Welke kaasschaaf voor als je een motorische stoornis hebt?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroeningen
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 07-02 10:53
Mijn vraag
Ik zoek een kaasschaaf waarbij iik de kans minimaliseer om in mijn hand te schafen.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb aan mijn rechterhand een motorische stoornis (hemiplegie). Rechts kan ik gebruiken om iets vast te houden, maar als je mij vraagt 'blader naar pagina xxx van dit boek', dan ben ik wel ff bezig ;)

Nu schaaf ik mijn kaas als volgt:
1. Rechts houd ik de kaasschaaf vast.
2. Links 'duwt' de kaas over de kaasschaaf

Risico is dat ik een stukje van mijn hand meeschaaf.

Oplossingen:
1. plakken kaas kan, maar is erg duur.
2. Een kaassnijder zoals https://www.bol.com/nl/nl...w3Wyhx0TnyHRoCinIQAvD_BwE
Dit is al een aardige oplossing, maar leidt waarschijnlijk tot erg dikke plakken.
3. ik zit te denken aan een oplossing waarbij ik de kaas niet meer hoef vast te houden terwijl ik schaaf, een soort bankschroef voor mijn kaas ofzoiets. ;)

Op bol.com vond ik ook dit: https://www.bol.com/nl/nl...hasxJknc4DghoCn7wQAvD_BwE maar ik vraag mij af of dit echt mijn probleem gaat oplossen.
Conform de beschrijving lijkt dit ding niet direct gericht op 'veilig' de kaas afschaven.

Heeft iemand een goede oplossing?

[ Voor 14% gewijzigd door jeroeningen op 09-11-2022 14:33 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:50

BCC

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13:29
*knip*, flauw.

[ Voor 118% gewijzigd door Perkouw op 09-11-2022 14:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Prutsor
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 04-07 15:22
https://www.coolblue.nl/advies/snijmachine-kiezen.html

is dit een oplossing? dan snij je op een paar minuten je hele kaas in plakjes? is wellicht ook met 1 hand te bedienen. Zou me niks verbazen als er ook link en rechts modellen in te vekrijgen zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pompi
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 29-06 17:04
Is een kaas guillotine dan niet handig? Want dan is het alleen om hoog en omlaag gaan, okay het worden misschien in het begin wat dikkere plakken maar zou mij niks verbazen dat als je er beetje gevoel in krijgt je ook dunnere plakken er uit kan krijgen.

Bijvoorbeeld https://www.bol.com/nl/nl...snijder/9200000005802387/. Dit is meer voor het idee, want deze kwam als eerste naar boven maar geeft je wel een goed idee van een kaas guillotine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• basvn
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 04-07 16:10

basvn

Breezand - NHN

ik denk dat dit wel wat is. niet scherp, werkt prima met jonge kaas. kaasschaaf met draad

https://www.bol.com/nl/nl...s-draad/9300000031047033/

Afbeeldingslocatie: https://media.s-bol.com/q2LwLYZYkORp/550x482.jpg

[ Voor 18% gewijzigd door basvn op 09-11-2022 14:40 ]

3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paularts
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 03-07 14:28

paularts

Paulux !!!!!!

een draad kaas schaaf, heb je ook meteen een dikke kant en een dunne kant
wel meer geschikt voor zachtere kazen.

als je van harde kazen houd is het een minder goede optie, kost je de draadjes namelijk

[ Voor 15% gewijzigd door paularts op 09-11-2022 14:51 . Reden: goedkopere variant ]

(Multiple exclamation marks are a sure sign of a diseased mind)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 15:07
Ik zou inderdaad een kaassnijder nemen in de stijl die @FirePuma142 noemt. Worden de plakken wel iets dikker, maar bij een goede kan je nog behoorlijk dun snijden.
En dan is het gewoon een kwestie van de kaas er op leggen, en de arm naar beneden duwen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gitarist
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

Gitarist

Jan

@jeroeningen Dit heb je ongetwijfeld geprobeerd, maar ik ben er toch wel nieuwsgierig naar: zou het voor jou niet mogelijk zijn om de kaas juist met rechts vast te houden en met links op de "normale" manier een kaasschaaf te hanteren? Geen idee of de motoriek van jouw rechterhand daar evt. wèl toe in staat zou zijn (het vasthouden van de kaas).

Ik kan me voorstellen dat dit ook enige oefening vergt, vooral als je normaal rechtshandig bent. Maar wellicht is het eenvoudiger dan zoeken naar een speciale kaasschaaf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 03-07 16:21
Is een handschoen geen oplossing?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:54

The Eagle

I wear my sunglasses at night

https://www.bol.com/nl/nl...qwality/9300000024980938/

Mandoline is je toverwoord :)
Bovenstaande heeft ook veiligheidshandschoenen enzo, is complete set.
Suggestie van @FirePuma142 is ook ee goede :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Laatst online: 11:36
Gewoon een fatsoenlijke kaasschaaf bij de kaaskraam op de markt kopen?

