Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royvanhees
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 17-03-2024
Hallo,
Wij wonen inmiddels een jaar in ons nieuwe huis en proberen ons huis langzaam (maar ook betaalbaar) te verduurzamen. Een van de opties die ik momenteel overweeg is een airco installatie maar ik vraag me af of dit voor ons de juiste keuze is. Alle websites hebben mij echter nog niet echt voldoende geholpen om een keuze te maken. Onze huidige situatie is als volgt:

- Vrijstaand huis (2007), 200m2
- Zeer goed geïsoleerd (HR+++ glas), vloer, dak, muur isolatie enz
- Verwarming momenteel via vloerverwarming in keuken/woonkamer, hal, badkamer 1 en radiatoren op de slaapkamers en badmaker 2) mbv Daalderop Combifort 38/80+ CV ketel (2006, vernieuwde binnenketel uit 2019). In mijn huis is tevens een ringleiding aanwezig met een buitenvoeler die ervoor zorgt dat ik kamers onafhankelijk van elkaar kan verwarmen (ringleiding wordt warmer naarmate buiten temp omlaag gaat).
- Daalderop Monosolar zonneboiler uit 2007 (oud maar lijkt nog te werken)
- 12 zonnepanelen uit januari 2022 (dit jaar inmiddels 4,15mWh opgewekt)
- Koken (nog) op gas

Ons jaarlijkse energie gebruik is momenteel als volgt (maanden nov en dec op basis geschat verbruik):
- 1200m3 gas
- 2700 kWh
- 2900 kWh teruggeleverd

Zoals uit de verbruik cijfers blijkt is ons huis relatief zuinig ondanks het comfortabele maar niet erg zuinige ringleiding systeem. Omdat ik verwacht dat we hier nog 10-15 jaar zullen wonen willen we kijken welke opties we hebben om gasverbruik en kosten verder terug te dringen. Volledig van het gas zou ook op termijn een optie zijn maar vergt een aanzienlijk hogere investering.
Omdat onze woonkamer keuken een geheel is, is deze met een 5kw airco goed te verwarmen volgens airco monteurs (~215m3) en dat is min of meer de enige ruimte te we afgelopen winter hebben verwarmd (mijn thuiskantoor ook, maar dat is maar 12m3). Slaapkamers en badkamers hebben we niet echt verwarmd. De airco offertes komt inclusief installatie uit op z'n 3500-4000 euro (5kw Daikin FTXM).

Persoonlijk vind ik deze investering van 4000 euro vrij fors en vraag me af of dit de moeite is. Gezien de isolatiewaardes zou een warmtepomp op termijn ook prima moeten werken en aangezien ik ruimte heb (plat dak e.d.) moet die installatie geen probleem zijn. Wat zouden jullie in deze situatie adviseren? Mocht er nog informatie missen dan kan ik die uiteraard ook nog geven!

Alvast dank voor reacties!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DAO
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22-10-2024

DAO

Als ik het zo lees is dit een bijna standaard case voor een warmtepomp icm boiler en een zwik panelen er bij.
Dan ben je klaar...alles wat je anders doet is sub optimaal op termijn.
Wellicht wachten totdat de hausse voorbij is met warmtepompen (als dat ooit komt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royvanhees
DAO schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 10:06:
Als ik het zo lees is dit een bijna standaard case voor een warmtepomp icm boiler en een zwik panelen er bij.
Dan ben je klaar...alles wat je anders doet is sub optimaal op termijn.
Wellicht wachten totdat de hausse voorbij is met warmtepompen (als dat ooit komt)
Dank voor je reactie! Een airco voor korte termijn overbrugging zie je niet als logische optie? Airco kan natuurlijk ook gewoon naast warmtepomp werken in de toekomst.
Wat zou je adviseren qua timing? CV is duidelijk nog niet afgeschreven en relatief zuinig. Beter om de huidige opstelling nog een paar jaar aan te houden? Qua levering uiteraard ook geen optie om op korte termijn een warmtepomp aan te schaffen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21:20
Voordeel van een l/l warmtepomp (airco) is dat je hier in de zomer ook makkelijk mee kunt koelen.
De zomers in NL beginnen langzaam steeds ongemakkerlijker te worden, nu 40 graden langzaam aan gewoon begint te worden.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royvanhees
GarBaGe schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 11:26:
Voordeel van een l/l warmtepomp (airco) is dat je hier in de zomer ook makkelijk mee kunt koelen.
De zomers in NL beginnen langzaam steeds ongemakkerlijker te worden, nu 40 graden langzaam aan gewoon begint te worden.
Klopt, ons huis wordt ook behoorlijk warm in de zomer maar wij hebben er niet extreem veel last van en airco zal dus voornamelijk dienen als verwarmingsbron (koelen is uiteraard ook niet bepaald duurzaam).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DAO
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22-10-2024

