Philips Hue ledlamp van 7 watt in armatuur van max. 40 watt?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karbus115
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 02-01 17:58
Ik heb Philips Hue smart-lampen van 7 watt. Vergelijkbaar wattage gloeilamp 50 watt.
Nu heb ik een nieuwe wandlamp gekocht waarbij staat vermeld dat er een gloeilamp van max. 40 watt in mag.
Wordt de bedrading in een armatuur voorzien van een led lamp net zo warm als met een gloeilamp? Oftewel is het wel of niet verantwoord dat ik die Philips Hue ledlamp van 7 watt hiervoor gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 00:18
Ik hoop het niet. Zou je weinig energie besparen anders.

Als de led lamp 7 watt is, verliest hij 7 watt aan energie. Wellicht een wat andere hitteverdeling dan een gloeilamp, maar meestal geen probleem. Zeker originele philips/signify hue lampen zijn prima.

Ter vergelijking, een 50 watt gloeilamp is ~225 mA, en de 7 watt hue lamp is 50 mA. (Pf 0.6)

[ Voor 17% gewijzigd door jeroen3 op 08-11-2022 19:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oldchap
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
Het gaat voornamelijk om de hoeveelheid warmte die de lamp genereert. In mindere mate over de stroom, maar die is duidelijk toch lager bij led dus geen probleem.
Snelle google, rendement van gloeilamp is 10%, dus die lamp van 50 watt genereert 45 watt aan warmte.
Een led daarentegen is 35%, dus dan kom je uit op 4.6 watt warmte.
Beter dus voor je fitting, minder fijn voor je verwarming van het huis :).
Wat soms wel een probleem is voor elektronische schakelaars is dat led te weinig belasting geeft en de schakelaar vreemd gaat doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karbus115
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 02-01 17:58
Het is me duidelijk. Gelukkig kan het wel. Scheelt weer een paar tientjes :)
Dank jullie voor de hulp!