Betaalbare lage omheining voortuin

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Faloude
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 30-05 11:16
Ik wil graag een lage omheining bouwen voor een voortuin en ik heb inspiratie nodig. De omheining is 25 meter lang.

Dit zijn de vereisten
  • Hufterproof
  • Max 30 cm hoog
  • Budget max € 400
  • Zelf doen..
De vorige omheining was eenvoudig en goedkoop: houten palen om de 2 meter, daartussen planken gemonteerd aan de palen met schroeven. Helaas was deze constructie niet sterk genoeg voor de etters in de wijk.

Zelf wil ik heel graag een bakstenen muurtje leggen. Ik heb het nog nooit gedaan, maar het lijkt me erg leuk om beton te gieten en een muurtje te metselen (2 a 3 bakstenen hoog). Het zal misschien tegen de limiet van het budget aanlopen en ik zal advies nodig hebben over diepte fundering, want dat lijkt me geen giswerk.

Benieuwd naar jullie ideeën! Foto's zijn welkom.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Milo85
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 19:43
Japanse Hulst haagje?

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• htca
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:39
Beuken haagje?

Acties:
  • +23 Henk 'm!

• B-lex
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 10:08
Faloude schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 18:48:
De omheining is 25 meter lang.

Dit zijn de vereisten
  • Hufterproof
  • Max 30 cm hoog
  • Budget max € 400
  • Zelf doen..
De vorige omheining was eenvoudig en goedkoop: houten palen om de 2 meter, daartussen planken gemonteerd aan de palen met schroeven. Helaas was deze constructie niet sterk genoeg voor de etters in de wijk.
Deze optie voldoet aan al je eisen. ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/njiJ0g05NhEjAulzYZNiPfoWoCg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/81NBdeUIH4MKRxBrDz0v9hLC.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JP_S
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 30-05 22:13
Stapelblokken lijmen.

Een opsluitbandje op z’n kant leggen als fundering en daarop kan je rechtstreeks blokken lijmen.

www.duefotografi.nl Canon 5D I, II & IV | EF 17-40 F4.0 | 24-70 2.8 II | 35 1.4 II | EF 40 F2.8 | 50 F1.4 | EF 85 F1.8 | EF 70-200 F2.8 II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faloude
Even gekeken, niet verkeerd op zich.. Al brengt dit wel weer onderhoudslast met zich mee.
Als ik foto's zoek, zijn deze allemaal te hoog.. Misschien is de beuk niet bedoeld om laag te houden? Denk dat die Japanse Hulst dan misschien beter is.
Das weer net iets te Trumpiaans
JP_S schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 20:06:
Stapelblokken lijmen.

Een opsluitbandje op z’n kant leggen als fundering en daarop kan je rechtstreeks blokken lijmen.
Deze lijkt me erg interessant. Is de fundering wel goed genoeg dan? Zou hij niet verzakken? Ik zie voor lage muurtjes op youtube al een fundering van 20-30 cm..

Anderzijds lijkt me zo'n opsluitband zelf ook niet echt verkeerd. Moet ik er van uitgaan dat ze verzakken / bewegen na enige tijd?

[ Voor 29% gewijzigd door Faloude op 09-11-2022 10:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• htca
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:39
Faloude schreef op woensdag 9 november 2022 @ 09:58:
Als ik foto's zoek, zijn deze allemaal te hoog.. Misschien is de beuk niet bedoeld om laag te houden? Denk dat die Japanse Hulst dan misschien beter is.
Ja dat klopt wel, dan zou je eerder aan een buxushaagje denken. Hoewel wij (en de buren) in de voortuin wel een beukenhaagje hebben gezet. Die houden we op zo'n 80cm.Met zo'n lage haag zul je wel regelmatig met de snoeischaar aan de gang moeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcsluis
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 29-05 07:13
Een haag is het meest flexibel en heeft de mogelijkheid zijn oorspronkelijke vorm aan te nemen. En als men iets kapot wil maken lukt dat altijd wel, wat je ook neerzet. Een haak met wat prikkende punten nodigt minder uit om in te gaan liggen.

