TV tips voor casual gebruik: films + games

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Column
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 18-01 12:28
Ik zoek een?

Tv van 55" of 65", ik heb geen specifiek type of merk in gedachten. Na wat onderzoek gedaan te hebben denk ik dat OLED niet ideaal is voor mijn situatie: een studio waarvan één zijde volledig bestaat uit ramen en dus veel daglicht.

Wat is je budget?

€750,- max., maar met Black Friday op de radar kan dat wellicht iets omhoog.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......

Films, series en games: ps4, ps5, retrogames en een Roku.Minimaal 2x HDMI ingang dus.

Wat heb je zelf al gevonden?

Ik lees op Amerikaanse fora veel over TCL 6 series (TCL 55R646 werd aangeraden). Echter is deze specifieke variant niet in Europa te krijgen begreep ik, en schijnt daarnaast de kwaliteit tussen Amerikaanse TCL en Europese totaal verschillend te zijn.

Bij voorbaat dank voor jullie suggesties!

[ Voor 14% gewijzigd door Column op 09-11-2022 23:28 . Reden: ter verduidelijking ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Runaque
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 10:58
De TCL 6 serie is de meest aangraden serie die TCL maakt en ook het bekendste in de VS, maar zoals altijd is de EU weer een geheel andere markt waar men gelijkaardige toestellen uitbrengt die er net wat anders uitzien.

Wat mogelijk binnen je beschrijving past lijkt de TCL 55C731 of de 65C731 hetgeen je lijkt te zoeken waarvan de 65" 799€ kost bij Coolblue (België) en heeft als ik het goed herinner 3 HDMI 2.1 ingangen. Maar een mini-LED zoals de R646 binnen die prijs vinden gaat vast wat lastiger worden.

Wat de kwaliteit betreft kan ik je misschien redelijk geruststellen dat wij al enkele jaren een 50P815 in huis hebben en dat we helemaal geen klagen hebben over dat ding. Ik weet niet hoe de kwaliteit in de VS is, maar wetende dat daar maar één jaar gegeven wordt en binnen de EU twee jaar garantie lijkt het me dat men hier toch moet zorgen dat het toch net iets beter werkt. Ik geloof ook dat TCL in Polen een plant heeft waar de schermen voor Europa in elkaar gestoken worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 10:12

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Je zou de LG A1 kunnen overwegen, de 55" past net niet in je budget, maar wie weet wat er op zwarte vrijdag nog gebeurt. De A2 48" past wel net binnen je budget. Dit is je kans om een OLED te kunnen kopen, voor zowel films als spellen een duidelijk betere koop dan LCD's in dit prijsbereik.

De TCL's zijn op zich leuke televisies, maar van een andere orde, de R646 is dan wel duidelijk een betere televisie dan de C731, wat ook aan het prijskaartje te zien is. Koop de C731 als je 65" wilt en bereid bent een stapje terug te doen in beeldkwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Column
Bedankt voor de suggesties, geeft wat richting in het grote hoeveelheid aanbod. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Column
Wat zijn de meningen over de Sony X90J? Dit is geen OLED, maar na wat onderzoek gedaan te hebben denk ik dat OLED niet ideaal is voor mijn situatie: een studio waarvan één zijde volledig bestaat uit ramen en dus veel daglicht.

Wat zouden eventueel goede alternatieven voor de X90J zijn?

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Realiseer je dat OLED-televisies grofweg dezelfde beeldkwaliteit hebben, er is verschil tussen een A2 en de dure G2, maar het is subtiel. Bij LCD is dat anders, als je topkwaliteit LCD wilt, enigzins vergelijkbaar met OLED (als dat mogelijk is), kijk je bijvoorbeeld naar de Sony X95K of Samsung QN95B, maar daar betaal je een aanzienlijk prijskaartje voor. Ga voor goedkopere LCD's, de televisies waar we het hier over hebben, dan ga je een flinke stap terug in beeldkwaliteit.

Sony is een duur merk. Voor wat het waard is krijg je er "Sony-kwaliteit" voor, maar TCL biedt je altijd meer televisie voor je geld. De X90J in het bijzonder is op zich een LCD met FALD-verlichting, net als de C731, maar de X90J doet dat met slechts 24 zones, dat is echt helemaal niets. De TCL C731 heeft 192 zones en is zal wat beeldkwaliteit betreft de betere zijn, al kan de X90J iets meer licht geven.

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 11:49
Waar men op doelt met kwaliteit is de beeldkwaliteit, de bouwkwaliteit van TCL TVs is hetzelfde tussen de VS en Europa.

