Nachtverlaging vloerverwarming in goed geisoleerd huis

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje888
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 26-03 22:36
Over het algemeen wordt gesteld dat je je vloerverwarming 's nachts of bij afwezigheid overdag het beste niet te ver moet verlagen, pakweg 18 graden zie ik vaak voorbij komen.

Wat nou als het een huis betreft wat dusdanig geïsoleerd is dat het in één nacht of dag afwezigheid niet afkoelt tot < 18 graden. Betekent dat dan niet dat je vloerverwarming alsnog volledig afkoelt en bij een volgende warmtevraag alsnog volledig moet opwarmen en je dus feitelijk niets hebt aan die beperkte verlaging?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Je vloer zal minimaal een vergelijkbare temperatuur houden als de kamer zelf. Wel zal de vloer normaliter verwarmen op 30+ graden watertemperatuur, dus als het een tijdje in je kamer boven de 18 graden is (en de thermostaat dus geen warmtevraag stuurt) koelt uiteindelijk het water af naar zo'n 18 graden. Dan moet de temperatuur dus omhoog van 18 naar 30+ bij het weer verwarmen, al is bij goede isolatie de vraag of je vloer dan die 30+ haalt of het voor die tijd alweer warm is.

(hier heeft de hele maand oktober de verwarming niets gedaan en het bleef 19-21 graden, vandeweek bij een koude nacht is er twee dagen 8m3 gas verstookt om 260m2 aan vloer te verwarmen en sindsdien is het weer 19+ graden zonder stoken, let wel, onze vloer is nauwelijks geïsoleerd dus koelt de vloer verder af dan het huis)

[ Voor 24% gewijzigd door pagani op 08-11-2022 11:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
jantje888 schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 11:28:
Betekent dat dan niet dat je vloerverwarming alsnog volledig afkoelt en bij een volgende warmtevraag alsnog volledig moet opwarmen en je dus feitelijk niets hebt aan die beperkte verlaging?
Het betekent juist dat je maximaal profiteert van de nachtverlaging.
Aangenomen dat je doel is om gas te besparen, wil je het temperatuurverschil tussen binnen en buiten zo klein mogelijk hebben. Het is een beetje tegen-intuitief maar hierdoor verlies je de minste warmte.

Putin 2022: Ukraine is not a real country
Musk 2025: Canada is not a real country
Uh oh...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:08
jantje888 schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 11:28:
Over het algemeen wordt gesteld dat je je vloerverwarming 's nachts of bij afwezigheid overdag het beste niet te ver moet verlagen, pakweg 18 graden zie ik vaak voorbij komen.
...
Ja, er zijn er zelfs die beweren dat nachtverlaging niet helpt 8)7
Gewoon nachtverlaging (en overdag als je niet thuis bent) bespaart altijd; voor comfort kan je de thermostaat programmeren (of aanwarmvervroeging inschakelen) zodat je huis op temperatuur is als je opstaat of thuis komt (en je kan ook vroeger uitschakelen, warmte straalt nog een tijdje na).

En wordt je huis 's nachts geen 16°, niet erg, dat wil zeggen dat het goed geïsoleerd is. Die 16° haal je in de zomer trouwens toch nooit, is ook geen probleem toch?

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 20:20
Maar, met hoeveel graden moet je de nacht verlagen in een huis uit 2015?

Als je het overdag 19 graden wil hebben dan warmt het door de zon vanzelf op. In de nacht wordt het dan bijvoorbeeld 17,5-18 graden als je de verwarming uit zet en het buiten goed koud is..

Zet je hem de volgende dag weer aan rond 15u dan is het vaak al weer verwarmd door de zon/buiten temperatuur.

Enige nadeel is de opstarttijd....

Wij zijn doordeweeks in principe alleen van 15u tot 22u beneden, ik ben ook benieuwd of we die 15 uur afwezigheid het op temperatuur moeten houden of dat we hem dan 'uit' moeten zetten...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• -Niels-
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 17:55
naftebakje schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 12:34:
[...]
Ja, er zijn er zelfs die beweren dat nachtverlaging niet helpt 8)7
En terecht! Wel met de opmerking erbij dat dit in principe alleen voor warmtepompen het geval is.
De hoeveelheid energie die je weer in je woning moet stoppen om deze op temperatuur te brengen zal inderdaad lager zijn. Met een warmtepomp kan/zal het wel eerder zo zijn dat, omdat de pomp meer vermogen zal leveren en hierbij dus een hogere temperatuur hanteert, vanwege het lagere rendement het meer elektriciteit kost.

