Een krachtige desktop die lang mee gaat

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PB.
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 09-06 14:07
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?

Ik overweeg hem eerst zonder GPU te bouwen (door de 770 HD graphics van de CPU te gebruiken), in die tijd wil ik hem als volgt inzetten:
  • Ik heb twee 1440p monitoren en een 4k monitor, die wil ik via Thunderbolt aansturen zolang ik de desktop niet uitbreid met een GPU (wat wel het plan is).
  • Dat ik kan experimenteren met Blender (simpele doughnuts tekenen enzo, om bekend te worden met wat er bij komt kijken).
  • Met een externe capture card (Elgato HD60S) en Blue Yeti microfoon, wil ik kunnen streamen
  • Ik wil video kunnen bewerken (geen 4K)
In een later stadium wil ik de desktop uitbreiden met een GPU, zodat ik:
  • kan experimenteren met Unreal Engine 5 (het moet genoeg performen dat het leuk is om dingen aan te passen in de demo projecten zoals The Matrix Awakens en gelijk uit te proberen of het werkt)
  • Eventueel 4k video kan bewerken
  • De drie monitoren nog beter kan benutten (Unreal Engine + een instructievideo kijken bijvoorbeeld; als ik dat dan ook nog kan steamen is dat helemaal mooi, maar dat is geen vereiste)
Wat mag het systeem gaan kosten?
Dat hangt er van af, hoe lang hij mee kan gaan. Mijn huidige laptop is 6 jaar oud (met een i7 en 24GB ram), als ik geen betere GPU nodig had, zou die laptop nog steeds goed mee kunnen.

Ik heb dus de hoop om 8 jaar met deze desktop te kunnen doen (waarschijnlijk een paar keer extra storage kopen, en als ik pech heb een component vervangen).

Vanuit die verwachting, heb ik me er op ingesteld dat de prijs iets boven de 4000 euro zal uit komen.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
  • Zolang ik nog geen GPU heb, wil ik mijn Lenovo Thinkpad dock gebruiken om twee van de drie monitoren aan te sturen, en de derde via de andere thunderbolt poort op het moederbord.
  • Externe capture card (Elgato HD60 S)
  • Een Blue Yeti USB microfoon
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Op dit moment kom ik op onderstaande lijstje uit, maar heb daar dus nog wat ideeën bij. De GPU is nog even theoretisch, ik heb het idee om daarmee wat langer te wachten, maar wel te beginnen met een systeem om mijn laptop te vervangen:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1BehuizingenCorsair iCUE 5000T RGB Tempered Glass Wit€ 391,75€ 391,75
1MoederbordenASUS ProArt Z690-CREATOR WIFI€ 479,-€ 479,-
1ProcessorsIntel Core i5-13600K Boxed€ 399,99€ 399,99
1WaterkoelingCorsair iCUE H150i ELITE LCD Display€ 315,-€ 315,-
1Geheugen internKingston Fury Beast KF556C40BBK2-64€ 379,90€ 379,90
1Solid state drivesSamsung 980 Pro (zonder heatsink) 2TB€ 234,99€ 234,99
1VoedingenASUS ROG Thor 1200W Platinum II€ 455,78€ 455,78
1VideokaartenNvidia GeForce RTX 3090 Ti Founders Edition€ 1.471,54€ 1.471,54
Totaal€ 4.127,95

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb een positiever gevoel bij Intel en NVIDIA. Alleen de AMD Radeon RX 7900 XTX klinkt vooral aantrekkelijk door de prijs. Ik heb er alleen twijfels bij of deze goed samenwerkt met Unreal Engine en Blender. Als dat niet zo is, kies ik liever voor kwaliteit.

Zowel de CPU als GPU ben ik nog niet zeker van wat de handigste keuze is.
Vooral omdat ik de GPU wil uitstellen, overweeg ik misschien eerst voor een i7 of zelfs i9 te gaan, omdat ik de iGPU ook voor simpele Blender tekeningen en video bewerking wil kunnen gebruiken.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik wil niet dat de desktop energie slurpt bij simpel gebruik. Maar mijn hoop is dan ook dat de hardware slim genoeg in elkaar zit dat dit nog mee zal vallen. Het is wel prettig als de performance er wel is wanneer ik die vraag, en op die momenten mag het stroom vragen.
  • Ik heb voor een PSU gekozen die het verbruik toont, om bewust te blijven van het energieverbruik
  • Ik heb voor een wat duurdere case gekozen omdat ik denk dat die goed tot zijn recht komt qua uiterlijk, en omdat ik de hoop heb dat zo'n case heel lang mee kan gaan.
  • Omdat ik de GPU wil uitstellen, neig ik er ook wel een beetje naar om de i7 of zelfs de i9 te kiezen, omdat de ingebouwde grafische processor daarop ook beter zou zijn.
  • Moederbord is ook een bewuste afweging geweest (deze ondersteunt Thunderbolt, en hij ondersteunt opladen met USB-C via de front IO, en aangezien USB-C daarvoor de standaard wordt, klinkt dat als een toekomstbestendig idee)
  • Omdat DDR5 bij deze generatie over meer dan 2 geheugensticks beperkt is tot 4000 MT/s ga ik vanaf het begin al voor 64GB. Dat is nu nog te veel, maar ik verwacht dat het tijdens de levensduur van de desktop wel van pas gaat komen.
Die keuzes staan niet rotsvast, maar dat zijn mijn redeneringen er bij.

Ik heb geen beeld hoeveel herrie zo'n apparaat gaat maken. Ik snap dat het mogelijk iets meer is dan mijn laptop, maar ik hoop natuurlijk dat het mee valt.