DAO

royvanhees schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 11:13:
[...]

Dank voor je reactie! Een airco voor korte termijn overbrugging zie je niet als logische optie? Airco kan natuurlijk ook gewoon naast warmtepomp werken in de toekomst.
Wat zou je adviseren qua timing? CV is duidelijk nog niet afgeschreven en relatief zuinig. Beter om de huidige opstelling nog een paar jaar aan te houden? Qua levering uiteraard ook geen optie om op korte termijn een warmtepomp aan te schaffen.
Zo maar een linkje: https://www.kemkens.nl/ke...rco/airco-of-warmtepomp/#

Het grote nadeel is gewoon dat als je nu een (best prijzige) airco koopt dat je oplossing sub optimaal is en dan ook nog tijdelijk. Voor het geld moet je het dan niet doen, dat verdien je nooit terug. Of je moet zsm van het gas af willen (of minderen) om Putin dwars te willen zitten maar dan is elke discussie of raad overbodig.

Als je het mij vraagt kan je het beter gelijk goed doen. Zowel voor de portemonnee als het gedoe er bij. Ik snap het wel...warmtepomp moet je lang wachten en de kosten zijn aardig gestegen maar de andere optie is gewoon een zoethoudertje en uiteindelijk duurkoop.

Ergo...ik zou wachten of nu maar wat vastleggen voor winter 23/24 als je mazzel hebt en anders winter 24/25. Ik zie he niet goedkoper/rustiger worden...ongeacht wat de gasprijs gaat doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carman1971
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 28-04 12:58
Ik heb gelijkaardige situatie en heb hier gisteren ook topic voor geopend.

Notna in "Welke L/L warmptepomp Daikin of MHI ?"

Lees het is door.
Ik begrijp je keuze 100%
Alleen begrijp ik niet waarom je een 5kW neemt ? Volgens mij is een 3.5kw meer dan voldoende. Hier kan je volgens mij op 2 weken na, als het vriest je woonkamer mee verwarmen. Die 2 andere weken kan je best overbruggen met je Cvketel die er nu toch staat.
Voordelen tegenover de L/W warmptepomp

- goedkoper in investering (max 4000 euro ben je zelf handig kan het voor 2000)
- mogelijkheid om te koelen in de zomer
- afhankelijk van de kostprijs van gas en elec. kan je nog switchen terug naar gas
- L/L kan ik uitzetten tijdens de piekurenprijzen
- veel minder breekwerk en renokosten
- veel betere SCOP voor een L/L warmtepomp = boven de 5 ( een L/W haalt nauwelijks 3.5 SCOP op radiatoren) lees investering betaalt zich sneller terug of lees gratis airco in de zomer voor het zelfde aantal kW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:35
Koelen doe je vaak als er toch een overschot PV is (zo niet binnenshuis, dan wel in de wijk), in welk geval de duurzaamheids-impact volgens mij erg meevalt.

