Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Wat zijn de opties om een groepenkast 1 board breedte op te schuiven, zonder dat alle uitgangen / leidingen aan de bovenzijde verplaatst moeten worden?
Heel de reut is vorig jaar opnieuw aangelegd vanwege grootschalige verbouwing, en had dit eigenlijk niet voorzien. "even" nieuwe voedingskabels trekken naar weet ik veel waar allemaal is er dus ook niet bij.

M.a.w. Bestaat er iets van een dinrail in een kast waar alle 'groepen'/leidingen kunnen worden ontkoppeld, en vanaf daar weer worden doorgelegd naar de nieuwe positie van de groepenkast 26cm verderop?
(26 cm "over" op elke leiding heb ik niet voor de goede orde)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WcZ-awhqkleuYenAo8VCFTYYRmM=/x800/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/iTTA16vysv9ZgZFnLHb4uC9s.gif?f=fotoalbum_large
het gaat dus om in wezen de hele rechterzijde -er moet nog een meter tussen- zonder dat ik alle leidingen bovenop moet verplaatsen. Die wil ik dus aldaar 'verlengen' middels een toegestane methode.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15:06
Waarom dan die nieuwe meter niet rechts van de kast ? Of denk ik dan te simpel ?

En wat jij bedoelt zijn rijgklemmen. Kun je op dinrail plaatsten en dan inderdaad verlengen. Weet niet of daar aparte regels voor zijn. In grote installaties kom je die overal tegen dus vermoed van niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
Jan-man schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 23:57:
Waarom dan die nieuwe meter niet rechts van de kast ? Of denk ik dan te simpel ?

En wat jij bedoelt zijn rijgklemmen. Kun je op dinrail plaatsten en dan inderdaad verlengen. Weet niet of daar aparte regels voor zijn. In grote installaties kom je die overal tegen dus vermoed van niet.
thx :)

Zoiets hoopte ik al :)
Sja geen idee of dat niet zou 'mogen'.

Een meter kan uitsluitend koud tegen de andere meter geplaatst worden, vanwege de bedrading aan de achterzijde van het board. Dus rechts naast de groepenkast is niet toegestaan.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
Vorig jaar opnieuw aangelegd? Met een kast van een merk wat al 19 jaar niet meer bestaat, met type AC aardlekschakelaars die al 25 jaar niet meer mogen worden toegepast? Bijzonder.

Ik hoop dat de aardelektrode in orde is. Dit is zo te zien een redelijk jonge aansluiting in Enexis gebied, dat betekent dat de netbeheerder hoogstwaarschijnlijk geen aarding levert. Dat kan nog wel eens link worden met die krachtgroep voor het fornuis, waar geen aardlekschakelaar voor is geplaatst.
paQ schreef op woensdag 9 november 2022 @ 00:01:
Een meter kan uitsluitend koud tegen de andere meter geplaatst worden, vanwege de bedrading aan de achterzijde van het board. Dus rechts naast de groepenkast is niet toegestaan.
Je gaat een secundair allocatiepunt aanvragen?

Dat neemt net zoveel ruimte in beslag als de bestaande hoofdzekeringenkast en meterbord, dus waar nu de groepenkast zit houd je 0 ruimte over om railklemmen o.i.d. te plaatsen. Heb je nog ruimte in de hoogte?

Een overzichtsfoto zou misschien wel nuttig zijn. ;)

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
Xander schreef op woensdag 9 november 2022 @ 00:08:
Vorig jaar opnieuw aangelegd? Met een kast van een merk wat al 19 jaar niet meer bestaat, met type AC aardlekschakelaars die al 25 jaar niet meer mogen worden toegepast? Bijzonder.

Ik hoop dat de aardelektrode in orde is. Dit is zo te zien een redelijk jonge aansluiting in Enexis gebied, dat betekent dat de netbeheerder hoogstwaarschijnlijk geen aarding levert. Dat kan nog wel eens link worden met die krachtgroep voor het fornuis, waar geen aardlekschakelaar voor is geplaatst.

[...]

Je gaat een secundair allocatiepunt aanvragen?

Dat neemt net zoveel ruimte in beslag als de bestaande hoofdzekeringenkast en meterbord, dus waar nu de groepenkast zit houd je 0 ruimte over om railklemmen o.i.d. te plaatsen. Heb je nog ruimte in de hoogte?

Een overzichtsfoto zou misschien wel nuttig zijn. ;)
Foto kan ik morgen wel even maken, maar in de hoogte is nog ruimte idd.