TCL hanteert een andere marktstrategie in de VS, dit is dan ook de reden waarom er hier andere modellen werden gevoerd. Al lijkt het nu met de komst van de miniLED modellen te gaan veranderen.

De TCL C731 is een standaard LCD tv met een breed kleurengamma niks meer niks minder. Dus geen FALD of x zones meer vergeleken met de X90J. Voor FALD/ miniLED dien je naar de TCL 8 series te kijken (C831), dit model is ver boven jouw budget, hierdoor heeft het geen zin om in te gaan op de voor- en nadelen.

Met jouw budget zijn er geen goede andere alternatieven en is de Sony X9xJ de beste keus, de X90J en X92J verschillen enkel in een andere voet.

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
C731 heeft wel FALD, geen miniled. 250 euro verschil momenteel tussen de C731 en de X90J, dat is veel te veel, dus ik kan het niet met dat advies eens zijn.

• Freshouttheoven
dmantione schreef op donderdag 10 november 2022 @ 13:04:
C731 heeft wel FALD, geen miniled. 250 euro verschil momenteel tussen de C731 en de X90J, dat is veel te veel, dus ik kan het niet met dat advies eens zijn.
De C731 is onderdeel van de C735 serie, overigens wel vreemd dat je de C731 niet op de website van TCL kunt vinden maar dit terzijde.

Zoals ik al eerder aangaf beschikt dit model niet over FALD, het is gewoon een simpele LCD tv met VA paneel die een breed kleurengamma ondersteunt, niets meer en niets minder. ''De 55C735 gebruikt een direct led achtergrondverlichting met quantum dots en een VA-paneel.''

Er is wel één model uit de C735 serie die over FALD beschikt, dit is de 98'' versie met 192 dimming zones, waarschijnlijk en bewuste keus vanuit TCL om dit model wel van FALD te voorzien door het gigantische formaat.

Aan foute info heeft niemand iets, wellicht zit ik er zelf naast. Graag zie ik dan ook een betrouwbare bron die jouw FALD claim èn 192 zones met betrekking tot de 55C731/ C735 bevestigt, en anders is een rectificatie op z'n plaats ;)

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Het is inderdaad een situatie waarbij het topmodel inderdaad afwijkt van de rest van de serie en inderdaad fors ook, want de overige schermmaten hebben inderdaad niet alleen geen FALD, maar geheel geen lokale dimming. Lekker boerenbedrog van TCL, want de meeste sites op internet hebben het altijd over het topmodel. Dus bij deze de rectificatie.

Ik ben desondanks niet gelukkig met de prijsstelling van de X90J met zijn 24 zones, dan zou ik liever één van de laatste Hisense U8QF in huis halen, één van de laatste Samsung Q90T, of de nog goed verkrijgbare Q80A.

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Ik vermoed dat de oorzaak van de verschillen in modellen van TCL in Europa en V.S. wel eens energieverbruik kunnen zijn: TCL heeft een aantal modellen in zijn reeks die opvallend donker zijn in het huidige concurrentielandschap: Best kans dat op het gebied van energie niet helemaal met de andere merken konden meekomen en ze in Europa de helderheid hebben moeten terugschroeven om aan de harde eisen te kunnen voldoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Column
Dank voor het meedenken en alle insights, zo leren we allemaal bij.

Jullie suggesties samengevat:

Oled:
- LG A1
- LG A2 48"

LED / QLED:
- Hisense U8QF
- Samsung QE55Q90T - edit: typo
- Samsung Q80A
- Sony X90J
- TCL 65C731

@dmantione & @Freshouttheoven je zit alleen op een eiland en mag één van deze tv's mee, welke kies je?

[ Voor 5% gewijzigd door Column op 11-11-2022 20:35 . Reden: Aangepast nav feedback ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Ik neem aan dat je QE55Q90T bedoelt, want QE65Q90T zit ver boven je budget. Uitgaande van de vuistregel "OLED, tenzij..." gaat mijn voorkeur uit naar de A1 mits er geen "tenzij" is. Zonlicht dat op het scherm valt is zo'n "tenzij", maar ik zou eerst nog eens kijken of ik dat kan vermijden. Pas als dat geen optie is kijk ik naar de LCD's, en dan zou de Q90T mijn eerste optie zijn en daarna U8QF en Q80A, waarbij ik niet zo makkelijk tussen beiden zou kunnen kiezen, aan de ene kant is een gevestigde fabrikant als Samsung een duidelijk voordeel, niet zozeer op technsich gebied, maar andere kwesties, aan de andere kant is de U8QF wel een buitengewoon goed koopje. Let wel dat sommige van de genoemde televisies nog maar in beperkte mate aangeboden worden.

