Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Led blijven zachtjes branden na plaatsing energiemeter

Pagina: 1
Acties:

• Coolstart
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 20-11 10:49
Ik heb een nieuwe digitale meter laten installeren ter voorbereiding op zonnepanelen. Nadat de installatie gedaan was zag ik dat sommige leds nog een beetje licht gaven in het donker. (Na wat zoekwerk komt dat door het inductie-effect tussen de kabels). De vraag is wat de digitale meter er met te maken heeft?

Ik meld dat aan de netbeheerder (die de werken uitvoerde) en ze weigeren mijn klacht op te nemen. Ik moest het via de brandverzekering regelen volgens hun. Na nog wat aandringen en enkele telefoons is er toch iemand langsgeweest en die was na 5min al weer door met de woorden:

“Ah, je we kennen dat probleem, er zaten kabels verdraaid, het was zo opgelost”. En idd de gloed is weg.

Heeft iemand een idee wat het zou kunnen geweest zijn? Maakt het uit of je de L1, L2 of L3 neemt als fasedraad voor 230v? En waarom zou dat een ander effect hebben op de elektriciteitskabels?

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20-11 15:08
Heb je 3 fasen?
Een LED heeft erg weinig energie nodig om een klein beetje op te lichten; dus wordt er snel inductief wat opgepikt (kan ook knipperen veroorzaken, condensator in de sturing die langzaam oplaad tot ie even de lamp inschakelt).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20-11 09:01
BK >> DEI

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• Stokertje
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 11-11 23:22
Je hebt zeker een1 fase aansluiting?

In dat geval hebben ze mogelijk de fase en nul verkeerd om aangesloten, bijvoorbeeld onderop je hoofdschakelaar.

Er blijft dan aan 1 zijde spanning op de lampen staan omdat je met je lichtschakelaar niet meer de fase schakelt, maar de nul, de fase en nul van de hele installatie zijn dan immers omgedraaid. Schakeldraad wordt dan nuldraad.

De spanning stopt dan niet bij de schakelaar maar loopt door tot aan de lamp. Omdat het circuit niet gesloten is gaat de lamp niet branden, mar bij spaarlampen en leds kan dit het genoemde effect geven.

Voor de werking van je apparatuur in huis maakt het verder niet uit, je kan immers ook alle stekkers omdraaien.

Weer een reden om er niet vanuit te gaan dat de aansluiting van de lamp in het plafond spanningsloos is als je de lichtschakelaar uitzet zoals sommige mensen wel doen. Eerst meten.

Zou eigenlijk ook in de meter wissel procedure moeten zitten, even die 30 seconden pakken om te meten of fase en nul onderop de hoofdschakelaar goed om zitten.

• Coolstart
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 20-11 10:49
Mooi, dat zal het wel geweest zijn. Ik vermoed dat ik idd gewoon een 1fase aansluiting heb. Ik had er nog niet over nagedacht maar je schakelt idd dan idd de nul ipv de fase.

Toch wel heel straf dat de support dienst aan de hand van de symptomen niet zelf tot die conclusie is gekomen.

Heb enige idee hoe het in zin werk gaat? Toch inductie?

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20-11 15:08
Ene kant krijgt 230V wisselspanning, wordt door parasitaire effecten gelekt naar de andere kant.
Die andere kant werkt als antenne en straalt energie uit; waardoor een klein stroompje door de lamp loopt.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:50

Compizfox

Bait for wenchmarks

Coolstart schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 17:14:
Heb enige idee hoe het in zin werk gaat? Toch inductie?
Volgens mij is het geen inductie, maar capaciteit. Voor inductie moet je immers een gesloten stroomkring hebben zodat stroom kan gaan lopen, maar die heb je niet als je de nul of de fase onderbreekt met een schakelaar. Voor de rest klopt @Stokertje's uitleg.

Wat er bij dit soort LEDs meestal aan de hand is, is dat je een kleine parasitaire capaciteit hebt naar de aarde of naar de nul. Als je dan de nul schakelt in plaats van de fase, kunnen je LEDs een klein beetje blijven branden met de schakelaar uit door de reactieve stroom die blijft stromen.

Als je LED-lampen hebt die niet 'vast' zijn maar aangesloten met een stopcontact (en er zit een schakelaar tussen die maar één kant onderbreekt), kan je dit effect ook krijgen afhankelijk van hoe je stekker in het stopcontact draait.

Deze video legt het goed uit: YouTube: The cheap Chinese bulb that won't turn off

[ Voor 12% gewijzigd door Compizfox op 08-11-2022 22:44 ]

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Pagina: 1