En sja wat kan ik zeggen... sommige automaten zijn hergebruikt, verder is dit het werk van een werkspot elektricien met 30 reviews en in totaal 4.5 sterren oid. Go figure.
Er waren zo best wel wat dingetjes ja :+
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QUpBGbaynS2EbWiyebq3h9ETItc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KWDOy0sfIfJ2cQNtzdbjwLK2.jpg?f=fotoalbum_large
Niet goed aangedraaid. (had nog twee gevonden)
Niet bepaald goed werk geleverd zullen we maar zeggen, maar dat is verder niet het topic.

Maar de fornuisgroep zit op de rode aardlek als ik het wel heb.
Enexis heeft vorig jaar een nieuwe hoofdkabel getrokken vanaf straat, omdat de oude hoofdzekering (stop) nagenoeg was afgefikt inwendig. (1x35) Toen hebben ze heel de reut vervangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
  • Nu online
paQ schreef op woensdag 9 november 2022 @ 00:19:
[...]

Foto kan ik morgen wel even maken, maar in de hoogte is nog ruimte idd.
Niet genoeg zeker om de hele verdeler gewoon boven de meter te hangen? :+

De laagste DIN-rail kasten zijn 11cm volgens mij, daar komt dan nog een paar centimeter bij voor een buisinvoerstuk. Maar als je een beetje fatsoenlijk werkruimte wilt moet je eigenlijk al 16cm nemen.
sommige automaten zijn hergebruikt
Dat had je met de type AC aardlekschakelaars niet moeten doen.
Niet bepaald goed werk geleverd zullen we maar zeggen, maar dat is verder niet het topic.
Wel relevant voor deze werkzaamheden. Ik zou persoonlijk de moeite niet nemen om dit te verplaatsen maar als je toch bezig bent meteen iets nieuws monteren.
Maar de fornuisgroep zit op de rode aardlek als ik het wel heb.
Het wordt steeds spannender, een 3-fasen groep achter een 2-polige aardlekschakelaar. ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Xander op 09-11-2022 00:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 07-10 21:17

geerttttt

Manisch positief

Xander schreef op woensdag 9 november 2022 @ 00:34:
[...]

Het wordt steeds spannender, een 3-fasen groep achter een 2-polige aardlekschakelaar. ;)
3x16 (veel kookplaten zijn in de praktijk maar 2x16, dus effectief dat) op 1 fase wellicht. Komt vaker voor, maar is niet echt super qua selectiviteit natuurlijk, al betwijfel ik of er ooit een hoofdzekering door uit zal gaan.

Zal aan de rest van je belasting liggen, maar als je PV groep ook op die fase zit zal het wel goed gaan.

Oost west, 127.0.0.1 best!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
  • Nu online
geerttttt schreef op woensdag 9 november 2022 @ 00:51:
[...]

3x16 (veel kookplaten zijn in de praktijk maar 2x16, dus effectief dat) op 1 fase wellicht. Komt vaker voor, maar is niet echt super qua selectiviteit natuurlijk
3x16A op 1 fase komt vaker voor? :? Als het goed is niet, want daar deugt weinig van aangezien je de nulgeleider dan fors overbelast.

2x16A (een kookgroep) kan natuurlijk wel, maar die heeft 2 nulgeleiders en dat is niet voor niets.

Het zou kunnen dat de 3-fasen automaat is misbruikt voor een 2L+2N kookgroep op 1 fase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
Je zou denken dat het met een hoog scorende elektricien we goed zat he :D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Managelorian
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 16:24

Managelorian

“This is the workflow.”

Tsja, de meeste mensen die hem ingehuurd hebben zullen niet de kunde hebben om in te schatten of het werk technisch-inhoudelijk goed is gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
Managelorian schreef op woensdag 9 november 2022 @ 07:30:
Tsja, de meeste mensen die hem ingehuurd hebben zullen niet de kunde hebben om in te schatten of het werk technisch-inhoudelijk goed is gedaan.
:w

:D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Managelorian

Managelorian

“This is the workflow.”

?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
nou, ik ben zo iemand :)
zoals ik al zei: er waren/zijn wel meer zaken die niet kloppen. (onafgeschermde kamrails bijv)

Je kan ook niet overal verstand van hebben. :>

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Managelorian

Managelorian

“This is the workflow.”