Een paar redenen waarom ik mijn GPU wil uitstellen:
  • Ik wil mijn laptop alvast vervangen, maar mijn Unreal Engine experiment kan nog even wachten. Op mindere hardware kan ik wel al wat simpele dingen uitproberen, en dan krijg ik beter een beeld of het wat voor mij is en het ook daadwerkelijk zin heeft om door te pakken.
  • Ik heb ergens de hoop en verwachting dat, ondanks inflatie, de prijzen van GPU's nog wel wat zullen zakken.
Ga je overklokken?
Ik wil dat de hardware zo lang mogelijk mee gaat. Ik hoop dus dat het de eerste 5 jaar niet nodig is om te overklokken. Als het uiteindelijk niet zo makkelijk meer mee komt, ga ik er misschien over nadenken of dat een optie is.

Wat verwacht je van ons?
Dit wordt de eerste desktop PC die ik zelf bouw, dus alle feedback is welkom, ik kan zelf wel toetsen wat ik er van mee neem.

Als ik een denkfout maak, of iets handiger kan aanpakken, hoor ik het natuurlijk graag. Uiteindelijk hoop ik een betere keuze te maken door mijn idee hier te delen.
Ik loop al een tijd te schuiven met mijn keuzes, en nu de nieuwe generatie hardware gepresenteerd wordt, lijk het me een mooi moment om door te gaan pakken.

Beste antwoord (via PB. op 14-11-2022 00:36)

• youridv1
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 17-06 15:53
Ja weetje ik ga er niet omheen draaien, je wenslijst is gewoon "prijs aflopend" in bijna iedere categorie, behalve de cpu. Dan kun je wel stellen dat je wil dat de pc duurzaam is, maar daar zijn andere componenten ook geschikt voor. Op deze manier geef je zó veel geld uit aan de pc dat het feitelijk irrelevant is hoe lang hij het blijft doen. Om je geld eruit te halen moet hij 10+ jaar mee gaan en dat is gewoon een onredelijke verwachting. Hoe hoog je ook in stapt, over ~6 jaar zit je in de lower midrange. Dan kan hij na 10 jaar wel nog steeds opstarten, maar dan is je pc zo ongelofelijk hard ingehaald door het nieuwe spul en zit jij met een hitte producerend, energieverspillend (tov nieuw spul) stuk hardware... Dat is niet erg als je in het begin een goede deal had, maar 4200 euro neer knallen voor een PC met een i5 is geen goede deal, wat voor draai je er ook aan geeft.

Bovendien is een all in one waterkoeler niet bepaald duurzaam. Die dingen slijten harder dan luchtkoelers. Koelvloeistof verdampt gewoon over tijd en daar doe je weinig aan. De meesten zijn niet navulbaar.

1ProcessorsIntel Core i7-13700K Boxed€ 509,-€ 509,-
1MoederbordenMSI PRO Z690-A€ 229,-€ 229,-
1VideokaartenGigabyte GeForce RTX 3090 Ti Gaming OC 24G€ 1.399,-€ 1.399,-
1BehuizingenFractal Design Meshify 2 Compact RGB White TG Light tint€ 156,63€ 156,63
1ProcessorkoelingNoctua NH-D15 chromax.black€ 106,66€ 106,66
1VoedingenCorsair HX1000i (2022)€ 239,-€ 239,-
Totaal€ 3.254,18

Dit is waar ik op uit kom. Geen overprijsde waterkoeling, geen overprijsde voeding die je niet nodig hebt, wel DDR5 want je wil dat ie lang mee gaat en recente benchmarks tonen aan dat DDR5 wel degelijk meerwaarde heeft met de moderne snellere GPU's.

Tenzij je ook een use case hebt voor Thunderbolt nadat je je gpu hebt gekocht, zou ik daar geen geld aan uit geven. Gewoon wachten met de hele computer tot je een videokaart hebt uitgezocht. Zonder die GPU is het een heel erg overprijsde webbrowser en (licht) video edit systeem.

GPU in het systeem is meer een place holder. Het is de 3090Ti die ik zou kopen, maar ik zou nu sowieso geen videokaart kopen. Geduldig afwachten tot de RX 7900XT(X), de XTX zal in nederland ook wel 1200-1400 gaan kosten, dus de GB 3090Ti is een redelijke prijs indicatie

[ Voor 6% gewijzigd door youridv1 op 08-11-2022 09:24 ]

Alle reacties

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21-06 10:10
Om 8 jaar hiermee te doen is imo een beetje zonde van het geld. Je kunt beter 4 jaar doen met iets wat de helft kost en over 4 jaar een upgrade doen van 2k die weer veel sneller is dan wat nu in de wensenlijst staat.

Wat betreft de gekozen componenten:

Een voeding van 400+ euro waarbij je slechts 18g kabels bij krijgt is wat mij betreft al een miskoop. De Thor is niets meer dan een dure gemodificeerde Seasonic. Energie aflezen kan ook op de telefoon met een slimme stekker. Is ook veel beter want dan kun je ook buitenshuis het vermogen zien. Neem je tevena een stekkerdoos bij en dan weet je ook het verbruik van de schermen.

Een moederbord duurder dan de CPU is eigenlijk bijna nooit gewenst en als je 8 jaar met deze setup wil doen zonder upgrade is DDR5 ook zinloos. Pak dan DDR4
uitvoering: ASUS TUF Gaming Z690-PLUS D4
uitvoering: Corsair Vengeance LPX CMK64GX4M2E3200C16
Snap de argumenten voor Thunderbolt als tijdelijke videokaart oplossing niet. Is duur en onnodig. Pak dan een tijdelijke videokaart (GTX1650 ofzo) met 2x DP en HDMI en verpats die dan weer.

Kast en AIO voor 700 euro is natuurlijk prijzig, maar als je naast 3 schermen ook graag naar de pc kijkt te verantwoorden..

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Fore!
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21-06 09:31
Ik ben afgehaakt dat ik je verhaal vluchtig doorlas dat je energie bewust wilt zijn en de voeding daarop koopt. (Zijn goedkopere oplossingen voor) en vervolgens een computerkast koopt van VIERHONDERD EURO.

Je mag ff nadenken wat het betekent om zuinig om te gaan met energie en die 'bespaarde' energie vervolgens in 1x over de toonbank smijt met zulke zinloze investeringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PB.
Ik ga er van uit dat een case het langst mee kan gaan van zo'n hele desktop, dus zolang ik hem niet doorverkoop, zit ik langer aan die keuze vast dan alle andere keuzes.

