Welke laptop werkt het best met Citrix?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IBD
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 21-12-2022
Voor werk moet ik een eigen laptop aanschaffen om vanuit huis te kunnen werken. Alles zal via Citrix verlopen.
Zelf hoorde ik her en der dat je eigenlijk op de computing power van Citrix werkt, en dat het dus niet heel veel uit maakt wat voor laptop het is, zolang Citrix er vlekkeloos op draait.
Hebben jullie een idee welke laptop hiervoor geschikt zou zijn? en een goede prijs/kwaliteit verhouding heeft?

Dankjewel.

Wat ga je met je laptop doen?
Werken (+/- 15 uur per dag), vrijwel alles zal via Citrix VDI gaan.
Geen games, zal met 2 schermen verbonden zijn tijdens werktijd

Wat is je budget?
Hoop rond 500-700 op blackfriday een goede deal te kunnen scoren

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
regelmatig, zou handig zijn als hij een paar uur zonder oplader kan

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
open voor alternatieven, liefst een bekend merk (e.g. dell,hp,microsoft,lenovo, etc.)

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Zoals je zegt voldoet bijna elke laptop daar wel voor. BIj werken met Citrix werk je remote, dus je lokale PC is niet meer dan een "doorgeefluik" voor beeldscherm, muis en toetsenbord. Processor doet weinig, dus een i3 is al voldoende. Verder heb je ook geen giga krachtige GPU nodig, of terabytes aan SSD.
Kijk dus vooral dat je die 2 schermen kan koppelen. Dus bijv. 2x HDMI, of USB3 aansluitingen voor je beeldscherm. En dus ook: wellicht een extern toetsenbord en muis. Laptops zijn leuk, maar de hele dag op zo'n keyboard rammen is ook niet alles...

[ Voor 6% gewijzigd door Microkid op 09-11-2022 16:41 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-05 19:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Tja, de requirements van de centrale omgeving liggen toch echt bij (ik gok) jouw werkgever. En eerlijk gezegd: ik kan je vertellen dat het wel uitmaakt wat voor laptop of desktop je hebt echter ook hierin ligt een stuk van het antwoord bij jouw werkgever ivm policies etc.

Lang verhaal kort: als je wireless wil / mag werken, raad ik een Intel AC 8xxx of hogere serie aan als netwerkkaart en al helemaal als je gebruik maakt van HDX EDT. Verder zou ik aan de CPU (en mogelijk de IGP) de eis stellen dat deze 100% zelfstandig H265 kan decoden indien nodig maar ook zeker H264 vloeiend kan afspelen ivm Teams en andere bekende video-conferencing.

Verder raad ik je op dit moment af, ook hier weer afhankelijk van de requirements van de centrale omgeving, om te werken met een resolutie hoger dan 1080p en/of gebruik te maken van OS-scaling op het endpoint. Dit is nogal een wankel & subtiel argument maar afhankelijk van de Workspace App (single hop of multi-hop) en de CVAD-release, kan dit voor merkbare vertragingen zorgen en kan de RTT oplopen tot onwerkbare waarden. Daarnaast zijn er legacy applicaties die mogelijk rare vlakken of missende buttons kunnen projecteren.

Je zegt iets over VDI en 2 schermen; hier ben je dan voor een gedeelte afhankelijk van hoe de VDA geinstalleerd is, welke ports er toegestaan / dichtstaan en welke policies er gedefinieerd zijn voor (onder andere) mapping van USB / printers / webcam / etc. Dit kan bij een strikte werkgever heel erg dichtstaan (en dus voldoet 95% van alle laptops niet). Ik weet niet of je een "VDI" krijgt; sec gezien bestaan die niet meer maar is het spreektaal want in essentie krijg je een Published Desktop gebaseerd op een "single user - single machine" toewijzing.

(Helaas) heb ik de afgelopen jaren tientallen eindgebruikers zien worstelen en klagen "en dat Citrix werkt zo traag en ruk" terwijl na veel enen & tweeen het absoluut bewijsbaar aan het endpoint (de werkplek) ligt.

/edit: even multi-hop uitgelegd: sommige omgevingen maken gebruik van Published Apps die seamless worden aangeboden maar weer via een ander "server farm"; Citrix-technisch ben je dan verplicht om op het endpoint de hoogste versie van de Workspace App te hebben en elke hop verder "mag een lagere versie". Ook hier geldt dat de optimizations, policies & requirements "op elke hop" van invloed kunnen zijn op hoe je "Citrix" beleeft.

