Hoe aftakking maken verticale buis afvoer

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toofle
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 11-01-2024
Ik heb van de bovenverdieping een verticale buis voor afvoer van toilet en badkamer. Hier wil ik graag een aftakking maken om in de garage het water van de wasmachine af te voeren.

Nu heb ik geen idee hoe ik dit het beste kan aanvliegen. Mijn schoonvader zegt een aanboorzadel plaatsen, maar degene die je bij de bouwmarkt krijgt daar heb ik niet echt veel vertrouwen in:
https://www.hornbach.nl/s...0-mm/4106423/artikel.html

Het is ook mogelijk om een T-stuk ertussen te zetten maar ik zou niet weten hoe te beginnen.

Als ik voornamelijk zoek naar oplossingen zijn dat voornamelijk aanboorzadels op horizontale leidingen.

Hier een foto van de situatie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hfW1UnfwlQvVWSWA4fMxCiPoVpU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mtRu8W1eG4AMbuwapOkT0mYM.jpg?f=fotoalbum_large

Heeft iemand tips?

Beste antwoord (via toofle op 09-11-2022 13:06)

• loeberce
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 13:48
dragonhaertt schreef op woensdag 9 november 2022 @ 09:34:
[...]

als de mof niet groter is dan het gat, dan kan de mof ook het gat niet overbruggen :?
Globaal ziet het er zo uit:
Grijs is bestaande buis met een stuk er tussen uit.
Rood is het nieuwe t-stuk
Groen is een nieuw stuk rechte buis wat je verbindt met de blauwe overschuif mof aan de bestaande buis (boven) en in de mof van het t-stuk onder.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0PamGeK7trMjPLeNNcjAEZmv4y0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/cKhX5dgDbyVTMxOCQkkr0kfM.png?f=user_large

Volgorde van plaatsen is:
overschuifmof helemaal om bovenste buis schuiven.
t-stuk op onderste buis.
nieuwe rechte buis ertussen
overschuifmof naar juiste plek schuiven

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:00
Waarom zou je dat zadel niet gewoon verlijmen?

Met T-stuk: stuk er tussenuit zagen, schuifmof plaatsen, T-stuk en recht stuk buis plaatsen, mof schuiven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:57

BCC

En kijk ff bij de warmteservice voor fatsoenlijke aanboorzadels

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Ik zou een Y-stuk plaatsen (anders loop je teveel risico dat je poep in het T-stuk blijft hangen)

Als je er nog bij wil kunnen:
-Stuk op juiste maat uit de pijp zagen
-Y-stuk en schuifmof plaatsen
-Op het Y-stuk een verloopje naar kleinere pijpmaat
-Op het verloop een aansluiting maken voor de wasmachine, mét siphon of anderszins stankslot

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• lytjepole
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15-09 18:15

lytjepole

Schier?

pagani schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 19:35:
Ik zou een Y-stuk plaatsen (anders loop je teveel risico dat je poep in het T-stuk blijft hangen)
Nee hoor, op een standleiding altijd met een T-stuk werken...

[Did you know... ... that 35% of statistics are made-up?]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jordje
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 10:47
pagani schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 19:35:
Dan loop je meer kans dat je je sifon van de wasmachine leegtrekt als er een flinke plens water doorheen stroomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Zo'n verlijmbaar klemzadel kan best voor wat wasmachinewater.

Gewoon zorgen dat er geen spanning op de verbinding staat en dat het goed verlijmt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toofle
jordje schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 19:38:
[...]

Dan loop je meer kans dat je je sifon van de wasmachine leegtrekt als er een flinke plens water doorheen stroomt.
Hoe bedoel je dat de sifon leeggetrokken wordt als er een flinke plens water doorheen stroomt?
Is het dan slim om bij de aftakking dan eerst naar boven te gaan of direct naar onder voor zwanenhals zoals hier?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZGB-VcYrFFdpsjuq9Px2QVb2OqE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/mEwR0e8CYdwl9c29X6g0uZGL.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gylBjTQ9xkp_EL7Y2SPz51PIPdk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Zak2AQyo1DuehhMku3sic0E2.png?f=user_large

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
@pagani @lytjepole @jordje Voor dit soort dingen is het DYKA technisch handboek binnenriolering wel handig om te raadplegen.