Maar het geheel wordt inderdaad een stuk goedkoper met DDR4, de optie om Thunderbolt te gebruiken vervalt dan inderdaad in de praktijk. Maar als ik dan ook voor een goedkopere case ga, is het inderdaad al logischer om tegelijkertijd een GPU te kopen.

Hieronder een goedkopere case, AIO, en DDR4 (nog wel met de 3090 Ti dat maakt het prijs verschil met het vorige overzicht wat duidelijker)

1MoederbordenASUS ROG Strix Z690-A GAMING WIFI D4€ 299,-€ 299,-
1VideokaartenNvidia GeForce RTX 3090 Ti Founders Edition€ 1.471,54€ 1.471,54
1BehuizingenLian Li O11 Dynamic EVO Grijs€ 179,90€ 179,90
1WaterkoelingPhanteks Glacier One 360MP€ 174,90€ 174,90
1Geheugen internKingston Fury Beast KF436C18BBK2/64€ 246,90€ 246,90
1VoedingenSeasonic Prime PX-1600€ 390,75€ 390,75
Totaal€ 3.506,98

Opmerking achteraf bewerkt: ik was vergeten dat ik de CPU in dit lijstje ook al had geüpgraded naar een i7, dus het verschil is eigenlijk nog ruim 100 euro (en deze PSU kan waarschijnlijk ook nog een stukje minder dan dit)

[ Voor 3% gewijzigd door PB. op 08-11-2022 01:10 . Reden: opmerking toegevoegd over de andere CPU ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 21:53
Weet je zeker dat je de 3090 wilt? De rx7000 serie zag er ook goed uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PB.
Ik vind het op dit moment lastig om een goede videokaartkeuze te maken, daarom wilde ik die keuze eigenlijk nog even uit stellen, en alvast aan de rest van de PC beginnen. Juist om dan een goede deal voor de GPU nog even af te wachten.

De AMD Radeon RX 7900 XTX vind ik erg aantrekkelijk klinken, maar vooral vanwege de prijs. Ik heb nog wat twijfels over hoe handig die keuze is met Unreal Engine en Blender. En de tools die NVIDIA bied met Omniverse en AI vind ik ook klinken als interessant speelgoed.

Als de 4090 een stuk goedkoper zou worden door de 7900 XTX release, zou dat natuurlijk helemaal fantastisch zijn. Ik verwacht op dit moment niet dat dit realistisch is, maar qua GPU zou ik hoe dan ook het liefst nog even wachten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21-06 10:10
Nogsteeds een Seasonic die de prijs niet waard is. Pak de betere
uitvoering: be quiet! Dark Power 12 1000W
Of
uitvoering: Corsair HX1000i (2022)
Nog beter is wachten op de nieuwe ATX 3.0 voedingen.

3600CL18 DDR4 geheugen werkt niet goed met Intel 13gen. Pak 3200CL16 geheugen. Is bovendien net zo snel, want latency is hetzelfde.

Kast komt zonder fans dus die moeten er nog bij.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +8 Henk 'm!

• youridv1
Ja weetje ik ga er niet omheen draaien, je wenslijst is gewoon "prijs aflopend" in bijna iedere categorie, behalve de cpu. Dan kun je wel stellen dat je wil dat de pc duurzaam is, maar daar zijn andere componenten ook geschikt voor. Op deze manier geef je zó veel geld uit aan de pc dat het feitelijk irrelevant is hoe lang hij het blijft doen. Om je geld eruit te halen moet hij 10+ jaar mee gaan en dat is gewoon een onredelijke verwachting. Hoe hoog je ook in stapt, over ~6 jaar zit je in de lower midrange. Dan kan hij na 10 jaar wel nog steeds opstarten, maar dan is je pc zo ongelofelijk hard ingehaald door het nieuwe spul en zit jij met een hitte producerend, energieverspillend (tov nieuw spul) stuk hardware... Dat is niet erg als je in het begin een goede deal had, maar 4200 euro neer knallen voor een PC met een i5 is geen goede deal, wat voor draai je er ook aan geeft.

Bovendien is een all in one waterkoeler niet bepaald duurzaam. Die dingen slijten harder dan luchtkoelers. Koelvloeistof verdampt gewoon over tijd en daar doe je weinig aan. De meesten zijn niet navulbaar.

1MoederbordenMSI PRO Z690-A€ 229,-€ 229,-
1VideokaartenGigabyte GeForce RTX 3090 Ti Gaming OC 24G€ 1.399,-€ 1.399,-
1BehuizingenFractal Design Meshify 2 Compact RGB White TG Light tint€ 156,63€ 156,63
1ProcessorkoelingNoctua NH-D15 chromax.black€ 106,66€ 106,66
1VoedingenCorsair HX1000i (2022)€ 239,-€ 239,-
Totaal€ 3.254,18

Dit is waar ik op uit kom. Geen overprijsde waterkoeling, geen overprijsde voeding die je niet nodig hebt, wel DDR5 want je wil dat ie lang mee gaat en recente benchmarks tonen aan dat DDR5 wel degelijk meerwaarde heeft met de moderne snellere GPU's.

Tenzij je ook een use case hebt voor Thunderbolt nadat je je gpu hebt gekocht, zou ik daar geen geld aan uit geven. Gewoon wachten met de hele computer tot je een videokaart hebt uitgezocht. Zonder die GPU is het een heel erg overprijsde webbrowser en (licht) video edit systeem.

GPU in het systeem is meer een place holder. Het is de 3090Ti die ik zou kopen, maar ik zou nu sowieso geen videokaart kopen. Geduldig afwachten tot de RX 7900XT(X), de XTX zal in nederland ook wel 1200-1400 gaan kosten, dus de GB 3090Ti is een redelijke prijs indicatie

[ Voor 6% gewijzigd door youridv1 op 08-11-2022 09:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PB.
Ik waardeer alle suggesties en kritiek, bedankt daarvoor.

