Pakket gaat retour, adres zou niet kloppen.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansie_k
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:47
100 keer gaat het goed, en nu even niet.

Iets besteld via Ome Ali, bij meerdere winkels.
Na verloop van tijd melding dat alles onderweg is, top!
Duurt even, dat zijn we ondertussen gewend...
Daar na nog een melding, pakketjes zijn samengevoegd.

Eenmaal voorbij de douane, is het vrij snel in mijn woonplaats.
En daar gaat het prompt fout...

Er komt op de T&T pagina van PostNL te staan dat mijn pakket retour gaat, adres zou niet kloppen.
Ik check-check-dubble-check m'n adres, en dat klopt toch echt. Kan ook haast niet anders, daags ervoor nog een pakje ontvangen.

Maar nee, pakketje gaat toch echt retour naar een (het) postbus in Schiedam....?!?
Navraag bij PostNL leert, dat tijdens het scannen er 'bbb' voor mijn adres staat...wat ik vreemd vind, want op de T&T pagina staat toch echt het juiste adres.

Wat moet ik hier nou mee?
Zowel bij PostNL (waar het naar mijn idee fout is gegaan..) als bij Ali is het een geval kastje-muur...

Ik ben me terdege bewust van de risico's die het eigenlijk wel brengt dit soort bestellingen, maar misschien heeft iemand nog een gouden tip.

8*400 ZO + 7*400 NW = 6kWp | 40° | Flevoland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:18

BCC

Ff naar je lokale ophaal punt gaan. Mij is een paar keer gebeurd dat de tracking “raar” was bij Ali express en dat hij dan vrolijk bij de lokale Bruna op mij lag te wachten.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Real
  • Registratie: Februari 2022
  • Niet online
hansie_k schreef op woensdag 9 november 2022 @ 19:41:
Er komt op de T&T pagina van PostNL te staan dat mijn pakket retour gaat, adres zou niet kloppen.
Het ontvangen en inklaren van pakketten zonder jouw instemming kan eigenlijk alleen maar op grond van wat ' 'zaakwaarneming' heet (art. 6:198 BW). Dat is ook waarschijnlijk de rechtsgrond waarop inklaringskosten verschuldigd zijn, zonder dat er een overeenkomst is gesloten.

In art. 6:199 lid 1 BW staat:
1 De zaakwaarnemer is verplicht bij de waarneming de nodige zorg te betrachten en, voor zover dit redelijkerwijze van hem kan worden verlangd, de begonnen waarneming voort te zetten.
PostNL kan dus niet zomaar beslissen dat je pakket retour gaat en al zeker niet als jij hebt laten weten dat het adres wel degelijk klopt. Er is dus helemaal geen reden om de zaakwaarneming niet voort te zetten.
Laat PostNL schriftelijk weten (bijvoorbeeld via een DM op social media) dat je adres klopt en PostNL op grond van art. 6:199 lid 1 BW gehouden is de zaakwaarneming voort te zetten. Benoem verder dat je verwacht dat je pakket binnen een redelijke termijn wordt bezorgd en je eventuele schade die uit een retourzending voortvloeit op PostNL kan verhalen.

Denk daarbij aan kosten die samenhangen met opnieuw bestellen en bezorgen als je geen geld terugkrijgt of als je zelf een overeenkomst niet kunt nakomen vanwege de uitblijvende aflevering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Medione1210
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 03-12-2024
Real schreef op woensdag 9 november 2022 @ 20:42:
[...]

Het ontvangen en inklaren van pakketten zonder jouw instemming kan eigenlijk alleen maar op grond van wat ' 'zaakwaarneming' heet (art. 6:198 BW). Dat is ook waarschijnlijk de rechtsgrond waarop inklaringskosten verschuldigd zijn, zonder dat er een overeenkomst is gesloten.

In art. 6:199 lid 1 BW staat:

[...]

PostNL kan dus niet zomaar beslissen dat je pakket retour gaat en al zeker niet als jij hebt laten weten dat het adres wel degelijk klopt. Er is dus helemaal geen reden om de zaakwaarneming niet voort te zetten.