[ Voor 18% gewijzigd door mcsluis op 09-11-2022 10:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20:46

Agent47

I always close my contracts.

Toevallig ben ik hier ook naar aan het kijken.

Fagus sylvatica 100 120 cm

Bovenstaand wordt het voor mij. Is ook nog eens winterhard en per meter kost dit 5 boompjes á €10 totaal.

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 29-05 21:25

[...]

Deze lijkt me erg interessant. Is de fundering wel goed genoeg dan? Zou hij niet verzakken? Ik zie voor lage muurtjes op youtube al een fundering van 20-30 cm..

Anderzijds lijkt me zo'n opsluitband zelf ook niet echt verkeerd. Moet ik er van uitgaan dat ze verzakken / bewegen na enige tijd?
Ik heb zelf borders gefundeerd op opsluitbanden, gaat prima. Wel is het met 25 meter een dure oplossing. Alleen de blokken van 15x15x60 gaan met 3,50 per stuk @ 3 lagen @ 25 meter al over de 400 euro. Daar komen dan de opsluitbandjes, geel zand en de lijm nog bij.

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMDFreak
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-05 15:41

AMDFreak

Intel is zo..

[...]

Ik heb zelf een border van 3 blokken hoog gemaakt met als fundering alleen opsluitbanden.. maar verzakken doet het haast niet.. zeker niet als je maar bv 2 blokken hoog gaat.
Uiteraard moet je wel even en zandbed van 20cm of meer onder je opsluitbanden hebben.

9x Jinko 420Wp = 3780wp - Zuid 35

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faloude
NoepZor schreef op woensdag 9 november 2022 @ 10:14:
[...]
Ik heb zelf borders gefundeerd op opsluitbanden, gaat prima. Wel is het met 25 meter een dure oplossing. Alleen de blokken van 15x15x60 gaan met 3,50 per stuk @ 3 lagen @ 25 meter al over de 400 euro. Daar komen dan de opsluitbandjes, geel zand en de lijm nog bij.
Dat geel zand stort je onder de opsluitbanden als een soort extra fundering? Wat voor lijm heb je gebruikt trouwens? Wordt er niet gewoon cementmortel gebruikt voor zoiets?
AMDFreak schreef op woensdag 9 november 2022 @ 10:18:
[...]
Ik heb zelf een border van 3 blokken hoog gemaakt met als fundering alleen opsluitbanden.. maar verzakken doet het haast niet.. zeker niet als je maar bv 2 blokken hoog gaat.
Uiteraard moet je wel even en zandbed van 20cm of meer onder je opsluitbanden hebben.
Ah daar is mijn antwoord al op de zandfundering

Overigens ben ik gemakshalve even vergeten te vermelden dat één van de hoeken rond is.. En dan bedoel ik ook echt over een lengte van 3 meter. Zal niet makkelijk worden daar een opsluitband onder te plaatsen. Daar zijn die haagjes weer makkelijker in..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milo85
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 19:43
Wat ook nog kan zijn houten spoorbielzen. Als je echt iets hufterproof zoekt is dat het wel.

[ Voor 46% gewijzigd door Milo85 op 09-11-2022 11:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Silent7
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-12-2024
Hoog:

Hulst (prikt en leuk voor de kerststukjes)
Echte Laurier (lekker hoor zelf je bladeren plukken)
Wilde citroen (Citrus trifoliata of Poncirus trifoliata) (prikt, blad en fruit te gebruiken)
Olijf (leuk fruit)

Laag
Rozemarijn (heerlijk, bloemen voor bijen etc, sterk weinig tot geen water nodig)
Hulst (prikt leuk voor kerststukjes
Lavendel (bloemen voor vele soorten insecten en ruikt lekker en eetbaar en als geurding in kasten)
Hulst

door om en om een prikker te doen redelijk dicht opeen blijft de jeugd er wel al

mooie kleurschakering heel andere soorten groen en glans

jaarrond groen

allemaal ook nog te gebruiken dus niet alleen een haag maar ook oa eetbaar.

