Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• max v
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 18-11-2022
Mijn vraag
1)Afweging efficiëntie van moderne convectie gashaard VS mijn CV condensatieketel (beide met label A+).

Meer specifiek: kan ik de gashaard gebruiken om mijn beneden verdiep (living/keuken) te verwarmen en mijn CV ketel enkel voor de slaapkamers/badkamers boven te gebruiken. Voor beide kan ik een thermostaat inschakelen. Er vanuit gaand dat mijn gashaard efficiënter werkt op de benedenverdieping aangezien het rechtstreeks warmte geeft (straling + convectiewarmte) tov de ketel die via leidingen warmte moet overzetten naar water en een weg moet afleggen (leidingen niet geisoleerd). Ik ga ook eens het gasverbruik bijhouden en vergelijken.

2)kan het hierbij kwaad dat mijn CV condensatieketel (30KW) in dit geval enkel werkt voor mijn radiatoren boven (gezamenlijk slechts 5.268W, de zwaarste staan beneden). Werkt alles dan nog naar behoren en kan dit geen kwaad voor de installatie?

...

Alle reacties

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:48
Zeker als je beide alsnog gebruikt, ga je nooit efficiëntie winnen. Vrijwel zeker integendeel.

Een gaskachel condenseert sowieso niet, dus een groter deel van de energie verdwijnt door de schoorsteen.

Dus ook als je alleen die aanzet, is dat vrijwel zeker minder efficiënt dan de CV.

• Carman1971
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 23:02
2)kan het hierbij kwaad dat mijn CV condensatieketel (30KW) in dit geval enkel werkt voor mijn radiatoren boven (gezamenlijk slechts 5.268W, de zwaarste staan beneden). Werkt alles dan nog naar behoren en kan dit geen kwaad voor de installatie?

...
je moet nagaan wat het minimum vermogen van je ketel is. De 30KW is het maximum. Je moet dus weten hoever hij kan terugmoduleren. Moderne ketels kunnen teruggaan tot 1.5KW dan is er geen probleem.
Let wel op waar je thermostaat staat. Als die in de woonkamer staat en de gashaard brand gaat hij niet meer opspringen voor je andere kamers.