Als die blanke draad rechts (zonder isolatie) een aarddraad is dan ja, je mag daar dan een geel/groene draad mee verbinden.
Maar voordat ik dat zou doen zou ik eerst even METEN of die kabel echt aan aarde hangt. Ik doe dat zo:
Multimeter op "continuiteit" stand (dat ie piept als je een verbinding maakt) en dan meten tussen een waterleiding of CV buis en deze aarddraad. Dan moet het piepen. Je kan ook de weerstand meten ,dan zou minder dan een paar Ohm moeten zijn. Dan weet je zeker dat die draad aarde is en kun je hem gebruiken.
Als je geen multimeter hebt: voor nog geen 20 Euro heb je een simpele. Je kan ook iets maken met een batterij en een gloeilampje maar ook dat moet je maar net hebben liggen.
Terecht zijn er veel opmerkingen omtrent wat we zien op de foto. In Nederland zou je zoiets niet tegen moeten komen (als het volgens de NEN normen in aangelegd). Zo verwachten we hier en daar een blauwe (nul) draad. Oh, je meld inderdaad dat je een UK schakelaar wilt gebruiken en die heeft zo'n bakje nodig. Fair enough! Let wel goed op dat je geen kortsluiting maakt, dat gaat sneller zonder de juiste kleuren van de draden.
[
Voor 27% gewijzigd door
peterpv op 08-11-2022 15:27
]