Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Woesh
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10-10 06:14
Ik had het er met mijn vrouw over. Hoe zorg je dat je erfgenamen toegang krijgen tot al je persoonlijke hard en software.
Vroeger kon je nog een blaadje met username en password bijhouden en thuis bv in de kluis bewaren.
Maar tegenwoordig is bijna alles 2-factor protected of op basis van biometrische gegevens. Daarnaast wordt social login veel gebruik (log in met facebook, log in google).

Welke opties zijn er om dit goed te regelen zodat erfgenamen all toegang krijgen waar jij nu ook toegang tot hebt?

Google meld zelf dit:
"Make a request for a deceased person's account
We recognize that many people pass away without leaving clear instructions about how to manage their online accounts. We can work with immediate family members and representatives to close the account of a deceased person where appropriate. In certain circumstances we may provide content from a deceased user's account. In all of these cases, our primary responsibility is to keep people's information secure, safe, and private. We cannot provide passwords or other login details. Any decision to satisfy a request about a deceased user will be made only after a careful review.
kortom: als ik overal "login with google" gebruik of passwords in mijn google account bewaar. dan kunnen mijn ergenamen er dus nooit meer bij :?

Hoe moet het dan wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aschtra
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 14:56
Op hetzelfde briefje de code voor je telefoon neerzetten?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lelletje
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 10-10 12:04
Ik heb bij Gmail ingesteld dat mijn vrouw haar e-mailadres een backup is, voor als er iets met mij gebeurt. Daarnaast weet ze mijn pincode van de telefoon en haar vingerafdruk is ook al ingesteld.

Zo kan ze er alsnog bij.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 10-10 17:27
The_Woesh schreef op woensdag 9 november 2022 @ 15:09:

kortom: als ik overal "login with google" gebruik of passwords in mijn google account bewaar. dan kunnen mijn ergenamen er dus nooit meer bij :?
Niet alleen dan. Ook als Google ooit je account zou blokkeren (om welke reden dan ook) zou je nergens meer bij kunnen. Er is daarom zeker wat voor te zeggen om een degelijke passwordmanager te gebruiken. Die bieden vaak ook functionaliteit specifiek voor het scenario dat je zelf er niet meer bij kan.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bazvv
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 09-10 02:27
https://www.notaris.nl/testament/digitale-nalatenschap

https://www.nederlandsenotariskluis.nl/
Niet heel goedkoop, zijn volgens mij wel goedkopere oplossingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

:)

Vrijwel elke degelijke wachtwoordmanager heeft hier opties voor, ik gebruik zelf BitWarden welke een (betaalde) Emergency Access functie heeft: https://bitwarden.com/help/emergency-access/

Dat in combinatie met vertrouwenspersonen (familie/vrienden) die bepaalde (pin)codes weten, afaik kan je dat tegenwoordig ook vertrouwd doen bij een notaris.

[ Voor 29% gewijzigd door D4NG3R op 09-11-2022 15:18 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• zeezuiper
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:38
Je kan wel degelijk bij Google instellen dat na een bepaalde periode van inactiviteit je data wordt vrijgegeven aan bepaalde personen. Welke data en aan wie kan je uiteraard configureren.

https://myaccount.google.com/inactive

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunFair
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07:33
Ik heb een wachtwoordkluis voor mezelf en voor mijn vrouw. In mijn kluis zit haar wachtwoord en in haar kluis zit mijn wachtwoord.
Echter vraag ik me wel af of ze nog wel in haar eigen wachtwoord kluis kan komen :P

Daarnaast de optie van google toegepast dat na 3 maanden inactiviteit zij bericht krijgt om mijn account te kunnen openen.

Zolang ze de bestanden maar van de PC en NAS kan halen komt het wel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bra-Jo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

Wij gebruiken een combinatie van tech en old-skool:
Mijn vrouw en ik gebruiken beiden Lastpass. Er ligt hier in de boekenkast een envelop verstopt met onze hoofdwachtwoorden, welke we regelmatig aanpassen volgens een omschreven logica (zoiets als het jaartal erachter, maar dan anders) en de ontgrendelingscodes van onze telefoons. De combinatie van die twee zorgt ervoor dat de ander, of eventueel de kinderen, altijd bij onze info kunnen als het nodig zou zijn.

Nomen nescio

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Weinig anders dan een omslachtige wachtwoordmanager:
welke online profielen u heeft;
uw gebruikersnamen en wachtwoorden;
wat er na uw overlijden mee moet gebeuren (verwijderen of een gedenkpagina inrichten) en wie uw 'social media executeur' is: een van uw nabestaanden of de notaris.
Lijstje bijhouden

Oftewel, zorg ervoor dat je vrouw/partner in de Google account kan, en je bent klaar (of in een andere wachtwoord manager).