Ik heb nooit eerder een PC gebouwd, dus ik probeerde niks te stellen met mijn onderwerp, ik probeer vooral tot een beter eindresultaat te komen, en de reacties helpen daar zeker bij.

Bij de case probeerde ik er op te letten dat elke GPU er in past. Vandaar dat de Meshify 2 voor mij al was afgevallen. Zelfs al ga ik nu geen 4090 kopen, wilde ik die optie wel open houden.

Qua case moet ik misschien maar af gaan op de recente video van het Youtube kanaal Gamers Nexus? Die bekroond de Fractal Design Torrent al twee jaar als de beste. Misschien is dat dan de verstandige optie.

Qua moederbord had ik moeten noemen dat ik een draadloze koptelefoon heb. Dus wil ik liever een moederbord met BlueTooth ondersteuning. Maar dat is misschien anders op te lossen.

De notitie over 1DPC/2R bij dat moederbord, begrijp ik niet helemaal, het komt op mij over alsof dat moederbord dit geheugen niet in snelheid kan benutten. Maar als ik de DDR4 kant op kijk met bluetooth ondersteuning, kom ik niet op een veel betere prijs.

Ik had ergens gelezen dat water gekoelde chips langer mee gaan en mijn beeld was dat AIO's betrouwbaar zijn. Maar zolang ik niet voor een i9 ga, kan ik me ook wel vinden in lucht koeling.

Maar misschien moet ik het hele idee om zo lang met dezelfde hardware te doen wel gewoon los laten. Ik ben een laptop gewend, maar een groot voordeel van een desktop is natuurlijk de upgradebaarheid.

Ik heb deze post inmiddels een stuk weg gehaald over een andere combinatie (sorry als mensen hem al gelezen hadden), ik moet hier nog even wat beter over na denken :)

[ Voor 66% gewijzigd door PB. op 08-11-2022 22:11 . Reden: Mijn nieuwe samenstelling was niet beter dan de bestaande suggesties ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 22:16
PB. schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 21:57:
Ik waardeer alle suggesties en kritiek, bedankt daarvoor.

Ik heb nooit eerder een PC gebouwd, dus ik probeerde niks te stellen met mijn onderwerp, ik probeer vooral tot een beter eindresultaat te komen, en de reacties helpen daar zeker bij.

Bij de case probeerde ik er op te letten dat elke GPU er in past. Vandaar dat de Meshify 2 voor mij al was afgevallen. Zelfs al ga ik nu geen 4090 kopen, wilde ik die optie wel open houden.

Qua case moet ik misschien maar af gaan op de recente video van het Youtube kanaal Gamers Nexus? Die bekroond de Fractal Design Torrent al twee jaar als de beste. Misschien is dat dan de verstandige optie.

Qua moederbord had ik moeten noemen dat ik een draadloze koptelefoon heb. Dus wil ik liever een moederbord met BlueTooth ondersteuning. Maar dat is misschien anders op te lossen.

De notitie over 1DPC/2R bij dat moederbord, begrijp ik niet helemaal, het komt op mij over alsof dat moederbord dit geheugen niet in snelheid kan benutten. Maar als ik de DDR4 kant op kijk met bluetooth ondersteuning, kom ik niet op een veel betere prijs.

Ik had ergens gelezen dat water gekoelde chips langer mee gaan en mijn beeld was dat AIO's betrouwbaar zijn. Maar zolang ik niet voor een i9 ga, kan ik me ook wel vinden in lucht koeling.

Maar misschien moet ik het hele idee om zo lang met dezelfde hardware te doen wel gewoon los laten. Ik ben een laptop gewend, maar een groot voordeel van een desktop is natuurlijk de upgradebaarheid.

Ik heb deze post inmiddels een stuk weg gehaald over een andere combinatie (sorry als mensen hem al gelezen hadden), ik moet hier nog even wat beter over na denken :)
toon volledige bericht
Die kan je vergeten, het gaat vooral om dat de cpu niet te warm word continu, dit kan je zowel met een luchtkoeler als een AIO bereiken.

Torrent is wel een erg specifieke kast en heeft zeker wel nadelen ook,er zijn meerdere keuzes die prima zijn,zoals bv een 4000D of 5000D van Corsair,Lian Li ect ect

Als je blue tooth ondersteuning nodig bent, zou ik een moederbord nemen die dit standaard heeft eerlijk gezegd,is wel zo makkelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• youridv1
Dat je nog nooit een pc hebt gebouwd was gelijk al duidelijk. Ik heb er geen doekjes om gewonden omdat mijn comment dan 3 bijbels lang zou zijn dan.

Kijk nog even goed naar reviews. Ik vind de torrent persoonlijk geen slecht idee. Heeft zo zijn quirks, maar de gamersnexus review bevat alle benodigde info om een overwogen keuze te maken.

Verder gewoon geen 1600 watt voedingen en 400 euro moederborden. Daar heb je gewoon geen profijt van. Zelfs een 4090 systeem heeft ruim voldoende aan 1000. En als je per sé thunderbolt wilt op een desktop, dan is misschien een pcie kaartje ervoor kopen goedkoper dan 2 moederborden te betalen

[ Voor 12% gewijzigd door youridv1 op 09-11-2022 07:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PB.
Het idee om op een goede ATX 3.0 voeding te wachten is ook niet slecht, vooral ook omdat er soms ATX 3.0 voedingen beschikbaar zijn. Dus ik denk er nog even over na.