Ik bedoelde het ook niet als kritiek naar jou toe, maar eerder dat de reviews die medebepalend zijn geweest voor jouw keuze voor deze persoon afkomen van mensen die veelal zelf geen of weinig technisch inzicht hebben. Veel mensen kijken vooral naar andere aspecten van een installateur ('vriendelijke vent', 'kon snel langskomen', 'was niet duur'). Zelden zegt iemand in een review 'ik ken de normen voor het werk wat gedaan is en de installateur heeft zich hier keurig aan gehouden'.

Kortom: positieve werkspot reviews zijn slechts beperkt bruikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
Managelorian schreef op woensdag 9 november 2022 @ 08:17:
Ik bedoelde het ook niet als kritiek naar jou toe, maar eerder dat de reviews die medebepalend zijn geweest voor jouw keuze voor deze persoon afkomen van mensen die veelal zelf geen of weinig technisch inzicht hebben. Veel mensen kijken vooral naar andere aspecten van een installateur ('vriendelijke vent', 'kon snel langskomen', 'was niet duur'). Zelden zegt iemand in een review 'ik ken de normen voor het werk wat gedaan is en de installateur heeft zich hier keurig aan gehouden'.

Kortom: positieve werkspot reviews zijn slechts beperkt bruikbaar.
Dat is ook met restaurantreviews. Dat mensen het in een bepaald dorp helemaal het einde vinden, terwijl in een regio waar veel aanbod is het een stuk lager zou scoren. Het is allemaal referentiekader.
Ik zal eens 2 lokale elektriciens laten langskomen en vragen hoe en wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Laatst online: 15:38
Naast het opschuiven van je groepenkast, heb je ook ruimte voor de 2e hoofdschakelaar in het vizier? Heb verder geen ervaring met het krijgen van een 2e allocatiepunt maar zover mij bekend moet je daarvoor ook een 2e hoofdschakelaar beschikbaar hebben voordat ze die komen plaatsen.

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
The-Source schreef op woensdag 9 november 2022 @ 09:25:
Naast het opschuiven van je groepenkast, heb je ook ruimte voor de 2e hoofdschakelaar in het vizier? Heb verder geen ervaring met het krijgen van een 2e allocatiepunt maar zover mij bekend moet je daarvoor ook een 2e hoofdschakelaar beschikbaar hebben voordat ze die komen plaatsen.
Nou die kan dan onder de (2e) meter mag ik aannemen.
Enexis had me gebeld en ze gaan sowieso even iemand langssturen om het allemaal eens te bekijken.
Dus daar kan ik het dan meteen even aan vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 07-10 12:22
BK >>> DEI

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 13:33

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Je zou er een 22x11cm kastje met doorvoerklemmen uit bijv. de Wago 2004-serie tussen kunnen zetten. Zie o.a.

https://www.eibabo.nl/wag...-eb10450776?fs=1356824064

Verkrijgbaar in grijs, blauw (nul) en groen/geel voor aarde met aarding via een metalen rail.

Wago 2003-7646 etageklemmen zijn ook handig maar daar heb je verticaal mogelijk niet de ruimte voor in combinatie met bedrading boven de extra meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 07-10 21:17

geerttttt

Manisch positief

Xander schreef op woensdag 9 november 2022 @ 01:00:
[...]

3x16A op 1 fase komt vaker voor? :? Als het goed is niet, want daar deugt weinig van aangezien je de nulgeleider dan fors overbelast.
Nee ik bedoelde dus uiteindelijk 2x16a
2x16A (een kookgroep) kan natuurlijk wel, maar die heeft 2 nulgeleiders en dat is niet voor niets.

Het zou kunnen dat de 3-fasen automaat is misbruikt voor een 2L+2N kookgroep op 1 fase.

Oost west, 127.0.0.1 best!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
Nou het zal vooral @Xander goed doen, maar heb gisteren min of meer besloten samen met een elektricien dat ik heel de boel vervang voor 2 hager kasten.
1 12-groeps 3 fase met fornuisgroep , VKG444L-F, (is dat deel ook afgekaart) en 1 losse kast met daarin de PV's, de warmtepomp en de extra hoofdschakelaar.
Afbeeldingslocatie: https://www.elektrooke.nl/media/catalog/product/cache/ac540e122a3ec46df0a6458bc9dc4aa8/g/r/groepenkast-hager-vkg444l-f.jpg + Afbeeldingslocatie: https://www.elektrooke.nl/media/catalog/product/cache/ac540e122a3ec46df0a6458bc9dc4aa8/h/a/hager_ledige_kast_vkg22s.jpg

