Vaatwasser 'bonkt' door harde straal tegen lichte bekers(?)

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
In onze nieuwe keuken is een nieuwe Siemens vaatwasser geplaatst (SX63H800UE). Tijdens het draaien van een programma hoor je gedurende sommige fases van het programma vrij luide 'bonken'. Siemens is erbij geweest, en zij wijzen lichte plastic bekertjes (van die kinderbekers) in combinatie met de harde straal uit de ronddraaiende sproeier als oorzaak aan. Wanneer de sproeier met de harde straal langs het lichte kopje komt, wordt dit kopje omhoog geduwd waarna deze weer op z'n plek valt. Dit zou het bonken veroorzaken. Een normaal fenomeen volgens Siemens. Nu zetten we de vaatwasser doorgaans 's nachts aan, maar dit bonkend geluid weerhoud je er ook wel van om 'm overdag aan te zetten, wat in mijn beleving niet de bedoeling kan zijn, laat staan 'normaal'.

Herkent iemand dit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 06:58

sapphire

Die-hard pruts0r

Ja, precies wat je schrijft.

Plastic kinder bekers op bepaalde plekken worden omhoog gespoten en dat maakt geluid. Er zit een soort beugel bij ons in voor de halzen van wijnglazen en als we die omklappen houd dat de bekers tegen maar anders precies wat je schrijft.

Gabriël AM5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Soepstengel
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 11-09 16:58
Ja wij hebben hetzelfde. Ook met plastic bakjes voor de kinderen (van de Ikea) die liggen zelfs regelmatig ondersteboven met vies water erin.

Desktop: Ryzen 7 7800X3D | 32 GB | Radeon RX 6800

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eLScha
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Dus je hebt geen gebonk zonder die bekertjes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
Bekertjes worden van hun plek gespoeld of omhoog gesproeid, dan raakt ie de ronddraaiende sproeiarm. Vreselijk irritant.

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Wij hebben een vaatwasser van Bosch. Ik zet mijn bekertjes onder een beugel zodat ze niet omhoog kunnen bewegen maar ik herken wel een soort van bonkend geluid. Bosch en Siemens maken dezelfde vaatwassers dus het lijkt mij eigen aan het merk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Het is logisch dat dat lichte spul aan de wandel gaat in een vaatwasser, ik zorg er dan ook atijd voor dat ik , bijvoorbeeld, de drinkbak van de hond, even klemzet met een zwaarder object.

Zo ook met het kleine plastic bakje met dekseltje waar mijn ontdooide bosbessen voor in mijn havermout inzitten. Ontbijtkommetje er overheen en het spul gaat nergens meer naar toe.

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexvanniel
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 09-08 19:15
Wij hebben dat met dergelijke bekers ook inderdaad, maar soms ook met bepaalde deksels van pannen, zelfs bij sommige bestek. Meestal, als ik het hoor, trek ik dat ding open en leg het kwaadaardige voorwerp ergens waar het vast komt te liggen of minder herrie kan maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 07:42

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Wellicht kan je de fluisterstand doen (scheelt 2 db), dan zijn de stralen iets zachter. Qua energie en water scheelt het niets.

Professioneel Heftruck Syndroom

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09 11:19

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Ja, herkendbaar; allerlei soorten geluid kan je hebben. Inderdaad rammelende bekers, 'muziek' van de stralen water in een pan oid.

Bonken hoor ik eigenlijk alleen maar als er iets tever door het rek is gezakt waardoor het contact maakt met de ronddraaiende sproeiarmen. Dat moet je echt zien te voorkomen, dus voor het aanzetten even goed controleren of de armen vrij kunnen ronddraaien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online
Dank voor de reacties.

In onze vorige keuken zat een vaatwasser van pakweg 20 jaar oud. Algemene geluidsproductie uitgedrukt in de specificaties is vast hoger dan zo'n nieuw model, maar zou wel durven te stellen dat ie in de praktijk stiller was dan een nieuwe. Lijkt dan dus met name te komen door de sproeikracht, waardoor je beter op moet letten waar je wat neerzet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -MD-
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 30-08 22:16
Vaatwassers onderling verschillen natuurlijk nogal. Daarnaast zal 20 jaar verschil waarschijnlijk behoorlijk schelen in de stroom/water-kosten. Dus ergens anders win je ook weer wat.

Plastic bekers, sommige deksels, het kan allemaal geluid maken. Gewoon een beetje tetrissen de eerste dagen/weken en dan weet je de mogelijke probleemgevallen op voorhand al te herkennen. Zet die plastic bekers onder eventuele rekjes die aanwezig zijn, zet ze schuin tegen iets aan en/of leg er iets over heen. Bij ons is dat vaak een zwaardere deksel van een pan bijvoorbeeld, of een vergiet, schaal, snijplank verzin het. Eventueel leg je er iets bovenop dat nog schoon is (niet gebruikt), puur om het op zijn plaats te houden. Heeft het oortjes en het zijn er meerdere? Klem ze met een spatel door de oortjes ofzo. In het begin even nadenken, jarenlang profiteren :).

Oh, en bij aanschaf van nieuw serviesgoed altijd kijken of je niets iets koopt met een holle bodem ofzo. Zo irritant als daar water in blijft... Ja ik ben lui.

Natuurlijk kan je ook een foto sturen van je indeling met vaat. Kunnen de Tweakers hier helemaal los gaan met suggesties :D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online
-MD- schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 11:49:

Natuurlijk kan je ook een foto sturen van je indeling met vaat. Kunnen de Tweakers hier helemaal los gaan met suggesties :D.
Haha, dank voor het aanbod, maar de boodschap is helder :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Negakinu
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 07-08 15:56
Wat een heerlijk forum is dit toch ook. Zelfs op vragen als deze krijgen mensen gewoon behulpzame antwoorden. :D

too old, too cold

Pagina: 1