hoe werkt een switch en meer

Pagina: 1
Acties:
  • 465 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• smaij
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 00:13
Hallo tweakers,

ik gebruik even niet de search omdat ik daar alleen maar verschillende antwoorden tegenkom..

deel 1:
----------------------
ik heb nu een 486 router met 3 netwerkkaarten, maar wil zeg maar wil ik dus zo hebben dat de computer op de ene netwerkkaart ook kan verbinden naar computer 2 op de 2de netwerkkaart. Ik zal even schematisch iets tekenen over de bezetting die ik wil hebben

ADSL <---10.0.0.138 pc1---255.255.255.0--10.0.0.150--> 468 router
Comp1 <---192.168.1.2---255.255.255.0--192.168.1.1-->
Comp2 <---192.168.2.2---255.255.255.0--192.168.2.1-->

ik draai win95 met op dit moment winroute pro. en met NAT op de adsl-netwerkkaart.

1/ kan ik met deze bezetting (dus met 3 kaarten) zorgen dat ze elkaar zien, en bestanden over kunnen sturen en hoe doe ik dat?
-----------------------

Deel 2:

----------------------

Ik zou graag willen weten hoe een switch werkt. Ik weet dat in tegenstelling tot een hub een switch active is of hoe dat ook heet. De data van de ene comp naar de andere comp word dus alleen verzonden naar die computer en niet naar de rest van het netwerk.
Nu heb ik dus in mijn router 10 mbit netwerkkaarten zitten en in de andere meestal 100 mbit. ik heb gelezen dat een switch dit zelf omzet waardoor de 100 mbit netwerkverbindingen wel blijft bestaan tussen netwerkaarten die dit wel aankunnen, of is dit niet zo...

------------------------

greetz, stephen

• Yucko
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 23:29

Yucko

One clown to rule them all !

antwoord op deel 2:

een switch zorgt ervoor dat die pc's met 100mbit als het ware terugschakelen naar 10mbit om te kunnen communiceren met die 10mbit kaarten van je router.

 iPhone 15 Pro Max Titanium Black 256GB -  iPad Pro 2018 12.9" Space Gray 64GB -  MacBook Air M4 13" 16GB/512GB -  AirPods Pro 3 -  Watch 5 Space Gray LTE -  TV 4K 128GB -  TV 4 64GB -  Wireless CarPlay

• WHiZZi
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-08 16:28

WHiZZi

Museumdirecteurtje

Een switch is een soort hub. Het verschil zit um in de techniek. Een switch heeft veel meer techniek waardoor je bijv 10Mbit en 100Mbit door elkaar kan gebruiken wat bij een hub niet gaat..

Als er bij een hub 10 PC's op 100Mbit draaien en 1tje op 10Mbit dan draait dus je hele netwerk op 10Mbit.

Ook heb je minder collisions bij een switch. Een Switch is dus vele malen beter en sneller dan een hub..

Over je 1e vraag. Beetje onduidelijk. Waarom niet gewoon:

ADSL -> 486 -> Hub/switch ->netwerk ?

HomeComputerMuseum - Interactief computermuseum waar wij de geschiedenis van de thuiscomputer preserveren. Centraal gelegen in de Benelux.

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20-08 17:52
Een frame komt binnen op de switch. Deze leest het hardware adressen uit dit frame. Is het source adres onbekend, dan wordt het samen met de poort waar het op binnen is gekomen, in de switching tabel gezet. Het destination adres wordt vergeleken met de switching tabel, en als het destination adres bekend is, via de bijbehorende poort verzonden. Is het adres onbekend, dan wordt het via alle poorten verzonden, behalve daar waar het frame vandaan komt. Dit kan overigens op sommige switches worden ingesteld.

Doordat een switch elke poort apart behandelt, en in staat is te bufferen, is een verschil in snelheid tussen twee poorten geen probleem.

Switching gebeurt op twee manieren (en een paar, vaak proprietary, variaties hierop):

Store-and-forward (s&f): het hele frame wordt binnengehaald, en dan pas verzonden. Er wordt beperkt gekeken of het frame correct is.

Cut-through: direct nadat de source en destination adressen zijn gelezen, wordt het pakket al doorgezet. Dit is sneller dan s&f, maar mist de error detectie. Bij hoge belasting schakelt dit doorgaans terug naar s&f.

