Stedin meter geeft vermogen aan bij hoofdschakelaar uit.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jfrancke
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 12-12-2023
Hallo Tweakers,

Ik heb een soortgelijk probleem: als al mijn stoppen naar beneden staan, en de hoofdschakelaar ook uit staat geeft mijn slimme meter een actueel vermogen van +- 170watt aan. Ik heb dit 3x getest ('s morgens, 's middags, 's avonds). Ik heb hierover contact gehad met Stedin en op jullie advies kort en bondig mijn situatie uitgelegd, maar de medewerker gaf aan dat het alleen om de cumulatieve standen gaat, en dat het per situatie afhangt wat het actueel vermogen van een slimme meter is op het moment dat alle stoppen + hoofdschakelaar uitstaan.

Mijn vraag is: als alle stoppen + hoofdschakelaar uitstaan, wat hoort het actuele vermogen dan aan te geven. Kan het zijn dat die toch +- 170 watt aangeeft (en dat dat niet bij de cumuklatieven wordt opgeteld)? En moet ik contact opnemen met mijn electricien? Of moet ik toch bij Stedin zijn?

Bedankt alvast!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:00

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

@jfrancke je hebt een eigen topic :Y

Alles uit is 0Watt. En je moet bij stedin zijn.
Fotos zou eea verduidelijken. Welke apparatuur heb je in huis?

[ Voor 19% gewijzigd door teacher op 09-11-2022 17:15 ]

Wise enough to play the fool

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Als de hoofdschakelaar in je groepenkast uit staat moet het momentaan vermogen 0 watt zijn. Elke andere waarde is onjuist. Dat betekent dat de meter een afwijking heeft kapot is.

Je kan de netbeheerder opdracht geven om een meting te doen met een geijkte meter. Als jij gelijk hebt wordt het opgelost maar heb je ongelijk dan moet je de kosten betalen. Wees er dus zeker van dat er écht geen aftakking is naar bijvoorbeeld een schuur. Ook al zou dat echt niet zo mogen uiteraard. Die kan je in de kast zelf snel genoeg zien, als er onder de hoofdschakelaar een aftakking is.

Dit lijkt erg op een defecte meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jfrancke
teacher schreef op woensdag 9 november 2022 @ 17:14:
@jfrancke je hebt een eigen topic :Y

Alles uit is 0Watt. En je moet bij stedin zijn.
Fotos zou eea verduidelijken. Welke apparatuur heb je in huis?
Bedankt voor je antwoord. Bij deze nog een foto van mijn meterkast, volgens mij redelijk "standaard"? De slimme meter zit direct boven de huisaansluitkast (deels zichtbaar). Ik heb het idee dat het probleem is ontstaan bij de vervanging van de meter een paar maanden terug toen we een 3x25A aansluiting hebben aangevraagd voor ons inductiefornuis. Zowel Stedin als mijn elektricien hebben destijds aan de installatie gewerkt en hebben mij niets gemeld van een verkeerde aansluiting oid.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JTaJCt47pzQNqgwtuVhkStKjTmQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JCnPW0XTtRJrX9FRKgFLI9bh.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
jfrancke schreef op woensdag 9 november 2022 @ 20:10:
[...]

Bedankt voor je antwoord. Bij deze nog een foto van mijn meterkast, volgens mij redelijk "standaard"? De slimme meter zit direct boven de huisaansluitkast (deels zichtbaar). Ik heb het idee dat het probleem is ontstaan bij de vervanging van de meter een paar maanden terug toen we een 3x25A aansluiting hebben aangevraagd voor ons inductiefornuis. Zowel Stedin als mijn elektricien hebben destijds aan de installatie gewerkt en hebben mij niets gemeld van een verkeerde aansluiting oid.

[Afbeelding]
Kijk eerst eens achter de kappen hoe de bedrading loopt, voordat je verdere stappen neemt. Ik zie afgaande leidingen onder de hoofdschakelaar (naar rechts). Dat kan en mag mits na de HS aangesloten, maar is wel bijzonder.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Ernst_
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18:14

_Ernst_

Mark It Zero!

Het enige alternatief voor een defecte meter is dat er is afgetakt voor de hoofdschakelaar. Kleine kans, maar het gebeurd... heb je een foto van de binnenkant van de groepenkast? En dan ook van het kastje tussen groepenkast en meterbord.