4k is idd forse prijs. Een 3,5 kW unit met installatie zonder grote bijzonderheden (e.g. gewoon door 1 muur heen, geen lange leidingen of omwegen) zou misschien rond 3k moeten uitkomen, in die orde. Voor Daikin of MHI.

Qua TVT, hangt natuurlijk af van de gasprijzen. De onze heeft nu 2 winters gedraaid, en dat was nog met prijzen van 22-25 ct/kWh en gas 80 cent. Desondanks al 25% terugverdiend - dit berekend door historisch verbruik per gewogen graaddag (0,25 m3/graaddag) te vergelijken met verbruik van de airco per gewogen graaddag - bij COP 4 moet dit rond 0,5 kWh/graaddag komen, en dat klopt ook aardig met wat ik meet (als het warmer is beter, als het echt koud wordt wat slechter).

Na komende winter zou het maar zo eens op 50% kunnen zitten. Vraag me er in maart eens naar :)

Ben het verder wel met @DAO eens dat jouw huis een standaard case is voor L/W pomp, maar zie er idd maar eens een geinstalleerd te krijgen voor een nog acceptabel bedrag.

Meer over de berekening: wij waren 2800 kwijt aan installatie, heeft inmiddels 700 euro bespaard, wat dus wel zeggen zo'n 700 / ( .80 - 2*.22) ~= 2000 m3 gas over 2 jaren, dus ons verbruik rond 1000 m3/jaar lijkt veel op het jouwe.

Dus: als je het wilt berekenen, pak voor een grove schatting dat je 2 kWh nodig hebt om 1 m3 gas te vervangen, check het verschil daartussen met je huidige prijzen en/of de plafond-prijzen 2023, stel dat je 1000 m3 vervangt bespaar je dus 1000x het verschil per m3 per jaar. Dan heb je een indicatie van de TvT. Deze hangt natuurlijk af van de prijsontwikkeling, dus preciezer rekenen heeft weinig zin. Ik schat dat je op een jaar of 4 a 5 uitkomt.

[ Voor 23% gewijzigd door Wilke op 08-11-2022 22:54 ]

• royvanhees
Wilke schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 22:24:
Koelen doe je vaak als er toch een overschot PV is (zo niet binnenshuis, dan wel in de wijk), in welk geval de duurzaamheids-impact volgens mij erg meevalt.

4k is idd forse prijs. Een 3,5 kW unit met installatie zonder grote bijzonderheden (e.g. gewoon door 1 muur heen, geen lange leidingen of omwegen) zou misschien rond 3k moeten uitkomen, in die orde. Voor Daikin of MHI.

Qua TVT, hangt natuurlijk af van de gasprijzen. De onze heeft nu 2 winters gedraaid, en dat was nog met prijzen van 22-25 ct/kWh en gas 80 cent. Desondanks al 25% terugverdiend - dit berekend door historisch verbruik per gewogen graaddag (0,25 m3/graaddag) te vergelijken met verbruik van de airco per gewogen graaddag - bij COP 4 moet dit rond 0,5 kWh/graaddag komen, en dat klopt ook aardig met wat ik meet (als het warmer is beter, als het echt koud wordt wat slechter).

Na komende winter zou het maar zo eens op 50% kunnen zitten. Vraag me er in maart eens naar :)

Ben het verder wel met @DAO eens dat jouw huis een standaard case is voor L/W pomp, maar zie er idd maar eens een geinstalleerd te krijgen voor een nog acceptabel bedrag.

Meer over de berekening: wij waren 2800 kwijt aan installatie, heeft inmiddels 700 euro bespaard, wat dus wel zeggen zo'n 700 / ( .80 - 2*.22) ~= 2000 m3 gas over 2 jaren, dus ons verbruik rond 1000 m3/jaar lijkt veel op het jouwe.