Ik heb in het verleden meerdere keren een "kaasschaaf des doods" meegemaakt, waarbij een collega zelfs naar eerste hulp is geweest nadat ie uitschoot met zo'n waardeloos ding.
Hebben nu thuis zo'n ding van de kaaskraam, die trek je soepel door een blok kaas zonder kracht te hoeven zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09:40
_JGC_ schreef op woensdag 9 november 2022 @ 23:25:
Gewoon een fatsoenlijke kaasschaaf bij de kaaskraam op de markt kopen?

Ik heb in het verleden meerdere keren een "kaasschaaf des doods" meegemaakt, waarbij een collega zelfs naar eerste hulp is geweest nadat ie uitschoot met zo'n waardeloos ding.
Hebben nu thuis zo'n ding van de kaaskraam, die trek je soepel door een blok kaas zonder kracht te hoeven zetten.
"Bij de kraam" is een te vaag begrip, kan dezelfde Boska schaaf zijn die bij de Blokker ligt of de koopman heeft er 500 uit china laten komen en je zit met een prul opgescheept :P .

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 04-07 12:58

Barrycade

Through the...

Heb je geen contact met een ergotherapeut? Die hebben meestal toegang tot hulpmiddelen die je niet in de normale winkel kan halen.

Inzet/toegang tot een ergotherapeut valt waarschijnlijk onder je zorgverzekeraar of anders WMO.

Maar heb je dan ook geen last met snijden van vlees/groenten? Dan zou zo'n maliën handschoen wellicht een oplossing zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Laatst online: 11:36
Erwin schreef op woensdag 9 november 2022 @ 23:30:
[...]

"Bij de kraam" is een te vaag begrip, kan dezelfde Boska schaaf zijn die bij de Blokker ligt of de koopman heeft er 500 uit china laten komen en je zit met een prul opgescheept :P .
Meeste kaaskramen kunnen je wel helpen aan een goede kaasschaaf. Die staan zelf de hele dag in de kraam kaas te schaven (plakje proeven?), die dingen verkopen ze dan ook vaak wel los.
Is misschien maar net treffen, maar de mensen in zo'n kraam kunnen je beter adviseren dan een medewerker bij de Blokker.

• Dronium
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16:40
Zo iets hadden wij vroeger thuis ook, alleen was die niet instelbaar. Werkt prima voor kaas.
Maar de mandoline van @The Eagle kan ook een goede optie zijn. Weet alleen zelf niet hoe goed zo'n ding kaas snijd. Met al die hulpstukken wat duurder maar wel veilig.

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Is dit geen oplossing:
https://amzn.eu/d/hvxMgZ6

Het is wel iets kleiner qua plak dat je gewend bent maar je hoeft alleen maar er overheen te schuiven. Zoals je ook met komkommer doet. Je kan altijd een kaassnijder erbij kopen om het blok kaas te snijden en dan vastklikken en schaven maar.

Ik heb ermee geraspte kaas gedaan, ging prima. Die van mij is nog een goedkopere versie en de kaas was ook niet geweldig dus had de wind niet mee maar op zich ging het wel.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• psychonetics
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 07:36
Je zou ook naar een fixeerplank kunnen kijken, dat is een soort bankschroefsnijplank. :)

• Myliobatis
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 04-07 11:54
Barrycade schreef op woensdag 9 november 2022 @ 23:37:
Heb je geen contact met een ergotherapeut? Die hebben meestal toegang tot hulpmiddelen die je niet in de normale winkel kan halen.

Inzet/toegang tot een ergotherapeut valt waarschijnlijk onder je zorgverzekeraar of anders WMO.

Maar heb je dan ook geen last met snijden van vlees/groenten? Dan zou zo'n maliën handschoen wellicht een oplossing zijn.
Dat was exact mijn gedachte. Een ergotherapeut kan hier heel goed in mee denken. Zij weten of je ergens recht op hebt, ook hoe je gemakkelijker je dagelijkse activiteiten kunt doen zoals dit.

Uit je beschrijving te lezen heb jij zeker recht op aangepaste hulpmiddelen.

Al goede reacties van iedereen die mee denkt ten spijt.

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:31

Garyu

WW

Ik denk ook dat zo'n anti-snij handschoen best zou kunnen werken.

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• saveljos
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 16:02
jeroeningen schreef op woensdag 9 november 2022 @ 14:30:

1. plakken kaas kan, maar is erg duur.
Wat ik zo snel op ah.nl zie betaal je bij jong belegen kaas maar 1,13 per kg extra voor gesneden kaas tegenover stuk. Gaat een kaasschaaf van 25,- zich dan echt terugverdienen?