[...]

Laat PostNL schriftelijk weten (bijvoorbeeld via een DM op social media) dat je adres klopt en PostNL op grond van art. 6:199 lid 1 BW gehouden is de zaakwaarneming voort te zetten. Benoem verder dat je verwacht dat je pakket binnen een redelijke termijn wordt bezorgd en je eventuele schade die uit een retourzending voortvloeit op PostNL kan verhalen.

Denk daarbij aan kosten die samenhangen met opnieuw bestellen en bezorgen als je geen geld terugkrijgt of als je zelf een overeenkomst niet kunt nakomen vanwege de uitblijvende aflevering.
PostNL geeft in zo'n geval aan dat jij niet de afzender van het pakket bent en dat de verzender moet vragen om een onderzoek te doen.

Deze reactie kreeg ik in een vergelijkbaar geval:
'Ik begrijp dat je hiervoor een bericht stuurt. Ik heb even gekeken en ik zie dat je pakketje weer in een sorteercentrum ligt om afgeleverd te worden. Ik zou het dus eerst nog even afwachten en mocht het na een aantal dagen nog steeds niet binnen zijn dan raad ik je aan contact te leggen met de afzender. Zij zijn uiteindelijk verantwoordelijk voor je pakketje en kunnen een onderzoek starten en of jou een nieuwe pakketje op sturen. Ik hoop je zo voldoende geïnformeerd te hebben. Groetjes, J.'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Executer
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22:48

The Executer

Lekker belangrijk!

Hier ook eens gehad dat het adres niet zou kloppen. Alle stappen die jij hebt gedaan had ik ook gedaan, uiteindelijk hoop opgegeven.....

Om na anderhalf week een PostNL bus (die hier normaal nóóit komt, altijd de ZZP'er) voor te zien rijden en het pakket komt overhandigen. Kortom, kan nog goed komen!

"We don't make mistakes; we just have happy accidents" - Bob Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Real
  • Registratie: Februari 2022
  • Niet online
Medione1210 schreef op woensdag 9 november 2022 @ 21:12:
[...]
PostNL geeft in zo'n geval aan dat jij niet de afzender van het pakket bent en dat de verzender moet vragen om een onderzoek te doen.
Maar zoals je kunt lezen in art. 6:199 lid 1 BW klopt dat niet voor wat betreft het stoppen van de zaakwaarneming. Er is tussen de zaakwaarnemer en ontvanger een verbintenis ontstaan. Anders zou de ontvanger ook geen inklaringskosten verschuldigd zijn aan de zaakwaarnemer.

Je kunt natuurlijk ook vragen aan de verzender om dat onderzoek te laten starten, maar daarmee vervalt niet de verplichting om de zaakwaarneming voort te zetten zolang dat nodig is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@Real Da's de theorie en hoe het zou moeten gaan. :|

De praktijk, zeker bij PostNL, is een stuk weerbarstiger. ;w
Het komt er vaak op neer, hoe 'vriendelijk' de antwoorden van de hell(p)desk ook geformuleerd zijn, dat je gewoon braaf moet wachten op wat er al dan niet komen gaat. :X

En werkelijk? Heb je wel eens geprobeerd om aan de AI-bots van AE duidelijk te maken dat ze vanuit China een onderzoek moeten starten voor de verdwaalde pakketjes hier in Europa?
Nou, suk6 zou ik zeggen. :+

Mooie Plaatjes   

• hansie_k
@BCC heb ik al geprobeerd...nada.
@ iedereen, bedankt voor de tips.
Ik ga nog eens een poging wagen via social media.

• Nijn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20:49
Hoewel het waarschijnlijk niet conform de regels is, is je situatie in de praktijk als volgt:

De bezorger is enorm overwerkt en jouw pakketje ging hem te lang duren om te bezorgen. Fout adres is dan een makkelijke oplossing die ik steeds vaker zie. Zelfs bij mijn bedrijf met professionele goederenontvangst die al 50 jaar op dezelfde plek en hetzelfde adres zit.

