Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Te weinig zonnepanelen om omvormer te activeren, bijplaatsen

Pagina: 1
Acties:

• Ophuizenjacht
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 04-10 04:51
We hebben een (nieuwbouw)woning gekocht waar twee zonnepanelen op liggen. Nu is gebleken dat die panelen te weinig stroom opwekken om de (te zware) omvormer te activeren. Gevolg: het systeem werkt in het geheel niet.

De aannemer wil het probleem oplossen door een extra paneel op de omvormer bij te plaatsen. De leverancier heeft ons eerst gezegd dat dit niet mogelijk was (mogelijk onwil). In overleg met de aannemer is het volgens de leverancier nu ineens wel mogelijk.

Wel is het zo dat de panelen die op ons dak liggen (Longi, 280 Wp) niet meer leverbaar zijn. We zouden een extra paneel van Longi kunnen krijgen van 405 Wp. Ook verschillen de afmetingen wat van elkaar.

De omvormer wordt niet vervangen. Dit is een omvormer van het merk Solax, model X1-0.7-S-D.

Heeft iemand hier toevallig verstand van? Ik zou graag controleren of de voorgestelde oplossing van de aannemer er daadwerkelijk voor gaat zorgen dat de drie panelen naar behoren gaan functioneren.

Alvast bedankt!

• Wout Moerman
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 20:24
Zijn jullie de eerste bewoners en zijn er meer van deze systemen bij je in de buurt geplaatst? In dat geval zou ik eens bij de anderen langs gaan. Werkt het nergens?

• raymondw
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:59
Ik heb verschillende Solax PV systemen draaien.
Zelfs een zwaardere 3.3 met maar 3 panelen start zonder moeite op.

- Gaat het LCD display wel aan? (mijn 5.0 brand altijd...)
- Overdag zou de unit in ieder geval luid moeten klikken als er zon licht op de panelen staat.
Je kan onderop de unit de zwarte schakelaar zonder problemen een kwartslag draaien om hem uit te zetten
Als je dan terug draait moet de unit aan gaan en gaan klikken

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets

• geforce5_guy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Omvormer zou vanaf 50V wat moeten doen.

Specs van paneel:
VOC: 37 V (gemeten bij kabels los)

Wat zegt de omvormer wat de PV (DC) spanning is sommige geven dat aan. Dit moet dus over de 50V zijn.

Mocht je dit niet op de omvormer zien kan je het meten met een multimeter. Deze moet je in DC stand hebben en dan meten op de kabels die vanaf de panelen komen.
Maak de omvormer conform de handleiding spanningsloos voordat je de kabels van de zonnepanelen los haalt.
Kabels niet niet aanraken en/of kortsluiting maken! Dit overdag als er zon op de panelen staan. Je zou dan rond de 2x 37V moeten meten.

Meet je meer dan 50V dan zijn er twee opties:
- Omvormer kapot
- Je voltage op het net(230 AC) is te hoog waardoor omvormer niks doet. Hij stopt als het boven de 252V AC komt.

Meet je beduidend minder dan 50V dan kan het zijn dat een zonnepaneel kapot is.

• Ophuizenjacht
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 04-10 04:51
Dank voor de reacties. Er zijn maar twee woningen in de wijk die, net als ons, maar twee zonnepanelen hebben. Ook zij ervaren dit probleem.
Op de omvormer brandt maar 1 lampje rechtsonderin (zeg de 5 in de klok). Dat zou volgens de handleiding betekenen dat de omvormer in de status 'waiting/checking' staat. Dat betekent dat het systeem het in het geheel niet doet.

Nu is dus vanuit de aannemer bevestigt dat dit het systeem het nooit heeft gedaan (de woning is 3 jaar oud. We zijn de tweede bewoners en hebben dit vorige maand bij de sleuteloverdracht geconstateerd).
Mijn vraag is vooral of jullie denken dat de voorstelde oplossing in beginsel zou moeten werken.

De omvormer geeft geen spanning aan en ik ben ook niet handig genoeg om dit te gaan meten. Het valt onder de garantie, dus wat ons betreft zou de leverancier dit zo snel mogelijk moeten uitzoeken.

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 00:05
Het kan best zijn dat de omvormer inderdaad een te hoog opstart voltage heeft voor deze 2 panelen.

Ik denk dat de aannemer het best de 2 panelen van jou kan verdelen over de andere 2 woningen en jou 2 nieuwe panelen met iets hoger voltage kan geven.

Die 405 Wp Longis zullen zo'n 20% hoger voltage leveren, dat kan net genoeg zijn. Of misschien 3 andere panelen van rond 280 of 300 Wp uit een oude voorraad ofzo.

Alternatief is dat de aannemer het bij een van jullie 3 afkoopt zodat daar een fatsoenlijke opstelling komt (vol dak).

Edit:
Een 405 Wp paneel bij de oude panelen in een string zetten vind ik geen optie. Dat beperkt dat paneel en ziet er slecht uit vanwege het totaal andere formaat.

[ Voor 13% gewijzigd door busscherski op 10-11-2022 14:16 ]

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• Gieliovd520
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19-11 21:11
Zou gewoon moeten werken zoals het ligt. Meten is weten.

Anders inderdaad gewoon bij jou 2 nieuwe panelen erop en bij de buren 1 of 2 van de jouwe erbij leggen zodat het daar ook draait.

PV: 39x @ 13.425WP, L/L WP: 3x3,5+2x5KW+1x2,2KW, L/W WP 9kW Panasonic J mono, WP boiler Atlantic Explorer V4 270. Sinds 04-22 gasloos!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20-11 15:08
Ik zou me van de domme houden en de WAF kaart spelen: "dus er moeten 3 panelen zijn om het te doen werken? Ok, maar mijn vrouw wil geen verschillende panelen, leg er maar 3 dezelfde op."
Of je gaat meteen voor een vol dak, en betaalt bij.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:22

ericplan

5180 Wp PV

Ophuizenjacht schreef op donderdag 10 november 2022 @ 13:49:
Dank voor de reacties. Er zijn maar twee woningen in de wijk die, net als ons, maar twee zonnepanelen hebben. Ook zij ervaren dit probleem.
Op de omvormer brandt maar 1 lampje rechtsonderin (zeg de 5 in de klok). Dat zou volgens de handleiding betekenen dat de omvormer in de status 'waiting/checking' staat. Dat betekent dat het systeem het in het geheel niet doet.

Nu is dus vanuit de aannemer bevestigt dat dit het systeem het nooit heeft gedaan (de woning is 3 jaar oud. We zijn de tweede bewoners en hebben dit vorige maand bij de sleuteloverdracht geconstateerd).
Mijn vraag is vooral of jullie denken dat de voorstelde oplossing in beginsel zou moeten werken.

De omvormer geeft geen spanning aan en ik ben ook niet handig genoeg om dit te gaan meten. Het valt onder de garantie, dus wat ons betreft zou de leverancier dit zo snel mogelijk moeten uitzoeken.
Ik zou gaan voor drie nieuwe panelen. Met je oude panelen kan je mogelijk die twee andere huizen blij maken, zodat ze ook een goed werkend systeem hebben.

A'dam PVOutput

Pagina: 1