/edit2: vraag overigens ook even na of jouw werkgever gebruik maakt van Citrix ADC en EPA; persoonlijk zou ik dat niet op een prive-aangeschafte laptop willen hebben. Is die eis er wel vanuit werkgever, dan moet je even goed nadenken dat je op jouw laptop aparte profielen maakt om mee te werken.

[ Voor 17% gewijzigd door MAX3400 op 09-11-2022 16:51 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:04

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

idd, van alles is hier geschikt. Investeer wel gelijk in een dozijn stressballen erbij..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

superduper schreef op woensdag 9 november 2022 @ 16:56:
idd, van alles is hier geschikt. Investeer wel gelijk in een dozijn stressballen erbij..
Heb gisteren de release-notes nog doorgenomen van de CR & LTSR CVAD van Citrix en wat andere randzaken; ik weet niet precies waar / waarom je stressballen nodig zou hebben als je met produkten van Citrix zou werken? Als jij minder goede ervaringen ermee hebt; allicht heb je dan een idee waarom het bij jou zo "minder goed" werkt? Wie weet heb je interessante tips of ervaringen die kunnen helpen om een machine uit te zoeken voor @IBD en/of waar ik nog iets van kan leren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SVMartin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
@MAX3400 volgens mij weet jij flink wat van Citrix. Ik ben best thuis in IT en heb het idee dat @IBD dat een stuk minder is. Jouw reactie is zo uitgebreid, maar ik snap de helft niet. Vraag me dus ook af hoe we TS goed kunnen helpen. Is dat eigenlijk: vraag je werkgever om advies/eisen? (Btw, is het niet überhaupt de verantwoordelijkheid van de werkgever om dit te regelen, of is daar een budget voor beschikbaar gesteld met byod?)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• artificial_sun
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09:03

artificial_sun

Mazda Rx7

IBD schreef op woensdag 9 november 2022 @ 16:30:

Wat ga je met je laptop doen?
Werken (+/- 15 uur per dag), vrijwel alles zal via Citrix VDI gaan.
Geen games, zal met 2 schermen verbonden zijn tijdens werktijd

Wat is je budget?
Hoop rond 500-700 op blackfriday een goede deal te kunnen scoren

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
regelmatig, zou handig zijn als hij een paar uur zonder oplader kan

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
open voor alternatieven, liefst een bekend merk (e.g. dell,hp,microsoft,lenovo, etc.)
Ik werk al jaren via verschillende Dell precision notebooks via citrix, maar die heeft veel te veel power voor alleen citrix. Een thin client zou genoeg moeten zijn.

+/- 15 uur per dag werken moet je niet aan beginnen. Gewoon niet, nooit.

Hp heeft een thinclient notebook uitvoering: HP mt46 (11D18EA)
Protocollen
Citrix® ICA/HDX; Microsoft RFX/RDP; VMware Horizon® View™ via RDP/PCoIP en Blast Extreme

[ Voor 13% gewijzigd door artificial_sun op 09-11-2022 23:51 ]

Stadia was beter....

• MAX3400

MAX3400

SVMartin schreef op woensdag 9 november 2022 @ 23:36:
@MAX3400 volgens mij weet jij flink wat van Citrix. Ik ben best thuis in IT en heb het idee dat @IBD dat een stuk minder is. Jouw reactie is zo uitgebreid, maar ik snap de helft niet. Vraag me dus ook af hoe we TS goed kunnen helpen. Is dat eigenlijk: vraag je werkgever om advies/eisen?
Ik doe wel eens iets met Citrix-produkten ja. En mijn eerste reply is inderdaad uitgebreid; volgens mij beschrijf ik daar wel minstens 10x dat werkgever info moet/kan geven over de (veranderende / levende) requirements.

Maar omdat niet elke werkgever of ICT-organisatie goed bereikbaar is, een (outsourced) helpdesk of anderszins minder meebeweegt met "koop een laptop", wilde ik voldoende termen meegeven waarnaar gevraagd en over gedacht kan worden.

Wat mij betreft doet @IBD inderdaad copy/paste van mijn reply naar de organisatie.

Pagina: 1