• JustM3
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 04-07 21:40
Een kennis van mij heeft 1 arm (andere is jaren geleden geamputeerd). zij maakt gebruik van dit apparaat:

https://www.bol.com/nl/nl...O3RMT8uj-ObBoCeNkQAvD_BwE

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

saveljos schreef op donderdag 10 november 2022 @ 02:29:
[...]

Wat ik zo snel op ah.nl zie betaal je bij jong belegen kaas maar 1,13 per kg extra voor gesneden kaas tegenover stuk. Gaat een kaasschaaf van 25,- zich dan echt terugverdienen?
25/1,13 ≈ 22

Dus na het consumeren van 22kg kaas heb je 'm terugverdiend ;)

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

• SeenD
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:44
https://thuiszorgwinkel.n...nk-cq-fixeerplank-zweeds/ de moeder van een kennis gebruikt dit, zij heeft herseninfarct gehad en kan maar 1 arm gebruiken, en ze houdt heel erg van koken en zelfvoorzienend zijn. En hier kan ze alles mee snijden, ze heeft de afgelopen jaren al een aantal versleten.

Something something

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:24

Dido

heforshe

The Eagle schreef op woensdag 9 november 2022 @ 17:49:
https://www.bol.com/nl/nl...qwality/9300000024980938/

Mandoline is je toverwoord :)
Bovenstaande heeft ook veiligheidshandschoenen enzo, is complete set.
Kaas op een mandoline is geen fijn idee. Sowieso is een mandoline een van de gevaarlijkste dingen in een keuken (naast de kok). Een mandoline werkt heel goed om makkelijk snijdbare meuk zoals komkommers snel in veel (even) dunne plakjes te snijden, maar iets taaiers als kaas verstopt gewoon je hele mandoline binnen 1 plak.

Dan is een electrische snijmachine met een glad mes waarschijnlijk een werkbaardere (maar zeker ook duurdere) oplossing.
Suggestie van @FirePuma142 is ook ee goede :)
Die suggestie was al door de TS in de openingspost gedaan, nota bene de eerste link :X

De reviews die bij dat ding staan zijn nou niet heel geruststellend: te dun mes, snelle slijtage, afvalophoping.

[ Voor 6% gewijzigd door Dido op 10-11-2022 12:13 ]

Wat betekent mijn avatar?

• Boullie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:30

Boullie

Da Bulster

Dido schreef op donderdag 10 november 2022 @ 12:11:
[...]
De reviews die bij dat ding staan zijn nou niet heel geruststellend: te dun mes, snelle slijtage, afvalophoping.
Van de 87 reviews zijn er 79 stuks 4 sterren of hoger. Dus het lijkt mee te vallen. Vooral omdat mensen eerder klagen dan positieve reviews achter laten.

[ Voor 9% gewijzigd door Boullie op 10-11-2022 13:35 ]

Boullie

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:57

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Dido schreef op donderdag 10 november 2022 @ 12:11:
Kaas op een mandoline is geen fijn idee. Sowieso is een mandoline een van de gevaarlijkste dingen in een keuken (naast de kok). Een mandoline werkt heel goed om makkelijk snijdbare meuk zoals komkommers snel in veel (even) dunne plakjes te snijden, maar iets taaiers als kaas verstopt gewoon je hele mandoline binnen 1 plak.
Absoluut waar. Ik heb het gelinkte model en die is loeischerp en totaal ongeschikt voor kaas. Dit moet je niet aanraden aan iemand met een motorische beperking, dat is een serieuze verwonding waiting to happen. Er zit niet voor niets een gripblok (?) bij, om te voorkomen dat je vingers bij het mes kunnen komen.

Ik ga voor de voorgesneden kaas, ook zonder beperking. Heb wel minder zuinige kaasschaven gehad. Want laten we wel zijn: ook een kaasschaaf is geen garantie op lekker dunne plakjes.

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 02-07 08:15

mace

Sapere Aude

Ik was een tijd geleden in een hotel waar ze het volgende apparaat hadden:

Sorry voor de kwaliteit van de video, ik kon zo gauw geen betere vinden. Waarschijnlijk heet het ook anders dan een "cheese-o-matic".

Het is een Cheese slicer van H.W. Larsen en hij kost........ €753,99 8)7

https://www.hwlarsen.com/cheese-slicer

Maar mogelijk zijn er goedkopere alternatieven.

[ Voor 22% gewijzigd door mace op 10-11-2022 19:07 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jeroeningen
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 07-02 10:53
Thanks voor alle reacties. Inmiddels heb ik deze https://www.bol.com/nl/nl...ch/9200000048078275/?s2a= en deze https://www.bol.com/nl/nl...vs/9200000009952166/?s2a= gekocht.

Het is nog even oefenen. Ik denk dat de kaasschaaf handig is voor het eerste stuk van de kaas en het laatste stuk kan ik beter met de kaassnijder doen denk ik.

Een mandoline zou ik ook nog kunnen proberen, maar laat ik hier even mee beginnen...
Pagina: 1