Dan is alles nieuw, m.u.v. de emat's

Prijzen vallen me alleszins mee eerlijk gezegd, en de elektricien denkt ca 5 uur bezig te zijn erbij tegen uurtje factuurtje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sikkek
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-10 10:37
paQ schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 11:48:
Nou het zal vooral @Xander goed doen, maar heb gisteren min of meer besloten samen met een elektricien dat ik heel de boel vervang voor 2 hager kasten.
1 12-groeps 3 fase met fornuisgroep , VKG444L-F, (is dat deel ook afgekaart) en 1 losse kast met daarin de PV's, de warmtepomp en de extra hoofdschakelaar.
[Afbeelding] + [Afbeelding]

Dan is alles nieuw, m.u.v. de emat's

Prijzen vallen me alleszins mee eerlijk gezegd, en de elektricien denkt ca 5 uur bezig te zijn erbij tegen uurtje factuurtje.
Dit is een 3 fase kast met een 1 fase kookgroep op 2 gekoppelde automaten. Je hebt toch een 3 fase kookgroep nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
Sikkek schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 12:06:
[...]

Dit is een 3 fase kast met een 1 fase kookgroep op 2 gekoppelde automaten. Je hebt toch een 3 fase kookgroep nodig?
volgens de elektricien is dit ook afdoende
en de plaat zelf is nu 1 fase aangesloten

[ Voor 7% gewijzigd door paQ op 07-01-2023 12:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sikkek
  • Laatst online: 04-10 10:37
paQ schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 12:11:
[...]

Oh, dan is je huidige kast echt dramatisch aangelegd. 3 fasen automaat voor een 2 polige kookgroep 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BvZwolle
  • Laatst online: 08-10 22:57
paQ schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 12:11:
[...]

Volgens mij ga je dan straks het effect krijgen tijdens het koken met meerdere pannen, dat hij gaat knijoen. Dus minder vermogen beschikbaar laten zijn per kookplek.
Ik zou daar toch een 3 fase (misschien 2 ook een optie?) aansluiting voor laten aanleggen.
Wij hebben een 11000w kookplaat op drie fase en hoeven nergens consessies te doen tijdens het koken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
BvZwolle schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 12:18:
[...]

Volgens mij ga je dan straks het effect krijgen tijdens het koken met meerdere pannen, dat hij gaat knijoen. Dus minder vermogen beschikbaar laten zijn per kookplek.
Ik zou daar toch een 3 fase (misschien 2 ook een optie?) aansluiting voor laten aanleggen.
Wij hebben een 11000w kookplaat op drie fase en hoeven nergens consessies te doen tijdens het koken.
Ik heb deze kookplaat:
https://www.pelgrim.nl/ap...uctiekookplaten/ikr4082m/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BvZwolle
  • Laatst online: 08-10 22:57
Als ik snel reken dus een kookplaat van 2x 3600w. Dan is drie fase toch veel verstandiger?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:28
De fornuisgroep lijkt een 5-en-een-halfde groep op de onderste Aardlekschakelaar te zijn.

Het maximum is 4

Op een 3x25A aansluiting wil je die gekoppelde groep van 2 fasen voeden. Het fungeert als een 32A groep... Dat wil je absoluut niet. Je trekt de hoofdzekering er uit als de kookplaat de volle 7,2 kW zou trekken.

Dit wordt door de gemiddelde electricien met droge ogen gedaan... Het is gewoon fout. Zie ellenlange discussie over fornuis groepen in nieuwe bouw

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 17:24
Of meer dan 4? : https://www.eaton.com/con...ie-nen1010-2020-nl-nl.pdf

Het aantal groepen achter één aardlek krijgt dus nog een staartje, of is deze publicatie van 25 mei 2021 inmiddels al weer veroudert?

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
Sja kan ook naar een aardlek automaat kijken, of deze behouden en een 3 fase aardlekschakelaar erachter.
Moet wel de kookplaat anders bedraad worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
Dit geeft trouwens de handleiding aan kwa aansluiting:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-jvOJp6p_tA0JlyTEF-PFh9JAIA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6ETgh4wBsZFWvea7PlDhb51x.png?f=fotoalbum_large

Hij mag dus gewoon op 2x16?

[ Voor 3% gewijzigd door paQ op 07-01-2023 14:41 ]

Pagina: 1