Alle genoemde LCD's hebben verlichting gebaseerd op kwantumdots, het is dus niet zinnig om onderscheid te maken tussen QLED en LED.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freshouttheoven
Het een en ander hangt natuurlijk af van hoe groot de kijkersafstand zal zijn tijdens mijn verblijf op een onbewoond eiland, daarnaast zou ik ook mezelf de vraag stellen hoeveel waarde ik aan beeldkwaliteit/ accuraatheid hecht ;)

Wellicht vind ik tijdens het inpakken nog ergens een doos met wat cash erin, dat zou de keus makkelijk maken :*)

Ik hecht veel waarde aan een goede accuraatheid en algehele beeldkwaliteit in samenhang met goede processing en dan kom je uit op de volgende modellen;

1. Panasonic 55HZW1004 (betreft gewoon een fysieke winkel)
2. LG 55A2
3. LG 48A2
4. Sony 55X9xJ

De door mij gekozen modellen scoren bovengemiddeld op accuraatheid, hebben goede processing aanboort, HDR wordt goed weergegeven waarbij de PQ curve netjes wordt gevolgd en er ondersteuning voor Dolby Vision is. De processing (denk aan; upscaling, motion handling, kleurengradaties, tone mapping, FALD algoritme etc.) van de U8QF is erg matig. Daarnaast laat Hisense, net als Samsung, HDR te helder weergeven (lees: niet zoals de maker het bedoelt heeft c.q. de serie/ film gemasterd is). Samsung ondersteunt geen Dolby Vision, door de relatief hoge pierkhelderheid wordt dit gemis enigszins opgevangen echter zal de tv bij een Dolby Vision (dynamic metadata) signaal terugvallen op HDR10 (static metadata) en dit verschil is in de praktijk goed zichtbaar. De meeste HDR titels worden in Dolby Vision uitgebracht.

Lijkt me sterk dat de Q90T nog leverbaar is.

Wil je graag een zo immersive mogelijke kijkervaring voor je budget en geef je niet zoveel om accuraatheid? Dan is imo de 65 U8QF voor 777 euro de beste keus voor jou.

Hou er verder rekening mee dat specs niet alles zeggen, tv X mag dan meer dimming zones hebben dan tv Y maar dit wil niet zeggen dat tv X dan automatisch een mooiere/ betere beeldkwaliteit heeft (zo zijn er voorbeelden waarbij men in de praktijk de tv met minder dimming zones een mooiere beeld vindt weergeven). Dit geldt ook voor (piek)helderheid, er zijns fabrikanten die hun software erop hebben ingesteld om testpatronen te herkennen en hierbij een hogere (piek)helderheid laten zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pino85
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 20-06 12:06

pino85

Im just a Bird in the Sky

De U8QF is voor het geld een erg goede tv, echter als je echt volledig alle toeters en bellen van je ps5 wilt gebruiken zou ik deze niet kiezen.
De tv bezit geen hdmi 2.1. kwa toekomst gerichtheid als gamer zijnde wellicht om rekening mee te houden.

Liefhebber van Tweakers

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Column
Het is de LG55A2 geworden, deze ging vanochtend in de sale voor €750,-, zo valt alles op zijn plek. ;)
Heel erg veel zin om deze uitvoerig te testen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• louzy82
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 10:28
Column schreef op maandag 14 november 2022 @ 11:22:
Het is de LG55A2 geworden, deze ging vanochtend in de sale voor €750,-, zo valt alles op zijn plek. ;)
Heel erg veel zin om deze uitvoerig te testen!
Toch Oled dus, ben benieuwd hoe die bevalt.

Ik ben ook sterk in dubio over wat te doen. Ik ben ook op zoek naar een 55 inch tv, budget 750-1000 euro.
Mijn huidige vind ik eigenlijk nog prima en dat is een LCD van 5-7 jaar oud dus heel hoge eisen heb ik eigenlijk ook helemaal niet denk ik.

Hieronder de situatie van mijn woonkamer, de TV komt op de muur achter de kachel te hangen.
Er zijn dus 2 redelijk grote ramen vlakbij, ik heb even met een solar map gekeken en in de zomer schijnt de zon van ca. 07:00 tot 09:30 op de TV en tot ca. 13:00 uur schijnt de zon nog wel de woonkamer in maar niet meer op de TV.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UCg9UgjmvOMAv2UhZttKyXj0ils=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jxaiRCjKQrG2foe54vldlt08.jpg?f=fotoalbum_large
Nu vraag ik me dus af of OLED een goede optie voor mij is.