Bvb, om een huis op temperatuur te houden ben je 20kWh aan warmte benodigd op een random dag. De warmtepomp kan rustig de hele dag op laag vermogen en lage temperatuur draaien en haalt een COP van 6, dus verbruik is 20/6=3.33kWh aan electra
Pas je nachtverlaging toe dan zou het zomaar kunnen zijn dat je slechts 16 kWh aan warmte benodigd bent. Omdat de warmtepomp dan s ochtends (koudste moment van de dag), op een hoog vermogen (minder efficient) erg warm water (minder efficient) gaat maken om het snel weer op temperatuur te brengen is de COP maar 4. Dus 16/4 is 4kWh aan electra.
*dit is uiteraard maar een voorbeeld met realistische maar wel uit de lucht gegrepen getallen

voor een CV is dit dan weer minder van toepassing en is ook de opwarmtijd van de woning door het hogere vermogen vaak lager. Vandoor ook dat bij een CV meestal wel nachtverlaging toegepast wordt maar tegenwoordig enige nuancering op zn plaats is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
Is dat zo? Want als je na een periode met verlaging je vloerverwarming weer inschakelt, is de vloer zoveel kouder, en voor je die vele honderden kilo's aan vloer weer opgewarmd hebt ben je al een hele tijd op lagere temperatuur aan het stoken (lagere retour is ook lagere aanvoer en efficientere verwarmingsbron).

Dus ik denk eerder dat je je COP waarden mag omkeren >:)

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
President schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 12:38:
....Enige nadeel is de opstarttijd....

Wij zijn doordeweeks in principe alleen van 15u tot 22u beneden, ik ben ook benieuwd of we die 15 uur afwezigheid het op temperatuur moeten houden of dat we hem dan 'uit' moeten zetten...
Uitzetten is zuiniger. En is je opstarttijd wat langer, start dan met opwarmen om 14u (en zet hem uit om 21u).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-addict
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 16:28
-Niels- schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 12:59:
[...]

En terecht! Wel met de opmerking erbij dat dit in principe alleen voor warmtepompen het geval is.
De hoeveelheid energie die je weer in je woning moet stoppen om deze op temperatuur te brengen zal inderdaad lager zijn. Met een warmtepomp kan/zal het wel eerder zo zijn dat, omdat de pomp meer vermogen zal leveren en hierbij dus een hogere temperatuur hanteert, vanwege het lagere rendement het meer elektriciteit kost.

Bvb, om een huis op temperatuur te houden ben je 20kWh aan warmte benodigd op een random dag. De warmtepomp kan rustig de hele dag op laag vermogen en lage temperatuur draaien en haalt een COP van 6, dus verbruik is 20/6=3.33kWh aan electra
Pas je nachtverlaging toe dan zou het zomaar kunnen zijn dat je slechts 16 kWh aan warmte benodigd bent. Omdat de warmtepomp dan s ochtends (koudste moment van de dag), op een hoog vermogen (minder efficient) erg warm water (minder efficient) gaat maken om het snel weer op temperatuur te brengen is de COP maar 4. Dus 16/4 is 4kWh aan electra.
*dit is uiteraard maar een voorbeeld met realistische maar wel uit de lucht gegrepen getallen

voor een CV is dit dan weer minder van toepassing en is ook de opwarmtijd van de woning door het hogere vermogen vaak lager. Vandoor ook dat bij een CV meestal wel nachtverlaging toegepast wordt maar tegenwoordig enige nuancering op zn plaats is.
Voor wat betreft een lucht water warmtepomp, deze regelt vaak weersafhankelijk. Dus als het (bijvoorbeeld in het voor- en najaar) in de nachten goed koud is en overdag redelijk warm, dan zal de gewenste aanvoertemperatuur in de nacht hoger liggen. Omdat de buitentemperatuur laag is zal het rendement van de warmtepomp lager zijn en het elektrisch verbruik hoog.
In een goed geïsoleerde en luchtdichte woning kun je ook met een lucht/water warmtepomp prima een nachtverlaging toepassen. De verliezen 's nachts zijn zo laag dat de warmtepomp dit overdag prima kan compenseren terwijl hij dan met een hoog rendement werkt. Ik verwarm mijn woning van 10:00-22:00, de rest van de tijd staat de warmtepomp uit.
In de nacht daalt de temperatuur in onze woning <0,5 graden en overdag trekt de warmtepomp dat makkelijk weer recht, hij pruttelt dan op minimaal vermogen.

