KPN TV-ontvanger achter WDS bridge

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Android16
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 16:06
Beste forumleden,

Ik heb een leuke uitdaging. Eigenlijk al sinds het opzetten hiervan loopt het niet lekker, vaak vallen de internet en televisie connectie weg, of enkel de televisie ontvangst.

De situatie is als volgt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dELYzEPkP-ti0m4OH12Hn9w0HO8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/t6oMUDGACjWZHEn7HwV16o0D.jpg?f=fotoalbum_large

Er zijn 2 locaties, in deze tekening gebouwen genoemd.

Het gaat om een tuinhuis (Gebouw 2) ver achterin de tuin waarnaar ik een WiFi verbinding heb opgezet d.m.v. WDS. Zoals ik al aangaf valt de internet en/of TV verbinding regelmatig weg in Gebouw 2. Eerst had ik een switch zonder IGMP-snooping, die heb ik vervangen door een Netgear variant die wel IGMP-snooping ondersteund.

Vorige week weer problemen, geen televisie verbinding in Gebouw 2. Internet werkte wel. De KPN decoder geeft foutcode DLB-307: Downloaden van software op tv-ontvanger lukt niet…

In Gebouw 1 werkt de televisie ontvangst wel naar behoren, het probleem doet zich dus enkel voor in Gebouw 2. Eerder deze week geen internet en televisie in gebouw 2, dit was na een herstart van de XperiaBox verholpen.

De Asus router in Gebouw 2 staat in AP-mode, deze doet geen DHCP. DHCP wordt uitgegeven door de XperiaBox

Van belang is dat er gebruik gemaakt kan worden van internet en televisie in Gebouw 2. Filesharing e.d. zijn niet van toepassing.

Zie ik iets over het hoofd? Ik heb bewust gekozen voor een LAN-2-LAN opzet gezien de wens om televisie te kunnen ontvangen in Gebouw 2. Of is er een betere (stabielere) manier?

Alvast hartelijk dank voor jullie reactie!

[ Voor 16% gewijzigd door Android16 op 08-11-2022 15:40 . Reden: Sorry, de tekening ging niet goed... ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 21:58
Welke tekening ?

[ Voor 30% gewijzigd door W1ck1e op 08-11-2022 14:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 28-09 12:31

Barrycade

Through the...

Als gebouw 2 smart tv heeft KPN app installeren en klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Android16
Sorry, het uploaden van de netwerktekening was niet goed gegaan. Bij deze alsnog goed toegevoegd.
Barrycade schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 14:41:
Als gebouw 2 smart tv heeft KPN app installeren en klaar.
Zeker een goed idee maar het is helaas geen Smart TV. Ik weet dat het wel mogelijk is er b.v. een Google TV stick aan te hangen maar de TV-ontvanger is er al en hier is en wordt ook voor betaald bij KPN. Bedankt voor de suggestie maar ik wil het met de ontvanger zelf kunnen oplossen, dit zou ook gewoon moeten werken toch, ook al loopt de verbinding via een WDS-bridge?

Edit: De Netgear Switch in gebouw 2 zit op de WAN (gele) poort van de Asus Router (een Asus RT-AC1200G+). Is het misschien beter om deze op een LAN poort aan te sluiten, b.v. LAN1?

[ Voor 12% gewijzigd door Android16 op 08-11-2022 15:24 . Reden: Opmerking WAN-poort toegevoegd... ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silentkiller
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 25-09 14:46
Is de link tussen gebouw 1 en 2 een WDS bridge?
(lijkt me logisch omdat je in beide gebouwen een aparte AP hebt voor je clients)

Wat geven de engenius stations aan qua kwaliteit? Je hebt toch een ander 5GHz kanaal gebruikt voor de bridge dan voor je AP's? Zitten er obstakels? Antenne's goed gericht?

Gezien het in gebouw 1 wel werkt, lijkt me het probleem te zitten in de wireless link..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Android16
silentkiller schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 15:41:
Is de link tussen gebouw 1 en 2 een WDS bridge?
(lijkt me logisch omdat je in beide gebouwen een aparte AP hebt voor je clients)

Wat geven de engenius stations aan qua kwaliteit? Je hebt toch een ander 5GHz kanaal gebruikt voor de bridge dan voor je AP's? Zitten er obstakels? Antenne's goed gericht?

Gezien het in gebouw 1 wel werkt, lijkt me het probleem te zitten in de wireless link..
Het is inderdaad een WDS-bridge verbinding.
Deze heeft een andere instelling qua WiFi dan de overige twee WiFi netwerken (verschilt dus van de opzet in Gebouw 1 - Verzorgt door de XperiaBox en van het Asus Accesspoint in Gebouw 2).

