Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NodeModules
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 19-07 09:27

NodeModules

10 kuub node_modules.

Topicstarter
Lorem

[ Voor 99% gewijzigd door NodeModules op 23-08-2023 14:56 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

Geen slecht aanbod als je het mij vraagt, wat vind je er zelf van? Je kunt natuurlijk prima counteren met "maak er 6k van en we hebben een deal", geef daarbij ook aan dat je een beetje valt over het hele 'geen pensioen'-gebeuren en dat je daarom toch ook wel wat extra's wilt om er zelf voor te sparen...

Waarom wordt je lease-auto einde termijn vervangen door een lease-fiets? Omdat je dit zelf wilt of omdat de werkgever in principe niet aan lease-auto's doet?

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NodeModules

NodeModules

10 kuub node_modules.

Topicstarter
Harrie_ schreef op woensdag 9 november 2022 @ 13:51:
Geen slecht aanbod als je het mij vraagt, wat vind je er zelf van? Je kunt natuurlijk prima counteren met "maak er 6k van en we hebben een deal", geef daarbij ook aan dat je een beetje valt over het hele 'geen pensioen'-gebeuren en dat je daarom toch ook wel wat extra's wilt om er zelf voor te sparen...

Waarom wordt je lease-auto einde termijn vervangen door een lease-fiets? Omdat je dit zelf wilt of omdat de werkgever in principe niet aan lease-auto's doet?
Binnen development-rollen doen ze in niet aan lease-auto's. Zelf hoef ik eigenlijk ook niet perse een lease-auto te hebben; het is puur dat deze vanuit huidige werkgever mee moet en dat afkoop + plotselinge koop eigen auto even een ding is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

NodeModules schreef op woensdag 9 november 2022 @ 13:55:
[...]
Binnen development-rollen doen ze in niet aan lease-auto's.
[...]
Maar bij andere rollen wel :?

Wordt je bij zo'n bedrijf dan wel serieus genoeg genomen als dev of ben je de digitale versie van een servicemonteur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NodeModules

NodeModules

10 kuub node_modules.

Topicstarter
Harrie_ schreef op woensdag 9 november 2022 @ 13:57:
[...]

Maar bij andere rollen wel :?

Wordt je bij zo'n bedrijf dan wel serieus genoeg genomen als dev of ben je de digitale versie van een servicemonteur?
Haha!
In principe alleen voor 'rollen waarbij klantbezoeken nodig zijn' (bijv: sales). Als organisatie willen ze heel erg op groei inzetten en heeft de eigen applicatie / product hierin een cruciale rol. Ik heb daarom goede hoop dat het stukje servicemonteur mee zal vallen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The_Admin
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 25-09 11:10
Wil je een tegenbod doen omdat 'er nou eenmaal online staat dat dat hoort', ben je ontevreden met het salaris, hoe verhoudt het zich tot je huidige salaris, ben je ontevreden over andere aspecten, zoals pensioen of fiets?

Dat lijkt me eigenlijk stap 1.
Persoonlijk zou ik vallen over het gebrek aan pensioen, dan zou je dus kunnen kijken wat het kost om dit zelf te regelen en dan dat bedrag optellen bij hun aanbod. Dan heb je ook een beetje een 'verhaal' bij je tegenbod, buiten 'ik vond het aanbod eigenlijk wel prima maar ik wilde ff kijken of er nog meer te halen viel'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

NodeModules schreef op woensdag 9 november 2022 @ 14:00:
[...]

Haha!
In principe alleen voor 'rollen waarbij klantbezoeken nodig zijn' (bijv: sales). Als organisatie willen ze heel erg op groei inzetten en heeft de eigen applicatie / product hierin een cruciale rol. Ik heb daarom goede hoop dat het stukje servicemonteur mee zal vallen.
Ok, nou als het aanbod je aan staat wat let je om gewoon een tegenvoorstel te doen van 6k ofzo?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

NodeModules schreef op woensdag 9 november 2022 @ 13:47:
Momenteel zit ik in een sollicitatietraject bij een (potentieel) nieuwe werkgever. Onlangs ben ik ook verhuisd vanuit Limburg, een regio waar de salarissen over het algemeen wat lager liggen. Ik heb dan ook matig gevoel bij wat in regio Brabant reëel is, via deze weg hoop ik last-minute wat meer inzichten op te doen.