In paragraaf 2.4.6 geeft men aan "Een aansluiting op een standleiding dient haaks te zijn aangesloten (87½-90°)" :)

Kijk ook even naar 2.4.11 over 'aansluitvrije zones'.

[ Voor 29% gewijzigd door ThinkPad op 08-11-2022 21:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Rukapul schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 19:18:
Waarom zou je dat zadel niet gewoon verlijmen?

Met T-stuk: stuk er tussenuit zagen, schuifmof plaatsen, T-stuk en recht stuk buis plaatsen, mof schuiven.
Als boven en onder vast zitten, heb je twee schuifmoffen en twee stukjes buis nodig, anders krijg je het er niet tussen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
eamelink schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 21:30:
[...]

Als boven en onder vast zitten, heb je twee schuifmoffen en twee stukjes buis nodig, anders krijg je het er niet tussen :)
Nee, want schuifmof overspant extra stuk dat je hebt moeten wegzagen om e.e.a. er tussen te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 14:02

dragonhaertt

@_'.'

Rukapul schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 21:36:
[...]

Nee, want schuifmof overspant extra stuk dat je hebt moeten wegzagen om e.e.a. er tussen te krijgen.
En hoe krijg je de schuifmof die groter is dan het gat, in het gat? Dat gaat niet lukken als beide buizen vast zitten.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
dragonhaertt schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 21:49:
[...]

En hoe krijg je de schuifmof die groter is dan het gat, in het gat? Dat gaat niet lukken als beide buizen vast zitten.
De overschuifmof wordt daarvoor geheel over een van de rechte buisstukken geschoven.

Ivm lekkage is hier recent een stuk leidingwerk tussen 2 vaste delen (vloer resp. muur) vervangen met een enkele schuifmof met de rest gelijmd :)

[ Voor 18% gewijzigd door Rukapul op 08-11-2022 22:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordje
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 10:47
toofle schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 21:18:
[...]

Hoe bedoel je dat de sifon leeggetrokken wordt als er een flinke plens water doorheen stroomt?
Is het dan slim om bij de aftakking dan eerst naar boven te gaan of direct naar onder voor zwanenhals zoals hier?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Er kan een zuigende werking ontstaan als er dermate veel water door de afvoer stroomt dat de beluchting wordt afgesloten. Dan ontstaat er een hevel effect. Dat kan onder andere de oorzaak zijn van borrelende afvoeren, maar kan ook je sifon deels leegtrekken waardoor er rioollucht terug kan stromen. Zie tweede voorbeeld:
Afbeeldingslocatie: https://www.klusidee.nl/Forum/userpix2/12496_aansluiting_standleiding_12.jpg
De tweede optie die je geeft is prima. De sifon plaats je liefst zo laag mogelijk, en de verticale buis hou je het liefst zo lang mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

Rukapul schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 21:56:
[...]

De overschuifmof wordt daarvoor geheel over een van de rechte buisstukken geschoven.

Ivm lekkage is hier recent een stuk leidingwerk tussen 2 vaste delen (vloer resp. muur) vervangen met een enkele schuifmof met de rest gelijmd :)
Het punt was dat je die mof niet over een recht buisstuk kan schuiven, als je die buis niet uit de weg kan buigen/bewegen om die mof er op te krijgen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/823orEf6IVJEfGFZr3rRRvaat1M=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/gV2pDfK846kXnnkMpz5f8wtH.jpg?f=user_large

Om een mof over één buisdeel te schuiven moet hij wel eerst tussen de buisdelen passen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loeberce
Dan moet je dus een groter stuk er tussenuit zagen. Gelukkig moet er meer tussen dan alleen de schuifmof, dus opgeteld gaat het zeker passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12:53
dragonhaertt schreef op woensdag 9 november 2022 @ 09:25:
[...]

