Welke schermgrootte bij triple monitor setup?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartFresh
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 12-11-2024
Ik heb op dit moment 2 27 inch monitoren horizontaal staan, naast elkaar. Nu wil ik daar nog een derde, hoofdmonitor, aan toevoegen. De twee schermen die ik nu heb zou ik dan graag verticaal links en rechts willen plaatsen voor code, etc. De nieuwe zou in het midden komen.

Mijn vraag aan jullie is dus welke schermgrootte ik het best zou hanteren voor mijn nieuwe hoofdmonitor?
Hebben jullie goede/slechte ervaringen met bijvoorbeeld 32 inch schermen?

Thanks!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SonicRPR
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 24-04 21:14
Ik weet niet goed wat het doel van de setup wordt, kan ook invloed hebben. Zelf heb ik 1440p schermen. Een 34" ultrawide in het midden en 2x 27" voor de zijkanten. Voor mij werkt dat erg goed. Dochter heeft boven 3x 27", die vind ultrawide dan weer te breed.

32" 16:9 vind ik persoonlijk net te groot, 50 cm bureaudiepte en dan kom ik te dichtbij. Natuurlijk relatief, een 34" ultrawide kan je in de hoogte vergelijken met een 27" 16:9.

"Kennis is slechts de briljantheid in de organisatie van ideeen. Het is geen ware wijsheid. De ware wijsheid gaat voorbij aan kennis."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 01-05 17:00

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Ik heb zelf een vergelijkbare setup, maar dan heb ik een paar oude full-hd schermen aan de zijkant. Ik merk dat die resolutie toch net iets te smal is. Voor bijvoorbeeld een discord of teams is het voldoende, maar een browser of ontwikkelomgeving verwacht vaak meer horizontale pixels dan 1080.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• BartFresh
@SonicRPR Top, bedankt! Ik denk dat een nieuwe 27" misschien toch ideaal is. Hoeft uiteindelijk niet veel hoger en breder te zijn in vgl met de zijschermen die verticaal staan. Dan kan ik ook gaan naar een QHD, 165Hz,... ipv een 34"

• BartFresh
@Janoz Ja, de zijschermen zou ik enkel gebruiken voor simpelere programma's en het projecteren van codeertaal etc. Mijn huidige 1080p schermen komen dan idd net van pas. De volgende wordt dan een 1440p :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
BartFresh schreef op woensdag 9 november 2022 @ 11:28:
Ik heb op dit moment 2 27 inch monitoren horizontaal staan, naast elkaar. Nu wil ik daar nog een derde, hoofdmonitor, aan toevoegen. De twee schermen die ik nu heb zou ik dan graag verticaal links en rechts willen plaatsen voor code, etc. De nieuwe zou in het midden komen.

Mijn vraag aan jullie is dus welke schermgrootte ik het best zou hanteren voor mijn nieuwe hoofdmonitor?
Hebben jullie goede/slechte ervaringen met bijvoorbeeld 32 inch schermen?

Thanks!
Ik had ook 2x27 inch staan, en heb er nu een 32 inch 4k scherm tussen gezet en bevalt erg goed.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Ik heb een 34" ultrawide tussen mijn 2x 27" geplaatst, dus nu 2x 1440x2560 met in het midden 3440x1440. Werkt lekker, zeker aan te raden.

De enige upgrade die ik nog zou willen is dezelfde breedte in het middelste scherm maar meer hoogte, en dan naar 5K ofzo. Iets hogere pixeldichtheid, iets meer hoogte, maar dezelfde breedte.

• BartFresh
Oon schreef op donderdag 10 november 2022 @ 09:40:
Ik heb een 34" ultrawide tussen mijn 2x 27" geplaatst, dus nu 2x 1440x2560 met in het midden 3440x1440. Werkt lekker, zeker aan te raden.

De enige upgrade die ik nog zou willen is dezelfde breedte in het middelste scherm maar meer hoogte, en dan naar 5K ofzo. Iets hogere pixeldichtheid, iets meer hoogte, maar dezelfde breedte.
Hoe ver zit je dan van je middelste scherm met die pixel density? Ik veronderstel dat je al een stevige bureaudiepte nodig hebt dan :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Volgens mij is het vooral belangrijk dat je de schermen goed rond kan zetten i.v.m. ergonomie. Ik heb een 49" curved maar de uiteinden vind ik soms te ver weg. Met 3x 27" kom jij nog veel breder uit. Vooral met hoge pixeldichtheid is tekst soms erg klein. Denk aan je ergonomie ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

BartFresh schreef op donderdag 10 november 2022 @ 09:44:
[...]

Hoe ver zit je dan van je middelste scherm met die pixel density? Ik veronderstel dat je al een stevige bureaudiepte nodig hebt dan :P
Ik heb een L-vormig IKEA BEKANT bureau (elektrisch), 80cm diep, monitor staat gewoon tegen de achterkant aan (nog geen monitorarm kunnen vinden). Denk dus een goeie 60 centimeter tot het scherm?

Ik kan dichterbij en net iets verder weg alles prima lezen, is wat mij betreft voor het fysieke formaat een prima resolutie, maar zou net iets hoger mogen. Ik heb zeker niet het gevoel dat ik te dichtbij zit.

• BartFresh
Cheesy schreef op donderdag 10 november 2022 @ 09:47:
Volgens mij is het vooral belangrijk dat je de schermen goed rond kan zetten i.v.m. ergonomie. Ik heb een 49" curved maar de uiteinden vind ik soms te ver weg. Met 3x 27" kom jij nog veel breder uit. Vooral met hoge pixeldichtheid is tekst soms erg klein. Denk aan je ergonomie ;)
Goed punt! Al geef ik net iets meer voorkeur aan aparte schermen ten opzichte van een bredere, curved monitor (vraag me niet waarom). Is het de Samsung Odyssey die je hebt?

• BartFresh
Oon schreef op donderdag 10 november 2022 @ 09:48:
[...]

Ik heb een L-vormig IKEA BEKANT bureau (elektrisch), 80cm diep, monitor staat gewoon tegen de achterkant aan (nog geen monitorarm kunnen vinden). Denk dus een goeie 60 centimeter tot het scherm?

Ik kan dichterbij en net iets verder weg alles prima lezen, is wat mij betreft voor het fysieke formaat een prima resolutie, maar zou net iets hoger mogen. Ik heb zeker niet het gevoel dat ik te dichtbij zit.
Heb ook nog getwijfeld om die bureau aan te kopen. Goed om te weten dat je toch goed zit met 60cm tot je scherm. Ikzelf zit nu op 50cm denk ik, wat toch op het randje voelt. Mocht ik dus voor hogere resolutie gaan, koop ik best een iets dieper bureaublad aan..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
BartFresh schreef op donderdag 10 november 2022 @ 09:56:
[...]

Goed punt! Al geef ik net iets meer voorkeur aan aparte schermen ten opzichte van een bredere, curved monitor (vraag me niet waarom). Is het de Samsung Odyssey die je hebt?
Nee, de uitvoering: Dell UltraSharp U4919DW Zilver, Zwart
Op zich verder niet van belang, maar ik zat me even in te denken hoe breed jouw setup wel niet zou worden.
Pagina: 1