Kan ik een aarde kabel verbinden aan dit aardedraad?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joeynoh
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 20-11-2022
Ik ben een nieuwe licht schakelaar aan het plaatsen, en omdat deze van metaal is, wil ik em goed aarden. Het probleem is dat er nu geen aardekabel loopt waar ik die nodig heb. Wel loopt er een aardedraad (zie foto). Deze loopt naar de meterkast waar alle aardedraden naartoe lopen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FBAgb0jFFP-3_cCQ60gvrUqj6Ac=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oNUZhJkBPgaI969w3qSlIyJC.jpg?f=fotoalbum_large

Kan ik een geel/groene aarde kabel hier op aansluiten?

Beste antwoord (via Joeynoh op 08-11-2022 15:17)

• peterpv
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 28-04 17:27
Als die blanke draad rechts (zonder isolatie) een aarddraad is dan ja, je mag daar dan een geel/groene draad mee verbinden.
Maar voordat ik dat zou doen zou ik eerst even METEN of die kabel echt aan aarde hangt. Ik doe dat zo:

Multimeter op "continuiteit" stand (dat ie piept als je een verbinding maakt) en dan meten tussen een waterleiding of CV buis en deze aarddraad. Dan moet het piepen. Je kan ook de weerstand meten ,dan zou minder dan een paar Ohm moeten zijn. Dan weet je zeker dat die draad aarde is en kun je hem gebruiken.

Als je geen multimeter hebt: voor nog geen 20 Euro heb je een simpele. Je kan ook iets maken met een batterij en een gloeilampje maar ook dat moet je maar net hebben liggen.

Terecht zijn er veel opmerkingen omtrent wat we zien op de foto. In Nederland zou je zoiets niet tegen moeten komen (als het volgens de NEN normen in aangelegd). Zo verwachten we hier en daar een blauwe (nul) draad. Oh, je meld inderdaad dat je een UK schakelaar wilt gebruiken en die heeft zo'n bakje nodig. Fair enough! Let wel goed op dat je geen kortsluiting maakt, dat gaat sneller zonder de juiste kleuren van de draden.

[ Voor 27% gewijzigd door peterpv op 08-11-2022 15:27 ]

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Releases
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online

Releases

Ja maar!

Je bent wel rigoureus te werk gegaan zo de halve wand eruit voor enkel een licht schakelaar plaatsen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• basjuh
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08:18
Ja kan dat metaal ook vervangen voor kunststof bakje?

Weet t soms wel beter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joeynoh
Zijn Engelse licht schakelaars en past het best op dit bakje. Heeft dat wat te maken met het aarde draad?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 26-04 00:59
Om antwoord te geven op je vraag, ja dat kan. Echter ziet dit er heel slordig uit en wijkt volledig af van de richtlijnen/conventies die we in Nederland kennen.
Net als @basjuh zou ik voorstellen om een kunststof lasdoos te gebruiken. Of nog beter, inbouwdozen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OnTracK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:43
Plaats je ook even wartels in deze doos? (heten grommets in de UK). Eigenlijk hoort je buis tot in de doos te komen (altijd dubbel geisoleerd) met metalen eindes zoals hier

[ Voor 61% gewijzigd door OnTracK op 08-11-2022 14:39 ]

Not everybody wins, and certainly not everybody wins all the time.
But once you get into your boat, push off and tie into your shoes.
Then you have indeed won far more than those who have never tried.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OnTracK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:43
In principe hoor je deze doos zelf ook te aarden (linksboven zit je aardpunt voor de doos)

Not everybody wins, and certainly not everybody wins all the time.
But once you get into your boat, push off and tie into your shoes.
Then you have indeed won far more than those who have never tried.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06:37
Die kabels die vrij op de scherpe rand van de stalen inbouwdoos liggen geeft me rillingen over m'n rug....

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 25-04 09:28

mace

Sapere Aude

Laat je verzekeraar dit maar niet zien, want dit is gewoon gevaarlijk!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:22

Exigence

dnkroz

Zoals dit nu is aangelegd is niet toegestaan in Nederland, ook niet als je het bakje aardt. Begin maar opnieuw.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joeynoh
Het metalen bakje kan worden vervangen door een kunstof bakje, en ik kan er voorzorgen dat de kabelbuizen lopen tot in het bakje (dubbele isolatie). Toch heb ik alsnog een aarde draad nodig, omdat de schakelaar zelf van metaal is.

Kan dit dan nog? Wat mis ik nog meet? Dank voor jullie hulp!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 26-04 00:59
Joeynoh schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 14:52:
Het metalen bakje kan worden vervangen door een kunstof bakje, en ik kan er voorzorgen dat de kabelbuizen lopen tot in het bakje (dubbele isolatie). Toch heb ik alsnog een aarde draad nodig, omdat de schakelaar zelf van metaal is.

Kan dit dan nog? Wat mis ik nog meet? Dank voor jullie hulp!
Waarom zit er geen mantel om die aardedraad heen? Gewoon een 2.5mm2 aardedraad? Vervolgens met een WAGO lasklem verdeel je de aardekabels richting je lampen toe.

Hoe meer ik er naar kijk, hoe meer dingen ik me afvraag. Ik zie waterleidingen achter die lasdoos lopen, waarop de schroefjes van die metalen bakje zitten. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joeynoh
com2,1ghz schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 14:58:
[...]

Waarom zit er geen mantel om die aardedraad heen? Gewoon een 2.5mm2 aardedraad? Vervolgens met een WAGO lasklem verdeel je de aardekabels richting je lampen toe.