- Zelf heb ik afgerond 10 jaar ervaring en ben ik van origine full-stack (PHP Symfony / Vue.js), hiervoor betrad ik een Lead-functie.
- De functie gaat om een (senior) frontend developer rol (TypeScript / Vue.js, her en der ook wat Angular werk)
- De werkgever doet het zakelijk erg goed, is formaat scale-up (rond 50 man, waarvan grofweg 8 development). Tevens voet aan de grond in het buitenland.

Het eerste voorstel vanuit werkgever is gedaan:
5.500,- + overname lease-auto (deze laten ze einde termijn aflopen, wordt dan eventueel vervangen met een lease-fiets) + enkele kleine extra'tjes als perks uit het vakgebied. Verder geen grote bijzonderheden (geen pensioen, 25 vakantiedagen, geen bonus / 13e maand).
Deze indicatie is in vroege gesprekken reeds besproken met de (inhouse) recruiter, echter valt het stukje 'geen pensioen' als een verassing.

Ik ben zeker niet ontevreden met dit aanbod, echter klinkt vanuit alle recruitment blogs dat men nooit een eerste aanbod moet accepteren en dat een tegenbod eigenlijk heel normaal is. Dit is dan ook het punt waar ik momenteel in stuk loop. Ik wil er op een gezonde manier 'zoveel' mogelijk uithalen, zonder het stuk te laten lopen.

Graag lees ik jullie ervaringen / meningen!
Ik vind het maar zozo. Is dit voor 40 uur? Wel plus vakantiegeld? De 5,5K is op zich helemaal niet verkeerd maar geen pensioen, geen 13e maand en de leasewagen is dus maar tijdelijk. Dat vind ik voor een lead developer niks bijzonders.
Heb je de discipline om zelf een pensioen op te bouwen en daar maandelijks geld in te steken? Heb je uitgerekend wat je dat per maand gaat kosten?

Ik ben het eens met degene die stelde dat je gewoon moet uitrekenen wat een (goede) pensioenvoorziening je kost en dat optellen bij hun bod. Een dergelijk salaris zonder pensioenvoorziening is gewoon on-Nederlands en daar mag je gerust over struikelen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 17:52
Harrie_ schreef op woensdag 9 november 2022 @ 13:57:
Maar bij andere rollen wel :? Wordt je bij zo'n bedrijf dan wel serieus genoeg genomen?
Volgens mij is het buiten de detachering vrij zeldzaam dat je in een niet-representatieve functie een auto van de zaak mag gebruiken. Ik zou het zeker niet in verband brengen met "niet serieus genomen worden.".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Admin
CVTTPD2DQ schreef op woensdag 9 november 2022 @ 14:06:
[...]

Volgens mij is het buiten de detachering vrij zeldzaam dat je in een niet-representatieve functie een auto van de zaak mag gebruiken. Ik zou het zeker niet in verband brengen met "niet serieus genomen worden.".
Eens, de tijd dat sollicitatiegesprekken in de showroom van de dealer werden gehouden is wel voorbij, en hybride / remote werken heeft daar alleen maar aan bijgedragen. Waarom iemand een leaseauto geven puur voor woon-werkverkeer als diegene max 2 dagen per week op kantoor is? Lijkt me een goede ontwikkeling om eerlijk te zijn, echter wil je dit dan wel terugzien in basissalaris of andere componenten zoals een mobiliteitsbudget of royale thuiswerkvergoeding (incl bv. budget voor hardware).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

CVTTPD2DQ schreef op woensdag 9 november 2022 @ 14:06:
[...]
The_Admin schreef op woensdag 9 november 2022 @ 14:10:
[...]
Eens, de tijd dat sollicitatiegesprekken in de showroom van de dealer werden gehouden is wel voorbij, en hybride / remote werken heeft daar alleen maar aan bijgedragen. Waarom iemand een leaseauto geven puur voor woon-werkverkeer als diegene max 2 dagen per week op kantoor is? Lijkt me een goede ontwikkeling om eerlijk te zijn, echter wil je dit dan wel terugzien in basissalaris of andere componenten zoals een mobiliteitsbudget of royale thuiswerkvergoeding (incl bv. budget voor hardware).
In mijn ervaring hangt een leaseauto vaak samen met de 'hoogte' van de functie en/of de salarisschaal. Ik werk zelf (als dev) al jaren in de bouw/industrie en weet eigenlijk niet beter dan dat de leaseauto vrijwel standaard in het pakket zit.

