom de az-900 doen? Die is optioneel.

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorn1986
SandStar schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 20:23:
[...]

De "900" Fundamentals zijn leuk als opvulling maar hebben inhoudelijk niet heel veel toe te voegen.
Tylen schreef op zondag 13 november 2022 @ 08:46:
[...]

Waarom de az-900 doen? Die is optioneel.
Ik weet niet of de topicstarter (TS) ervaring heeft met Azure en met de manier van leren voor Microsoft examens; mogelijk is het een mooi eerste begin. Verder weet je van daaruit meteen van alle Azure onderwerpen een basis voordat je er dieper op ingaat.
Hij is inderdaad optional, je kunt ook in 1x door naar AZ104 of de AZ-800/-AZ-801 combinatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ica1984
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 16:15
[Afbeelding]

[Afbeelding]

mooie overzichten, waar komt het 2de overzicht vandaan?
en is die er toevallig ook voor de Office 365 kant?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nLs90
ica1984 schreef op woensdag 16 november 2022 @ 14:32:
[...]

mooie overzichten, waar komt het 2de overzicht vandaan?
en is die er toevallig ook voor de Office 365 kant?
Van de linkedinpagina van David, staat linksonderaan op de foto

• kevlar01
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

kevlar01

trigger happy 'next' klikker

Dit is misschien ook interessant om te volgen:
https://www.microsoft.com/en-us/trainingdays

Na het volgen van een aantal van de courses krijg je in sommige gevallen een gratis examenvoucher.
Dit zijn meestal de Fundamentals examens.

Ikzelf heb de AZ-900 en AI-900 zo behaald, en wil nog de SC-900 doen. Vervolgens uitbreiden met AZ-104 etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nLs90
Ja heb pas eentje gevolgd en heb nu een gratis voucher voor de az-900

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimtaylor73
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 03-09-2024
<knip> Spam.

[ Voor 97% gewijzigd door Ardana op 02-09-2024 12:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimtaylor73
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 03-09-2024
<knip> Spam.

[ Voor 97% gewijzigd door Ardana op 02-09-2024 12:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erwin26
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 29-04 13:15
Als je videolessen wilt dan kan ik je deze twee zeker aanraden:

https://www.pluralsight.com/ 26 euro per maand
https://www.cbtnuggets.com/ 60 per maand

Kijk wel even van te voren (voordat je het aanschaft) of ze jou examen hebben en alle onderwerpen benoemen.

Mocht je nog nooit een Microsoft examen hebben gemaakt, dan raad ik je aan om eerst de AZ-900 te doen om een beeld te krijgen hoe Microsoft werkt op dit vlak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Modbreak:Topic op slot ivm necrokick/spam.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.