Jajoah: Niet helemaal correct. Het gebruikte protocol zorgt voor een 'rem' op de transmissiesnelheid (transmission windows bij TCP/IP, bijvoorbeeld). De switch dumpt data gewoon als het hem te veel wordt.

Whizzi: een hub is of 10, of 100. Schakelen doet 'ie niet. Een dual speed hub heeft dan ook altijd twee segmenten: een met 10, en een met 100. Als zodanig, in jouw voorbeeld draaien er dus 10 PC's op 100, en 1 op 10. Of ze elkaar zien is een ander verhaal.

Een switch geeft niet minder collisions per se. Echter, doordat een switch het netwerk segmenteert in meerdere collision domains, neemt per segment minder collisions, even uitgaande van hald duplex. Bij full duplex heb je geen collisions, maar is een point to point verbinding noodzaak.

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

• smaij
Ik was misschien van plan om:

adsl <----- 486 -----> switch -> alle pc's

hoe zit het met de kabels die ik nodig heb kwa cross of straight?

hoe zit het dan met de uplink port en wat houd dit in.
kan iemand een overzicht schetsen????

bedankt

• smaij
als ik een switch plaats, is het dan nodig om een router te plaatsen. of kan ik het op deze manier ook doen

adsl <--- uplink???--> switch <--- pc1
<--- pc2 etc...

kan ik dan met beide tegelijkertijd op internet, of moet ik 1 pc toch hebben uitgevoers met winroute oid.

edit:

die pc2 en alle andere zitten aan de switch, maar dit werk niet met spaties zie ik

• ProZa|IA
  • Laatst online: 15-06-2005
Een hub zou je kunnen zien als en lange opgerolde kabel in een doosje. Aan die kabel zitten zijtakken (de poorten) Wordt er iets over die kabel gestuurd dan zit die kabel vol.

Een switch werkt met MAC adressen. Hij onthoudt als hij eenmaal een frame heeft ontvangen op een poort welk MAC adres bij die poort hoort. De volgende keer wanneer een computer iets verstuurt naar een andere computer weet de switch op welke poort die computer zich bevindt en zal die data dan ook alleen maar naar die poort doorsturen.
Een switch heeft een backplain (zeg maar een snelweg waar al de andere wegen (poorten) op uit komen, die als het goed is minimaal de grote heeft van alle wegen (poorten) bij elkaar opgetelt x 2. Een 8 poorts 100 Mb switch heeft dus in principe een backplain (snelweg) van 1600 Mb, waardoor alle poorten op volle snelheid kunnen werken (100 Mb op elke baan van de 2 baans weg) Een switch is autosencing, d.w.z. dat hij zelf kan zien wat voor een netwerkkaart er aan zijn poort hangt en zal zich aanpassen aan de snelheid van die kaart. b.v. 10 of 100 Mb of half of full duplex

Het is allemaal heel simpeltjes opgeschreven, maar misschien dat je nu iets meer een idee heb wat een switch is

Je netwerk : waarom zo moeilijk ?
anyway .... of routing aan op je 486 bakkie of allemaal in hetzelfde subnet hangen

Why is called tourist season, if we can't shoot them ? specs

• ProZa|IA
switch .... daar alles inhangen. De meeste switches hebben een uplink, daar moet je adsl-modem in. Als je die link hebt dan heb je alleen maar straight kabels nodig. Heb je geen uplink dan moet je adsl-modem met een cross op de switch gezet worden

• smaij
proza:

als ik dus:
adsl <---> 486 router <---> switch < alle andere pc's

moet ik dan de netwerkkaarten van alle andere pc's op auto zetten? en welke kabels heb ik nodig..

( ik bedoelde met active dus autosencing thx)

• ProZa|IA
Oops ik was er even vanuit gegaan dat je modem getweakt was. Sorry ....

router en pc's in de switch met straight kabels. Vergeet die uplink en cross kabel, dat is alleen als je je modem rechtstreeks aan de switch aan hangt.

