Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
Geen idee. Ik heb net een nieuwe Nest V3 op mijn warmtepomp en hij past een hysteresis van + en -0,5 graden toe. Dit verschil van 1 graad tussen uitschakelen en weer inkomen ervaar ik als erg groot.
Ik zou de hysteresis dus graag handmatig aanpassen maar ik kan niet vinden hoe dat moet.
Ik zou de hysteresis dus graag handmatig aanpassen maar ik kan niet vinden hoe dat moet.
niet...Barend68 schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 20:30:
Geen idee. Ik heb net een nieuwe Nest V3 op mijn warmtepomp en hij past een hysteresis van + en -0,5 graden toe. Dit verschil van 1 graad tussen uitschakelen en weer inkomen ervaar ik als erg groot.
Ben er lang mee bezig geweest, en je zult zien dat de hysteresis al maar kleiner wordt, of zelfs (alleen) negatief, om overshoot te voorkomen.
Kortom: ze werken TE goed, en bij een warmtepomp niet supergeschikt wat mij betreft.
Ik gebruik ze als master / master opstelling voor 2 losse circuits op 1 warmtepomp, en dat gaat redelijk goed eigenlijk. Wel dient de controller van de warmtepomp als conditie. (diens hysterese bij inschakelen)
@Barend68
Hier zie je dus wat ik bedoel met het 'negatief' hysterese:
De nest in kantoor is zojuist op idle gegaan. Hij heeft geleerd (adhv mijn hardwarematige regeling) dat er anders overshoot ontstaat op de ingestelde 21.7 .
Ergo: het zal ws toch wel 21.7 worden als ik nu al uit ga
/f/image/V5myyt9EiOeYSJfx1hNdYEk3.png?f=fotoalbum_large)
En als dat te lang duurt of erger nog; de tremp daalt, dan zal hij wel weer ingrijpen.
Zelflerende nest in full swing
Erg mooi, maar niet altijd wenselijk
Ik vraag me tegelijkertijd af of je dat stopt als je true radiant uitschakelt.
De nest in kantoor is zojuist op idle gegaan. Hij heeft geleerd (adhv mijn hardwarematige regeling) dat er anders overshoot ontstaat op de ingestelde 21.7 .
/f/image/V5myyt9EiOeYSJfx1hNdYEk3.png?f=fotoalbum_large)
En als dat te lang duurt of erger nog; de tremp daalt, dan zal hij wel weer ingrijpen.
Op zich juist goed dat hij bijstuurt. En zeker met een traag vloerverwarmingssysteem is dat juist wel wenselijk want dan blijft de temperatuur het meest constant.
Ik weet niet wat die True Radiant precies doet, maar hij lijkt goed te werken. De ‘over’- en ‘undershoot’ zijn beide 0,5 graad en dat is precies de hysterese (dus geen echte overshoot).
Tot heden ben ik er wel blij mee. Heb hem nu ca 2 weken en hij doet alles zelf.
De warmtepomp draait nu het grootste deel van de nacht en dag maar houdt alles mooi op temperatuur (bij de ingestelde watertemperatuur van 45 graden) en ook zonder pendelen.
Ik weet niet wat die True Radiant precies doet, maar hij lijkt goed te werken. De ‘over’- en ‘undershoot’ zijn beide 0,5 graad en dat is precies de hysterese (dus geen echte overshoot).
De warmtepomp draait nu het grootste deel van de nacht en dag maar houdt alles mooi op temperatuur (bij de ingestelde watertemperatuur van 45 graden) en ook zonder pendelen.
Het ding is dat het dynamisch blijft. Ik heb hier ook dagen dat het uitstekend werkt, en andere dagen dat ik denk: waarom ga je nou uitBarend68 schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 21:53:
. De ‘over’- en ‘undershoot’ zijn beide 0,5 graad en dat is precies de hysterese (dus geen echte overshoot).

Ik ben benieuwd, inmiddels wat meer ervaring met de Nest v3 en een warmtepomp??paQ schreef op donderdag 8 december 2022 @ 10:58:
@Barend68
[Afbeelding]
Pagina: 1