Redhat: printer installeren

Pagina: 1
Acties:

• robbertb
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ik heb al een tijdje zitten zoeken(got/howto's) maar kom er zo niet uit :(
Hoe installeer ik mijn hp690 printer onder linux? (console, draait geen X op)
Als ik cat hoi >>/dev/lp0 doe, print hij 2 regels en daarna gaat er op de printer een lampje knipperen.
En de 2e regel wordt ineens een heel stuk naar rechts ingesprongen :(
Ik wil trouwens de printer delen zodat ik vanuit windowsclients kan afdrukken, maar als het zo vanuit de console nog niet goed werkt, begin i kdaar nog niet aan
moeten er nog config files aangepast worden ofzo?

• Yucko
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20:42

Yucko

One clown to rule them all !

netwerk printen zou je kunnen doen met CUPS .. moet je maar eens naar zoeken. Ben er zelf ook mee bezig op een redhat based console bak (Clark Connect Firewall)

 iPhone 15 Pro Max Titanium Black 256GB -  iPad Pro 2018 12.9" Space Gray 64GB -  MacBook Air M4 13" 16GB/512GB -  AirPods Pro 3 -  Watch 5 Space Gray LTE -  TV 4K 128GB -  TV 4 64GB -  Wireless CarPlay

• robbertb
  • Niet online
commando cups kent ie niet

volgens mij moet het toch kunnen met de standaard software die erop zit?
ik heb trouwens lpd gestart. moet ik niet een config file aanpassen ofzo? ik heb al zitten kijken in lpd.conf en printcap maar wordt er niet veel wijzer uit.
En het delen wil ik later gewoon met Samba doen.

• Yucko
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20:42

Yucko

One clown to rule them all !

CUPS = Common Unix Printer Server = Apart te installeren :)

 iPhone 15 Pro Max Titanium Black 256GB -  iPad Pro 2018 12.9" Space Gray 64GB -  MacBook Air M4 13" 16GB/512GB -  AirPods Pro 3 -  Watch 5 Space Gray LTE -  TV 4K 128GB -  TV 4 64GB -  Wireless CarPlay

Verwijderd

Ik denk dat de Printing HOWTO op zich wel iets voor je is ;)

Het makkelijskte is om voor het netwerkdeel samba te gaan gebruiken als je die nog niet gebruikte. Uiteraard moet printen dan eerst lokaal werken via cups/lpd/lpr(ng) :)

Ik weet niet hoe het met de drivers van de 690 zitten voor netwerk printen, maar de nieuwste drivers van de 7XX serie zorgen er in ieder geval voor, dat je daarmee niet in een netwerk kan printen onder Win9X/ME. In [topic=204472] geef ik daar een workaround voor. Ik weet niet of dit probleem zich dus ook bij jou voor zal doen ;)

• robbertb
  • Niet online
ja op die howto zat ik al te lezen..
Ik moet volgens mij gewoon LPD gebruiken en een filter kiezen voor grafische shit zodat ik vanuit windowsclient bv een kleurenfoto kan afdrukken. welke filter is daarvoor de beste? dus voor foto's/plaatjes/text(word). Ik lees ook steeds dingen over printtool(in howto), maar dat kan IK dus niet gebruiken, tis op een server dus geen X.

ik denk dat ik de RHS-Printfilters nodig heb?
en ik las iets over een script, moet het dan zowiets worden?
ik heb geen idee en moet ik nergens instellen dat het een hp 690 is ?

lp|dj|deskjet:\
:sd=/var/spool/lpd/dj:\
:mx#0:\
:lp=/dev/lp0:\
:if=/var/spool/lpd/dj/RHS-Printfilter:\
:sh:

En van dat probleem van de 7xx series was ik al op de hoogte, heeft hier echter niks mee te maken omdat het afdrukken lokaal al niet goed gaat :(

• TeeDee
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

TeeDee

CQB 241

moet het nie zo zijn dat je send end of file meestuurt naar de printer... ik kan mij nog herinerren (toen ik aan het spelen was met redhat) dat ik dat mee moest sturen naar de printer... anders kwam er niks uit.....

Heart..pumps blood.Has nothing to do with emotion! Bored

Verwijderd

redhat had toch altijd printtool?

of werkt dat niet (meer) onder console?

• robbertb
  • Niet online
voor zover ik weet is printtool een utility voor X en NIET voor de console. hij herkent het commando printtool ook niet onder console.
ik zit nu al een tijd te zoeken maar kom er echt NIET uit :(
alle sites gaan er zo beetje van uit dat ik printtool heb, en ze hebben het over filters, maar vraag me af of ik die wel heb ?
lpq geeft:
Printer: missingprinter@linux - ERROR: spool queue for `missingprinter` does not exist on server linux.test.nl
non-existent printer or you need to run `checkpc -f`
Dat check heb ik natuurlijk ook al gestart.. maar dat helpt nix :(

• Stalkert
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12-06 08:07
kijk anders eens op freshmeat of je het programma webmin kan vinden. Kun je via je browser de printer installeren.. errug makkelijk (als het een server is)

• robbertb
  • Niet online
het moet toch ook zonder die utils kunnen ?
de server zit niet achter slot en grendel.
Volgens mij heb ik ook de RHS printfilters nodig maar die kan ik niet vinden, is niet geinstalleerd maar kan ik ook niet als rpm terug vinden op de cds.. of heeft het een heel afwijkende naam? ook op ftp.redhat.com en www.freshmeat.net kan ik niets vinden

Verwijderd

Hmzz, als je gewoon goed die HOWTO leest dan zul je er achter komen dat het dus ook gewoon zonder kan!

Kijk eens naar de volgende pagina.
http://www.linuxprinting.org/lpd-doc.html

Vervolgens ga je het lpdomatic PERL-script installeren.
http://www.linuxprinting.org/lpdomatic

Eventueel nog de foomatic-gswrapper installeren:
http://www.linuxprinting.org/gswrapper.html

Uiteraard moet GhostScript (gs) ook op de linux machine staan wil dit uberhaupt gaan werken.

Vervolgens ga je in de driver database kijken voor je printer.
Om het makkelijk te maken heb ik maar even een directe link gegeven, omdat ik toch op die pagina zit voor mijn eigen printer.
http://www.linuxprinting.org/show_printer.cgi?recnum=60960. Pak daar de laatste driver op de pagina.

Zorg er uiteraard voor dat je lpd of lpr/lprng op de machine hebt staan.
Dit moet aallemaal met wat puzzelen aan de praat te krijgen zijn zonder printtool. Het is alleen wat meer werk en een kwestie van goed lezen!

• PreDaTorY
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 30-03 12:25
als je wat hier staat nou voor elkaar gekregen heb, wat heb je dan? een printer die lokaal kan werken? moet je daarna nog met samba gaan klooien? ik ben namelijk een beetje de draad kwijt met die printers...
Pagina: 1