Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• DAO
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 16-11 14:36
Hey allemaal,

lk lurk wat af hele dagen, en ben me nu al een paar maanden (ja een keuze maken is niet m'n sterkste punt) al aan het twijfelen over Tado of Evotherm.

Situatie:

Jaren 30 woning redelijk geisoleerd (spouw/vloer/dak(matig) maar nooit goed genoeg voor LTV/warmtepomp (tenzij ik echt een fortuin ga uitgeven in deze markt (slopen/opbouwen etc)
Panelen (genoeg om elektra voor alles af te dekken)
Airco's in 2 slaapkamers, garage/kantoor en de woonkamer. Gedaan om ook mee te verwarmen.

CV Intergas Eco 36/30
Jaarverbruik was 2300m3 (ja we houden van warm) zal nu ~1200-1500 worden

Probleem:
Een van de kinderkamers heeft geen airco en is te koud
Logeerkamer (die zijn er nogal eens) geen airco en is te koud
Badkamer is te koud

Bedachte oplossing:

Tado of Evohome om zo de overgebleven te koude zone's te kunnen verwarmen op bepaalde tijden of mits nodig on the fly.

Twijfel:

Ik lees veel reviews/problemen met Tado omdat het te weinig standaard heeft en ik dan aan een abo zou moeten.
Ik lees aardig wat problemen met de combi Evohome icm Intergas ketels over constant verwarmen terwijl dat niet moet.

Ik kom er gewoon ff niet uit en zoek wat adviezen/meningen.
Ben best handig maar het plaatsen van extra ventielen oid zie ik niet echt zitten...ik lees daar bv bij Tado vrij weinig over maar bij Evohome vrij veel dat dit moet/nodig is. Heb ook wat CV boeren gebeld om te kijken of iemand het wil komen doen maar die hebben allemaal geen zin/tijd voor zo'n klusje en zijn druk bezig met nieuwe ketels of onderhoud van hun klanten. (begrijpelijk)
Ik heb nu overigens overal thermostatische kranen zitten van Danfoss met een type wat ondersteund wordt dus dat zou moeten lukken.

Toch een aardige rant geworden...hoop dat iemand iets herkend of een goed advies heeft.

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:59

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Volgens mij zit er qua installatie niet heel veel verschil in Evohome en Tado. Bij beide moet je de thermostaat knoppen vervangen. Ventielen hoeft niet. Als je nu overal al thermostaat kranen hebt dan is het vervangen waarschijnlijk een peuleschil.

Bedenk wel dat je de kranen op elke radiator moet zetten. Het enige wat de kranen kunnen doen is de verwarming uit zetten! Dat klinkt raar, maar een voorbeeld: Stel, je wilt allen de kinderkamer verwarmen. Dan moet je systeem de ketel aanzetten en vervolgens alle radiatoren die niet in de kinderkamer zitten dicht draaien.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• DAO
Janoz schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 21:36:
Volgens mij zit er qua installatie niet heel veel verschil in Evohome en Tado. Bij beide moet je de thermostaat knoppen vervangen. Ventielen hoeft niet. Als je nu overal al thermostaat kranen hebt dan is het vervangen waarschijnlijk een peuleschil.

Bedenk wel dat je de kranen op elke radiator moet zetten. Het enige wat de kranen kunnen doen is de verwarming uit zetten! Dat klinkt raar, maar een voorbeeld: Stel, je wilt allen de kinderkamer verwarmen. Dan moet je systeem de ketel aanzetten en vervolgens alle radiatoren die niet in de kinderkamer zitten dicht draaien.
Dank voor je reactie!

Dus naar jouw inzicht zijn overdrukventielen niet noodzakelijk? Of zou bv de badkamer standaard open laten staan voldoende moeten zijn om zijn warmte kwijt te kunnen als de doeltemperatuur op de andere kamers is bereikt?

Situatie is nu dat ik de cv handmatig aan moet zetten op een bizar graden aantal omdat de thermostaat in de woonkamer zit en het daar gewoon goed is. Dan springt ie aan en verwarmt ie alleen die kamers (heb ze nu allemaal aan op die kamers en de rest uit). Daarna moeten ze weer handmatig uit.

Wat ik zou willen is dat evohome/tado regelt dat ze dichtgedraaid worden 1 voor 1 wanneer de doeltemperatuur daar bereikt is en uiteindelijk stopt als alles zo warm is als ik wil op dat moment/volgens schema.

