Koopadvies: PC overhaul (of eigenlijk; nieuwe PC)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lt.Kraken
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 05-05 20:48
Hi Tweakers,

Na gisteravond nog prima te hebben gegamed, heb ik mijn PC in slaapstand gezet. Vanavond vond ik mijn PC echter zonder enige vorm van leven op de kamer. Ik heb al geprobeerd om het een en ander te debuggen (alles ontkoppelen, en gezorgd dat een enkele RAM-stick en CPU waren aangesloten, maar nogsteeds was er geen teken van leven te vinden.

De RGB op het moederbord (X570 AUROS PRO) licht even snel wit op, maar gaat daarna direct uit. Het rode LED-lampje dat het teken van leven geeft, gaat nooit aan.

Geen idee wat er mis is, wie zal het zeggen, maar voor nu heb ik een nieuwe voeding besteld in de hoop om zo frankensteins monster weer tot leven te wekken.

Ik hou er echter rekening mee dat wat ook die (waarschijnlijke) kortsluiting heeft veroorzaakt, ook direct mijn moederbord heeft verpest, en hoe pijnlijk dan ook... ben ik nu aan het kijken naar een nieuwe PC samenstelling.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Games: Battlefield 2042, MW2 (?), Star Citizen
Software: Text verwerking, Linux subsystem, Visual Studio, etc.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Geen limiet, wil gewoon een overhaul in de hoop dat ik er een enorme tijd mee vooruit kan.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Vooralsnog een 1080 Ti, maar die wil ik op (waarschijnlijk) korte termijn gaan vervangen voor de 7900 XTX.
In mijn huidige PC zitten als het goed is al 2x een 4TB HDD, die zal ik dan wss wel blijven behouden. Zie nog niet zozeer profijt om te gaan upgraden naar 2x 8TB HDD.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
wenslijst: Major PC overhaul

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 9 7900X Boxed€ 619,-€ 619,-
1MoederbordenGigabyte AORUS X670E MASTER€ 546,98€ 546,98
1BehuizingenNZXT H7 Flow Zwart€ 139,90€ 139,90
1CasemoddingNZXT RGB and Fan Controller€ 23,50€ 23,50
1WaterkoelingNZXT Kraken Z63€ 209,90€ 209,90
1Geheugen internCorsair Vengeance CMK32GX5M2B5600C36€ 187,-€ 187,-
1Voedingenbe quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W€ 193,09€ 193,09
1Solid state drivesSeagate FireCuda 520 2TB€ 239,-€ 239,-
1Solid state drivesWD Blue SSD M.2 (3D v-nand (TLC) 1TB€ 104,-€ 104,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.262,37

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Neen, zolang het maar een betrouwbaar A-merk is. Betaal liever wat meer voor een betrouwbaar systeem.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Idealiter zo stil mogelijk, heb veel teams meetings en een gevoelige microfoon.

Ga je overklokken?
Neen.

Wat verwacht je van ons?[i]
Mijn vraag aan jullie is eigenlijk of het voorgestelde systeem hierboven haalbaar is. Het is enigzins gebasseerd op online configurators, maar heb uiteindelijk zelf alternatieve componenten gekomen die enigzins overeen lijken te komen.

Idealiter gebruik ik Hardware.info voor PC advies, maar helaas posten zij sinds corona al geen nieuwe setups meer (wat ik overigens ook enorm spijtig vindt), wat waarschijnlijk is veroorzaakt doordat community ook vaak goede systemen aanbied?

Mvgr,
Lars

[ Voor 43% gewijzigd door Lt.Kraken op 08-11-2022 21:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 02:03

Thomg

Aww yiss

Zou eerlijk gezegd gewoon kunnen dat je PSU overleden hebt.

Heb je ergens nog een reserve liggen?

Zoniet kan je nu even enkel de PSU kopen en kijken of dat je probleem verhelpt.

Als dat niet helpt kan je altijd nog een volle upgrade doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lt.Kraken
Ya, ik heb gister de PSU op de wenslijst besteld, hopelijk lost t probleem zich daarmee op 🤞

• Lt.Kraken
Dus, ik heb ondertussen het volgende geprobeerd;

1. Nadat ik het netsnoer heb losgekoppeld en een paar minuten later opnieuw erin gestoken, vertoont het mobo een snelle lichtflits (zou de RGB-strip moeten zijn), maar gaat meteen uit. Het aan houden van de schakelaar resulteert niet in het oplichten van de LED-indicator op het mobo.
2. Ik heb geleidelijk alles losgekoppeld van het mobo, inclusief NVMe, tot een punt waarop alleen de CPU en CPU-koeler zijn aangesloten. Zelfde resultaat, snelle lichtflits, dan dood
3. Omdat ik dacht dat het misschien de PSU was, besloot ik een Quiet 1000W Platinum PSU te bestellen. Mobo uit de behuizing gehaald, mobo en 4/8 pinnen bevestigd en opnieuw geprobeerd. Zelfde resultaat.
4. Ik controleerde (of probeerde in ieder geval voor zover ik kon) of er kortsluitingen of opgeblazen caps zichtbaar waren op het mobo, maar kon er geen identificeren.

Weet iemand iets anders dat ik zou kunnen proberen, of anderzijds feedback op bovenstaand systeem heeft?

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 02:03

Thomg

Aww yiss

Klinkt toch als een moederbord die overleden is.

Heb je hier toevallig nog garantie op?
Anders zit er niet veel op dan een ander moederbord te proberen of om een volledig nieuwe pc te kopen...

• Joe28965
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 20:36
Als het moederbord toch overleden is, kan je ff CMOS reset doen. Je kan ook ff handleiding van je mobo doorkijken of er een error pagina is en welke resets je nog meer kan uitvoeren, zijn er nog wel een paar waar ik de namen van kwijt ben. Ik heb een paar jaar geleden ook een van die resets moeten doen. In mijn geval was het jumpertje voor 10sec van pinnetje veranderen en weer terug zetten.

In het allerergste geval is je mobo toch al kapot.

• Lt.Kraken
Ik zal eens proberen, collega gaf me ook al advies om de heatsinks los te schroeven om te kijken of daaronder iets aan het smelten is.. worst case is hij al kapot, dus veel erger kan het niet.
Pagina: 1