Zoldervloer na-isoleren.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiets
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 04-07 09:52

Fiets

A.K.A. Bambi

Topicstarter
Een tijd geleden hebben we verbouwd en daarbij niet direct de plafonds tussen de eerste verdieping en de (vlizo) zolder geïsoleerd. Is nu gips-lucht-hout, ongeveer 20 cm.

Nu zijn er best wat bedrijven die isolatie op een zoldervloer aanbieden. In het plafond, wat waarschijnlijk van bovenaf wel open kan. Of als een laag op de vlizo zolder.
Dat lijkt allemaal vrij prijzig per m2.

Zou het iets zijn om het al een beetje beter te krijgen door gewoon vloerbedekking op de zolder te leggen?

Maar 2 DPC'ers op DHEP! Ahum, nu nog maar 0 aktieve leden...

Beste antwoord (via Fiets op 05-01-2023 08:40)

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-05 12:03
Binnenshuis hoef je niet dampdicht te isoleren als het zolderdak zelf ook al is geïsoleerd. Je kan dus normaal steenwol gebruiken (of iets anders wat erop lijkt).

Wat is nu precies het doel wat je wil behalen? Je zegt dat het dak van de zolder al is geïsoleerd, of is dit te matig? Wordt de ruimte op zolder nu niet gebruikt?

Een vloer verwijderen om isolatie aan te brengen via de bovenzijde is wel een stuk complexer dan het aanbrengen van onderaf als het plafond eraf ligt. In jouw geval is het plafond al vervangen tijdens de verbouwing? Je hebt ook bedrijven die de ruimtes kunnen volblazen met wol, dan heb je per vak tussen de draagbalken maar enkele gaten nodig. Om het zelf te doen met steenwol moet je waarschijnlijk al snel tot de helft aan de vloerplanken eruit halen om er enigszins goed bij te kunnen.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joe28965
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 03-07 11:37
Het zal vast iets helpen, of het noemenswaardig is, is een tweede punt.

Als de zoldervloer aan de verdiepingsbalken is vast gezet, kan je dan niet zelf de vloer er voorzichtig uithalen en dan er zelf nog glaswol tussen de verdiepingsbalken leggen?

Ook, wat voor Rc waardes zit je aan te denken, hoeveel ruimte lucht zit er op dit moment tussen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiets

Fiets

A.K.A. Bambi

Topicstarter
Origineel zat ik te denken aan steenwol (rocksono base) om ergens tegen de rc 4 aan te komen omdat er wel 18cm tussen kan. Zover ik kan vinden hoeft daar geen folie tussen.

Maar om te vergelijken leek het mij handig om te weten hoeveel gewoon vloerbedekking al zou helpen. Dat kan ik niet goed vinden. Qua aanschafkosten zou dat veel minder zijn. Mogelijk over vele jaren heen niet trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joe28965
Deze plaat van 2cm dik heeft een Rd van 0.55.

Het zou mijn verbazen als een vloerkleed een hogere R waarde heeft dan die dikte steenwol. Ik zou voor de isolatie geen vloerkleed kopen.

Ik zou trouwens ook glaswol overwegen ipv steenwol. Het is goedkoper en qua isolatie beter (hoewel je wel ogen en mondbescherming moet gebruiken en lang shirt en handschoenen). Is zelfs nog in de aanbieding bij de karwei voor nog 2 weken. Wel 16cm en geen 18, maar Rd waarde is 4, dus wel wat je een beetje wilde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phYzar
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:07
Persoonlijk zou ik verdiepingsvloeren alleen isoleren als je doel geluidsisolatie is. Als je je zoldervloer isoleert voor de warmte dan valt je zolder zelf daarmee buiten je geïsoleerde schil. Hoewel je daarmee geen warmte weglekt van je verwarmde ruimtes naar je zolder blijft je dak waarschijnlijk ongeïsoleerd en wordt je zolder een koude en vochtige plek. (Tenzij je zolder zó belabberd is geïsoleerd dat het lekker doorwaait.) Als je die zolder gebruikt voor opslag dan krijg je extra-gratis paddenstoelen in je jeugdherinneringen. (OK, dat is misschien ietwat overdreven, maar you get the point)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:31
Joe28965 schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 13:52:
Deze plaat van 2cm dik heeft een Rd van 0.55.

Het zou mijn verbazen als een vloerkleed een hogere R waarde heeft dan die dikte steenwol. Ik zou voor de isolatie geen vloerkleed kopen.