M.b.t. de pensioenvoorziening; ik zou er persoonlijk niet om rouwen maar uiteraard wel als argument gebruiken om er nog wat meer uit te slepen. Als dev heb ik nu voor verschillende bedrijven in verschillende cao's gewerkt waardoor ik iedere keer een vrij summier bedrag opbouwde in een of ander pensioenfonds, wat uiteindelijk lange termijn ook geen zoden aan de dijk zet met 10 kleine potjes in 10 verschillende pensioenfondsen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Admin
Harrie_ schreef op woensdag 9 november 2022 @ 14:13:
[...]

[...]

In mijn ervaring hangt een leaseauto vaak samen met de 'hoogte' van de functie en/of de salarisschaal. Ik werk zelf (als dev) al jaren in de bouw/industrie en weet eigenlijk niet beter dan dat de leaseauto vrijwel standaard in het pakket zit.

M.b.t. de pensioenvoorziening; ik zou er persoonlijk niet om rouwen maar uiteraard wel als argument gebruiken om er nog wat meer uit te slepen. Als dev heb ik nu voor verschillende bedrijven in verschillende cao's gewerkt waardoor ik iedere keer een vrij summier bedrag opbouwde in een of ander pensioenfonds, wat uiteindelijk lange termijn ook geen zoden aan de dijk zet met 10 kleine potjes in 10 verschillende pensioenfondsen...
Ik denk dat dat ietwat gedateerde kennis is, vanuit een positie waarin dit inderdaad jaren geleden vrij standaard was, en als je nu dus die 'perk' hebt dan kan je hem in principe houden. Als je gaat solliciteren zal je denk ik merken dat het niet standaard meer is bij een hoop IT-rollen, tenzij je echt weer in hogere managementlagen komt. Maar goed, dit is inmiddels redelijk offtopic voor TS :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

[...]

Ik heb na de financiele crisis van 2008 de leasewagens voor functies die 'm niet nodig hebben zien verdwijnen en ook niet meer terug zien komen. Het past ook niet meer in de trends rond MVO en milieu.

Maar ik kan me voorstellen dat een manager in de bouw al snel een leasewagen krijgt en dat een developer daar ook profijt van heeft als ie in vergelijkbare loonschalen als die managers zit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 01:27
Wat betreft de leaseauto voor developers: het punt is natuurlijk dat veel developers voor een detacheringsrol kiezen. Als je gedetacheerd wordt, is een auto regelmatig noodzaak.

Een directe inhouse werkgever zal om een 'marktconforme, competitieve' beloning te kunnen geven, dus eigenlijk in ieder geval de optie tot een leaseauto moeten geven.

(Dat staat natuurlijk los van of je het als werknemer daadwerkelijk moet willen. Het is een prima optie om een mooie auto te rijden voor bruto euro's, zonder een smak geld op de tafel hoeven te leggen. Bijtelling + eigen bijdrage is natuurlijk snel goedkoper dan private lease. Al helemaal als je kan kiezen voor een 4% of 8% model...

Tegelijkertijd kan een occasion natuurlijk ook weer goedkoper zijn in de maandlasten icm een goede kilometervergoeding, als dat is wat je wilt).