PostNL gaat het pakketje niet tegenhouden, het gaat retour naar China. Kleine kans dat een depot-manager deze trucs herkent omdat de bezorger het te bont heeft gemaakt. Die kan de pakketjes dan alsnog gaan uitleveren. Maar die kans is erg klein. Een klacht vanuit de ontvanger komt in ieder geval niet snel genoeg bij het depot aan om er nog iets aan te kunnen doen.

Vanuit China gaan ze ook niets doen. De verkoper heeft enkel contact met een tussenpersoon. Die tussenpersoon zorgt dat de pakketjes worden opgehaald en bezorgd via een Chinees logistiek bedrijf. Daarna gaat het naar de vervoerder zoals China Post, welke weer contact heeft met PostNL. Een klacht van jou gaat niet eens bij de tussenpersoon aankomen, laat staan bij PostNL via al deze links. Onderzoek vanaf die kant kun je praktisch gezien vergeten.

Wel heb je het over AliExpress, dus je gaat je geld terugkrijgen. Zodra in de Track&Trace staat dat het product het land weer heeft verlaten een claim indienen. Aangeven dat je al 10/100/1000 pakketjes hebt ontvangen via AliExpress op jouw adres zonder problemen. Meer dan genoeg bewijs om de claim toe te wijzen.

[ Voor 9% gewijzigd door Nijn op 10-11-2022 10:27 ]

• hansie_k
@Nijn nou, Ali zegt gewoon... succes!!
Heb al claim ingediend, en laten escaleren...zoek het lekker uit he.
Die zeggen dat het bij de plaatselijke postpunt ligt, poging gedaan bij de Jumbo (PostNL punt) maar daar ligt dus niks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nijn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20:49
Dus dat heb je toen in de claim erbij gezet, samen met de screenshot waarin staat dat het pakketje retour is gegaan?

Het is als consument op AliExpress heel moeilijk om een claim te verliezen. In dit geval is eigenlijk de enige manier om dat voor elkaar te krijgen het proces niet volgen.

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22:02

DataGhost

iPL dev

Real schreef op woensdag 9 november 2022 @ 20:42:
[...]

[...]

Real schreef op woensdag 9 november 2022 @ 21:50:
[...]

Er is tussen de zaakwaarnemer en ontvanger een verbintenis ontstaan. Anders zou de ontvanger ook geen inklaringskosten verschuldigd zijn aan de zaakwaarnemer.
Misschien kijk ik er overheen hoor, maar ik zie nergens iets over inklaringskosten staan. Dat een buitenlands pakket via de douane gaat is normaal maar dat houdt niet in dat er direct iets verschuldigd is. Zeker aangezien meer (grotere) buitenlandse shops de BTW al in het bestelproces verrekenen waardoor er in NL/EU verder niks meer aan kosten bij komt. Aliexpress is er daar eentje van*. Dus dan lijkt me ook niet dat er een verbintenis is ontstaan. Lijkt me ook lastig, als het adres niet verder leesbaar/bruikbaar is dan "Nederland", en daar kom je natuurlijk pas in Nederland achter. Voor het betalen van de inklaringskosten krijg je een factuur, en daar moet gewoon een geldig adres op staan (het staat in ieder geval bij mijn facturen erop). Dus al zouden er kosten verschuldigd zijn, hadden ze waarschijnlijk voor het betaalverzoek al door dat het adres niet klopte en dus ook heel het proces niet in gang gezet.

* dit staat bij een van mijn bestellingen van dit jaar:
VAT: € 1,35
From 1 July 2021, all marketplaces are required by EU law to collect Value-Added Tax (VAT) and remit to the competent tax authority under certain circumstances. The VAT rate may vary depending on the destination country for your order and the type of goods purchased. For more information, please visit our Help Center.
Benoem verder dat je verwacht dat je pakket binnen een redelijke termijn wordt bezorgd en je eventuele schade die uit een retourzending voortvloeit op PostNL kan verhalen.