Maar voorlopig kom ik op onderstaande samenstelling uit. Waarbij ik in de buurt van het idee van youridv1 ben gebleven:

1MoederbordenMSI Pro Z790-P WIFI€ 279,-€ 279,-
1VideokaartenGigabyte GeForce RTX 3090 Ti Gaming 24G€ 1.349,-€ 1.349,-
1BehuizingenFractal Design Meshify 2 Light Tempered Glass Zwart€ 149,90€ 149,90
1ProcessorkoelingNoctua NH-D15 chromax.black€ 109,90€ 109,90
1VoedingenCorsair HX1200 V2€ 269,-€ 269,-
Totaal€ 3.280,69

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 22:16
nvm

[ Voor 98% gewijzigd door freaky35 op 09-11-2022 18:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DocMac
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-05 12:24
Koop een high end moederbord, dan kun je de bios later nog updaten en er misschien een nieuwere cpu inzetten. Op dit moment is DDR5 nog erg duur en zijn er weinig moederborden die het ondersteunen (ook duur dus).

Ik vind je kast heel duur. Dat is een doos waar je de dure dingen instopt en je hebt ook hele mooie veel minder. Als hij maar groot genoeg is voor de videokaart van de toekomst (er moet dus een PS5 in passen 😉)
Mijn instelling is: koop niet voor te ver in de toekomst. Want je weet gewoon niet waar het heel gaat. 5 jaar max afschrijving is mijn instelling en dan kan ik tussendoor wat dingen vervangen. 2018 600 euro uitgegeven voor een complete PC met mijn oude videokaart en dit jaar videokaart en CPU vervangen. Tussendoor een grotere SSD bijgeplaatst.

Hoe is je Engels? Linus Tech Tips heeft een hele complete video gemaakt over hoe je een PC koopt.
YouTube: How to build a PC, the last guide you'll ever need!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:17
@PB.
Qua videokaart zou ik nu voor een AMD gaan, de 6900 XT is nu zeer gunstig geprijst, voor 850 euro ben je klaar. Qua prestaties net geen 3090 TI, maar wel 500 euro goedkoper.
uitvoering: ASRock Radeon RX 6900 XT Phantom Gaming D 16G OC

Idem voor de processor, de 5800x3d haalt je nu voor 370 euro en is ideaal voor games:
uitvoering: AMD Ryzen 7 5800X3D Boxed
Weer 130 euro goedkoper dan de i7 van intel.

Nu kan je ook voor ddr4 gaan, 32 GB is ruim voldoende:
uitvoering: Corsair Vengeance LPX CMK32GX4M2D3600C18
130 euro en klaar en weer 250 euro bespaard.

Enkel deze 3 aanpassingen levert je al bijna 1000 euro besparing op, daar kan je bijna een complete pc van kopen.
In de praktijk kan je met deze setup weer jaren vooruit en ten opzichte van wat je nu hebt ga je enorm verschil merken. Over een aantal jaar is AMD en Intel weer verder met de volgende nieuwe generatie en kan je eventueel goedkoop de volgende upgrade maken. Veel zaken zou je dan behouden en beginnen om enkel het moederbord, processor en geheugen te vervangen. Voor de 1000 euro die je nu bespaard kom je dan weer een heel eind.

• PB.
Ik heb de specificaties van de i7 nog eens doorgenomen, en daar staat bij Thermal Design Power: 253W
De Noctua voldoet daar niet aan. Er is één merk dat er wel aan voldoet, daar heb ik geen vertrouwen in.

Die waarschuwing wilde ik hier toch delen.

Ik waardeer nog steeds de gegeven antwoorden en suggesties, het heeft me geholpen, maar dit was voor mij een rede om de "beste antwoord" markering voor nu even terug te trekken.

@chrisborst Bedankt voor de suggestie. Ik ben het er helemaal mee eens dat je geen 24GB VRAM nodig hebt om te gamen. Mij lijkt het leuk om te experimenteren met Unreal Engine (en hopelijk uiteindelijk zelf daarin een game te maken). Als ik de youtube video's daarover mag geloven, is alle extra VRAM daarbij wel welkom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20:50

M2M

medicijnman

PB. schreef op donderdag 10 november 2022 @ 00:08:
Ik heb de specificaties van de i7 nog eens doorgenomen, en daar staat bij Thermal Design Power: 253W
De Noctua voldoet daar niet aan. Er is één merk dat er wel aan voldoet, daar heb ik geen vertrouwen in.

Die waarschuwing wilde ik hier toch delen.

Ik waardeer nog steeds de gegeven antwoorden en suggesties, het heeft me geholpen, maar dit was voor mij een rede om de "beste antwoord" markering voor nu even terug te trekken.

@chrisborst Bedankt voor de suggestie. Ik ben het er helemaal mee eens dat je geen 24GB VRAM nodig hebt om te gamen. Mij lijkt het leuk om te experimenteren met Unreal Engine (en hopelijk uiteindelijk zelf daarin een game te maken). Als ik de youtube video's daarover mag geloven, is alle extra VRAM daarbij wel welkom.
De laatste generatie processoren van zowel Intel als AMD gaan met standje maximaal naar 95 graden toe. Daarvoor verstoken ze maximaal vermogen (dat zonder custom waterkoeling niet te koelen is), waarna je steady-state bereikt met iets mindere kloksnelheden en "iets" lager stroomverbruik.

Bijvoorbeeld de recente AMD processoren hebben een 'eco' mode waarbij het powertarget op 105W of 65W gezet wordt. Daarmee verstookt de CPU een stuk minder vermogen, maar lever je iets in op prestaties. <10% bij de 105W variant. Derhalve is een dikke koeler ook overkill, tenzij je die laatste 10% van je processor ook 'echt' nodig hebt. Kortom, laatste generatie processoren zijn eigenlijk niet te koelen op een normale manier en dat is by design.

---------

voor de rest ben ik van mening dat je het best een systeem kunt samenstellen dat kwa moederbord zo goedkoop mogelijk is, nét voldoen aan je vereisten. In mijn geval: geen RGB headers over, geen 10Gbit, geen wifi, voldoende NVME sloten. Zxxx chipsets zijn ook nutteloos, tenzij je van plan bent je processor nog meer vermogen te laten verstoken.