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 24-09 16:13
Is de waarde van die kleine potjes cumulatief niet hetzelfde als wanneer je het op 1 hoop had? Even aannemende dat ze niet afgekocht zijn. Je had ze middels waardeoverdracht ook steeds samen kunnen voegen, als dat gezien de regelingen voordeliger was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wm1234
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 16:55
Het is wel een voorstel, die op het eerste oog wel prima lijkt maar als je verder gaat ontleden, dan is het ook weer niet zo bijzonder:

- Pensioen kost afhankelijk van je leeftijd (laten we zeggen 35 jaar), ook al tussen de 350 en 500 euro per maand. Pensioen loopt elk jaar op dus na 1 jaar gaat dit al lastiger worden als ze alleen minimale salarisverhogingen geven. Overal waar ik kom is dit altijd gezeur.
- Een auto tegenwoordig ook een (kleine) 1000 euro per maand. Die zou je na afloop moeten onderhandelen als een bruto bedrag ter waarde van de auto bijvoorbeeld als mobiliteitsvergoeding.

Verder heb je geen echte secundaire voorwaarden van grote waarde dus dan blijf je met een 4000 euro ongeveer over. Ook niet slecht maar ook niet echt bijzonder.

- Leuke kleinere dingetjes vind ik bijvoorbeeld ook een sportschool abonnement vergoed en een telefoon abonnement privé. Is toch ook bij elkaar 100 euro per maand, wat normaal van je netto salaris afgaat.
- Ook zaken zoals kantoor vergoeding, bijvoorbeeld 1000/1500 euro aan kantoormeubelen of de lease fiets die genoemd is.
- Opleidingen zie ik er ook nog niet bij, ook erg belangrijk. Ik had onbeperkt leren en nu maar 1000 euro, wat in de onderwijs wereld niets is. Dat valt toch wel wat tegen.

Het liefste heb je een bruto bedrag van 5500 euro + al die extra's dus daar zou ik op proberen door te onderhandelen en kijken hoe ver je komt.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Cereal
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-08 16:25
Pensioen is al gauw 20% van je bruto salaris, een goede pensioenregeling waarin je bruto kunt sparen is erg wenselijk. Met een paar honderd euro per maand je laten afschepen zou ik zeker niet akkoord mee gaan.

https://hetgeldcollege.nl...ent-pensioen-van-salaris/

Je kunt zelf bij partijen als brand new day bruto pensioenbeleggen, maar om vergelijkbare opbouw te hebben als bij een bedrijf waar het wel goed geregeld is moet je al gauw zo’n 1500 tot 2000 bruto inleggen per maand.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

wheel schreef op woensdag 9 november 2022 @ 16:30:
[...]

Is de waarde van die kleine potjes cumulatief niet hetzelfde als wanneer je het op 1 hoop had? Even aannemende dat ze niet afgekocht zijn. Je had ze middels waardeoverdracht ook steeds samen kunnen voegen, als dat gezien de regelingen voordeliger was.
offtopic:
Nee helaas is die waarde niet hetzelfde, pensioenopbouw vindt exponentieel plaats dus als je na een paar jaar stopt met inleggen dan is de waarde nihil. Wanneer je ervoor kiest om het over te hevelen dan gaat wordt er nog een (ruim) percentage vanaf gehaald door het 'oude' pensioenfonds i.v.m. een gedaalde verwachting van de 'hele pot'. Ik heb nu ook twee keer meegemaakt dat ik automatisch bericht kreeg van een pensioenfonds met de mededeling "u heeft bij ons bedrag X opgebouwd, dit is zo summier dat we ervoor gekozen hebben het volgende maand aan u uit te keren", en dan staat er ineens een bedrag op je rekening in de ordegrootte 'weekendje weg' :/

Dat hele pensioenstelsel is al jarenlang stuk voor mensen zoals ik, maar dat is niets nieuws natuurlijk. Ik geef inmiddels de voorkeur aan banen zonder pensioen, doe mij maar iets meer geld nu dan zorg ik zelf wel dat ik ruim voor m'n pensioendatum m'n huis vrij heb en zelf iets regel. :Y

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 17:52
In mijn ervaring hangt een leaseauto vaak samen met de 'hoogte' van de functie en/of de salarisschaal.
Als je iets over de salarisschaal wil weten, zou ik op het salaris afgaan. En dan zit je zonder twijfel hoog in de boom.

Verder heeft een jonge organisatie van 50 man mogelijk niet eens een HR-afdeling, laat staan een salarishuis e.d.
Pagina: 1