Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• gdeman
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 04-05 16:59
Ik wil een energieverbruikersmanager P1 aan mijn slimme meter hangen, is het dan mogelijk om de Envoy van Enphase er aan te hangen? Of kan de Envoy zelf met de slimme meter verbonden worden, zodat alle gegevens via de die app te zien zijn?

Ik ben zelf niet erg technisch, ik heb al naar Enphase Nederland gebeld, hoe ik dat moet doen, maar daar wordt de telefoon nooit opgenomen. (Drie weken elke dag wel een keer gebeld)

Ik heb wel gelezen dat als je zonnepanelen wil uitlezen op een energieverbruikersmanager dat er dan een uitbreidingsset tussen de zonnepanelen geplaatst moet worden. Maar ja.. dacht ik zo, dat doet Envoy ook al, dus waarom niet die twee verbinden? Ik heb trouwens nog geen verbruikersmanager gekocht, want daar zijn er ook al heel van, welke is een goede om hiervoor te gebruiken?

• mesoptafel
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 27-07-2023
De slimme meter maakt zelf onderscheid in verbruik en teruglevering. Via de P1 aansluiting kun je dit aflezen.

Zelf heb ik een Raspberry Pi met een kabel aan de P1 uitgang gekoppeld. Ik kan bijna in realtime het verbuik en de levering zien.

Ik heb ook gezien dat er veel meer mogelijkheden zijn om de slimme meter uit te lezen. De makkelijkste manier lijkt mij het apparaatje van homewizard (https://www.homewizard.com/nl/p1-meter/). Deze is goedkoop en gemakkelijk aan te sluiten. Als je googlet zul je zien dat hier goede berichten over zijn.

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:14

de Peer

under peer review

mesoptafel schreef op woensdag 9 november 2022 @ 15:13:
De slimme meter maakt zelf onderscheid in verbruik en teruglevering. Via de P1 aansluiting kun je dit aflezen.
de slimme meter kan niet je verbruik bepalen op het moment dat de panelen aan het opwekken zijn. Hij kan alleen het netto verbruik bepalen, niet bruto.
De slimme meter kan alleen de afname van het net bij houden. Dat is niet gelijk aan het stroomverbruik binnen je huis.

[ Voor 7% gewijzigd door de Peer op 09-11-2022 15:18 ]