Hoe meer ik er naar kijk, hoe meer dingen ik me afvraag. Ik zie waterleidingen achter die lasdoos lopen, waarop de schroefjes van die metalen bakje zitten. :D
Geen idee waarom daar geen mantel om zit, deze liep er al. De schroeven in het metalen bakje zijn heel kort en raken de leidingen niet aan (deze gaan er nu ook uit)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Serpz0r
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 15-04 14:56
com2,1ghz schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 14:58:
[...]

Blanke 4mm² heeft geen mantel

Als je niet tevreden bent met het antwoord, dan heb je misschien de vraag verkeerd gesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
Is dit in NL?

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Serpz0r
Ik ben benieuwd wat voor schakelaar(s) je hebt gekocht...
En wat je er allemaal mee wilt schakelen, ik zie namelijk een hele hoop zwarte draden.. wellicht zaten hier drie schakelaars naast elkaar, waarvan 2x een wissel en 1x een kruis?

Als je niet tevreden bent met het antwoord, dan heb je misschien de vraag verkeerd gesteld.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• peterpv
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 28-04 17:27
Als die blanke draad rechts (zonder isolatie) een aarddraad is dan ja, je mag daar dan een geel/groene draad mee verbinden.
Maar voordat ik dat zou doen zou ik eerst even METEN of die kabel echt aan aarde hangt. Ik doe dat zo:

Multimeter op "continuiteit" stand (dat ie piept als je een verbinding maakt) en dan meten tussen een waterleiding of CV buis en deze aarddraad. Dan moet het piepen. Je kan ook de weerstand meten ,dan zou minder dan een paar Ohm moeten zijn. Dan weet je zeker dat die draad aarde is en kun je hem gebruiken.

Als je geen multimeter hebt: voor nog geen 20 Euro heb je een simpele. Je kan ook iets maken met een batterij en een gloeilampje maar ook dat moet je maar net hebben liggen.

Terecht zijn er veel opmerkingen omtrent wat we zien op de foto. In Nederland zou je zoiets niet tegen moeten komen (als het volgens de NEN normen in aangelegd). Zo verwachten we hier en daar een blauwe (nul) draad. Oh, je meld inderdaad dat je een UK schakelaar wilt gebruiken en die heeft zo'n bakje nodig. Fair enough! Let wel goed op dat je geen kortsluiting maakt, dat gaat sneller zonder de juiste kleuren van de draden.

[ Voor 27% gewijzigd door peterpv op 08-11-2022 15:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joeynoh
Serpz0r schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 15:11:
Ik ben benieuwd wat voor schakelaar(s) je hebt gekocht...
En wat je er allemaal mee wilt schakelen, ik zie namelijk een hele hoop zwarte draden.. wellicht zaten hier drie schakelaars naast elkaar, waarvan 2x een wissel en 1x een kruis?
Het is deze: https://www.busterandpunc...gle-switch-smoked-bronze/

Er zitten 4 schakelaars naast elkaar (hiervoor ook, alleen nam dat veel meer plaats in, vandaar het grote gat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-04 21:13
Dit is een aarde draad dus je kan er mee aarden maar verzeker jezelf ervan dat ie ook is aangesloten in de meterkast.

Verder vraag ik me af waarom je bijna alleen maar schakeldraden in die doos hebt zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Serpz0r
Joeynoh schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 15:16:
[...]

Het is deze: https://www.busterandpunc...gle-switch-smoked-bronze/

Er zitten 4 schakelaars naast elkaar (hiervoor ook, alleen nam dat veel meer plaats in, vandaar het grote gat.
Succes...
Mijn Engels is niet super, maar ik zie 2-way staan, dat is volgens mij geen wisselcontact, en aan je aantallen draden te zien kom je dan wat contacten te kort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• milo-vs
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 07:51
Waarom niet gewoon de Europese versie besteld? Zodat je het kan maken zoals het hier bekend is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luukske
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 00:44
En niet vergeten om na je aanpassingen de installatie te laten keuren door een elektriciën. Dat is verplicht in de UK.

[ Voor 5% gewijzigd door luukske op 08-11-2022 20:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

Hoewel het misschien niet allemaal volgens de geldende NL normen zal zijn, lijkt het mij niet een heel groot issue om een UK schakelaar in een NL installatie te gebruiken. (Op eigen risico natuurlijk.)

Maar! ik wil TS écht even op het hart drukken dat het echt _niet_ OK is om draden zo kaal door die scherpe gaten te laten gaan. Dus doe jezelf een plezier en haal een paar berschermringen ervoor..

Ik heb de volgende op Amazon UK gevonden, deze zouden moeten passen, maar misschien dat je lokaal nog een alternatief kunt vinden:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/IUDLldm.png

https://www.amazon.co.uk/...ck-Grommets/dp/B007MMD5LA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• milo-vs
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 07:51
Ging mij ook niet perse om het feit dat het een engelse schakelaar is, maar de spullen vanuit hier zijn op elkaar bedacht, dat maakt het toch allemaal veel makkelijker? En het merk verkoopt gewoon "EU" schakelaars

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• korsr100
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 24-04 13:49
Het zou heel goed kunnen dat het een stacaravan is. Deze komen meestal uit Engeland en zijn ook zo geleverd qua schakelmateriaal.
En idd wel verstandig om wartels oid te gebruiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

Die gele PVC pijpen zijn gewoon Nederlandse productie hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Zou nog België kunnen zijn... In UK verwacht ik niet de tekst "VOLLEDIG RECYCLEBAAR" op de PVC buizen. :)
Pagina: 1