Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrLivingstoned
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 28-05 20:23
Ik wacht momenteel op een bestelling van een aantal panelen met DS3-L omvormers en ik heb daar ook een ECU-R bij besteld voor monitoring. En die ECU-R roept nogal wat vragen op.
Wie kan mijn vragen beantwoorden, aangeven of ik het goed begrijp of wat meer duidelijkheid geven :

- Als eindgebruiker kun je een account aanmaken of het systeem lokaal benaderen.
Je kan dan alleen wat beperkte gegevens uitlezen. Geen logging of historische gegevens. Klopt dat ?

- Of kun je via de AP systems EMA app als doe-het-zelver deze gegevens bekijken

- Opstelling van panelen, parameters enz zijn niet zichtbaar en te wijzigen zonder instalateurs account. (?)

- Daar waar je voorheen gemakkelijk jezelf kon voordoen als installateur is de controle nu scherper bij AP.
Zonder KVK of belasting nummer hoef ik het dus niet eens te proberen.

- De ECU-R zorgt voor software updates van de DS3-L
- Je kan er omvormers mee resetten na een DC fout. (met een installateurs account?)
- Je kan AP systems zelf benaderen voor resets of om een opstelling te wijzigen
,
Ik heb de verkoper van het spul later nog gevraagd of zij een installateurs account kunnen regelen.
Maar helaas zo ver gaat de service niet. :(

Kortom : er is heel erg veel onduidelijk wat ik nu precies aan dat ding heb.
Wie kan een beetje duidelijkheid verschaffen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:05

JvS

Ik heb hem zelf ook

Je kan op de webinterface van de ECU R actuele gegevens zien en die kan je ook scrapen / importeren in home assistant. Verder kan je op de website van APS allerlei gegevens bekijken (cloud van APS).

Het is geen ideaal apparaat voor mensen die van lokale data houden. Maar je kan het er met een beetje kunst en vliegwerk vanaf halen.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 10:38
ik heb gewoon een instalateursaccount aangemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 13:23
alwind schreef op woensdag 9 november 2022 @ 20:58:
ik heb gewoon een instalateursaccount aangemaakt.
En welke horden heb je daarvoor moeten nemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alwind
Ema account via de app aanvragen. volgens mij moest ik een BTW nummer invullen. Binnen 24 uur was het akkoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrLivingstoned
alwind schreef op woensdag 9 november 2022 @ 21:18:
Ema account via de app aanvragen. volgens mij moest ik een BTW nummer invullen. Binnen 24 uur was het akkoord.
Naar wat ik lees is AP de laatste paar maanden wat lastiger. Maar veel info vind ik er niet over.
Als ik de zending heb kan ik de BTW terug gave vragen en krijg ik volgens mij een BTW nummer.

Is het verstandig om met het aanvragen van een account te wachten tot ik dit nummer heb ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alwind
Geen idee. Dit was in april 2022

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alwind
in alle eerlijkheid kijk ik amper meer in de app. Bij vrienden schaf ik geen ECU-R meer aan. Ik druk gewoon een homewizzard in de P1 en als iemand echt de opbrengst wil weten plaats ik er eenWi-Fi kWh meter 1-fase MID van homewizzard tussen.

ben je voor 30 of 90 euro klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:05

JvS

Ik heb hem zelf ook

alwind schreef op woensdag 9 november 2022 @ 21:46:
Geen idee. Dit was in april 2022
Grappig. In Februari 2022 hebben ze het bij mij afgewezen. Ik had wel geen BTW nummer.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• DrLivingstoned
JvS schreef op woensdag 9 november 2022 @ 22:11:
[...]

Grappig. In Februari 2022 hebben ze het bij mij afgewezen. Ik had wel geen BTW nummer.
Beter even het btw nummer afwachten dus ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrLivingstoned
Ik vond deze documentatie van de ECU_R voor doe het zelvers.

Dit ziet er al aardig compleet uit. Heb je nou echt veel meer info met een installateurs account dan met dit account ?

https://emea.apsystems.co...-registration-v1_3-NL.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kristofferson
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Ik denk dat je met een installateurs account nog andere installaties kan toevoegen maar er voor de rest geen verschil is met DIY account wat betreft EMEA portal.

12 kWh Victron ESS | 4,86 kWp ZP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• starbeach
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 04-06-2024
Vandaag de panelen gelegd en nu net bezig met het instellen van de ECU-R. Krijg een melding bij het scannen dan de barcodes dat de ECU niet de meeste recente update heeft voor de DS3.
Ik zie prachtige handleidingen, maar nergens hoe ik mijn ECU-R moet updaten. Iemand?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kristofferson
  • Niet online
Dit gebeurt automatisch in de nacht als hij verbonden is met het internet.
Hier kan je versie zien (IP wel invullen):
http://IP_ECU/index.php/hidden/version

Laatste versie is 2.1.3 hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• starbeach
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 04-06-2024
Vanmorgen deed hij het ook nog niet. Had hem overigens al een dag eerder ingestoken en verbonden met de internetkabel. Wellicht eens resetten en een Wifi verbinding aanmaken?
Het is me ook nog steeds niet duidelijk welke app ik moet gebruiken. De EMA Manager kan ik op inloggen, de EMA App kom ik niet eens in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kristofferson
  • Niet online
Voor de EMA app moet je eerst een account aanmaken (EMA portal). Dat kan via de EMA manager app en dan voor DIY registration kiezen.