Last.fm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jfrancke
Bedankt voor het meedenken! Ik heb de kast opengemaakt en nog wat detailfoto's geschoten. De draden uit de "rechterbuizen onder de HS" gaan wel gewoon naar een eigen groep bovenin de kast (behalve de aardedraad?). En op de hoofdschakelaar zijn 4 dikke draden aangesloten, ik zie geen "aftakkingen" volgens mij.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kT58JiRTyL7dC-lArPK7bNKEhOo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kzAJoMjiC8tMZoKST4KnQsh3.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dnP37fmc5fEp9_n-HKAEHbC6P3I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AGndfvEIoDHunJEdpotD3oVw.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/osNfedcmUhFeERsA7BZoak47Ozk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/36SkuR9rHsCncpbDflcWo6ko.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tolunaygul12
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 05-06 06:27
Zo te zien geen aftakking onder de HS.
In dit geval mag je GEEN extra verbruik zien op je meter als de hoofdschakelaar uitgeschakeld staat.
Is het altijd 170 watt, of veranderd deze waarde ook ?

Hoogstwaarschijnlijk is de meter defect maar dat is lastig te zeggen zonder zelf metingen uit te voeren met een ampere tang op de kabel onder de HS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wauskoek
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 15:03
Zou er geen vermogen moeten lopen inderdaad. Wel bijzonder dat monteur geen adereindehulzen heeft gebruikt bij de twee rechters aders onder de schakelaar. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jfrancke
tolunaygul12 schreef op woensdag 9 november 2022 @ 21:24:
Is het altijd 170 watt, of veranderd deze waarde ook ?
Ik heb 3 keer getest ('s morgens, 's middags, 's avonds) - en de waarde schommelde elke keer tussen de +- 167 en 171.
tolunaygul12 schreef op woensdag 9 november 2022 @ 21:24:
Hoogstwaarschijnlijk is de meter defect maar dat is lastig te zeggen zonder zelf metingen uit te voeren met een ampere tang op de kabel onder de HS.
Dat zou ik dan nog aan mijn elektricien kunnen vragen, voordat ik nogmaals met Stedin contact opneem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Wat is dat rooie ding rechts?

Lijkt alsof die onder de HS vast zit en dus altijd stroom krijgt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slappyjoez
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 17:24
Vorkie schreef op woensdag 9 november 2022 @ 21:58:

https://www.aurumeurope.com/platform/data-acquisition/

15x Astronergy 325Wp Full Black || SMA Sunny Boy 4.0 1-fase || Zuid 40°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KNed
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 18:39
Vorkie schreef op woensdag 9 november 2022 @ 21:58:

Zit in een WCD geplugd die weer verbonden is aan een WCD erboven en zo te zien uit groep 8 gevoed wordt. Niet onder de HS dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KNed
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 18:39
En, inmiddels al wat wijzer geworden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16:04
Ik neem wel aan dat het actuele vermogen afgelezen word op het display van de kWh meter? En niet via die Aurum?

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jfrancke
KNed schreef op maandag 14 november 2022 @ 19:29:
En, inmiddels al wat wijzer geworden?
Nee, nog niet. Volgende week komt mijn elektricien langs, ik hoop dat die nog uitsluitsel kan geven en dan weer naar Stedin vrees ik...

• jfrancke
Jim423 schreef op maandag 14 november 2022 @ 21:23:
Ik neem wel aan dat het actuele vermogen afgelezen word op het display van de kWh meter? En niet via die Aurum?
Ja, op het display van de meter zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16:04
@jfrancke Is de meter inmiddels vervangen? :9

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• jfrancke
Nou het heeft even geduurd, maar vandaag is de "IJkmeester" van Stedin eindelijk langsgekomen. Ik heb hem op eigen risico moeten bestellen (Quote van klantenservice: "Denk er wel aan: in 99% van de gevallen is er niks mis met de meter, en moeten die klanten alle onderzoekskosten aan ons betalen").

Na aankomst en uitleg bleek al vrij snel dat de meter inderdaad kapot was. "Dit heb ik nog niet eerder meegemaakt" zei hij :)... Meter is vervangen en de verdere afloop wordt door de teamleider geregeld. "Dat kan nog wel een paar weken duren". Haha, nou ja dat wil ik ook wel geloven met een andere leverancier, een contractswijzigingen en een prijsplafond wordt dat ook nog wel wat rekenwerk.

Al met al heeft de meter toch wel wat overuren lopen maken:

219 dagen * 24 uur = 5256 uur
5256 * 0,170 kW = 893,52 kWh

Ik ben blij dat ik er achter ben gekomen. Bedankt voor jullie feedback en tips!
Pagina: 1