Het punt was dat je die mof niet over een recht buisstuk kan schuiven, als je die buis niet uit de weg kan buigen/bewegen om die mof er op te krijgen.

[Afbeelding]

Om een mof over één buisdeel te schuiven moet hij wel eerst tussen de buisdelen passen...
Dan maak je het gat te klein wat je weg zaagt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

ID-College schreef op woensdag 9 november 2022 @ 09:32:
[...]

Dan maak je het gat te klein wat je weg zaagt ;)
als de mof niet groter is dan het gat, dan kan de mof ook het gat niet overbruggen :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
[...]

Je hebt sowieso een recht stuk PVC nodig om de onderkant met bovenkant weer aan t sluiten op elkaar, die plaats je op het laatst waarna je de overschuifmof eroverheen schuift..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morelleth
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 09:44
[...]

Er moet ook nog een T stuk bij. ;)
(Dus het gat is dan groter)

D&D enthousiast en overmatig 3D printer, dus nu ook 3D printservice en mini's: MJG-3d.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 13:26
Deze moet je hebben:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HBLXYXwAJCa5zoNqozzB7oMJGI0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Hwkiz90YOcLdgkHEkSDJNHQh.png?f=user_large

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Yep, voor een wasmachine-afvoertje zou ik dat persoonlijk wel aandurven.
Dat lijmen is geen hogere wiskunde.

Wel vooraf het gat boren, zou ik een haartje groter maken dan ø50
Dus niet zoals in dit filmpje: YouTube: PVC Zadelklem Monteren | Doe het zelf

[ Voor 24% gewijzigd door Cheesy op 09-11-2022 10:00 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• loeberce
[...]

Groen is een nieuw stuk rechte buis wat je verbindt met de blauwe overschuif mof aan de bestaande buis (boven) en in de mof van het t-stuk onder.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0PamGeK7trMjPLeNNcjAEZmv4y0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/cKhX5dgDbyVTMxOCQkkr0kfM.png?f=user_large

t-stuk op onderste buis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
loeberce schreef op woensdag 9 november 2022 @ 10:04:
[...]

[Afbeelding]

t-stuk op onderste buis.
In jouw geval zijn de groene lijntjes (dus de rechte buis) groter dan het gat wat er nog beschikbaar is na het plaatsen van het T-stuk. Je plaatje klopt, maar je moet je groene lijntjes wat inkorten :9
Ik zou ook iets meer afstand houden tussen de mof en het T-stuk, om te voorkomen dat je mof straks tegen je T-stuk aan komt voordat hij echt compleet over je buis is geschoven!

[ Voor 8% gewijzigd door ID-College op 09-11-2022 11:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loeberce
ID-College schreef op woensdag 9 november 2022 @ 11:26:
[...]

In jouw geval zijn de groene lijntjes (dus de rechte buis) groter dan het gat wat er nog beschikbaar is na het plaatsen van het T-stuk. Je plaatje klopt, maar je moet je groene lijntjes wat inkorten :9
Ik zou ook iets meer afstand houden tussen de mof en het T-stuk, om te voorkomen dat je mof straks tegen je T-stuk aan komt voordat hij echt compleet over je buis is geschoven!
Je hebt helemaal gelijk, maar het plaatje was indicatief en niet op schaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toofle
Bedankt iedereen voor de helderheid! Het aanboorzadel / klemzadel idee heb ik uit mijn hoofd gezet en ik ga het aanpakken volgens de beschrijving van loeberce.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• susscorfa
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13:41
Ik zit met een vergelijkbaar probleem als de topic starter. Echter moet ik de aansluiting zo dicht mogelijk op de vloer realiseren (afvoerleiding moet onder keuken kastjes door). Nu dacht ik een T-stuk dat in de standleiding schuift zou ideaal zijn. Zowel omdat de afvoer dan automatisch met de stroom mee gaat als dat ik dan de buis op de vloer kan afzagen en me afvoer gelijk op vloer nivo aansluiten. Met een overschuif mof moet ik veel uithakken om over de standleiding te kunnen schuiven. Nu kan ik wel dit soort T-stukken vinden (e.g. https://nubuiten.nl/pvc-t-stuk-875-o100 ) echter niet in een binnenhuis riool maat van 110 mm. Idealiter versmalt de zijkant van het T stuk gelijk naar 40 of 50 mm. Is er een reden dat zulke stukken niet bestaan of moeilijk zijn om te vinden? Zorgt de kleine verspringing misschien voor te veel geluid? Het cruciale is dus dat de onderkant van het T stuk in de stand leiding kan schuiven.

