Schaduw
Nee, er staan geen bomen of andere zaken in de omgeving die schaduw veroorzaken op het dak. Ligging van het schuine dak is pal op het Zuiden.Jaarverbruik
5.500 kWhHuidige elektriciteitsaansluiting
Ik heb bij mijn netbeheerder een verzwaring van de hoofdaansluiting aangevraagd naar 3x25A. Daarnaast ben ik van plan mijn groepenkasten te vervangen (jaren 80 kast met smeltzekeringen). In de nieuwe kast wil ik in ieder geval twee 3-fase krachtgroepen hebben. De kast zal ook uitgerust worden met twee 1 fase aardlekautomaten die eventueel gebruikt kunnen worden voor een PV-installatie en andere zaken waarbij een eigen aardlek wenselijk is.Budget en doel
Het voornaamste doel is het gros van mijn energieverbruik af te dekken. Ik verwam straks elektrisch en wil t.z.t. ook op inductie gaan koken.Budget: € 6.500, maar ik kan flexibel zijn.
Wie gaat het project uitvoeren
InstallateurBijhouden van data
Basale monitoring zou fijn zijn (opwerk, prestaties van de panelen, relatieve prestaties van panelen onderling bijv.).Reeds verkregen offertes
Offerte 1:
12x Q Cells Q.PEAK DUO BLK M-G11+ 395 Wp (Totaal 4.740 Wp)
12x Enphase IQ7A-72-2-INT
Geen optimizers
Valk pitched en Flatfix Fusion montagesysteem
Ex. BTW € 8.422,00
BTW € 1.768,62
Totaal € 10.190,62
Deze partij krijgt online goede reviews. De "schouw" stelde niets voor en de verkoper was binnen 5 minuten alweer weg na een paar vragen te hebben gesteld. Ik kreeg al snel bovenstaande offerte in de mailbox. Deze partij is aangesloten bij Zonnegarant en het ZonZeker garantiefonds. Ik begrijp dat er de eerste 10 jaar een kWh opwek garantie wordt gegeven en dat een eventueel verschil aan mij uitbetaald wordt. Mooi meegenomen, maar ik vind de kwaliteit van de oplossing zelf belangrijker
Prijs per Wp (ex BTW): € 1,78
---
Offerte 2:
Naast offerte 1 heeft deze partij ook nog een tweede offerte gemaakt waarbij er vier extra panelen aan de noordzijde van het dak geplaatst worden en waarbij er gebruik gemaakt wordt van optimizers:

16x Q Cells Q.PEAK DUO BLK M-G11+ 395 Wp (Totaal 6.320 Wp)
1x SolarEdge SE6k 3-fase
16x SolarEdge S440
Ex. BTW € 9.899,00 (17% meer)
BTW € 2.078,79
Totaal € 11.977,79
Prijs per Wp (ex BTW): € 1,57 (13% beter)
---
Offerte 3:

8x SunPower P6-405-BLK-AC + Enphase IQ7A micro omvormer (Totaal 3.240 Wp)
Enphase ENVOY-S Metered
Enphase IQ-Relais 3-fase incl. fasekoppelaar
Solar Construct hellend montagesysteem
Ex. BTW € 6.775,00
BTW € 1.422,75
Totaal € 8.197,75
Ook deze partij krijgt lovende reviews online. Verkoper maakte ook wel een goede indruk. Het geoffereerde systeem lijkt mij het neusje van de zalm met alle toeters, bellen en beste garantievoorwaarden. Volgens de verkoper is het systeem dan ook meteen geschikt voor een eventuele toekomstige Enphase thuisaccu. Het nadeel is dat dit systeem wel *erg* duur is. Het lage piekvermogen is toch echt wel een nadeel. Ze hebben voor mij een alternatieve offerte gemaakt met Maxeon panelen waarbij het piekvermogen naar 4350 Wp gaat, maar dat kost dan ook meteen €10k ex. BTW.
Prijs per Wp (ex BTW): € 2,09
---
Offerte 4:
10x Longi 500WP (5.000 Wp)
Goodwe GW wifi
SolarStell montagesysteem
Ex. BTW € 6.500,00
BTW € 1.365,00
Totaal € 7.865,00
Een lokale en volgens mij wat kleinere speler die online ook uitstekende reviews krijgt. Verkoper nam ook de tijd en gaf mij een positieve indruk. Het is volgens mij allemaal wat minder high-end spul dan bovenstaande offertes, maar daar is de prijs ook naar.
Prijs per Wp (ex BTW): € 1,30
---
Offerte 5:

10x DMEGC 400 full black (4.000 Wp)
Ginlong Solis 1P4K-4G 1-Fase 21A 2 MPPT 2 IN
Ex. BTW € 4.396,60
BTW € 923,28
Totaal € 5.319,88
Ik heb deze leverancier gevraagd de offerte aan te passen. Zij hebben deze offerte namelijk gemaakt op sterk verouderde informatie vanuit mijn kant (jaarverbruik van 2.500 kWh). Lijkt me verder ook geen high-end spul, maar de prijs is denk ik wel relatief goed. Uiteraard krijgt ook deze partij online goede reviews.
Prijs per Wp (ex BTW): € 1,10
Regio
Midden/West-Brabant---
Offerte 3 valt gevoelsmatig bij mij al af. Het is volgens mij een fantastisch, kwaliteitief systeem, maar de prijs/opwek verhouding is echt scheef.
Offerte 1 vind ik eigenlijk ook vrij duur, vooral in vergelijking met offerte 2 waarbij je toch echt wel een stuk meer opwerkt, terwijl de prijs niet extreem stijgt.
De partij van offerte 4 geeft zelf maar 5 jaar garantie op de montage. De prijs is relatief laag en dat komt denk ik door het gebruik van wat goedkopere apparatuur en mindere garantie/service voorwaarden.
Voor offerte 5 zou ik graag nog even wachten op een aangepaste offerte. Mogelijk dat zij nog met een interessante oplossing komen.
Of all tyrannies, a tyranny sincerely exercised for the good of its victims may be the most oppressive.
:strip_exif()/f/image/87NW3gnKC7mCRMIo4gRL5zFp.jpg?f=fotoalbum_large)