Internet in Gebouw 2 werkt wel vlot. Gaat over de 80Mbps qua snelheid. Connectie sterkte tussen de twee EnStations is ook prima! Soms werkt internet wel maar televisie ontvangst niet. Lijkt mij dus wel echt een IGMP snooping achtig probleem te zijn. IGMP snooping staat wel op beide switches enabled.

[ Voor 16% gewijzigd door Android16 op 08-11-2022 15:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:07
pfoe multicast en wifi zijn wel 2 complexe werelden bij elkaar :P
Kun je de WDS apparaten niet een L2 tunnel (EoIP oid) laten opbouwen? En daar je tv verbinding overheen doen?

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silentkiller
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 25-09 14:46
Bwoah, ook het internet klapt eruit, ik zou eens inloggen op de enstations en kijken hoe de connectiekwaliteit is.

Eventueel ander kanaal, lagere channel width (trager maar stabieler)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Android16
De connectie tussen de twee EnStations is goed, soms werkt internet dus perfect terwijl televisie het niet doet. Lijkt voornamelijk te zijn als de ontvanger nieuwe software moet downloaden maar weer niet zeker of het enkel dan er uit klapt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Android16
laurens0619 schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 15:45:
...
Kun je de WDS apparaten niet een L2 tunnel (EoIP oid) laten opbouwen? En daar je tv verbinding overheen doen?
Nee helaas, dat gaat niet. Kan ze enkel als Accesspoint, Client Bridge of WDS-bridge instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lightemup
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 26-09 12:38
In een ver, ver verleden hadden we decoders (van Tele2 geloof ik) die enorm gevoelig waren en bijv. via powerline geen updates binnen wilden halen. Het kleinste beetje ruis/packet loss zorgde daar al voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19:42
Igmp snooping over een wireless bridged network gaat nooit lekker werken.
Probeer eens overal igmp snooping uit te zetten.

Igmp snooping zou er voor moeten zorgen dat het iptv signaal alleen daarheen gestuurd wordt waar een multicast ontvanger er iets mee kan, maar die detectie werkt nooit lekker over een wireless bridge.

[ Voor 47% gewijzigd door Ben(V) op 08-11-2022 16:37 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Android16
Bedankt allemaal voor jullie antwoorden! Ik dacht eerst ook dat het aan de EnstationAC's lag maar wanneer de TV-ontvangst het niet doet en ik herstart de EnstationAC's lost dat het probleem niet op. Vaak moet ik het KPN modem opnieuw opstarten om het weer werkend te krijgen. Internet doet het in het geval van een niet werkende TV-ontvanst vaak nog wel. IGMP snooping uitzetten zou wel kunnen maar in het begin waren de problemen nog frequenter aanwezig, in die zin lijkt IGMP snooping wel positief bij te dragen. Volgens mij kunnen die EnstationAC's wel iets met Multicast naar Unicast maar mijn kennis hiervan rijkt niet ver genoeg. Zou dit iets kunnen doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:07
Android16 schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 16:03:
[...]

Nee helaas, dat gaat niet. Kan ze enkel als Accesspoint, Client Bridge of WDS-bridge instellen.
Miss extra kopen dan?
2 van deze dingen ertussen en een eoip tunnel laten opbouwen

uitvoering: MikroTik Routerboard RB952Ui-5ac2nD hAP ac lite

Maar spul vervangen naar unicast is eigenlijk
De enige goede oplossing. Is kpn hier niet mee bezig? Veel andere iptv providers wel

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:35

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Android16 schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 16:03:
[...]

Heb je al geprobeerd om ene als AP en andere als Client Bridge in te stellen?

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plopeye
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13-08 07:00
Android16 schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 16:58:
Bedankt allemaal voor jullie antwoorden! Ik dacht eerst ook dat het aan de EnstationAC's lag maar wanneer de TV-ontvangst het niet doet en ik herstart de EnstationAC's lost dat het probleem niet op. Vaak moet ik het KPN modem opnieuw opstarten om het weer werkend te krijgen. Internet doet het in het geval van een niet werkende TV-ontvanst vaak nog wel. IGMP snooping uitzetten zou wel kunnen maar in het begin waren de problemen nog frequenter aanwezig, in die zin lijkt IGMP snooping wel positief bij te dragen. Volgens mij kunnen die EnstationAC's wel iets met Multicast naar Unicast maar mijn kennis hiervan rijkt niet ver genoeg. Zou dit iets kunnen doen?
Je zou eens een port mirror op kunnen zetten op de switch in gebouw 2. Mirror dan de poort waar de iptv ontvanger aan zit. Zet dan op de mirror poort een laptop met Wireshark en maak een packet capture op het moment dat het mis gaat. Ook een capture van een moment dat het wel goed gaat er naast maken zodat je het spelletje zoek de verschillen kan gaan doen.

In deze captures kan je vervolgens gaan zoeken naar waar het mis gaat.