Het zou de zoektocht wel makkelijker maken want qua beeldkwaliteit vind ik LCD/LED/QLED veel lastiger te vergelijken. :/

[ Voor 15% gewijzigd door louzy82 op 15-11-2022 22:51 ]

Louzy#2475

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Tot 9:30 is de zon dusdanig zwak dat ik een OLED aan zou durven. Het gaat om de dosis hoeveelheid ultraviolet licht die de televisie gedurende zijn leven te verduren krijgt. Net als dat jezelf om 09:00 veilig op het strand kan liggen en om 12:00 verbrandt, geldt iets dergelijks ook voor de televisie. Het blijft het beste om te kijken of je tegenmaatregelen kunt nemen, zoals gordijntjes e.d.

Voordeel van OLED is inderdaad dat je wat beeldkwaliteit betreft direct klaar bent, je kunt eigenlijk geen verkeerde keus maken. Bij LCD zit je met de lastige afweging hoe zwaar beeldkwaliteit voor je weegt, en of je dan voor een goedkoopje of voor een luxe LCD gaat. De LCD's die enigszins met OLED kunnen concurreren vereisen vaak een hoger budget .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• louzy82
dmantione schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 19:45:
Tot 9:30 is de zon dusdanig zwak dat ik een OLED aan zou durven. Het gaat om de dosis hoeveelheid ultraviolet licht die de televisie gedurende zijn leven te verduren krijgt. Net als dat jezelf om 09:00 veilig op het strand kan liggen en om 12:00 verbrandt, geldt iets dergelijks ook voor de televisie. Het blijft het beste om te kijken of je tegenmaatregelen kunt nemen, zoals gordijntjes e.d.

Voordeel van OLED is inderdaad dat je wat beeldkwaliteit betreft direct klaar bent, je kunt eigenlijk geen verkeerde keus maken. Bij LCD zit je met de lastige afweging hoe zwaar beeldkwaliteit voor je weegt, en of je dan voor een goedkoopje of voor een luxe LCD gaat. De LCD's die enigszins met OLED kunnen concurreren vereisen vaak een hoger budget .
Bedankt voor je input.
Is het zonlicht dat niet direct op de tv schijnt maar wel veel lichtinval geeft wellicht nog een reden om aan qled te denken die een hoge licht intensiteit hebben?

Als bij oled het verschil niet zozeer in de beeldkwaliteit zit, wat zijn daarin dan wel factoren op te letten?

Louzy#2475

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Nee, wat ik op de foto is niets om je druk over te maken, je hebt aanzienlijk minder glas in je woonkamer dan gemiddeld. Mensen denken dat een OLED donker is, terwijl ze in werkelijkheid genoeg licht geven om je lasogen te bezorgen.

Tja... waar wel op te letten... er zit wel een klein beetje verschil in de beeldkwaliteit, de duurdere OLED-televisies geven namelijk meer licht en hebben een betere beeldverwerkingsprocessor. Vervolgens kun je de vraag stellen of je WebOS wilt (dan LG) of liever Android hebt (dan Philips of Sony). Ambilight gewenst? Dan Philips. Ben je te spreken over luidsprekers in het scherm zelf? Dan Sony. Dubbele tuner? Die vind je alleen bij Panasonic. Filmfanaat? Panasonic. Spelfanaat? Dan LG.

Dus kijk in plaats van naar de beeldkwaliteit vooral of de betreffende televisies speciale functies hebben die je interesseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• louzy82
dmantione schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 23:02:
Nee, wat ik op de foto is niets om je druk over te maken, je hebt aanzienlijk minder glas in je woonkamer dan gemiddeld. Mensen denken dat een OLED donker is, terwijl ze in werkelijkheid genoeg licht geven om je lasogen te bezorgen.

Tja... waar wel op te letten... er zit wel een klein beetje verschil in de beeldkwaliteit, de duurdere OLED-televisies geven namelijk meer licht en hebben een betere beeldverwerkingsprocessor. Vervolgens kun je de vraag stellen of je WebOS wilt (dan LG) of liever Android hebt (dan Philips of Sony). Ambilight gewenst? Dan Philips. Ben je te spreken over luidsprekers in het scherm zelf? Dan Sony. Dubbele tuner? Die vind je alleen bij Panasonic. Filmfanaat? Panasonic. Spelfanaat? Dan LG.