Alle kaarten die met de switch verbonden zijn op auto, behalve je router (neem aan dat het iets van FreeSCO is, is dat niet zo maar b.v een Linux bak dan kan die kaart in principe ook op auto)

• ijdod
Een switch heeft een backplain (zeg maar een snelweg waar al de andere wegen (poorten) op uit komen, die als het goed is minimaal de grote heeft van alle wegen (poorten) bij elkaar opgetelt x 2. Een 8 poorts 100 Mb switch heeft dus in principe een backplain (snelweg) van 1600 Mb,
Backplane. Dit is een van de dingen waar goedkope switchjes op stuk lopen. Er zijn diverse manieren om je rijk te rekenen met cijfers, wat dat betreft.
Een switch is autosencing, d.w.z. dat hij zelf kan zien wat voor een netwerkkaart er aan zijn poort hangt en zal zich aanpassen aan de snelheid van die kaart. b.v. 10 of 100 Mb of half of full duplex
Dat kan, maar het hoeft niet. Overigens staat autosense in de meeste grotere netwerken gewoon uit, het levert door de gebrekkige standaardisatie meer ellende op dan het aan gemak oplevert. Bovendien hebben doorsnee gebruikers meer dan genoeg aan 10 Mb.

• ProZa|IA
Backplane ja .... tikfoutje .. (tis nog te vroeg :) )

De rest is leuk maar we hebben het hier over een thuisnetwerkje, geen kantoornetwerk.

• smaij
hoi, ben er weer... was even weg.

De uplink kan ik dus vergeten, maar wat houdt dit in?

De Netwerkkaart van de 486 router (die overigens win95 met winroute draaid) heb ik staan op 10 mbit full duplex, maar deze kan ook op auto, maar deze kan niet sneller omdat het om een 3c509b combo ISA kaart gaat. Ik heb er nu nog 3 in zitten, maar de bedoeling is om met een switch te gaan werken, dan haal ik er dus een uit. ^ zie topic post ^

Als je dus een pc aansluit op de uplink, dan gaat dat dus via een crosslink kabel, of is dit niet mogelijk?

hmm.. iemand ervaring met de 10/100 mbit Switch van 159,- die te koop is bij http://www.gistron.com

Verwijderd

een duidelijk geval voor http://adsltweak.iscool.nl

• scorpionv
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 17-08 00:02

scorpionv

This space for rent

Volgens mij staat alles wat je vraagt in de FAQ NT. Tijd om te gaan :z -en? :P

Fun while it lasted: World Community Grid!

• CrashOne
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

CrashOne

oOoOoOoOoOoOoOoOoOo

Ik heb die switch van 159 piek, het is een onbekend merk (Videal) maar hij werkt perfect, en dat voor 159 piek!!

Huur mij in als freelance SEO consultant!

• smaij
uhhmm. Ik heb erover nagedacht om zo'n tweak te doen, maar dan heb je geen garantie meer als hij dan kapot gaat.
De modem is namelijk niet van mij, maar van mijn vader, die liever niet heeft dat ik de modem ga tweaken. :(

Maar ik kan dus wel een router ertussen doen, met daarna een switch. Ik denk dat ik dit ga doen, dan heb ik dus alleen maar straight kabels nodig. dus dan koop ik die ook gelijk bij gistron, is iig stukke goedkoper. :-)

• Sundead
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 27-04-2024
Whizzi: een hub is of 10, of 100. Schakelen doet 'ie niet. Een dual speed hub heeft dan ook altijd twee segmenten: een met 10, en een met 100. Als zodanig, in jouw voorbeeld draaien er dus 10 PC's op 100, en 1 op 10. Of ze elkaar zien is een ander verhaal
Er zijn wel degelijk "switching" hub's, die zich aanpassen aan de snelheden.

Wil ook nogal eens verwarring ontstaan omdat sommigen dan denken dat ze een echte switch hebben, maar dit is natuurlijk heel anders switchen :)

Verwijderd

Aargh wat staat hier veel onzin tussen.

Een Hub herhaalt gewoon AL het binnenkomende verkeer van poort x op alle ander poorten. Niet echt bandbreedte bewust.

Een Switch heeft een stukje ram waarin hij het Mac-adres van alle NIC op poort x bijhoudt. Verkeer voor MAC-x gaat dan alleen naar poort x. (Hou vind hij dit uit? hij speelt hub voor poort x totdat NIC x (MAC-x) wat heeft gezegd.)

Een bridge staat tussen twee segmenten en gooit pakketten van segment r over naar segment s indien dat nodig is. (En vice versa) op deze manier blijft je segment nog schoner.