Houdt dit ooit stand, vooral als je zelf dus geen overeenkomst hebt met PostNL, en het ontbreken van een kloppend adres niet aan hen is aan te rekenen? Klinkt m.i. niet heel redelijk.

[ Voor 8% gewijzigd door DataGhost op 10-11-2022 13:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansie_k
Nijn schreef op donderdag 10 november 2022 @ 13:16:
Dus dat heb je toen in de claim erbij gezet, samen met de screenshot waarin staat dat het pakketje retour is gegaan?

Het is als consument op AliExpress heel moeilijk om een claim te verliezen. In dit geval is eigenlijk de enige manier om dat voor elkaar te krijgen het proces niet volgen.
Yep, een aantal screenshots bijgevoegd etc
Maarja, op de t&t bij PostNL staat retour naar een postbus, bij de Chinese t&t staat dat het bij een postkantoor ligt...leg dat maar uit inderdaad.

Als ik kijk bij het verloop van de claim, staat er 'oplossing bereikt; terugbetaling'
Maar in het overzicht staat dat het niet terugbetaald wordt...

Nu bestel ik vaak voor kleine bedragen, max 25,-, op Ali...nu gaat het hier om totaal 16,- euro, maar toch...wel betaald, niks gekregen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22:02

DataGhost

iPL dev

Doorgaans moet je gewoon wachten tot de bezorgtermijn (dag of 60) verstreken is voordat je fatsoenlijk kan claimen. Dan hebben ze het pakket zelf allang terug (die postbus is van Ali zelf) en anders kan je ze nog eens wijzen op T&T, waar niet "bezorgd" zal staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21:43
Heb het ook wel eens gehad met Ali. Hun T&T zij afgeleverd. PostNL internationaal zij adres onbekend retour afzender. Claim ingediend en geweigerd want was afgeleverd. Na ik denk 2 maanden ofzo bij het opruimen van mijn mail box hun TenT nog eens bekeken en toen stond er ineens bij dat het retour afzender was. Een bericht naar de verkoper gestuurd en ik kreeg mijn geld terug...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Vaak klopt T&T niet vanuit het buitenland. Ik heb dinsdag al pakje ontvangen waar nu nog op T&T staat dat het bij Customs is vrijgegeven. De beloofde leverdatum was rond 08 december. Lees zo niet welke termijn het gaat, maar zou gewoon weekje wachten. PostNL is een overeenkomst aangegaan met verzender niet met jou, en hoeven je geen info te verstrekken. vaak plakken zij er zelf ook nog een ander zegel bij op. dan komt je pakje zgn uit eoa goot. via Schiedam(postbus 7226, 3109AE) komt van mij alles vanaf Ali

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansie_k
Nou, kleine update, maar het blijft nog ff spannend...
Bij de t&t staat opeens dat het pakket op mijn adres ligt, terwijl dat er voorheen stond dat het in Schiedam lag.
PostNL begrijpt er niks van...
Misschien komt het nog goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

hansie_k schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 14:45:
Bij de t&t staat opeens dat het pakket op mijn adres ligt,
Heb je je tuin en containers al doorzocht? :P

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansie_k
@Raven dat zou op zich wel apart zijn, die staan niet in de voortuin 😉

Maar we zijn weer een stap verder, altans...

Ik woon in Lelystad (jaja...).
Daar hebben we wijken met straat nummers, en dan het huisnummer. Gaat al 45 jaar goed.
Nu dacht iemand bij PostNL zomaar van; he, dat kan niet kloppen, die gaat retour...
Ze geven nu toe dat het hun fout is.
Maar het blijft vooral mijn probleem....

Elk berichtje dat je via Twitter van ze krijgt, staat wel een kreet in dat het "bijzonder", "raar", "apart" is, en ze begrijpen er zelf vooral niks van.
Mooi baantje heb je dan hoor, zo berichten beantwoorden op social media...

Maargoed, lichtpuntje, 1 van de verkopers ziet nu op de t&t ook dat het fout is gegaan.

Pagina: 1