Dus kijk in plaats van naar de beeldkwaliteit vooral of de betreffende televisies speciale functies hebben die je interesseren.
Bedankt voor je input wederom!

Ik heb eigenlijk vrij weinig specifieke eisen en zoek dus vooral meer naar een TV die in zn algemeenheid gewoon prima presteert. Dus ik denk dat eigenlijk dat er eigenlijk zowat geen foute keuze is voor mij.

Alhoewel:
Ik zou wel graag verschillende streaming apps rechtstreeks op de TV willen gebruiken ipv via het KPN kastje (Netflix, Disney+, evt HBO Max) maar het lijkt me eigenlijk dat dit op alle huidige TV's /OS wel prima werkt?

Daar verder over nadenkend zou het eigenlijk ook wel prettig zijn om helemaal geen KPN TV ontvanger te hoeven gebruiken maar dat ziet er vooralsnog niet als een goede keuze uit volgens dit topic (o.a. slechter beeld)

Ik had eerst de one-connect box van Samsung op het oog maar tijdens de verbouwing heb ik een brede koker in de muur gefreesd dus nu kan ik met gemak alle kabels al uit zicht kwijt.

Ik heb wel een lichte voorkeur om een TV strak tegen de muur te kunnen ophangen, wellicht dat ik me daar nog wat in ga verdiepen.

[ Voor 33% gewijzigd door louzy82 op 16-11-2022 07:59 ]

Louzy#2475

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09:55
louzy82 schreef op woensdag 16 november 2022 @ 07:57:
[...]

Bedankt voor je input wederom!

Ik heb eigenlijk vrij weinig specifieke eisen en zoek dus vooral meer naar een TV die in zn algemeenheid gewoon prima presteert. Dus ik denk dat eigenlijk dat er eigenlijk zowat geen foute keuze is voor mij.

Alhoewel:
Ik zou wel graag verschillende streaming apps rechtstreeks op de TV willen gebruiken ipv via het KPN kastje (Netflix, Disney+, evt HBO Max) maar het lijkt me eigenlijk dat dit op alle huidige TV's /OS wel prima werkt?

Daar verder over nadenkend zou het eigenlijk ook wel prettig zijn om helemaal geen KPN TV ontvanger te hoeven gebruiken maar dat ziet er vooralsnog niet als een goede keuze uit volgens dit topic (o.a. slechter beeld)

Ik had eerst de one-connect box van Samsung op het oog maar tijdens de verbouwing heb ik een brede koker in de muur gefreesd dus nu kan ik met gemak alle kabels al uit zicht kwijt.

Ik heb wel een lichte voorkeur om een TV strak tegen de muur te kunnen ophangen, wellicht dat ik me daar nog wat in ga verdiepen.
Het ligt helemaal aan wat je voor een tv aan budget over hebt. Voor ca € 750 - € 1.000 koop je een goede 55". Voor ca € 500 meer een 65" variant. Als je goedkoper wil kan dat, maar dan ga je wel concessies doen in beeldkwaliteit. Als je geen kritische kijker bent hoeft dat geen probleem te zijn. Als je de tv ook als streamer wil gebruiken is een beetje high-end model wel prettig. Die tv's hebben de krachtigste hardware aan boord en dan werkt het smart gedeelte lekker vlot. Beneden heb ik een LG OLED C7 (2017). Het smart gedeelte werkt daar nog steeds vlot. Sinds begin deze week heb ik een el cheapo Samsung Qled Q60B (2022) in de slaapkamer neergezet. Het smart gedeelte werkt wat minder vlot dan mijn OLED van 5 jaar oud. Ondanks dat geeft de tv de gestreamde content prima weer. Qua beeldkwaliteit is een instap Qled wel even wat anders dan OLED, maar zelfs in een donkere slaapkamer valt het me niks tegen. Uiteraard geen diep zwart en ik merk hier en daar wat ghosting, maar door het VA paneel een prima contrast en de TV geeft out of the box de kleuren goed weer. Voor af en toe de tv aan in bed vind ik dat prima.

Ik gebruik sinds kort de NLziet app ipv KPN tv. De KPN app is een drama. Slechte kwaliteit, direct terugkijken werkt niet. De NLziet app is qua beeldkwaliteit gelijkwaardig aan een KPN tv box, is lekker vlot en kost ca de helft per maand. Je hebt wat minder zenders, dus je moet afwegen wat je daar in wil.

TV's die je echt strak aan de muur kunt hangen zijn doorgaans wel wat prijziger. Samsung tv's met een one connect box zijn daar een voorbeeld van of de LG OLED G serie. Samsung heeft ook nog 'the frame' die je mooi op kunt hangen in een lijst. Daar betaal je dan ook voor. Dat is low tot midrange tv voor een high-end prijs.