Een Segmented Switch is dus de beste manier om je bandbreedte te beheren. Natuurlijk moet je computer die veel met elkaar lullen dan ook op hetzelfde segment zetten.

En dan het 10/100 verhaal. Een segment is of 10 of 100. Een hub en een switch is maar een segment. Klaar. Een segmented Switch kan eventueel wel verschillende speeds per segment hebben. (Let op KAN!)

En zo is het.

• ElbY
Een Segmented Switch is dus de beste manier om je bandbreedte te beheren. Natuurlijk moet je computer die veel met elkaar lullen dan ook op hetzelfde segment zetten.
Segmentented Switch. is dat niet dubbelzinnig?

Hoe doe jij dat beheren van je bandbreedte? Heb jij RMON, RMONII of SNMP support en kun je die poorten dan knijpen tot bandbreedte x kb/s ofzo?

Dus als ik het goed begrijp moet je computers die dus veel met mekaar babbelen toch achter een hub zetten (hetzelfde segment). Maar natuurlijk..., weer wat geleerd.
En dan het 10/100 verhaal. Een segment is of 10 of 100. Een hub en een switch is maar een segment. Klaar. Een segmented Switch kan eventueel wel verschillende speeds per segment hebben. (Let op KAN!)
Spreek je nu niet jezelf tegen?
- een segment is 10 of 100
- een switch heeft 1 segment
- een switch KAN verschillende snelheden hebben per segment
Aargh wat staat hier veel onzin tussen.
kZeg niks...

Verwijderd

Op donderdag 30 augustus 2001 12:28 schreef ElbY het volgende:

[..]

Segmentented Switch. is dat niet dubbelzinnig?
Nee, segmented zorgt ervoor dat de elektronica intern zich intern niet meer zo'n zorgen hoeft te maken over meer dan x poorten, dus weer wat sneller
Hoe doe jij dat beheren van je bandbreedte? Heb jij RMON, RMONII of SNMP support en kun je die poorten dan knijpen tot bandbreedte x kb/s ofzo?
Ja als je met termen als deze gaat gooien weet ik het ook niet hoor.
Dus als ik het goed begrijp moet je computers die dus veel met mekaar babbelen toch achter een hub zetten (hetzelfde segment). Maar natuurlijk..., weer wat geleerd.
Ik zei switch. niet hub. Een hub heeft over het algemeen maar een segment. Detecteer ik hier een betweeter met sarcasme?
Spreek je nu niet jezelf tegen?
- een segment is 10 of 100
- een switch heeft 1 segment
- een switch KAN verschillende snelheden hebben per segment
[..]
Een simpele switch heeft een segment. Een wiel heeft een band (snap je wel). een hub heeft ook maar een segment. Tenzij hij gesegmenteerd is.
kZeg niks...
Kijk van dit soort gezeur wordt ik nou moe. Okee mijn kennis is neit perfect, maar ga niet zitten zeiken als je je eigen kennis niet verspreid.

Maar zeg dan ook niets.

• Willem
  • Laatst online: 19-08 23:05
Op woensdag 29 augustus 2001 09:45 schreef smaij het volgende:
Ik was misschien van plan om:

adsl <----- 486 -----> switch -> alle pc's

hoe zit het met de kabels die ik nodig heb kwa cross of straight?

hoe zit het dan met de uplink port en wat houd dit in.
kan iemand een overzicht schetsen????

bedankt
Ik heb het thuis zo gedaan:

ADSL modem <--- Crosslink ---> Hub <--- Netwerk

werkt als een trein

Motor (of auto) onderhoud bijhouden

• ElbY
Masta-T:
Inderdaad waar dat ik heb uitgehaald zonder verdere toelichting. Daarom hier wel een toelichting.

Ik beweer dat een switch hetzelfde is als een multi-port bridge. Je definitie over een bridge was goed, dus je weet waarover je praat.

Als je met een bridge kan segmenteren, wat doet een switch dan?
Dan krijg je in modale situatie eenzelfde aantal segmenten gelijkwaardig aan je poortenaantal op je switch.
Conclusie: een switch bestaat uit meerdere segmenten.
(Snap je nu ook mijn reactie over een hub computers, hetzelfde segment ...)

Ander feit: segmented switch is net zo dubbelzinnig als een koud ijsje.