Zo'n ding zou al prima zijn:
uitvoering: Gigabyte B660M DS3H DDR4

of als je iets meer storage-opties wenst:
uitvoering: ASUS TUF Gaming Z690-PLUS D4

Dan is meer geheugen beter dan sneller geheugen en zou ik ook flink wat euro's op de kast afhalen. Die kun je dan investeren in ventilatoren die een stuk langer meegaan :)

[ Voor 21% gewijzigd door M2M op 10-11-2022 00:25 ]

-_-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• youridv1
Niemand voldoet aan die spec. Ga de reviews van de i7 13700K maar eens lezen. Moderne intel core en amd ryzen processoren lopen allemaal gloeiend heet, zie hier boven.
samenvatting: de concurrentie is momenteel zo hoog bij cpu's dat amd en intel hebben gezegd: we halen de begrenzer er vanaf. Dus die processoren lopen gewoon zo hard als de processorkoeler toelaat. Het enige verschil in hitte tussen de i5 i7 en i9 komt door hun aantal cores. Je kunt nou eenmaal niet maar gewoon meer volts en amps door een processor blijven duwen. Hij frituurt op gegeven moment. Dus per core is er nog wel een bovengrens, maar er is feitelijk geen globale powerlimit voor de hele processor in standaard vorm. Zelfde bij AMD

Wil je dat niet, wat ik best kan begrijpen, dan powerlimit je ze. AMD heeft dit makkelijker gemaakt door "eco mode" presets in de bios te zetten. Bij intel kun je gewoon PL1 en PL2 aanpassen in de bios. Dat zijn de powerlimits tijdens turbo en de rest van de tijd. Daarmee kun je ze ook afstellen. Veel moederborden bij intel komen tegenwoordig ook met een "181 watt" profiel dat je kunt laden. Dat is ook min of meer eco-mode.

Het maakt niet uit of je nou een dikke processorkoeler, grote 420mm all in one of custom loop monteert, de beperkende factor is in veel gevallen niet de koeler. Er zit te veel warmte op een te klein oppervlak en het nare aan warmteoverdracht is dat het schaalt met oppervlak. Er maar gewoon grotere koelers tegenaan gooien is dus helaas geen oplossing meer tegenwoordig.

@M2M Dat gigabyte bord voldoet niet. De VRM van dat bord raakt oververhit bij stroomverbruik hoger dan dat van de i5 12400. Zoek maar op op youtube, genoeg over te vinden. Op B-borden lopen de 13e generatie chips ook gewoon hard. Te hard voor zo'n matig uitgevoerde en gekoelde VRM. We waarschuwen hier op het forum al sinds de launch van 12th gen voor dat bord.
Het staat ook vermeld in de tweakers redactie review van dat bord.

[ Voor 42% gewijzigd door youridv1 op 10-11-2022 09:11 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

M2M schreef op donderdag 10 november 2022 @ 00:17:
Bijvoorbeeld de recente AMD processoren hebben een 'eco' mode waarbij het powertarget op 105W of 65W gezet wordt. Daarmee verstookt de CPU een stuk minder vermogen, maar lever je iets in op prestaties. <10% bij de 105W variant. Derhalve is een dikke koeler ook overkill, tenzij je die laatste 10% van je processor ook 'echt' nodig hebt. Kortom, laatste generatie processoren zijn eigenlijk niet te koelen op een normale manier en dat is by design.
En als ik dat combineer met de wensen van de TS:
Ik wil niet dat de desktop energie slurpt bij simpel gebruik. Maar mijn hoop is dan ook dat de hardware slim genoeg in elkaar zit dat dit nog mee zal vallen. Het is wel prettig als de performance er wel is wanneer ik die vraag, en op die momenten mag het stroom vragen.
dan zou ik inderdaad aanraden om gewoon redelijke power limits in te stellen. Die laatste 100W die een moderne high-end CPU verbruikt voegt echt nauwelijks iets toe in prestaties behalve als je een record in benchmarks probeert neer te zetten, terwijl je het wel onmogelijk maakt om die CPU nog normaal (en stil) te koelen. Of zoals al gezegd, helemaal niks begrenzen en dan zoekt de CPU zelf wel uit wanneer hij moet terugklokken omdat hij te warm wordt. Daar zijn moderne CPU's gewoon voor ontworpen (al heeft het niet mijn voorkeur omdat je de kloksnelheid dan soms op-en-neer ziet jojo'en).

Het is persoonlijke voorkeur, maar ik zou de hele boel op niet meer dan 150W-200W zetten en dan valt het allemaal best mee. Oh jeej, 10% minder prestaties in syntetische benchmarks en rendering, maar je systeem blijft ineens wel gewoon stil. En als je toch maximale prestaties wil zet je die op 250W of zo, dat kan een high-end koeler nog aan met een hoog toerental en dan mis je echt nagenoeg niks meer in prestaties. Dat een moderne CPU daarna nog gewoon doortrekt naar ~350W is m.i. gewoon belachelijk en zinloos.

Let ook op dat TDP-waarden deels ook gewoon door de marketingafdeling worden gezet, en dan is bijvoorbeeld noctua altijd vrij conservatief en eerlijk. Gewoon in de pricewatch de opgegeven TDP-waarden van verschillende merken koelers naast elkaar zetten heeft dan ook niet echt zin.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• youridv1
Volledig eens met @bwerg. Ik denk dat 150 watt een goede grens is. De AMD Eco mode zit, volgens hun eigen formule, op 105 * 1,35 =~142 watt. De core i5 13600K verbruikte in de tweakers review zo'n 120 watt tijdens gaming en ~180 watt onder volle belasting, waar een dikke koeler als de DRP4 hem ook de baas kon. Dus ik denk dat 150 watt, een beetje in het midden van die twee, geen gek idee is.

Je kunt er natuurlijk altijd mee spelen. Bij zowel amd als intel kun je in stapjes van 1 watt stellen. Je kunt je powerlimit net zo lang ophogen tot je cpu onder je zwaarste load, bijv Blender, op een mooie temperatuur blijft.

