waarschijnlijk is deze vraag voor mensen met kennis en ervaring een no-brainer:
Mijn vraag
...
sinds juli zijn wij verhuisd naar onze nieuwe woning.
de vorige bewoner was een heel handig type, dus die heeft de hele boel opgeknapt, inclusief zonnepanelen etc.
ons oude huis had dat allemaal niet, dus voor ons is het hele zonnepanelen verhaal nog hartstikke nieuw
nu zit er nog steeds een ouderwetse stroommeter in de meterkast, met dubbele meter, dus dag en nacht.
overdag zie ik de schijf (uiteraard) de 'verkeerde' kant op draaien, maar volgens mij loopt het telwerk niet terug, dat staat al de hele tijd op de zelfde waarde.
's nachts is er natuurlijk geen zon, dus de nachtmeter loopt gewoon op.
verlies ik nu in feite geld omdat er niet gesaldeerd wordt?
doe ik er slim aan om zo snel mogelijk een moderne meter te laten plaatsen?
als ik een meter aanvraag, kost dat dan geld?
Relevante software en hardware die ik gebruik
15 panelen op de garage en overkapping, totale opbrengst 2021: 5346kWh.
verbruik: vermoedelijk 2500kWh / jaar, gebaseerd op vorige woning, al koken we nu wel op inductie. (eerst gas)
...
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...
ik herinner me oude berichten dat een ouderwetse meter het beste was omdat dat 1 op 1 verrekent.
ik hoor veel over saldering en tarieven en afschaffingen, dus ik heb geen beeld van wat nu wijsheid is.
Mijn vraag
...
sinds juli zijn wij verhuisd naar onze nieuwe woning.
de vorige bewoner was een heel handig type, dus die heeft de hele boel opgeknapt, inclusief zonnepanelen etc.
ons oude huis had dat allemaal niet, dus voor ons is het hele zonnepanelen verhaal nog hartstikke nieuw
nu zit er nog steeds een ouderwetse stroommeter in de meterkast, met dubbele meter, dus dag en nacht.
overdag zie ik de schijf (uiteraard) de 'verkeerde' kant op draaien, maar volgens mij loopt het telwerk niet terug, dat staat al de hele tijd op de zelfde waarde.
's nachts is er natuurlijk geen zon, dus de nachtmeter loopt gewoon op.
verlies ik nu in feite geld omdat er niet gesaldeerd wordt?
doe ik er slim aan om zo snel mogelijk een moderne meter te laten plaatsen?
als ik een meter aanvraag, kost dat dan geld?
Relevante software en hardware die ik gebruik
15 panelen op de garage en overkapping, totale opbrengst 2021: 5346kWh.
verbruik: vermoedelijk 2500kWh / jaar, gebaseerd op vorige woning, al koken we nu wel op inductie. (eerst gas)
...
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...
ik herinner me oude berichten dat een ouderwetse meter het beste was omdat dat 1 op 1 verrekent.
ik hoor veel over saldering en tarieven en afschaffingen, dus ik heb geen beeld van wat nu wijsheid is.