[ Voor 16% gewijzigd door Hulleman op 16-11-2022 08:28 ]

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freshouttheoven
@louzy82

Zoals gezegd verschillen de OLED modellen alleen op detailniveau wanneer we het over de beeldkwaliteit hebben (er is ook een verschil in bouwkwaliteit). Denk hierbij o.a. aan; motion handling, upscaling, kleurengradatie, PQ curve, tone mapping en schaduwdetails.

De vraag is of jij de genoemde verschillen zult zien/ hier waarde aan hecht.

OLED kan prima in de ruimte die jij voor ogen hebt, hou er we rekening mee dat de meeste OLED modellen voorzien zijn van een glossy toplaag en weerspiegelingen hinderlijk kunnen zijn. De Sony A8xJ en A8xK (77” versies uitgesloten) modellen hebben een semi-glossy toplaag, dit scheelt een aardige slok op de borrel met betrekking tot weerspiegelingen.

De meeste tv’s kun je strak tegen de muur hangen, wanneer je ‘no gap’ bedoelt blijft alleen de LG G serie over als we het over OLED hebben.

Qua besturingssysteem werkt GoogleTV op de Sony modellen fijner/ soepeler en is uitgebreider, al heeft LG het een en ander weer recht getrokken op de modellen van dit jaar.

Afhankelijk van jouw budget en de afmeting die je wenst kun je imo het beste kiezen tussen een LG G2* of Sony A8xJ/ A8xK.

*Met het geringe prijsverschil zou ik altijd voor de G2 kiezen ipv de G1, de G2 gaat out the box veel beter om met schaduwdetails, kan een hogere helderheid behalen, daarnaast werkt WebOS soepeler/ fijner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• louzy82
Super input wederom, bedankt allen!
Ik zal nog wel even posten als ik uiteindelijk een keuze gemaakt heb.

Louzy#2475

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Column
Dit is inmiddels zo'n topic geworden waarvan ik altijd hoop dat ik hem tegenkom als ik mijn eerste research doe. Super cool dat jullie je kennis zo uitgebreid delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• louzy82
Ik heb bij HelloTV aanbiedingen opgevraagd voor de volgende TV's:

LG OLED55C25LB - 1.075 euro
LG OLED55C16LA 940 euro bij andere aanbieder dan HelloTV
Sony Bravia XR-55A80J 1.059 euro
Samsung Neo QLED 4K 55QN93B 1.099 euro

Waarbij de laatste dus een Qled model betreft

Ik had toen ik de zoektocht begon nog de 'hoop' om voor ca. 750 euro wel een tv te vinden maar zoals altijd kom ik na wat wikken en wegen altijd in een iets hogere prijscategorie uit door de 'angst' van door 200-300 euro te besparen wel een duidelijk minder model te kopen 8)7

en dat geldt eigenlijk vooral voor het hardware/software/Smart TV gedeelte

[ Voor 22% gewijzigd door louzy82 op 16-11-2022 11:55 ]

Louzy#2475

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freshouttheoven
louzy82 schreef op woensdag 16 november 2022 @ 11:30:
Ik had toen ik de zoektocht begon nog de 'hoop' om voor ca. 750 euro wel een tv te vinden maar zoals altijd kom ik na wat wikken en wegen altijd in een iets hogere prijscategorie uit door de 'angst' van door 200-300 euro te besparen wel een duidelijk minder model te kopen 8)7

en dat geldt eigenlijk vooral voor het hardware/software/Smart TV gedeelte
Tja, de LG 55A2 is een meer dan prima tv en valt binnen het budget. Heeft alles wat de gemiddelde consument wenst; relatief vlotte interface, uitgebreide app aanbod, Dolby Vision support, out of the box goede kleurweergave.

Het kan zijn dat de software minder lang support krijgt of sneller traag wordt, maar dit is geen goede rede om enkel hierop je keus te baseren. Alle tv's zullen na verloop van tijd outdated worden, een jaar meer of minder maakt dan niet veel uit. Daarnaast kun je dit probleem makkelijk tackelen met een externe oplossing, mocht dit nodig zijn.