Dus: als je het wilt berekenen, pak voor een grove schatting dat je 2 kWh nodig hebt om 1 m3 gas te vervangen, check het verschil daartussen met je huidige prijzen en/of de plafond-prijzen 2023, stel dat je 1000 m3 vervangt bespaar je dus 1000x het verschil per m3 per jaar. Dan heb je een indicatie van de TvT. Deze hangt natuurlijk af van de prijsontwikkeling, dus preciezer rekenen heeft weinig zin. Ik schat dat je op een jaar of 4 a 5 uitkomt.
Even over de berekening: Procentueel gezien, hoeveel m3 gas bespaar je op jaarbasis met de airco? Lees dat je het over 1000m3 per jaar hebt maar wat zou je verbruik zijn met vs zonder airco?
Ik ben afgelopen dag een beetje aan het rekenen geweest. Kan alleen op basis van Belgische gegevens graaddagen voor 2022 bepalen. Op basis daarvan zit ik op 0.3 - 0.53 m3 per graaddag (gem 0.39/dag).
Op basis van mijn huidige tarieven zit ik op ~0,8 euro per 2 kWh (0,43714 voor normaal tarief en 0,34425 voor daltarief) en 1,62 m3 voor gas. Dus zou 0,82 besparen / m3 gas.

• Wilke
royvanhees schreef op donderdag 10 november 2022 @ 09:50:
Even over de berekening: Procentueel gezien, hoeveel m3 gas bespaar je op jaarbasis met de airco? Lees dat je het over 1000m3 per jaar hebt maar wat zou je verbruik zijn met vs zonder airco?
De afgelopen winter was zo zacht, dat de CV niet aan is geweest. In dat geval, pak je gemiddelde gasverbruik van juni/juli/augustus * 12, dat is in ons geval dan over voor douchen en koken. Dat is wat er overblijft.

De winter ervoor had een goede anderhalve week met temperaturen onder -5 en overdag onder of rond de 0, en bergen sneeuw. Dan vriest de boel dus wel dicht, heb toen op enig moment een tuinslang er op gezet om het ijs er af te krijgen. (Met de werkschakelaar uit natuurlijk!)

Toen heeft de ketel wel wat geholpen, maar in die maand (feb '21) was dat 20 m3 voor verwarmen waar het in de maand ervoor, toen de airco er nog niet was, het op 120 m3 zat.

Nu wordt het dan boven wel fris (16-17 graden) e.e.a. ook afhankelijk van isolatie enz. natuurlijk.

Dus, afhankelijk van gebruik maar ik zou zeggen zeker de helft of meer.

• royvanhees
Wilke schreef op donderdag 10 november 2022 @ 13:54:
[...]

De afgelopen winter was zo zacht, dat de CV niet aan is geweest. In dat geval, pak je gemiddelde gasverbruik van juni/juli/augustus * 12, dat is in ons geval dan over voor douchen en koken. Dat is wat er overblijft.

De winter ervoor had een goede anderhalve week met temperaturen onder -5 en overdag onder of rond de 0, en bergen sneeuw. Dan vriest de boel dus wel dicht, heb toen op enig moment een tuinslang er op gezet om het ijs er af te krijgen. (Met de werkschakelaar uit natuurlijk!)

Toen heeft de ketel wel wat geholpen, maar in die maand (feb '21) was dat 20 m3 voor verwarmen waar het in de maand ervoor, toen de airco er nog niet was, het op 120 m3 zat.

Nu wordt het dan boven wel fris (16-17 graden) e.e.a. ook afhankelijk van isolatie enz. natuurlijk.

Dus, afhankelijk van gebruik maar ik zou zeggen zeker de helft of meer.
Ik zit van mei t/m september op 15m3/maand, dat zou op 180m3 per jaar uitkomen ipv 1200m3... Dat lijkt me wel extreem veel besparing. Gasverbruik in de zomer is erg laag, maar dat komt denk ik ook deels door de zonneboiler. Voor koken zou het niet uit moeten maken maar wat die boiler doet voor het gasverbruik voor douchen kan ik moeilijk meten. Dat ding is uit 2008 en technisch afgeschreven. Hij uiteraard weinig in de winter maar wellicht in de zomer toch nog aanzienlijke besparing.
In het geval van 50% gasbesparing kom ik uit op 8 jaar terugverdientijd. maar als mijn verbruik richting de 250m3 zou gaan (~80% besparing) , dan is het nog maar 5 jaar...