[ Voor 3% gewijzigd door susscorfa op 05-01-2023 20:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fatal
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13:28
susscorfa schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 20:34:
Ik zit met een vergelijkbaar probleem als de topic starter. Echter moet ik de aansluiting zo dicht mogelijk op de vloer realiseren (afvoerleiding moet onder keuken kastjes door). Nu dacht ik een T-stuk dat in de standleiding schuift zou ideaal zijn. Zowel omdat de afvoer dan automatisch met de stroom mee gaat als dat ik dan de buis op de vloer kan afzagen en me afvoer gelijk op vloer nivo aansluiten. Met een overschuif mof moet ik veel uithakken om over de standleiding te kunnen schuiven. Nu kan ik wel dit soort T-stukken vinden (e.g. https://nubuiten.nl/pvc-t-stuk-875-o100 ) echter niet in een binnenhuis riool maat van 110 mm. Idealiter versmalt de zijkant van het T stuk gelijk naar 40 of 50 mm. Is er een reden dat zulke stukken niet bestaan of moeilijk zijn om te vinden? Zorgt de kleine verspringing misschien voor te veel geluid? Het cruciale is dus dat de onderkant van het T stuk in de stand leiding kan schuiven.
Zo iets https://www.hornbach.nl/p...ijmmof-87-110-mm/4105994/
Hierna een reduceer er naar gewenste maat voorbeeld https://www.hornbach.nl/p...f-75-naar-110-mm/4106045/

[ Voor 3% gewijzigd door The Fatal op 05-01-2023 21:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul Hewson
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 05:09
susscorfa schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 20:34:
https://witway.nl/pp-inzet-verloop-t-stuk/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• susscorfa
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13:41
Als ik het goed heb gaat dit niet werken aangezien het onder uiteinde hier niet verjongd is en dus niet in een 110 mm buis schuift. Het is lastig te zien maar het lijkt de zelfde diameter te hebben als een 110 buis.
Thanks, dat ziet er uit als wat ik nodig heb, helaas wel inschuif liever zou ik alles verlijmd hebben.

[ Voor 5% gewijzigd door susscorfa op 05-01-2023 21:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 13:26
susscorfa schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 21:27:
[...]

Thanks, dat ziet er uit als wat ik nodig heb, helaas wel inschuif liever zou ik alles verlijmd hebben.
Waarom zou je dat liever hebben?
Zo'n rubber manchet gaat echt niet lekken, tenzij het los schiet.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuel_80
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 12:11
susscorfa schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 21:27:
[...]

Als ik het goed heb gaat dit niet werken aangezien het onder uiteinde hier niet verjongd is en dus niet in een 110 mm buis schuift. Het is lastig te zien maar het lijkt de zelfde diameter te hebben als een 110 buis.

[...]

https://www.warmteservice...umrXy-6A788xoC70IQAvD_BwE

Dit heeft ook beperkte hoogte en zou je een hoop werk kunnen schelen. (Toevallig laatst ook gebruikt, wel voor een andere toepassing).
Pagina: 1