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 16:15
Dat is precies wat een evohome doet. De knop draait dicht als de temperatuur bereikt wordt. En als dat de enige is die nog warmte nodig heeft is er ook geen warmtevraag meer naar de ketel.

• Janoz

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

DAO schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 22:56:
Dus naar jouw inzicht zijn overdrukventielen niet noodzakelijk?
Oh, een overdruk ventiel, Dat begreep ik niet uit je startpost. Bij dergelijke systemen is het inderdaad wel handig om een bypass te hebben. Een ketel pomp gaat vaak niet gelijk uit. Als alle knoppen dan dicht gedraaid worden dan kan dat voor problemen zorgen omdat het water dan niet meer rond kan en de pomp kapot gaat.

Het is dan in principe voldoende om eigenlijk altijd 1 verwarming altijd aan te hebben. Niet om de warmte kwijt te kunnen, maar om te zorgen dat het water rond gepompt kan worden.

Als ik het zo lees dan heb je in jouw geval alleen kranen nodig op de radiatoren in de beide kamers. Als je alles verder dicht draait worden inderdaad alleen die kamers verwarmt. De radiator in de batkamer open laten kan dan je bypass zijn.

Wat je eventueel nog kunt overwegen is om voor beide kamers een losse extra thermostaat te kopen. Door die goed op te hangen kun je de temperatuur beter regelen dan een temperatuur meter die zo ongeveer op de radiator zit (want in de knop).

• DAO
Janoz schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 23:18:
[...]

Wat je eventueel nog kunt overwegen is om voor beide kamers een losse extra thermostaat te kopen. Door die goed op te hangen kun je de temperatuur beter regelen dan een temperatuur meter die zo ongeveer op de radiator zit (want in de knop).
Dat ben ik ook wel van plan ja...kostbaar maar dan is het wel compleet.

Nog mensen met ervaringen met beide merken/sets of evt 1 van de sets icm een Intergas ketel?

• Fantastic_fox
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 23:30
@DAO @Janoz @alwind

Ik ben naar precies dezelfde oplossing aan het zoeken en wat ik me afvraag is waarom wordt je op bv marktplaats dood gegooid met 2de hand (vaak nog in de verpakking gesealed) tado systemen.

ik kan natuurlijk een beetje negatief zijn en zeggen dat er veel gebruikers niet tevreden zijn maar het zou ook kunnen dat er (gemeentelijke) subsidie regelingen zijn geweest en mensen met heel veel korting zo'n ding hebben aangeschaft en hem dus feitelijk bijna gratis hebben gekregen en er met de verkoop (klein) geld van willen maken.

ik zag vanmorgen ook nog homematic, beetje hetzelfde idee als evohome en tado maar heb er nog niet veel over kunnen vinden eigenlijk.

APS QS1 en Y600 3*340w 38graden en 3*340w 20Graden alles naar het Oosten 92 graden. Zuid set sma sunnyboy 2100b 8*255w 38 graden 178graden zuid || Warmtepomp onder cnstructie Panasonic MDC 9kw j-series enkel radiatoren maar lage temperaturen

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 16:15
Ik wil zo min mogelijk abonnementen dus ik heb Tado nooit overwogen. Ik kan daarom alleen mijn ervaring delen over de evo home en die bevalt goed.

Nu stelt het tado abonnement niks voor maar toen ik het 5 jaar geleden aanschafte leek dat wel anders.

• Janoz

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

@Fantastic_fox Ik heb tado al enkele jaren. Nog een v2 bridge waardoor ik geen abbo hoef te nemen voor de extra functies. Ik weet niet of ik het weer zou nemen als ik er nu wel abbo kosten voor zou moeten betalen, maar aan de andere kant zorgt het wel voor continuiteit.

Ik ben zeker niet ontevreden over Tado, maar heb wel het idee dat de ontwikkelingen een beetje stil staan. Dat hoeft geen probleem te zijn natuurlijk, als een systeem af is dan is het af, maar sommige features vind ik nog wel wenselijk. Een repeater zou leuk zijn (ik heb 1 knop in de kelder die regelmatig zijn verbinding verliest) en niet altijd via de cloud moeten zo ook een grote plus zijn (erg vervelend dat je de kachel niet aan of uit kunt zetten als je internet er even uit ligt)

Verder loopt @tado hier ook nog op het forum rond.

• djiwie
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:52

djiwie

Wie?

