Excel: formule constant doorvoeren in kolom

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yvette1994
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 08-11-2022
Hoi, ben data aan het verzamelen en daarvoor in bepaalde cellen datum en tijdstip van een invoer in kolom A nodig. Dit werkt, maar ik moet de formule nog handmatig invoeren en doorslepen steeds. Wil eigenlijk gewoon dat deze formule vanuit cel X3 in de rest van Kolom X ook zit, dus of da tnu X5, X5000, of X1000000 is. Momenteel handmatig tot X10000 gezet, maar na een week data verzamelen zit ik al op 1000 regels, dus dat loopt snel voor en ik wil over meerdere jaren data verzamelen.

Edit: De formule die door getrokken moet worden is =ALS(B2<>"";ALS(F2<>"";F2;NU());"") --> waarbij wanneer een waarde ingevoerd wordt in cel B2 er een tijdsstamp van dat moment in de cel komt van de formule

Excel in Miscrosoft 365, versie 2208

[ Voor 16% gewijzigd door Yvette1994 op 08-11-2022 15:28 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dix-neuf
  • Registratie: Juli 2018
  • Niet online
Als het blad waarin je de formule wil 'doortrekken' "Blad1" is, kun je deze macro gebruiken:

code:
1
2
3
Sub macro1()
Worksheets("Blad1").Range("X3:X10000").FillDown
End Sub

Zorg er wel voor dat de formule in X3 correct is, d.w.z.: indien nodig dollartekens plaatsen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Christoxz
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 25-04 08:20
Een tabel kan helpen. Die trekt de formule automatisch door naar alle rows, ook als er nieuwe regels bij komen.

of
code:
1
=SEQUENCE(10)

SEQUENCE function

T.Net Creality 3D Printer Discord

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dixet
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21:03
Als je van je data een tabel maakt in Excel worden automatisch formules doorgevoerd in alle rijen waar gegevens staan. Hoef je niets handmatig of VBA's voor te doen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GRDavies75
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 25-04 14:45

GRDavies75

PSN-id: GRDavies

Allemaal goed bedoelde adviezen en hulp van de mensen tot nu toe, maar als je de opdracht leest zit er al een uitdaging dat er een timestamp wordt gevraagd en moet worden opgeslagen. Met betrekking tot formules kan dat lastig zijn daar Excel de formule Nu() bijwerkt bijvoorbeeld bij het openen van het bestand of als er referenties waar de formule naar wijst qua omstandigheden veranderd. Dus volgens mij ben je al aangewezen op VBA om de timestamp statisch te laten noteren, maar wordt graag gecorrigeerd met een constructie die wel werkt, mocht ik er naast zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:12

Croga

The Unreasonable Man

GRDavies75 schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 15:49:
Allemaal goed bedoelde adviezen en hulp van de mensen tot nu toe, maar als je de opdracht leest zit er al een uitdaging dat er een timestamp wordt gevraagd en moet worden opgeslagen. Met betrekking tot formules kan dat lastig zijn daar Excel de formule Nu() bijwerkt bijvoorbeeld bij het openen van het bestand of als er referenties waar de formule naar wijst qua omstandigheden veranderd. Dus volgens mij ben je al aangewezen op VBA om de timestamp statisch te laten noteren, maar wordt graag gecorrigeerd met een constructie die wel werkt, mocht ik er naast zitten.
^^ dit dus....

@Yvette1994 de formule die je neer hebt gezet geeft niet het resultaat wat je beschrijft. De formule geeft op ieder willekeurig moment de timestamp van *NU* als er iets ingevuld is in de kolom. Dus niet de timestamp van het moment dat de kolom gevuld is.

Tip: Je bent aan het proberen database functionaliteit in Excel te bouwen. Daar is excel niet geschikt voor. Je hebt hier echt een andere tool voor nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christoxz
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 25-04 08:20
GRDavies75 schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 15:49:
Allemaal goed bedoelde adviezen en hulp van de mensen tot nu toe, maar als je de opdracht leest zit er al een uitdaging dat er een timestamp wordt gevraagd en moet worden opgeslagen.
De formule is dan ook wel veel later aan de post toegevoegd...
"datum en tijdstip van een invoer in kolom A nodig", klonk als elders een formule die de datum/tijd uitelkaar haalt.

Verder zou ik VBA ook achterwegen laten.
Deze worden steeds meer geblokeerd door MS: https://learn.microsoft.c...y/internet-macros-blocked
In de beta die ze ook aan het uitrollen zijn, heb je alleen nog maar de keuze uit disable of enable all (Of met zelf getekende certificaten)
Enable all is zeker niet aan te raden.

Begrijp alleen niet waarom een tabel niet kan helpen, als de nu al doorgetrokken formules wel werken?

T.Net Creality 3D Printer Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GRDavies75
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 25-04 14:45

GRDavies75

PSN-id: GRDavies

Christoxz schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 15:58:
[...]

De formule is dan ook wel veel later aan de post toegevoegd...
"datum en tijdstip van een invoer in kolom A nodig", klonk als elders een formule die de datum/tijd uitelkaar haalt.

Verder zou ik VBA ook achterwegen laten.
Deze worden steeds meer geblokeerd door MS: https://learn.microsoft.c...y/internet-macros-blocked
In de beta die ze ook aan het uitrollen zijn, heb je alleen nog maar de keuze uit disable of enable all (Of met zelf getekende certificaten)
Enable all is zeker niet aan te raden.

Begrijp alleen niet waarom een tabel niet kan helpen, als de nu al doorgetrokken formules wel werken?
Voor consistente formuledoorvoering is OP inderdaad gebaat bij het gebruiken van een tabel. Al was het alleen al dat je dan kan werken met de headernamen van de tabel ipv B2 & F2, dat maakt formules vele malen makkelijker begrijpen en eventueel debuggen.
Ik heb ook nooit wat anders beweerd. Toen ik het topic openende viel me het timestamp gedeelte op, vandaar dat ik daarop reageerde. (en als dat later als 'eis' is toegevoegd, dan heb ik al helemaal weinig op te merken op de goedbedoelde adviezen en hujp.

• hjtuinenburg
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 24-04 22:15
Met VBA:

code:
1
2
3
4
5
Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)
    If Not Application.Intersect(Range("A:A"), Range(Target.Address)) Is Nothing Then
        Target.Offset(0, 1).Value = Now
    End If
End Sub

Als je hulp nodig hebt deze code toe te passen laat maar weten...

[ Voor 13% gewijzigd door hjtuinenburg op 10-11-2022 12:38 ]

Pagina: 1