Ik weet ook niet hoe je de update manueel kan forceren? Ik zou contact opnemen met support: support.emea@apsystems.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basdon1985
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 18-05 07:58
Ik heb op mijn dak inmiddels ook 4 panelen liggen. Met de als monitoring de ECU-R van AP systems. Is bij jullie ook het bereik zo beroerd tussen de gateway en de inverter? Kom ik verder als 2 meter of zit er een plafond tussen dan is er geen bereik meer met de inverters. Nu moet ik gaan klooien vrees ik met een waterdichte behuizing om de gateway onder mijn panelen te plaatsen…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 14:57
Basdon1985 schreef op maandag 10 april 2023 @ 21:16:
Ik heb op mijn dak inmiddels ook 4 panelen liggen. Met de als monitoring de ECU-R van AP systems. Is bij jullie ook het bereik zo beroerd tussen de gateway en de inverter? Kom ik verder als 2 meter of zit er een plafond tussen dan is er geen bereik meer met de inverters. Nu moet ik gaan klooien vrees ik met een waterdichte behuizing om de gateway onder mijn panelen te plaatsen…
Nee geen last van. Hier zit er een dikke betonnen muur tussen met bewapening en meer dan twee meter en 3 inverters.

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
Ook nooit last van gehad, ook beton, 12 inverters op 3 verschillende dakvlakken en gaat probleemloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basdon1985
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 18-05 07:58
Hmm dan moet ik nog eens kritisch kijken. De 2 antennes zijn gelijk opneemt eerste ook. Ik ga eens spelen met wat afstanden. Ik wil op een ander dak ook nog 2 panelen leggen en wil ze dan aan dit zelfde kastje koppelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
Zigbee signaal hopt geloof ik wel ook van unit naar unit dus er hoeft in principe maar 1 unit een goede verbinding te hebben met de ECU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolarOrbiter
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 27-05 15:14
ik heb er ook geen last van. zitten dikke draagmuren tussen.
ik heb nog een Zigbee deursensor van Tuya. deze zit op de deur naar mn terras.. misschien helpt dit met het doorsturen van de data ????

---
vraagje:

Ik had gisteren dat mijn Wifi vanaf 14uur was uitgevallen. de ECU R had geen connctie met internet. De volgende dag verninding gemaakt. Vervolgens zag ik dat de data dus de volgende dag alsnog is doorgestuurd naar de server van apsystems. super fijn voor mij natuurlijk.

ik ben beniuwd he. Hoeveel geheugen heeft zo een ECU R nou? hoeveel dagen kan ht opslaan wanneer er geen verinding is met het internet om dit vervolgens weer door te sturen naar de server wanneer internet weer up is?

[ Voor 10% gewijzigd door SolarOrbiter op 09-06-2023 14:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

SolarOrbiter schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 14:34:
hoeveel dagen kan ht opslaan wanneer er geen verinding is met het internet om dit vervolgens weer door te sturen naar de server wanneer internet weer up is?
Uit ervaring in in ieder geval 12 dagen. Nadat deze online kwam is alles met terugwerkende kracht (data per 5 minuten) bijgewerkt.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ASW1
SolarOrbiter schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 14:34:
ik ben beniuwd he. Hoeveel geheugen heeft zo een ECU R nou? hoeveel dagen kan ht opslaan wanneer er geen verinding is met het internet om dit vervolgens weer door te sturen naar de server wanneer internet weer up is?
Heel veel volgens mij.
Ik dacht dat gisteren de sever van APS een tijdje plat lag, via [IP adres]/index.php/realtimedata/power_graph kon ik de data nog wel lokaal inzien. Ben helaas vergeten te kijken hoe ver je dan precies terug kunt kijken, maar volgens mij kon ik het hele afgelopen jaar nog zien.

Edit: is makkelijk te controleren natuurlijk door de internetkabel uit je ECU-R te trekken of wifi uit te zetten en dan kijken hoe ver je nog terug kunt zien. Misschien is de data die je uit de ECU-R trekt wel helemaal niet gekoppeld aan de APS server in de zin dat het eenrichtingverkeer is en alles wat je op de ECU-R ziet ook echt op de ECU-R staat.

[ Voor 21% gewijzigd door ASW1 op 09-06-2023 16:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinus1955
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 15-05 15:12
Hallo en goedemorgen.

Ik ben bezig met het installeren van de Ecu-R, maar dat vind ik een lastig iets. De Ecu- app, staat niet meer in de downloads, en aangezien ik niet de meest technische/ computer/ mobiele persoon ben.....is mijn vraag of iemand, in de buurt van mijn woonplaats, Helmond, mij zou kunnen en willen helpen. Ik hoor graag van u en alvast bedankt voor het lezen en de eventuele support.
B.v.d.
M.vr.gr.
Tinus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron321
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 13:55
@Martinus1955 Heb je de EMA manager app gedownload?
Toevallig hier ook net gedaan en eerst de verkeerde app gebruikt.

Dit linkje van APS gekregen:
YouTube: For DIY users: how to configure the system and register the account

[ Voor 41% gewijzigd door ron321 op 17-05-2024 17:16 ]

WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50

Pagina: 1