Ik heb een Evohome systeem vorig jaar aangelegd in huis en ben op zich best tevreden. ook daar het idee dat er weinig (nieuw) ontwikkeld wordt, maar op zich werkt het prima (enige nadeel is dat de app een beetje oud en clunky is).

Ik heb bij 1 verwarming zelf de normale kraan vervangen door een thermostaatkraan (de rest was al voorzien), dat was wel even een klusje om zelf te doen maar niet onmogelijk (kost vooral veel tijd). Heb 2 radiators die gewoon openstaan dus geen bypass nodig, en werkt sindsdien prima. Per zone de temperatuur instellen is echt ideaal.

• Fantastic_fox
@Janoz toevallig met een trendline van Nefit of een andere cv?

APS QS1 en Y600 3*340w 38graden en 3*340w 20Graden alles naar het Oosten 92 graden. Zuid set sma sunnyboy 2100b 8*255w 38 graden 178graden zuid || Warmtepomp onder cnstructie Panasonic MDC 9kw j-series enkel radiatoren maar lage temperaturen

• Kvdv88
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19-11 16:16
Zelf hier vorig jaar dezelfde keuze gehad en ook gekeken naar onder andere evohome van Honeywell en de tado. Uiteindelijk op de tado uitgekomen. Ik heb zelf in mijn studententijd toen de evohome net uit kwam daar ook de tech support voor gedaan, en gezien de enorm gelimiteerde wijzigingen in het product sinds toen (9 jaar geleden) hier bewust niet voor gegaan.

Eisen vorig jaar:
  • App bedienbaar
  • Makkelijk te installeren
  • Per kamer/zone te regelen
  • Bij voorkeur geschikt voor vloerverwarming
Hier ook de situatie met thuis werken en afwezig zijn dat ik perse wilde dat ik ruimtes stuk voor stuk kon beheren en aan/uit kon zetten. Wel toen ervoor gekozen om de knop voor de vloerverwarming nog niet mee te nemen, daar kon de app nog niet lekker mee overweg.
Inmiddels kan ik de kop van de vloerverwarming koppelen aan de bridge of knop die in de woonkamer hangt om zodoende de vloerwerwarming ook te regelen via een andere sensor (sensor van de vloerverwarming hangt in de garage). Ik heb hier op twee verwarmingen in het systeem een standaard thermostaatknop zitten om te zorgen dat de ketel rond kan pompen als alle radiatorkoppen dicht gaan.

Uiteindelijk voor de tado oplossing gegaan vanwege:
  • Goed geprijsde aanbiedingen, de volle prijs betalen voor het product is niet nodig. (via tink en anderen)
  • Overzichtelijke app en mogelijkheden tot ruimte indeling
  • App beschikbaar op meerdere telefoons om ook andere gezinsleden rechten en toegang te geven
  • De knop ziet er gewoon netjes uit, ten opzichte van concurrenten laten we eerlijk wezen.
Inmiddels draait het hier nu 1,5 jaar en op twee verschillende ketels. (Nefit Ecomline / Atag) Tot nu toe weinig problemen gehad met de knoppen en de bridge.

• Fantastic_fox
@Kvdv88 kun je geofencing zelf instellen qua afstand of gebruik je die niet omdat het een betaalde functie is?

Verder wel tevreden dus, doet het nog wat qua besparing omdat je nu Zone gericht kunt verwarmen ipv de hele woning?

• Kvdv88
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19-11 16:16
Ik gebruik de optie zelf niet, omdat deze betaald is inderdaad. Maar je kan je woongebied aanzetten binnen de geofencing optie.Standaard staat deze op 400m om je woning, maar deze is uit te breiden.

Heb zelf de schema's van alle ruimtes zo aangepast dat het matcht met het werk en leefschema. Wij zijn met zijn 2'en en dit werkt voor ons prima.

• Church of Noise
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 22:41

Church of Noise

Drive it like you stole it

Hier net zelf onlangs Tado aangeschaft en erg tevreden ermee (ben er zelf in geslaagd alles te installeren, en waar er vragen kwamen was de helpdesk snel en hulpvaardig).

Ter info: je hoeft helemaal geen abonnement te nemen als je dat niet wil, zelfs niet met de v3+, de impact op functionaliteit is best beperkt als je er geen neemt (geo-fencing bvb: ipv automatisch te switchen van home naar away komt er een pop-up, op zich niet wereldschokkend minder handig vind ik zelf...)
Pagina: 1