[ Voor 22% gewijzigd door youridv1 op 10-11-2022 09:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PB.
Uiteindelijk heb ik de knoop doorgehakt en besteld, met de volgende configuratie. Mocht dit niet bij elkaar kloppen, dan hoor ik het natuurlijk alsnog graag. Een aantal dingen ben ik toch wat duurder gegaan, ik zal het voor de geïnteresseerden onderbouwen.

1ProcessorsIntel Core i9-13900K Boxed€ 769,-€ 769,-
1MoederbordenASUS ProArt Z690-CREATOR WIFI€ 479,-€ 479,-
1VideokaartenGigabyte GeForce RTX 3090 Ti Gaming 24G€ 1.449,-€ 1.449,-
1Interne harde schijvenSeagate Exos X16 SATA (Standard model), 14TB€ 259,-€ 259,-
1BehuizingenFractal Design Meshify 2 RGB ZwartWit€ 189,90€ 189,90
1BesturingssystemenMicrosoft Windows 11 Home (NL, Retail)€ 129,00€ 129,00
1ProcessorkoelingNoctua NH-D15S chromax.black€ 109,90€ 109,90
1Solid state drivesSamsung 980 Pro (zonder heatsink) 2TB€ 279,-€ 279,-
1VoedingenMSI MPG A1000P PCIe5€ 219,-€ 219,-
Totaal€ 4.262,70

De ATX 3.0 voeding van MSI kon ik niet op Tweakers vinden, maar ik had al mijn onderdelen bij Megekko gevonden voor dicht bij de laatste prijs, en daar hadden ze hem wel op de site staan. Omdat het ATX 3.0 is, meen ik dat ik weg kom met "maar" 1000W, als ik me niet vergis communiceert die standaard met de GPU over de hoeveelheid stroom die geleverd kan worden (zodat de GPU meer mag vragen), en moet het korte pieken van 2x het vermogen kunnen opvangen.

Daarnaast heb ik de CPU ook nog een stapje hoger gedaan met de i9, als ik toch moet undervolten voor de koeling, kunnen de extra kernen me waarschijnlijk alsnog goed helpen.

Qua case ben ik inderdaad voor de Meshify 2 gegaan, maar wel de witte RGB variant. Voor mij is de case meer dan alleen een doos met de componenten, voor mij is het onderdeel van de kwaliteitsbeleving van mijn computer. En de case is op deze manier alsnog een heel stuk goedkoper.

Ook qua moederbord begrijp ik dat ik 200 euro minder had kunnen uitgeven. Maar USB4 is de nieuwe standaard, en door voor Thunderbolt 4 te kiezen, heb ik daar dus ondersteuning voor. Het is natuurlijk moeilijk te voorspellen of er in de komende 6 jaar hardware uit komt die daar gebruik van maakt. Dat in combinatie met nog een paar andere features en de kwaliteitsbeleving hebben hier voor mij mee gespeeld.

Twee andere componenten had ik nog niet eerder gepitched, die ook 388 euro bijdragen aan de prijs, namelijk een extra HDD en Windows 11.

Omdat je al snel een schijf vult met 3D assets, wilde ik daar geen SSD voor gebruiken. Door te zoeken op wat grotere HDD's tegen een gunstige prijs per TB kwam ik op deze uit.

Ik ben voor Windows Home ipv Pro gegaan, omdat ik op deze desktop geen hoge eisen heb voor data beveiliging, en liever meer performance uit mijn opslag haal. Dus ik heb de pro features niet zo nodig. Wel heb ik voor Retail gekozen, zodat ik hopelijk nooit meer een Windows licentie voor mijn thuis PC hoef te kopen.

Ik had de 3090 Ti oorspronkelijk als placeholder, maar ik ben er uiteindelijk toch maar voor gegaan. Omdat ik de indruk heb dat voor creatieve workflows, NVIDIA de handigere keuze is. Ik wilde 24GB aan VRAM, maar ik verwacht dat ik de 4090 niet nodig heb om comfortabel een Unreal Engine 5 project te kunnen bewerken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hollandnick
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19:28
ik vraag me oprecht af waarom je een topic hebt aangemaakt als je de meeste adviezen hier toch niet opvolgt en bent gegaan waar je zelf het beste bij voelt. Desalniettemin gefeliciteerd met je aankoop :) maar geoptimaliseerd is het niet, zeker niet als je besparingen nu kan bewaren om over een aantal jaar weer te upgraden. Maar goed to each his own, je hebt iig de knoop doorgehakt :P

Wat ik me wel nog afvraag is wat je met die 14TB aan opslag gaat doen? Je snapt dat dit maar 1 disk is, als deze kapot gaat ben je alles kwijt. Heb je daar toevallig al over nagedacht? ( disk(s) toevoegen om RAID te gebruiken, back-up op andere locatie, back-up naar de cloud? )

Uiteraard verwachten we wel een foto als alles klaar is en een berichtje dat alles erin zit en werkt.

A hero need not speak. When he is gone, the world will speak for him

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PB.
Bedankt voor je reactie, dat geeft me de gelegenheid om te reageren :)

rede van dit topic / invloed van de reacties
Ik hoop dat de mensen die gereageerd hadden niet delen in jouw gevoel, want dit topic heeft me zeker wel geholpen. Dit wordt de eerste keer dat ik mijn eigen desktop bouw, daarom ben ik blij dat er mensen hebben mee gedacht die het leuk vinden om daar over na te denken.

Ik had youridv1 als beste antwoord gemarkeerd, maar daarmee wil ik aan de andere reacties zeker geen tekort doen. Je kunt nou eenmaal maar één beste antwoord kiezen.

Natuurlijk kopieer ik niemands advies rechtstreeks, uiteindelijk ben ik ook zelf verantwoordelijk voor wat ik koop. Elke reactie heb ik serieus genomen en gekeken hoe ik die kon mee wegen in mijn beslissingen.

Dit heeft concreet mijn keuzes beïnvloed als het gaat om case, CPU, GPU en luchtkoeling in plaats van AIO. Daarnaast heb ik nog een keer serieus overwogen of ik dit moederbord inderdaad wil hebben, ondanks de alternatieven, en dat is het geval.

