Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxtrash
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 11-05 23:17
Ik heb een viertal Nooie tussenstekkers gekocht, gebaseerd op Tuya, om stroom te meten van diverse apparaten en ze te kunnen schakelen.
Op zich werkt dit goed, ook in Home assistant via de local Tuya integratie (wel de nodige tijd gekost, maar dat ligt ook aan mijn ervaring met Home assistant).

Nu viel me op dat de tussenstekkers vrij warm werden dus wilde ik eens weten hoeveel stroom ze gebruikten. Met behulp van een simpele gloeilamp meet ik 40W bij de ene stekker en 41.5W bij de andere. De stekker zelf gebruikt dus 1.5W.
Als je ze zonder verbruiker meet dan meten ze overigens allebei 0W, vandaar de gloeilamp.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_ErBxxLelsBJTADNJuhp-8XfwHQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QuzO9lPWJwerzGcExdrUQfJ4.png?f=fotoalbum_large

1.5W is 13Kwh per jaar en dat vind ik teveel.
Heeft iemand tips voor een betaalbare maar zuinige tussenstekker? Ik heb ook Zwave overigens maar de Fibaro tussenstekkers vind ik veel te duur

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JayPe
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 21:51

JayPe

Ondertitel

Elk stukje electronica 'verbruikt', daar doe je niets aan.

Als je dan toch energie wilt besparen, gebruik die tussenstekkers dan tijdelijk. Wat is immers de meerwaarde van het continu meten van het verbruik van je koelkast, als deze eigenlijk elke dag toch gewoon 't zelfde verbruikt,..

De beste energie besparing is helemaal geen energie verbruiken :-)

Of, bedenk je dat je op jaarbasis veel meer dan 13 kWh bespaard door apparatuur uit te schakelen zolang ze niet gebruikt. Als je, met een slimme automation, in home assistant, alle lampen in je huis uitschakeld zodra je de deur achter je dicht trekt, dan bespaar je daar in één week misschien wel net zo veel energie mee als zo'n plug in één jaar verbruikt. Zeker als je 4 van die 40 watt lampen uitschakeld.

Ja, het is goede zuinigheid, om kritisch te zijn, ook bij kleine verbruikers. Maar vergis je ook niet in bijvoorbeeld het verbruik van Home Assistant ( dat draai je op een Raspberry Pi?).

Zet 's nachts, met een timer op zo'n plug je internet/modem/router uit: scheelt verbruik, maar geeft misschien ook ongemak?

Voor jouw Tuya plugs:
Misschien is de slaapstand nog in te stellen, en het aantal berichten dat ze versturen.. scheelt misschien nog iets. En staar je niet blind op de gemeten vermogens: Onder de pak 'm beet 5 watt is het erg lastig om een goede meting uit te voeren; welke powerfactor heeft zo'n plug?

To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker