Hoe deze bouten uit plafond verwijderen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bucephalus
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 21:34
Zie foto hieronder.

Deze bouten zitten in het plafond van de slaapkamer, en ik krijg ze er met geen mogelijkheid uit. Ik dacht eerst dat ze door het plafond heen gingen, dus heb op de zolderkamer de laminaatvloer en ondervloer deels verwijderd, maar niks te zien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3SYws3hM_OunsbhZuwnM2TIUCUs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/r79LbLUc26awpJYujtrbhIIv.jpg?f=fotoalbum_large

Er zitten soort van metalen pluggen omheen, dus ik heb een vermoeden dat het keilbouten zijn, maar weet het niet zeker. Een flinke tik er op geven doet niks, proberen los te draaien doet niks, dus hoop dat iemand hier een gouden tip heeft. Heb ze er het liefst helemaal uit omdat ik eigenlijk op die plek wat anders wil ophangen met gewone pluggen en schroeven.

Afslijpen en muurvuller er overheen is nu de laatste optie geworden, maar hoop dus dat iemand hier een goede tip heeft.

Beste antwoord (via Bucephalus op 08-11-2022 17:02)

• Mistacal
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 20:02
Je kan een kleiner gat boren vlak langs de keilbout op, zo krijg het jasje van de keilbout meer ruimte, kan gewoon met een 6mm of kleiner (pak wel even een oud boortje, steenboren vinden metaal niet zo leuk. En dan vervolgens beetje rondom tikken met een hamer tegen de bout. Het is monnikenwerk maar goed beter dan afslijpen.

__/`\__/`\__

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18:17
Zijn keilbouten, moer losdraaien er helemaal af, daarna loswrikken. Foto vergroot en geen moer meer. Ik denk dat je ze met een hamer even beetje terug moet slaan zodat de zijkanten weer samen komen. Zoek even foto van een keilbout voor de werking.

[ Voor 58% gewijzigd door pennywiser op 08-11-2022 15:22 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• NEn
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 03-07 12:54

NEn

Zekersteweten

als je twee moeren neemt, kun je die tegen elkaar vast draaien op de bout en dan de bovenste gebruiken om de hele bout eruit proberen te draaien

-- Maar dat is natuurlijk puur persoonlijk --

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BLACKfm
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12:32

BLACKfm

o_O

Afslijpen en plamuren/stucen. Maar wellicht is er nog een andere gouden tip.

Litebit.eu voorraad check :).

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• NEn
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 03-07 12:54

NEn

Zekersteweten

of natuurlijk toch weer een "schommel voor volwassenen" aan ophangen 🤭

sorry, kon niet laten

-- Maar dat is natuurlijk puur persoonlijk --

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 22-09 22:35
Als je pech hebt draaien die krengen in hun hulsjes en kan je dr weken aan blijven draaien..
De metalen hulsen worden met een soort draadjes bij elkaar gehouden, probeer ze eens iets uit elkaar te duwen rondom het schroefdraad en kijken of je dat er uit krijgt, daarna het hulsje aan 1 zijde vastpakken met een punttang en naar binnen toe wegdraaien en trekken. Als je 1 deel er uit krijg gaat de rest super simpel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Hoewel de interwebz vol staat met tips om keilbouten te verwijderen lukt het in de praktijk vrijwel nooit en is afslijpen en wegplamuren het minst frustrerend.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Mistacal
Je kan een kleiner gat boren vlak langs de keilbout op, zo krijg het jasje van de keilbout meer ruimte, kan gewoon met een 6mm of kleiner (pak wel even een oud boortje, steenboren vinden metaal niet zo leuk. En dan vervolgens beetje rondom tikken met een hamer tegen de bout. Het is monnikenwerk maar goed beter dan afslijpen.

__/`\__/`\__

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Bij keilbouten zit vaak een klein ijzeren ringetje om de 2 helften, als je die er af weet te pielen (met een kleine schroevendraaier bijvoorbeeld) dan kan je daarna de helften er 1 voor 1 uithalen.
Op die manier heb ik reeds 8/8 keilbouten verwijderd in ons huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ysberg80
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 20-09 19:15
Wij werken met TAM ankers, de huls lijkt er erg op alleen in dit geval is een draadeind of een langere bout gebruikt. Na demontage van onze systemen sla ik met een grote penuitdrijver de moer in het anker naar boven waardoor de huls vrij komt, vervolgens sla ik de huls iets dieper het plafond in. Maar dan moet in jouw geval wel eerst het draadeind eruit. Lukt dit laatste niet dan het anker gewoon iets dieper wegslijpen zodat deze in het plafond zit. Daarna even aansmeren met fix&finish. Dit een paar minuten laten drogen en met een sponsje deppen zodat er weer structuur in komt zoals de rest van het plafond. Opnieuw witten is vaak nieteens nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 25-09 10:47
NEn schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 15:23:
of natuurlijk toch weer een "schommel voor volwassenen" aan ophangen 🤭

sorry, kon niet laten
Dit, en anders slijptol. Maar voorkeur gaat voor schommel :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bucephalus
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 21:34
@Mistacal

Uiteindelijk deze manier gedaan, en ze zijn er uit. Wel meerdere gaten rondom de bout moeten horen, want er zat echt geen beweging in.

De metalen hulsjes zaten al redelijk los, maar vooral de kop zat diep in het beton.
Ruimte rondom vrij maken en daarna wrikken heeft geholpen.

Nu nog weer dicht plamuren, maar wel weer een ergernis minder.

Dank allen voor het meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistacal
@Bucephalus helemaal top, zijn echt klote dingen soms, zeker als ze heel nauw er in geramd zijn. O-)

Even netjes aan smeren en door!

__/`\__/`\__

Pagina: 1