• Carman1971
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 28-04 12:58
royvanhees schreef op donderdag 10 november 2022 @ 14:52:
[...]

Voor koken zou het niet uit moeten maken maar wat die boiler doet voor het gasverbruik voor douchen kan ik moeilijk meten.
kan je gemakkelijk meten , neem foto van de gas teller voor en na je gaat douche. zorg wel dat je kamerthermostaat afstaat.
1 douche beurt is hier thuis 0.167m3 maar is voor iedereen anders natuurlijk.

Edit : ok zie nu pas dat je zonneboiler hebt ;) Dan zal het niet lukken op mijn manier 8)7

[ Voor 9% gewijzigd door Carman1971 op 10-11-2022 23:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
royvanhees schreef op donderdag 10 november 2022 @ 14:52:
Ik zit van mei t/m september op 15m3/maand, dat zou op 180m3 per jaar uitkomen ipv 1200m3... Dat lijkt me wel extreem veel besparing.
Dat klopt. Je moet me maar even geloven dat hier geen Photoshop of Paint aan te pas is gekomen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PRXLylcZQW2HsONSb8QygFtYn3s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XyeXq5627IWbvqL5A5xGowip.jpg?f=fotoalbum_large

Ik geef toe dat we er wel een beetje een sport van maken, meer dan nodig. 4,5 l/minuut douche bv. Dan kun je een uur douchen met 1 m3 gas. Maar goed, het dubbele zou ook prima zijn, doe eens 200 m3/jaar zoals jij schat, is natuurlijk al meer dan prima :)

Afgelopen winter was ook nog steeds (ondanks klimaatverandering) niet representatief denk ik. Dus goed, reken nog eens 200 m3 voor als het echt koud is en je wel comfortabel wilt zitten. Overigens: in de woonkamer had ik de airco toen 24/7 aan, en bleef het heerlijk warm, 19 a 20 graden. Alleen de rest van het huis is dan wel echt fris, 16-17 graden. Dat verschil voel je natuurlijk echt wel. In de badkamer zit elektrische vloerverwarming en een IR-paneel (die laatste handmatig) zodat je daar in elk geval warme voeten hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royvanhees
Wilke schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 09:21:
[...]

Dat klopt. Je moet me maar even geloven dat hier geen Photoshop of Paint aan te pas is gekomen:

[Afbeelding]

Ik geef toe dat we er wel een beetje een sport van maken, meer dan nodig. 4,5 l/minuut douche bv. Dan kun je een uur douchen met 1 m3 gas. Maar goed, het dubbele zou ook prima zijn, doe eens 200 m3/jaar zoals jij schat, is natuurlijk al meer dan prima :)

Afgelopen winter was ook nog steeds (ondanks klimaatverandering) niet representatief denk ik. Dus goed, reken nog eens 200 m3 voor als het echt koud is en je wel comfortabel wilt zitten. Overigens: in de woonkamer had ik de airco toen 24/7 aan, en bleef het heerlijk warm, 19 a 20 graden. Alleen de rest van het huis is dan wel echt fris, 16-17 graden. Dat verschil voel je natuurlijk echt wel. In de badkamer zit elektrische vloerverwarming en een IR-paneel (die laatste handmatig) zodat je daar in elk geval warme voeten hebt.
Impressive! Ik maak dit weekend de keuze, maar denk dat we toch voor de airco gaan ondanks dat het een tijdelijke oplossing is. Mijn overschot aan electra maakt dit toch wat interessanter dan gas blijven verbruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeHollander
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 21-04 16:29
Ik zou wel oppassen met een te grote airco deze gaan vaak te hard staan blazen.
Ook is de input/warmte verdeling minder over je kamer.
2 kleine binnen units in een wat grotere ruimte verwarmd net wat lekkerder.