Betreft bandbreedte beheren... dat gaat je met een huis- tuin en keuken switch niet lukken. Je kan wel enigszins aansturen dmv 10/100, half en full duplex, maar exact bandbreedte beheer zal niet lukken. Misschien dat de duurdere jongens van etterlijke duizenden guldens deze funktie wel bezit. In dat geval heb je ook wel de RMON en/of SNMP functionaliteit in je switch zitten zodat je met management tools op afstand dit kan bewerkstelligen.

Verder:
[Aargh wat staat hier veel onzin tussen.] - [kZeg niks...]
In mijn ogen staan/stonden in deze topic nauwelijks/geen onzinnigheden die op onjuistheden berusten.

• smaij
Op donderdag 30 augustus 2001 14:39 schreef willem169 het volgende:

[..]

Ik heb het thuis zo gedaan:

ADSL modem <--- Crosslink ---> Hub <--- Netwerk

werkt als een trein
1/huh, kan dit??
2/heb je dan de Modem getweaked naar een pro??
3/en waarom een crosslink, je stopt toch een straight kabel in je hub/switch, of niet?
4/Kan je dan nog steeds met meerdere computers op het internet?

• Fles
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06-04-2023
Op woensdag 29 augustus 2001 09:22 schreef WHiZZi het volgende:
Een switch is een soort hub. Het verschil zit um in de techniek. Een switch heeft veel meer techniek waardoor je bijv 10Mbit en 100Mbit door elkaar kan gebruiken wat bij een hub niet gaat..
Oh, dan moet ik mijn hub toch een keer gaan vertellen dat dat zo niet langer kan, 10Mb en 100Mb door elkaar gebruiken. Die van mij doet het namelijk wel.

Een hub is gewoon een uit de kluiten gewassen multiplexer, een switch maakt een directe verbinding tussen twee computers. (<-- zien jullie die punt? ;) punt dus)
Ook is een switch fullduplex en een hub halfduplex. Maar dat was denk ik al bekend.

• ijdod
Sundead:
Er zijn wel degelijk "switching" hub's, die zich aanpassen aan de snelheden.
Nee. Die zetten je, afhankelijk van de (onderhandelde) snelheid van je netwerkkaart, op het 10 of of op het 100 segment. Of ze met elkaar kunnen communiceren is afhankelijk of er een 2 poorts bridge is ingebouwd. Beiden zijn bekend als dual speed, of 10/100 hubs. Switching hub wordt er ook voor gebruikt, maar is een marketing term, oorspronkelijk was dat iets anders.

• Willem
Op donderdag 30 augustus 2001 16:43 schreef smaij het volgende:

[..]

1/huh, kan dit??
2/heb je dan de Modem getweaked naar een pro??
3/en waarom een crosslink, je stopt toch een straight kabel in je hub/switch, of niet?
4/Kan je dan nog steeds met meerdere computers op het internet?
1. Waarom zou dit niet kunnen dan ?
2. Nope.. modem is origineel.
3. Je moet je modem "uplinken" naar je hub. Die verdeelt het TCP/IP verkeer verder voor je.
4. Met 8 pc's als ik wil. Als er een 2e uplink poort opzit kun je met zoveel pc's op internet als je zelf wilt.

• smaij
Op vrijdag 31 augustus 2001 09:10 schreef willem169 het volgende:

[..]

1. Waarom zou dit niet kunnen dan ?
2. Nope.. modem is origineel.
3. Je moet je modem "uplinken" naar je hub. Die verdeelt het TCP/IP verkeer verder voor je.
4. Met 8 pc's als ik wil. Als er een 2e uplink poort opzit kun je met zoveel pc's op internet als je zelf wilt.
hoe kan je dan met alle computers verbinding maken met het modem.. 1 computer moet dat toch doen, of niet soms?

• Willem
Op vrijdag 31 augustus 2001 09:48 schreef smaij het volgende:

[..]

hoe kan je dan met alle computers verbinding maken met het modem.. 1 computer moet dat toch doen, of niet soms?
Nee hoor, ik kan -als ik gewoon dezelfde inbelaccount gebruik- met max. 8 pc's inbellen. Hoppa, klaar als een klontje.

• smaij
dan heb je natuurlijk wel een duurder abbo nodig, anders pakt mxstream dat niet.
Pagina: 1