Aardlek gaat eruit bij gebruik POE

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeverSeen
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-07-2024

NeverSeen

Press any key to continue.....

Topicstarter
Als ik een POE apparaat aansluit op mijn tplink t2500g-10mps gaat direct de aardlek in de meterkast eruit.

Op het moment dat utp kabel erin zit is het gelijk raak. Het is met meerdere poe apparaten getest en gebeurt hetzelfde.

Beste antwoord (via NeverSeen op 10-11-2022 07:17)

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19:42
Tja dan is die tlink de boosdoener, als je stroom gaat trekken vliegt de aardlek eruit dus ergens een lek naar aarde in die tplink.
Als je nog garantie heb claimen en anders een nieuwe kopen.

Dat is laatste kan alleen als je via de afscherming van de netwerkkabel aan aarde ligt en ik betwijfel of dit soort apparaten dat doen.
De aderparen zelf zijn altijd zwevend, dus daar kan nooit iets naar aarde lekken.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10:20
Heb je de UTP kabel al vervangen?

http://tweakers.net/gallery/103719/sys.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeverSeen

NeverSeen

Topicstarter
Jep, meerdere gebruikt, en als toevoeging ik heb met een losse power injector geen last, die heeft overigens geen geaarde stekker, maar dan werkt alles prima

[ Voor 75% gewijzigd door NeverSeen op 09-11-2022 15:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kheos
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online

Kheos

FP ProMod
Wat hangt er aan die kabel? Klinkt alsof een van de aders contact maakt met de aarde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12:31

Barrycade

Through the...

Waar hangt die UTP aan, waar daar gaat het dus fout. 2x een lek dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
Heb je die tplink netjes op een geaarde netspannings doos aangesloten?
Gebruik afgeschermde netwerkkabel en hoe aard je die?
Gebeurd het ook als je alleen de kabel in die tplink stopt zonder device eraan?

[ Voor 25% gewijzigd door Ben(V) op 09-11-2022 15:50 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geforce5_guy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
NeverSeen schreef op woensdag 9 november 2022 @ 15:32:
Jep, meerdere gebruikt, en als toevoeging ik heb met een losse power injector geen last, die heeft overigens geen geaarde stekker, maar dan werkt alles prima
De naam aardlek moet je anders zien.

De aardlek bekijkt het verschil tussen ingaand en uitgaang (blauw vs bruin). Dat mag maximaal 30 mA zijn (uit mijn hoofd) is dat meer dan "lekt" er dus iets zal hij afschakelen.

Als je al meerdere UTP kabels gebruikt hebt zou ik vermoeden dat de switch niet helemaal lekker is. Zijn de connector pinnen in de switch verbogen? etc. ?

[ Voor 13% gewijzigd door geforce5_guy op 09-11-2022 15:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
De aderparen van Poe devices zijn geïsoleerd van de voeding dus als die sluiting maken zal de aardlek schakelaar er nooit uitgaan.

Het is ofwel de afscherming ofwel de switch heeft een defecte voeding die ergens stroom naar aarde laat weglopen als hij belast wordt.
Waarschijnlijk is die switch voeding defect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterpv
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 25-09 10:23
Had je dit al geprobeerd:
Alles verbinden zoals je wilt => De aarlek schakelaar klapt eruit.
Je laat alle verbindingen zo zitten als ze zitten (dus inclusief het lek naar aarde).
Je duwt de aardlek schakelaar terug, misschien klapt ie eruit, dan duw je hem weer terug.
Misschien moet je hem kort aan forceren en blijft ie dan hangen?

Op de groepen waar ik meerdere geaarde apparaten heb aangesloten is het wel eens nodig om
de aardlek schakelaar een paar keer achter terug te duwen als alles tegelijk aangeschakeld wordt
(nadat de zekering eruit gegaan is bijvoorbeeld). Dat komt door lekstromen naar aarde die dan kort
lopen (zou niet moeten maar het gebeurt toch). Als je daar dan eenmaal doorheen bent (de lekstromen zijn kleiner geworden) dan is er verder niks aan de hand en slaat de aardlek niet meer aan.

Wat je ook nog kan proberen: van de POE apparaten die WEL een aardaansluiting hebben en in een geaard stopcontact zitten (zoals het hoort): de stekker eruit, 180 graden draaien en dan de stekker er weer in. Dan wissel je fase en nul om. Het kan zijn dat dat de lekstroom verlaagt waardoor de aardlek het OK vind.

[ Voor 21% gewijzigd door peterpv op 09-11-2022 16:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeverSeen

NeverSeen

Topicstarter
Kheos schreef op woensdag 9 november 2022 @ 15:41:
Wat hangt er aan die kabel? Klinkt alsof een van de aders contact maakt met de aarde.
Heb getest met camera en acces point, meerdere kabels geprobeerd, ook "kant en klare"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeverSeen

NeverSeen

Topicstarter
Ben(V) schreef op woensdag 9 november 2022 @ 15:48:
Heb je die tplink netjes op een geaarde netspannings doos aangesloten?
Gebruik afgeschermde netwerkkabel en hoe aard je die?
Gebeurd het ook als je alleen de kabel in die tplink stopt zonder device eraan?
Ja zit geaard. (Nieuwbouw alleen maar geaarde stopcontacten) heb getest met camera en accespoint en meerdere kabels, zelf geknepen en patchkabels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:15
Daar zit iets niet helemaal goed in je switch. Die lijkt aangesloten te zijn direct op de 230V netspanning (en gebruikt geen externe adapter).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeverSeen

NeverSeen

Topicstarter
Ben(V) schreef op woensdag 9 november 2022 @ 16:07:
De aderparen van Poe devices zijn geïsoleerd van de voeding dus als die sluiting maken zal de aardlek schakelaar er nooit uitgaan.