Handleiding van de switch: https://www.netgear.com/support/product/GS105Ev2.aspx#docs
Pagina 68 Enable port mirroring

[ Voor 4% gewijzigd door Plopeye op 09-11-2022 14:59 ]

Unix is user friendly, it's only selective about his friends.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Android16
Plopeye schreef op woensdag 9 november 2022 @ 14:58:
[...]

Je zou eens een port mirror op kunnen zetten op de switch in gebouw 2. Mirror dan de poort waar de iptv ontvanger aan zit. Zet dan op de mirror poort een laptop met Wireshark en maak een packet capture op het moment dat het mis gaat. Ook een capture van een moment dat het wel goed gaat er naast maken zodat je het spelletje zoek de verschillen kan gaan doen.

In deze captures kan je vervolgens gaan zoeken naar waar het mis gaat.

Handleiding van de switch: https://www.netgear.com/support/product/GS105Ev2.aspx#docs
Pagina 68 Enable port mirroring
De port mirror is een goed idee, bedankt voor het aandragen hiervan!

Het was overigens weet raak, weer 3 dagen geen TV in gebouw 2. Internet werkte wel. Afgelopen nacht werkte het ineens weer.

Dit keer heb ik het afgelopen zondag zelf veroorzaakt en ik weet hoe ik het probleem kan reproduceren. Het gaat dus mis op het moment dat er een software update gedownload en geïnstalleerd moet worden. Ik had dus op de TV-ontvanger gekozen voor de optie software verwijderen en opnieuw installeren en toen ging het mis. Het lijkt er dus op dat wanneer KPN iets wijzigd in de software mn TV-ontvanger het niet meer ziet zitten. Voordat ik koos voor het verwijderen van de software deed TV-ontvangst het gewoon trouwens maar ik wilde het even testen.

Ik heb de WDS verbinding nog wat getweaked (naar de 40mhz band gezet ipv 80mhz, voor betere ontvangst en de transmit power nog wat bijgeschaafd). Heeft nu een RSSI van 50 - 52Dba. Dit is voor een WDS Bridge verbinding best prima toch? Ping tijden zijn goed en download snelheid stabiel op 60 - 80 mbit. Dit heeft het probleem met de software update niet opgelost.

Zou ik misschien iets kunnen doen met VLAN's om het verkeer te splitsen? De Netgear switches kunnen VLAN en de EnstationAC's ook. Ik weet alleen niet of dit goed werkt via een WDS bridge omdat de verbinding uiteindelijk natuurlijk over 1 poort loopt tussen de EnstationAC's.

Ik zat nog te denken of ik iets met firewalling zou moeten maar de enige firewall die er actief zou kunnen zijn is die op de XperiaBox, dit lijkt me wel door KPN afgevangen, toch? De Asus router staat natuurlijk ik Access Point mode en zou alles door moeten laten.

Port Mirroring en WireShark is even wat lastig op dit moment omdat de TV verbinding actief gebruikt wordt en het soms dagen kan duren voordat TV-ontvangst magisch genoeg ineens weer terug functioneert.

p.s. IGMP-snooping staat enkel aan op beide switches en op de XperiaBox. Omdat de EnstationAC's ingesteld zijn als WDS-Bridge kan ik IGMP-snooping niet aanzetten op de EnstationAC's.

[ Voor 3% gewijzigd door Android16 op 16-11-2022 17:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Android16
dion_b schreef op woensdag 9 november 2022 @ 10:12:
[...]

Heb je al geprobeerd om ene als AP en andere als Client Bridge in te stellen?
Hmm nee dat heb ik nog niet geprobeerd. Kun je misschien toelichten wat het idee hierachter is? Blijft het dan wel mogelijk om de afstand (zo'n 80 meter) te overbruggen zoals de WDS-bridge mode dat nu doet (straalverbinding)?

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:35

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Android16 schreef op woensdag 16 november 2022 @ 23:49:
[...]

Hmm nee dat heb ik nog niet geprobeerd. Kun je misschien toelichten wat het idee hierachter is? Blijft het dan wel mogelijk om de afstand (zo'n 80 meter) te overbruggen zoals de WDS-bridge mode dat nu doet (straalverbinding)?
Afstand is puur een layer 1 functionaliteit (lees: zaak van radio's, antennes en zendvermogen vs obstakels en afstand), en heeft niets te maken met hoe de boel op layer 2 (logische verbinding tussen apparaten) geregeld is. Dus voor de afstand maakt het niets uit.

Verschil tussen deze twee scenario's is dat bij WDS de bridge geen echte bridge is, aangezien MAC-adressen 1:1 doorgegeven worden. Normaliter zou dat beter moeten werken voor compatibiliteit, maar kan soms juist problemen geven. Zonder WDS zijn het twee aparte layer 2 domeinen, zoals je bij een bridge verwacht.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1