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Woesh
Freeaqingme schreef op woensdag 9 november 2022 @ 15:13:
[...]

Niet alleen dan. Ook als Google ooit je account zou blokkeren (om welke reden dan ook) zou je nergens meer bij kunnen. Er is daarom zeker wat voor te zeggen om een degelijke passwordmanager te gebruiken. Die bieden vaak ook functionaliteit specifiek voor het scenario dat je zelf er niet meer bij kan.
Dit is inderdaad heel erg relevant. Het geld natuurlijk voor iedere dienst dat je geblokkeerd kan worden. Maar de kans is bij google toch wat groter omdat ze ook zoveel diensten aanbieden.

Een tijd terug gelezen over een vader die op advies van de dokter foto's maakte van een plekje op de pielemuis van z'n zoon. Account werd geblokeerd. (kan trouwens ook Apple zijn).

Anyway erg veel bruikbare tips. Ik zal eerst de inactivity settings gaan nalopen en dan kijken naar een wachtwoord manager waar het goed geregeld is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soulizer
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 08-10 21:31
Ik heb een enveloppe in een beveiligde kluis liggen met het hoofdwachtwoord voor een wachtwoordmanager app. Dan zouden ze bij alle digitale bronnen kunnen inclusief games collectie etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 18-08-2023
Ik zou niet eens willen dat mijn nabestaanden toegang krijgen tot mijn Google, Tweakers, Twitter, Feestboek, Instagram, TikTok, Snapchat, MySpace, Superdudes, Hyves etc.

Van mij hoeft ook niet verkondigde te worden op social media, dat ik de pijp uit ben. Mensen die echt iets om je gaven, weten toch wel waarom je plotseling niet meer actief bent.

Dus ik voel er niets voor, dat nabestaanden toegang tot mijn persoonlijke accounts krijgen. Vooral niet omdat iedereen wel wat te verbergen heeft en dat graag het graf in meeneemt, i.p.v. dat nabestaanden er achter komen omdat ze plotseling toegang tot je Google account krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Woesh
Marco-Peters schreef op woensdag 9 november 2022 @ 17:13:
Ik zou niet eens willen dat mijn nabestaanden toegang krijgen tot mijn Google, Tweakers, Twitter, Feestboek, Instagram, TikTok, Snapchat, MySpace, Superdudes, Hyves etc.
.....
Ik had dat ook, maar vorig jaar geconfronteerd met de dood van m'n schoonvader en als je dan ziet wat voor moeite en verdriet het voor mijn schoonmoeder heeft gekost om hele basale dingen te regelen.
Denk bijvoorbeeld aan bepaalde kennissen informeren waarvan het nummer en adres in de telefoon staat. Of aanmaningen omdat een rekening (geen en/of) door de bank geblokkeerd wordt. En dan zegt de klantenservice, ja mevrouw, u moet even inloggen om het rekeningnummer aan te passen |:( .

Na een tijdje komt het allemaal goed, maar je wilt dat soort rompslomp je nabestaande besparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 18-08-2023
The_Woesh schreef op woensdag 9 november 2022 @ 20:17:
[...]
Denk bijvoorbeeld aan bepaalde kennissen informeren waarvan het nummer en adres in de telefoon staat. Of aanmaningen omdat een rekening (geen en/of) door de bank geblokkeerd wordt. En dan zegt de klantenservice, ja mevrouw, u moet even inloggen om het rekeningnummer aan te passen |:( .

Na een tijdje komt het allemaal goed, maar je wilt dat soort rompslomp je nabestaande besparen.
Ik denk dat hier vooral de banken wel iets meer mee mogen werken: hoezo inloggen 8)7 Werken daar robots bij die bank? De rekeninghouder is overleden en je hoort je pincodes, wachtwoorden etc met niemand te delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Woesh
@Marco-Peters : het gaat niet zozeer om te bank.

Maar stel: ik betaal mijn kpn abonnement via mijn eigen rekening. Na mijn overlijden stopt de rekening. Dat is normaal, de tegoeden worden pas later aan de erfgenamen overgemaakt.

Maar kpn kan nu niet meer afschrijven. Dan geeft kpn aan dat je in mijnkpn het rekeningnummer kan aanpassen. So far so good, totdat je het kpn wachtwoord niet hebt, een 2-factor code moet invullen waar je niet bij kan of de wachtwoord reset het niet doet als je geen toegang hebt tot de mail of dat een alias is gebruikt die je niet kent.
Pagina: 1