Ik zou trouwens ook glaswol overwegen ipv steenwol. Het is goedkoper en qua isolatie beter (hoewel je wel ogen en mondbescherming moet gebruiken en lang shirt en handschoenen). Is zelfs nog in de aanbieding bij de karwei voor nog 2 weken. Wel 16cm en geen 18, maar Rd waarde is 4, dus wel wat je een beetje wilde.
Goedkoper? Dat klopt
https://www.karwei.nl/ass...60x16cm-1-92-m2/p/B361278
Scheelt 3 euro per m2. Isolatiewaarde is gelijk bij dezelfde dikte, met het voordeel dat steenwol fijner verwerkt en beter isoleert voor geluid dacht ik.

Ik heb glaswol als dakisolatie, zou volgende keer steenwol doen voor die kleine meerprijs :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiets

Fiets

A.K.A. Bambi

Topicstarter
De vlizo zolder zelf is ook geïsoleerd, dus echt heel koud zal het niet gaan worden. Geluidsisolatie is een zeer handige bijkomstigheid voor geluid tussen kamers.

Ik zal eens kijken wat de kosten zouden worden als we steenwol gebruiken. Het is nogal een oppervlakte helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joe28965
Waah schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 13:56:
[...]

Goedkoper? Dat klopt
https://www.karwei.nl/ass...60x16cm-1-92-m2/p/B361278
Scheelt 3 euro per m2. Isolatiewaarde is gelijk bij dezelfde dikte, met het voordeel dat steenwol fijner verwerkt en beter isoleert voor geluid dacht ik.

Ik heb glaswol als dakisolatie, zou volgende keer steenwol doen voor die kleine meerprijs :X
Geluid weet ik niet, weet ook niet of dat relevant is voor de zolder. Aangezien TS zat te denken aan een vloerkleed om het niet teveel te laten kosten vond ik het toch de moeite waard om glaswol even op te noemen. Het scheelt trouwens inderdaad minder dan ik dacht, dus wel goed gespot.

• Fiets

Fiets

A.K.A. Bambi

Topicstarter
Ok, duidelijk allemaal. Ik ga de zoldervloer een keer open maken en kijken hoe makkelijk ik er bij kan. Waarschijnlijk kan ik er redelijk makkelijk bij om de tussenlaag te vullen.

De dampdichte kant moet dan onder zou ik denken.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-05 12:03
Binnenshuis hoef je niet dampdicht te isoleren als het zolderdak zelf ook al is geïsoleerd. Je kan dus normaal steenwol gebruiken (of iets anders wat erop lijkt).

Wat is nu precies het doel wat je wil behalen? Je zegt dat het dak van de zolder al is geïsoleerd, of is dit te matig? Wordt de ruimte op zolder nu niet gebruikt?

Een vloer verwijderen om isolatie aan te brengen via de bovenzijde is wel een stuk complexer dan het aanbrengen van onderaf als het plafond eraf ligt. In jouw geval is het plafond al vervangen tijdens de verbouwing? Je hebt ook bedrijven die de ruimtes kunnen volblazen met wol, dan heb je per vak tussen de draagbalken maar enkele gaten nodig. Om het zelf te doen met steenwol moet je waarschijnlijk al snel tot de helft aan de vloerplanken eruit halen om er enigszins goed bij te kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Fiets schreef op donderdag 10 november 2022 @ 11:50:
Ok, duidelijk allemaal. Ik ga de zoldervloer een keer open maken en kijken hoe makkelijk ik er bij kan. Waarschijnlijk kan ik er redelijk makkelijk bij om de tussenlaag te vullen.

De dampdichte kant moet dan onder zou ik denken.
Je zou ook nog kunnen denken aan cellulose als isolatie.

Dat blaas je in met een machine en dat is goed zelf te doen. Je vult daarmee echt alle hoekjes en gaatjes en je hoeft maar hier en daar een plank los te halen.

Machine huur je bij Boels en kan gewoon beneden blijven staan want de slang is lang genoeg.

Beneden iemand de machine vullen en boven iemand met de afstandsbediening die de vloer vult.

Als de planken los liggen ben je met halve dag wel klaar want werkt heel snel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiets

Fiets

A.K.A. Bambi

Topicstarter
frennek schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 08:52:

Het plafond is recentelijk gebouwd, maar toen hadden we het niet meegenomen. Het gehele dak is inderdaad gewoon geïsoleerd, maar het lijkt mij dat als de vlizovloer geïsoleerd is. Dat als we de slaapkamers verwarmen de warmte beter in de kamer blijft.
Ik ga ook andere opties bekijken voor na-isoleren. Bedankt voor de tips!

Pagina: 1