Als de buitentemperatuur overdag onder de 5 graden Celcius komt heeft deze methode geen nut meer, dan laat ik de warmtepomp 24/7 zijn gang gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 20:20
naftebakje schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 15:09:
[...]
Uitzetten is zuiniger. En is je opstarttijd wat langer, start dan met opwarmen om 14u (en zet hem uit om 21u).
Helaas zit hier zo'n rond draaiding in huis waarop ik geen schema kan programmeren.

In mijn vorige huis had ik een toon, dat was echt ideaal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21:22
President schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 17:17:
[...]

Helaas zit hier zo'n rond draaiding in huis waarop ik geen schema kan programmeren.

In mijn vorige huis had ik een toon, dat was echt ideaal!
Een variant die dat wel kan scoor je zo op marktplaats voor de kosten van een paar kuub gas.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 19:59
Als in de nacht de buitentemperatuur (flink) lager wordt zet dan de lucht/ water wp in de nacht (beslist) uit... en dat is meestal zo.

[ Voor 5% gewijzigd door natural colour op 08-11-2022 18:17 ]

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
Meten is weten toch. Mijn situatie is vergelijkbaar als TS en ik heb geëxperimenteerd met en zonder nachtverlaging. Conclusie in mijn casus: nachtverlaging geeft minder gasverbruik.

Ook heel belangrijk: met nachtverlaging heb je s morgens en lekker warme vloer (vvw 10cm hoh onder de dekvloer) en kan het boven ook opwarmen (T22 rads). CV watertemperatuur is 38gr.

Afhankelijk van de temperatuur en wind buiten daalt de temperatuur in huis tussen 1600 (kachel 18gr) en 0500 (kachel 20gr) maximaal 1 a 1,5 graad.

[ Voor 7% gewijzigd door Boeryepes op 09-11-2022 07:08 ]

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaay
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online
Boeryepes schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 21:22:
Meten is weten toch. Mijn situatie is vergelijkbaar als TS en ik heb geëxperimenteerd met en zonder nachtverlaging. Conclusie in mijn casus: nachtverlaging geeft minder gasverbruik.

Ook heel belangrijk: met nachtverlaging heb je s morgens en lekker warme vloer (vvw 10cm hoh onder de dekvloer) en kan het boven ook opwarmen (T22 rads). CV watertemperatuur is 38gr.

Afhankelijk van de temperatuur en wind buiten daalt de temperatuur in huis tussen 1600 (kachel 18gr) en 0500 (kachel 20gr) maximaal 1 a 1,5 graad.
Interesante conclusie, kun je wellicht wat meer details delen over het uitgevoerde onderzoek?
Een goed onderzoek blijft m.i. lastig omdat omstandigheden continu wisselen.

Ik heb zelf ook een goed geïsoleerde woning en heb de vvw nog niet aangehad, de temperatuur schommelt tussen de 18.5 (s morgens) en 19.0/19.5 gedurende dag.
In Oktober kwam deze door de zon nog dagelijks ruim boven de 20 graden (vaak 21, 22 soms zelf 23).
Wat nu dus duidelijk merkbaar is, is dat de warmte uit de massa (vloer/muren) verdwijnt nu we steeds minder zon hebben. De lucht warmt nog wel iets op maar koelt ook weer snel af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
Yaay schreef op woensdag 9 november 2022 @ 10:21:
[...]

Interesante conclusie, kun je wellicht wat meer details delen over het uitgevoerde onderzoek?
Een goed onderzoek blijft m.i. lastig omdat omstandigheden continu wisselen.

Ik heb zelf ook een goed geïsoleerde woning en heb de vvw nog niet aangehad, de temperatuur schommelt tussen de 18.5 (s morgens) en 19.0/19.5 gedurende dag.
In Oktober kwam deze door de zon nog dagelijks ruim boven de 20 graden (vaak 21, 22 soms zelf 23).
Wat nu dus duidelijk merkbaar is, is dat de warmte uit de massa (vloer/muren) verdwijnt nu we steeds minder zon hebben. De lucht warmt nog wel iets op maar koelt ook weer snel af.
Het was natuurlijk empirisch onderzoek maar waar ik op een normale winterdag altijd tussen 5-7 m3/dag zat, ging het zonder nachtverlaging zo’n 2 m3/dag omhoog; naar waardes die ik anders nooit haalde. Na terug aanzetten van nachtverlaging daalde het verbruik weer naar 5-7 m3/dag

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.

Pagina: 1