Het is ofwel de afscherming ofwel de switch heeft een defecte voeding die ergens stroom naar aarde laat weglopen als hij belast wordt.
Waarschijnlijk is die switch voeding defect.
Dit lijkt mij meest reëele optie, onbelast doet hij het prima, belast is het gelijk klaar. Overigens las ik ook dat een poe switch met "aardlek/sluiting" in de utp dit normaal eerst zelf oplost door de poort geen voeding te geven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeverSeen

NeverSeen

Topicstarter
SniperGuy schreef op woensdag 9 november 2022 @ 16:38:
Daar zit iets niet helemaal goed in je switch. Die lijkt aangesloten te zijn direct op de 230V netspanning (en gebruikt geen externe adapter).
Ja dat klopt, overigens doet hij het dus prima als "normale" switch maar bij een poe device gaat aardlek er gelijk uit.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Tja dan is die tlink de boosdoener, als je stroom gaat trekken vliegt de aardlek eruit dus ergens een lek naar aarde in die tplink.
Als je nog garantie heb claimen en anders een nieuwe kopen.

Dat is laatste kan alleen als je via de afscherming van de netwerkkabel aan aarde ligt en ik betwijfel of dit soort apparaten dat doen.
De aderparen zelf zijn altijd zwevend, dus daar kan nooit iets naar aarde lekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtRi
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 15:26
peterpv schreef op woensdag 9 november 2022 @ 16:23:

Je duwt de aardlek schakelaar terug, misschien klapt ie eruit, dan duw je hem weer terug.
Heb met oude aardlekschakelaars wel gezien dat ze "ontploften" als je dit deed. Met nieuwe aardleks niet meer gezien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
Een aardlek schakelaar schiet er niet voor niets uit.

Als je zo'n oude aardlek schakelaar terugduwt en vasthoud, dan forceer je hem om "aan" te blijven.
Als er in plaats van een klein aardlekje een serieuze kortsluiting is loop je de kans brand te veroorzaken.

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:15
Ben(V) schreef op donderdag 10 november 2022 @ 08:48:
Een aardlek schakelaar schiet er niet voor niets uit.

Als je zo'n oude aardlek schakelaar terugduwt en vasthoud, dan forceer je hem om "aan" te blijven.
Als er in plaats van een klein aardlekje een serieuze kortsluiting is loop je de kans brand te veroorzaken.
vooral oude ALS kunnen defect raken en triggeren als het eigenlijk niet hoeft (onweer bijvoorbeeld), maar ik denk dat in dit geval de switch het probleem is.
Tegen kortsluiting (tussen L en N) doet een ALS niets: dat doet namelijk de automaat (vaak B16).
Andere switch proberen of de switch bij iemand anders proberen. Thuis, want op kantoren gebruiken ze (als het goed is) ALS die meer toelaten qua lekstroom

[ Voor 5% gewijzigd door SniperGuy op 10-11-2022 10:12 ]

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
peterpv schreef op woensdag 9 november 2022 @ 16:23:
Had je dit al geprobeerd:
Alles verbinden zoals je wilt => De aarlek schakelaar klapt eruit.
Je laat alle verbindingen zo zitten als ze zitten (dus inclusief het lek naar aarde).

Op de groepen waar ik meerdere geaarde apparaten heb aangesloten is het wel eens nodig om
de aardlek schakelaar een paar keer achter terug te duwen als alles tegelijk aangeschakeld wordt
(nadat de zekering eruit gegaan is bijvoorbeeld). Dat komt door lekstromen naar aarde die dan kort
lopen (zou niet moeten maar het gebeurt toch). Als je daar dan eenmaal doorheen bent (de lekstromen zijn kleiner geworden) dan is er verder niks aan de hand en slaat de aardlek niet meer aan.

Wat je ook nog kan proberen: van de POE apparaten die WEL een aardaansluiting hebben en in een geaard stopcontact zitten (zoals het hoort): de stekker eruit, 180 graden draaien en dan de stekker er weer in. Dan wissel je fase en nul om. Het kan zijn dat dat de lekstroom verlaagt waardoor de aardlek het OK vind.
Ik moet eerlijk zeggen dat dit me sterk doet denken aan het (wellicht bekende) mopje: "Als je in de auto een verdacht geluid hoort, wat doe je dan? Antwoord: "Gas geven, dan houdt het vanzelf op". Het mag duidelijk zijn dat er stroom lekt naar de aarde, een aardlekschakelaar doet dit niet zomaar, het kan net zo goed een heel heftige lekstroom zijn die mogelijk op tijd werd afgeschakeld, maar waarvan niemand wil dat deze met die tweede poging de hele handel vernielt. Want die kans loop je wel met een dergelijk stuntgedrag.
PS: Wat betreft die PoE, welke spanning is die Power? Ik hoop toch alleen maar de spanning van de data-overdracht, 5 of 12V?

[ Voor 3% gewijzigd door Techneut op 10-11-2022 21:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeverSeen

NeverSeen

Topicstarter
De switch is 5 jaar oud, heb contact gezocht met tplink maar mag hem opsturen, waarna bij een vastgesteld defect ik een nieuwe krijg, echt top service
Pagina: 1