allemaal sterke planten die weinig zorg nodig hebben, even de Lavendelbloemen eraf en op hoogte snoeien
zal geen water nodig hebben wat wel fijn is met droge zomers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EricTC
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 20:45
Silent7 schreef op woensdag 9 november 2022 @ 11:33:
Hoog:
allemaal ook nog te gebruiken dus niet alleen een haag maar ook oa eetbaar.
Voortuin waar je problemen met hufters hebt zou ik niets uit eten.
Laat staan de honden die er tegen pissen.

Een optie kan ook zijn:
https://www.hornbach.nl/s...0-cm/8114910/artikel.html
Hoef je niet echt een fundering onder te hebben (wel een stukje de grond in graven).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ad de Jong
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:10
Prunus laurocerasus Otto luyken

Voorbeeldje zoals ze bij mij staan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9YpECsTqoldExt_9gjju18Zz5mU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qjGHBbYM3lkTyz9LYgJcClJA.jpg?f=fotoalbum_large

2x per jaar knippen, komen geurende bloemen in.
Wintergroen en ze kunnen best wat hebben.

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arsenius
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Toevallig moet ik ook aan de bak in de voortuin.

Er staat nu een bijna dooie buxusheg dus die moet weg. Heb overwogen om een hekje te plaatsen of een stenen muurtje maar inderdaad hekje is zo omgetrapt en rot weg, muurtje nodigt mensen uit om erop te zitten of overheen te lopen en dat soort gein.

Dus ik overweeg gewoon een nieuwe heg neer te zetten, zoals de Laurier Rotundifolia. Ik wil dat ze wel groeien omdat het dan ook geluid weghoudt van het huis, aan 30cm heb ik niks. Wil dat de heg 1 ~1.5 meter wordt. Hoor je auto's die voorbijkomen een stuk minder in huis en dichtklappende autodeuren etc.

Deze Prunus laurocerasus is voor mij geschikt omdat die redelijk snel groeit en winterhard, als je 'm laag wilt houden moet je eentje zoeken die langzaam groeit.

Enige is je moet het minstens 2 keer per jaar snoeien, valt toch wel mee denk ik. Even met de elektrische snoeischaar er langs en klaar is kees.

Heb nog niet besteld trouwens, iemand ervaring mee om gewoon bij een goedkope online kweker met goede reviews te bestellen die mogelijk deze planten komt brengen vanuit de andere kant van het land of gewoon lokaal te zoeken?

Ik zag er eentje met goede prijzen en reviews maar die komt dan uit Friesland met de vrachtwagen en wij zitten helemaal in Zuid Brabant. Voelt beetje raar. Of is dat normaal tegenwoordig?

[ Voor 27% gewijzigd door Arsenius op 09-11-2022 11:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ad de Jong
Arsenius schreef op woensdag 9 november 2022 @ 11:52:
Toevallig moet ik ook aan de bak in de voortuin.

Er staat nu een bijna dooie buxusheg dus die moet weg. Heb overwogen om een hekje te plaatsen of een stenen muurtje maar inderdaad hekje is zo omgetrapt en rot weg, muurtje nodigt mensen uit om erop te zitten of overheen te lopen en dat soort gein.

Dus ik overweeg gewoon een nieuwe heg neer te zetten, zoals de Laurier Rotundifolia. Ik wil dat ze wel groeien omdat het dan ook geluid weghoudt van het huis, aan 30cm heb ik niks. Wil dat de heg 1 ~1.5 meter wordt. Hoor je auto's die voorbijkomen een stuk minder in huis en dichtklappende autodeuren etc.