Dit gezegd hebbende, zou ik wanneer het budget het toelaat met jouw wensen en woonkamer indeling voor de Sony 55A80J kiezen om de volgende redenen die voor jou relevant zijn;
  • Semi-Glossy paneel dus minder last van reflecties
  • Heet net als de LG C2 een evo paneel
  • Kan SDR helderder weergeven dan de C2
  • Goede geluidskwaliteit (vergelijkbaar met een midrange soundbar met geïntegreerde subwoofer)
  • GoogleTV werkt erg vlot (met wat tweaken nog smoother), gebruikte SoC heeft dezelfde prestaties/ benchmark als een Nvidia Shield 2019
Ik zou overigens geen tv kopen bij HelloTV, ze weten de helft van de tijd niet waar ze het over hebben en het woord aftersales/ garantie/ conformiteit kennen ze niet (de vele positieve reviews zijn gesponsord). Met een prijsaanvraag zijn deze tv's ook elders te koop voor hetzelfde bedrag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• louzy82
Freshouttheoven schreef op woensdag 16 november 2022 @ 13:39:
[...]

Tja, de LG 55A2 is een meer dan prima tv en valt binnen het budget. Heeft alles wat de gemiddelde consument wenst; relatief vlotte interface, uitgebreide app aanbod, Dolby Vision support, out of the box goede kleurweergave.

Het kan zijn dat de software minder lang support krijgt of sneller traag wordt, maar dit is geen goede rede om enkel hierop je keus te baseren. Alle tv's zullen na verloop van tijd outdated worden, een jaar meer of minder maakt dan niet veel uit. Daarnaast kun je dit probleem makkelijk tackelen met een externe oplossing, mocht dit nodig zijn.

Dit gezegd hebbende, zou ik wanneer het budget het toelaat met jouw wensen en woonkamer indeling voor de Sony 55A80J kiezen om de volgende redenen die voor jou relevant zijn;
  • Semi-Glossy paneel dus minder last van reflecties
  • Heet net als de LG C2 een evo paneel
  • Kan SDR helderder weergeven dan de C2
  • Goede geluidskwaliteit (vergelijkbaar met een midrange soundbar met geïntegreerde subwoofer)
  • GoogleTV werkt erg vlot (met wat tweaken nog smoother), gebruikte SoC heeft dezelfde prestaties/ benchmark als een Nvidia Shield 2019
Ik zou overigens geen tv kopen bij HelloTV, ze weten de helft van de tijd niet waar ze het over hebben en het woord aftersales/ garantie/ conformiteit kennen ze niet (de vele positieve reviews zijn gesponsord). Met een prijsaanvraag zijn deze tv's ook elders te koop voor hetzelfde bedrag.
Bedankt voor wederom een waardevolle reactie.

Het klopt in ieder geval wat je zegt, toen ik bij Hello Tv vroeg naar semi glossy panelen, bijv deze Sony zeiden ze dat er geen verschil was met de C2.
(wellicht staat het niet als specificatie in hun systeem en tja dat lezen ze dan maar gewoon op natuurljk)

Ik neig dan ook naar de Sony op basis van de door jou genoemde voordelen.

Louzy#2475

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• louzy82
Mijn plannen zijn toch gewijzigd.
We zijn met een grote verbouwing bezig en na het updaten van het budget daarvan vandaag heb ik besloten dat het budget voor de tv echt een lagere prioriteit heeft gekregen.

Ik ga iets zoeken in de 500-750 euro range
Waarschijnlijk wordt het dan de LG 55A2 voor 699.
Of wellicht een LCD/OLED topmodel van 2020/2021 mocht ik die in deze prijs range kunnen vinden

Louzy#2475

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Column
louzy82 schreef op woensdag 16 november 2022 @ 22:55:
Mijn plannen zijn toch gewijzigd.
We zijn met een grote verbouwing bezig en na het updaten van het budget daarvan vandaag heb ik besloten dat het budget voor de tv echt een lagere prioriteit heeft gekregen.

Ik ga iets zoeken in de 500-750 euro range
Waarschijnlijk wordt het dan de LG 55A2 voor 699.
Of wellicht een LCD/OLED topmodel van 2020/2021 mocht ik die in deze prijs range kunnen vinden
Het is makkelijk om mee gesleept te worden in alle extra's en mogelijkheden en vervolgens naar tv's 500 euro boven je initiële budget te kijken, heb ik ook gemerkt. De A2 is daarom een prachtige oplossing voor een goede prijs.

Ik heb de A2 gister binnengekregen en dat is een prachtig apparaat. Ik heb de Rtings test settings als baseline gebruikt voor mijn configuratie en die vervolgens naar voorkeur aangepast.

