Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petweak
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 08-11-2022
hallo allemaal,

Ik heb internet van ziggo, 350mbit down 35mbit up. Als ik mijn laptop met 2m cat5 rechtstreeks op de router aansluit, en vervolgens de speedtest doe komt de snelheid redelijk overeen. Nu het probleem: ik heb 2 aansluitingen in de woonkamer via 2 aparte aansluitdozen, verbonden met max 15m cat 5e kabel. Naar zolder heb ik een cat 6 kabel van max 25m (lengtes zijn echt ruim geschat) die daar op een extra wifi router zit. Zowel beneden (op de aansluitdozen) als op zolder (aan het andere eind van de cat 6 kabel) houd ik een download snelheid van max 85mbit over. Waardoor heb ik zoveel verlies?

groet peter

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-09 22:54

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Het lijkt erop dat je maar 100mbit hebt ipv 1gbit op die kabel. Even doormeten misschien? Of in je os kijken wat de verbinding snelheid is.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lawwie
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 17-09 16:28

Lawwie

Het beste bier, brouw je zelf!

Heb je er toevallig een switch tussen zitten die maximaal 100 mbit doet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 17-09 15:38
Het is natuurlijk nog wel gokken zo he..

Welke aansluitdozen(wat bedoel je hiermee? Ingebouwd in de muur?) heb je? Heb je tussen je router en daartussen al andere kabels geprobeerd? Praten we over wifi-verbiding, of over bedraad?

Bij de zolder: Wifi router? Wat voor model? Praten we hier over wifi of over bedraad? Heb je al andere kabels geprobeerd?

1e vermoeden is dat de kabelparen niet goed zitten.

[ Voor 13% gewijzigd door Nat-Water op 08-11-2022 10:26 ]

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroentjeh
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 16-09 21:52
Even met een UTP kabeltester de kabels / aansluitdozen testen. Lijkt dat er een paar aderparen niet zijn aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Nu online
gewoon even zoeken op het forum in het topic voor nette lan afwerking.

daar staan genoeg tips.

het lijkt erop dat de aansluitingen (rj45 connector) niet goed zijn. dan valt je snelheid terug naar 100Mbit.
lengte van de kabel maakt tot 100m niet uit

[ Voor 9% gewijzigd door peter-rm op 08-11-2022 11:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10:07
Meest waarschijnlijke (volgens mij): een aansluitfout. Alle acht aders moeten in de juiste volgorde en correct aangesloten zijn bij de aansluitdozen of hoe je ze ook afmonteert. In dat geval maakt de lengte die je hebt niets uit, tot 100m moet het bij correct aansluiten gewoon 1Gbps snelheid geven.

Daarnaast, minder waarschijnlijk: een kabel die niet 100% koper is (CCA). Dan kan je bij langere kabels problemen krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Petweak
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 08-11-2022
bedankt allen! ik ben ondertussen alle aansluiting nog eens na gelopen: boven opzolder vondt 2 gebroken aders bij de connector. afgeknipt, nieuwe connector gemonteerd, en weer volle snelheid boven. @Nat-Water daar ging het dus om de snelheid vóór de extra wifi router. en de aanssluitdozen in de woonkamer zijn nedap combi outlet aansluitdozen (dat was ff zoeken) Maar die gebruikt maar 2 paar aders per connectie zo lijkt het op het aansluitschema. je kunt met 1 draad 2 connectoren aansluiten of met 2 draden 2x dezelfde 2 paar aders gebruiken... :S ik heb 1 van die dozen afgemonteerd en er een gewone connector opgezet --> full speed.. dus ik weet wat ik moet doen: ff n paar niet aansluitdozen scoren;) bedankt!
Pagina: 1