Deze Prunus laurocerasus is voor mij geschikt omdat die redelijk snel groeit, als je 'm laag wilt houden moet je eentje zoeken die langzaam groeit.
Een Prunus Laurocerasus Rotundifolia groeit heel snel en wordt voor de maat die je wil hebben eigenlijk te groot.

De reden dat ik voor de "Otto Luyken" gekozen heb.
Er zijn nog meerdere soorten Laurieren.

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arsenius
  • Niet online
Hij groeit inderdaad erg snel, maar scheelt toch ook in kosten dacht ik. Als ik ze bestel tussen de 60 en 80cm dan is die binnen 2 jaar op de gewenste hoogte.

Die Otto Luyken ben ik niet bekend mee maar hoe snel groeit die dan? Dan zou ik ze al moeten bestellen met een hoogte van 80 a 1 meter, anders moet je jaren wachten voor ze op gewenste hoogte zijn. Die groeien misschien nog niet eens 10 cm per jaar terwijl de Rotundifolia 20 ~ 40 per jaar kan groeien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krijnemans
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 28-05 16:24
JP_S schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 20:06:
Stapelblokken lijmen.

25m1 stapelblokken ca. 30cm hoog incl. lijm/mortel, opsluitbandjes als fundering en zand voor max. €400? Oke.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arsenius
  • Niet online
Agent47 schreef op woensdag 9 november 2022 @ 10:12:
Toevallig ben ik hier ook naar aan het kijken.

Fagus sylvatica 100 120 cm

Bovenstaand wordt het voor mij. Is ook nog eens winterhard en per meter kost dit 5 boompjes á €10 totaal.
Wordt wel een beetje lelijk in de winter vind ik persoonlijk, zijn die bladeren ook niet helemaal droog als ze bruin/rood zijn? Op de foto's lijkt het alsof ze eraf willen vallen? :|

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joey117
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 27-05 11:47
Ik heb in de achtertuin een hufterproof haag staan van vuurdoorn.
Met wat snoeiwerk is die misschien ook geschikt voor in de voortuin.

Bijkomend voordeel is dat vogels het ook geweldig vinden, door alle doorns komen er ook geen katten in de buurt van de haag.

@Arsenius Ik kom zelf uit Z-O brabant en heb hele goede ervaring met een tuinplanten winkel uit Knegsel.
Groot assortiment, binnen een week aan huis geleverd en zeldzaam goede klantenservice! Vooral dat laatste is zeldzaam in de huidige tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20:46

Agent47

I always close my contracts.

Arsenius schreef op woensdag 9 november 2022 @ 12:09:
[...]

Wordt wel een beetje lelijk in de winter vind ik persoonlijk, zijn die bladeren ook niet helemaal droog als ze bruin/rood zijn? Op de foto's lijkt het alsof ze eraf willen vallen? :|
https://www.dewilde.nl/nl...ylvatica-100--120-cm/3003

Wat je mooi vind is een persoonlijk iets natuurlijk. Het gaat mij erom dat ze " groen" blijven, snel groeien, makkelijk te onderhouden zijn en het wat privacy geeft.

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14:01

JdM

Humbled

Zelf heb ik onlangs een taxushaag geplaatst, groeit goed dicht en is wintergroen. Als je de grond nog moet verbeteren ga je het met 400 euro zeker niet halen, maar dat geldt dan denk ik voor alles wat je gaat aanplanten. Ook is 25 meter aan heg/haag/begroeiing voor dat geld erg optimistisch denk ik.

[ Voor 62% gewijzigd door JdM op 09-11-2022 12:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Faloude schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 18:48:
Ik wil graag een lage omheining bouwen voor een voortuin en ik heb inspiratie nodig. De omheining is 25 meter lang.

Dit zijn de vereisten
  • Hufterproof
  • Max 30 cm hoog
  • Budget max € 400
  • Zelf doen..