Puntjes waar ik tegenaangelopen ben:
- De OS lagged af en toe een beetje, maar volgens mij is dit opgelost na het installeren van de laatste OS update.
- Een lichtbron voor het scherm reflecteert inderdaad een beetje, maar dit is prima op te lossen door de oled birghtness wat omhoog te schroeven.
- Overdag nog niet getest, maar ik heb er vertrouwen in dat dat geen probleem gaat geven, het ding kan veel feller dat ik na alle opmerkingen over oled en brightness gedacht had.

Deze video geeft nog wat extra quality of life tips.

Ik zou zeggen, doe er je voordeel mee en vergeet niet dat je bij BCC (wellicht ook bij anderen) een 30 dagen retour optie hebt. Ik denk dat je er geen gebruik van gaat maken, maar dat zal je wat gerust stellen.

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Voor wie meeleest: De A1 maakt momenteel een prijsduik in de pricewatch, waarschijnlijk voorraadopruiming in de context van zwarte vrijdag, nu 140 euro verschil tussen A1 en A2.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• louzy82
dmantione schreef op donderdag 17 november 2022 @ 09:57:
Voor wie meeleest: De A1 maakt momenteel een prijsduik in de pricewatch, waarschijnlijk voorraadopruiming in de context van zwarte vrijdag, nu 140 euro verschil tussen A1 en A2.
Ik zie dit niet terug in de pricewatch... daar is de A2 goedkoper..?

Diagonaal: A1 vs A2
48 - 699 vs 679
55 - 799 vs 739
65 - 1149 vs 949

Louzy#2475

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• louzy82
Na hier veel advies te krijgen is het ook wel zo netjes om even een update te geven van mijn kant.

Ik heb uiteindelijk de LG A2 gekocht voor 699 maar heb, naast een korte check of ie het überhaupt wel doet. nog niet de kans gehad om de TV in gebruik te nemen omdat we aan het verbouwen zijn.
Nog ca. 2 weken en dan kan ik de TV eindelijk op de plek zien waar ik het voor ogen heb.
Ik probeer eraan te denken dan nog een update te geven

Louzy#2475

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Column
louzy82 schreef op woensdag 30 november 2022 @ 14:21:
Na hier veel advies te krijgen is het ook wel zo netjes om even een update te geven van mijn kant.

Ik heb uiteindelijk de LG A2 gekocht voor 699 maar heb, naast een korte check of ie het überhaupt wel doet. nog niet de kans gehad om de TV in gebruik te nemen omdat we aan het verbouwen zijn.
Nog ca. 2 weken en dan kan ik de TV eindelijk op de plek zien waar ik het voor ogen heb.
Ik probeer eraan te denken dan nog een update te geven
Leuk, ben benieuwd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• louzy82
Column schreef op donderdag 17 november 2022 @ 08:46:
[...]

Het is makkelijk om mee gesleept te worden in alle extra's en mogelijkheden en vervolgens naar tv's 500 euro boven je initiële budget te kijken, heb ik ook gemerkt. De A2 is daarom een prachtige oplossing voor een goede prijs.

Ik heb de A2 gister binnengekregen en dat is een prachtig apparaat. Ik heb de Rtings test settings als baseline gebruikt voor mijn configuratie en die vervolgens naar voorkeur aangepast.

Puntjes waar ik tegenaangelopen ben:
- De OS lagged af en toe een beetje, maar volgens mij is dit opgelost na het installeren van de laatste OS update.
- Een lichtbron voor het scherm reflecteert inderdaad een beetje, maar dit is prima op te lossen door de oled birghtness wat omhoog te schroeven.
- Overdag nog niet getest, maar ik heb er vertrouwen in dat dat geen probleem gaat geven, het ding kan veel feller dat ik na alle opmerkingen over oled en brightness gedacht had.

Deze video geeft nog wat extra quality of life tips.

Ik zou zeggen, doe er je voordeel mee en vergeet niet dat je bij BCC (wellicht ook bij anderen) een 30 dagen retour optie hebt. Ik denk dat je er geen gebruik van gaat maken, maar dat zal je wat gerust stellen.
Heeft jouw afstandsbediening het nfc logo erop?

De mijne niet maar volgens deze LG site zou ons model dan wel moeten hebben toch?

Louzy#2475

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Column
louzy82 schreef op donderdag 1 december 2022 @ 19:36:
[...]

Heeft jouw afstandsbediening het nfc logo erop?

De mijne niet maar volgens deze LG site zou ons model dan wel moeten hebben toch?
Ik dacht dat dat alleen voor de 65" was, maar volgens de link en deze review, heb je gelijk. Misschien eens bellen? Benieuwd wat het antwoord is.
Pagina: 1