Verwarm hier m`n woonkamer met een 3,5kw, waarschijnlijk hadden 2 kleine net wat prettiger geweest.
Merk dat het niet overal even warm wordt. Koelen gaat perfect en ds zo lekker in de zomer :)

Mijn setup: Omvormer 1: 12x330wp 3960wp ZO + 6x330wp 1980WP NW - Omvormer 2: 6x370wp 2220wp ZW Totaal 8160wp Locatie Zuid-Limburg Bunde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royvanhees
Wilke schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 09:21:
[...]

[Afbeelding]

Inmiddels is de airco unit geïnstalleerd! Eerste ervaring is positief: weinig geluid en kan onze benedenruimte vlug opwarmen. Ik merk wel dat in tegenstelling tot de vloerverwarming de ruimte zeer snel weer afkoelt.
Afgelopen dagen even wat testjes gedaan: als ik de thermostaat uitzet (op 10 graden zetten), dan daalt ons gasverbruik van ~10m3 naar ~2,5m3 per dag. Het verbruik van de airco lijkt op z'n 8kwh uit te komen.

Nu vraag ik me af: wat is de meest optimale methode om mijn huis te verwarmen met een airco icm vloerverwarming?
1. CV volledig uitzetten (op 10 graden)
- De airco moet in deze situatie hard werken en het huis koelt erg snel af zodra ik deze uitzet (vloerverwarming water temperatuur is uiteraard laag, dus weinig warmte in vloer/muren). Gasverbruik is 75% lager, electra z'n 8-10 kwh extra door airco

2. Vloerverwarming als basis (bv 16-17 graden) en met airco bij verwarmen als er iemand thuis is.
- De airco moet in deze situatie minder hard werken en het huis koelt minder af doordat vloerverwarming het huis op 17 graden houdt. Gasverbruik zal in deze situatie wel hoger zijn aangezien deze voornamelijk 's nachts en op de momenten dat er niemand thuis is wat moet verwarmen als de airco uitstaat. Electra zal wat lager uitvallen.

Wellicht ook nog van belang om te melden: Mijn huis heeft een ringleiding die altijd warm is (met buitensensor) en warmer wordt naarmate het buiten kouder wordt. 's nachts is de ringleiding kouder maar nog steed warm genoeg om de vloer op temp te houden. Boven verwarming ik mijn thuiskantoor via deze ringleiding icm radiator. Thermostaat instelling heeft dus geen invloed op mijn thuiskantoor. Mijn vloerverwarming systeem is op een of andere manier niet optimaal en water temp in het systeem wordt ondanks warme aanvoer nooit warmer dan ~28 graden (mengen van warme aanvoer gaat niet helemaal optimaal). Hij verwarmt mijn beneden verdieping dus heel traag.

Mochten jullie nog andere tips en tricks hebben, dan hoor ik het graag!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flip_eg4
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 24-03 15:17

flip_eg4

Youtube: PhMotorsports

Hangt denk ik ook sterk af van je huidige energie contract.

Met mijn contract (de ergste mogelijk) is het zelfs voordeliger de airco continue aan te laten staan.

https://www.youtube.com/@PhMotorsports

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:10
Als je de thermostaat van de vloerverwarming op 17 zet gaat deze geheel uit tenzij de airco de temperatuur niet boven de 17 houdt.

Warmte uit de airco is bijna altijd goedkoper dan uit gas.

Verder is vloerverwarming altijd traag, dus even helpen opstoken is het ongeschikt voor.

Wil je dus steun geven met de vloer, dan moet je het vermogen weten te beperken. Dus extra lage temperatuur en/of debiet de vloer in.

Let wel: de gemiddelde CV heeft al een te hoog minimum vermogen voor het warm houden van de gemiddelde woning, dus dan gaat deze nog meer in anti/pendel of low-load modus.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Pagina: 1