RDP verbinding naar pc met daarop een VPN gateway

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EverLast2002
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 12:35
Mijn vraag
ik probeer een MS-RDP pc in te richten voor een familielid die vanaf het internet hierop gaat inloggen.
Op zich geen probleem, ik krijg dit meteen werkend met default netwerksettings.
Echter wanneer ik op de RDP pc de gateway toewijs van mijn VPN Gateway pc (is een aparte pc met Wireguard VPN erop), dan kan het familielid geen RDP verbinding maken.

Relevante software en hardware die ik gebruik
OPNsense 22.7
Linux Mint met xRDP
Windows 10 pc

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Google.nl
Ik vermoed dat er in OPNsense een route oid toegevoegd moet worden. Maar waar?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bazvv
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 15-05 21:49
Lijkt me logisch, je logt normaal gesproken aan op het publieke ip-adres van de internetverbinding met een port forward op je router naar de RDP computer neem ik aan.

Zodra je de gateway veranderd zal de RDP computer niet meer met de router communiceren.

Je zou dan een port forward moeten doen vanaf de router naar de VPN gateway en vervolgens nog een keer dat verkeer doorsturen naar de RDP computer.
Om dat verkeer door te sturen zal je mogelijk nog een keer NAT moeten doen op de VPN gateway, maar het schijnt ook te kunnen met proxy, ha proxy of reverse proxy.
Hieronder een soortgelijk probleem:
https://forum.opnsense.org/index.php?topic=28247.0

Edit: Dus 3389 port forward op router naar VPN gateway, met reverse proxy poort 3389 weer doorsturen naar de RDP computer.

Edit2: Volgens mij heb ik ook een denkfout gemaakt want als je router en rdp computer in hetzelfde subnet zitten moeten die nog wel kunnen communiceren.

[ Voor 17% gewijzigd door Bazvv op 09-11-2022 18:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EverLast2002
Router is OPNsense en heeft diverse VLANs, waaronder 1 VLAN waar de RDP pc inzit.

@Bazvv Heel erg bedankt voor het meedenken!
Ik denk dat ik de hele tijd een verkeerd stappenplan volgde, dus denkend vanuit de RDP pc en van daaruit naar de VPN Gateway. Maar eigenlijk is het eerst VPN Gateway pc en daarna de RDP pc.
Ik ga ermee aan de slag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EverLast2002
Lukt niet echt, deels omdat ik nginx niet helemaal snap (nooit mee gewerkt).
Dus ik pruts en probeer nog maar wat.