Zelf wil ik heel graag een bakstenen muurtje leggen. Ik heb het nog nooit gedaan, maar het lijkt me erg leuk om beton te gieten en een muurtje te metselen (2 a 3 bakstenen hoog). Het zal misschien tegen de limiet van het budget aanlopen en ik zal advies nodig hebben over diepte fundering, want dat lijkt me geen giswerk.

Benieuwd naar jullie ideeën! Foto's zijn welkom.
Wat versta je onder hufterproof ?
Jeugd van 12-15j die de boel sloopt of een bal van spelende kinderen

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JP_S
  • Laatst online: 30-05 22:13
Krijnemans schreef op woensdag 9 november 2022 @ 12:03:
[...]

25m1 stapelblokken ca. 30cm hoog incl. lijm/mortel, opsluitbandjes als fundering en zand voor max. €400? Oke.
Twee lagen blokken van 15x15x60 kost je 300 opsluitbandjes kosten je ook de kop niet. Misschien ben je iets duurder maar als je het zelf uitvoert is het goed haalbaar.

www.duefotografi.nl Canon 5D I, II & IV | EF 17-40 F4.0 | 24-70 2.8 II | 35 1.4 II | EF 40 F2.8 | 50 F1.4 | EF 85 F1.8 | EF 70-200 F2.8 II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 30-05 22:08
Als je een haag wil met weinig onderhoud, neem dan een traag groeiende soort. Om het goedkoop te houden, start je met kleine plantjes en wacht je een paar jaar.
Wij hebben een osmanthus, is wintergroen en na 5 jaar is die op gewenste hoogte (golvend 1,5m tot 2m). Je kan die heel strak aftrimmen, heeft geen last van buxusmot, en snoei je 1x per jaar (in het begin wat meer, snoeien doet groeien, dus 2 a 3 keer per jaar de topjes er af en hij groeit sneller).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ad de Jong
Arsenius schreef op woensdag 9 november 2022 @ 12:02:
Hij groeit inderdaad erg snel, maar scheelt toch ook in kosten dacht ik. Als ik ze bestel tussen de 60 en 80cm dan is die binnen 2 jaar op de gewenste hoogte.

Die Otto Luyken ben ik niet bekend mee maar hoe snel groeit die dan? Dan zou ik ze al moeten bestellen met een hoogte van 80 a 1 meter, anders moet je jaren wachten voor ze op gewenste hoogte zijn. Die groeien misschien nog niet eens 10 cm per jaar terwijl de Rotundifolia 20 ~ 40 per jaar kan groeien.
De Otto groeit inderdaad minder snel en minder hoog.
Wordt wel mooier vol.
Een Rotu groeit veel sneller maar kan wel enkele meters hoog worden. Is meer werk om bij te houden.
Licht groene en rondere bladeren.

Ik kan vanavond wel eens kijken welke er tussenin valt mocht je willen.

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 13:01
Ik zou een meidoorn nemen. Typisch inheemse plant. Relatief weinig werk en naast dat het effectief is tegen grote en kleine etters kun je er nog meer leuke dingen mee doen: https://www.maasheggenbier.com/de-meidoorn/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bakema
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 20-05 23:11
Wij hebben hier een olijfwilg “ Elaeagnus ebbingei” als haag. Groeit erg goed met mooi weer, makkelijk te snoeien. Wintergroen, en mooi grijs groen blad.

Had ze gepoot als 40cm, maar is na 2 jaar helemaal volgroeid als haag. Krijg regelmatig de vraag wat voor plant het is, gezien de rest van de beukenhaagjes hier in de winter vrij kaal zijn :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 19:53
Berberis, heb je in een aantal soorten. Groenblijvend met heerlijke stekels en gele bloempjes bijvoorbeeld. Groeit niet te snel en houdt alles wat levend is tegen.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:11
Hou er rekening mee dat muurtjes uitnodigen tot erop gaan zitten, fietsen tegenaan kunnen zetten, etc. Lijkt mij ook niet ideaal. Wat is eigenlijk het huidige probleem qua huftergedrag?
Pagina: 1