HDD keuze
De Unreal Engine Marketplace heeft vaak assets die tijdelijk een maand lang gratis beschikbaar zijn. Dan vind ik het idee wel prettig dat ik deze ongeremd kan downloaden, om daarin later te verkennen wat leuk is om wat mee te doen. Dus ik wilde veel relatief goedkope storage, waarbij back-ups inderdaad niet direct de prioriteit zijn. Die assets zijn soms namelijk erg groot, en dan heb je zo'n SSD al snel vol.

Dus ik vond een grote hoeveelheid relatief goedkope storage belangrijker dan een RAID opstelling. Als ik uiteindelijk tot een project kom waar meer tijd in gaat zitten, zal ik wel kijken wat een slimme manier is om dat te back-uppen.

Wanneer het klaar is...
Het zal nog even duren voordat de build af is. Ik wil ook bij elke stap zorgvuldig zijn, omdat ik begrepen heb kleine foutjes grote gevolgen kunnen hebben. Een kabel verkeerd aansluiten of iets buigen kan er al voor zorgen dat je componenten stuk gaan.

Maar ik zal het wel laten weten wanneer het klaar is (of als ik hem toch heb opgeblazen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f_algera
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 15-06 11:06
Ik vraag me af of je hdd niet een behoorlijke bottleneck gaat zijn voor de snelheid van je systeem.

Evt kan je nog 4tb nvme ssd of 2*2TB ssd’s erbij nemen als werkschijf. De HDD’s dan benutten voor data die je langer termijn blijft bewaren.

Is maar een idee, je cpu/gpu zijn zowat het snelste van het snelste, het zou jammer zijn als die afgeknepen worden door de snelheid van de hdd. Gooi er nog 300-400 euro tegenaan om deze mogelijke bottleneck te verholpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PB.
Ik hoop dat de 2TB SSD voorlopig groot genoeg is om mee te werken. Dan kan ik denken over een uitbreiding wanneer ik die nodig heb (zodat de SSD opslag dan hopelijk goedkoper of sneller is).

Dus ik hoop dat de traagheid van de HDD geen bottleneck zal vormen, zolang ik hem alleen gebruik voor opslag. Dus niet voor dingen die ik weer wil verwijderen, of waar ik actief mee bezig ben.

Bijvoorbeeld op https://www.unrealengine.com/marketplace/en-US/store zie je allerlei assets staan die deze maand gratis te downloaden zijn (zoals nu 3D geanimeerde waterdruppels). Zulke dingen kan ik dan dus downloaden wanneer ze gratis zijn, en opslaan op de HDD als ik ze mooi vind. Dan bouw ik dus een bibliotheek aan assets op die ik mooi vind en misschien later wil gebruiken als ik zoiets zoek. Zonder dat ik daarmee mijn dure SSD vol schrijf met dingen die ik misschien één keer wil gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f_algera
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 15-06 11:06
Los daarvan, als primaire schijf/ssd.

Zou je niet beter de samsung 990 pro kunnen nemen? Die is weer een stuk sneller dan de 980. Zie hiervoor de review van tweakers. Uiteraard wel wat duurder dan 980 pro, maar wel sneller. Met de komst van 990 is de 980 eigenlijk al weer soort van verouderd. Wel is de 980 vriendelijker geprijst,

Is misschien ook een overweging

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PB.
Bedankt voor je opmerking.

Daar heb ik wel over na gedacht (op dit moment was het voor mij de meerprijs niet waard). Ik ben me er van bewust dat Unreal Engine 5 ondersteuning gaat geven voor DirectStorage, waardoor de performance van de SSD meer uit gaat maken. En ik ben me er ook van bewust dat ik gekozen heb voor een moederbord dat geen ondersteuning heeft voor next gen PCIe5 M.2 SSD's.

Dat zijn voor mij dus bewuste afwegingen geweest, omdat ik me had ingesteld op een build die iets meer dan 4k zou kosten (zie oorspronkelijke post). Ik ben blij met de inzichten die ik van dit topic heb gekregen, omdat ik daardoor verstandigere keuzes heb kunnen maken, waardoor ik meer gemak van mijn PC zal hebben (onder andere dankzij die HDD).

De laatste configuratie had ik hier niet gedeeld voordat ik kocht. Dat was omdat een passende ATX 3.0 voeding beschikbaar was, en ik had de indruk dat die nu nog moeilijk te krijgen zijn, daarom dacht ik dat ik beter snel kon handelen. Vanuit die context heb ik gevraagd om feedback als mijn uiteindelijke configuratie toch niet met elkaar klopt.

Maar anders, ben ik blij en tevreden met de keuzes die ik heb gemaakt, en dankbaar dat ik die keuzes had.

Met het bewerken heb alleen dit toegevoegd:
Wat aanschafprijs betreft, zijn er reacties geweest dat het slimmer is om voor een goedkopere build te gaan, zodat je die later makkelijker kan upgraden. Wanneer het een gaming PC zou worden, zou ik het daar mee eens zijn.

Maar ik verwacht ook na 6 jaar nog ruim voldoende te hebben aan de performance van deze PC. Als ik het dan nog steeds leuk vind om te hobbyen met het maken van spellen, dan verwacht ik me niet te richten op het maken van een tripple-A game, maar eerder iets wat moet draaien op de gemiddelde PC over 6 tot 8 jaar.

Vandaar dus dat ik hoop dat deze PC lang mee gaat.

[ Voor 21% gewijzigd door PB. op 15-11-2022 20:56 . Reden: mijn lange termijn visie toegevoegd ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PB.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9c_FiQOP4G10oFS9757cSVrJXec=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/evOYAeSewPSRYFQsS23pYj1V.jpg?f=user_large

Iedereen bedankt voor het mee denken. Ik ben helemaal tevreden met mijn build.

Ik vond het kraken van de processor nog wel spannend toen ik hem installeerde. En ik had het moederbord al vastgeschroefd toen ik er achter kwam dat je de koeler dan niet meer kunt monteren. Ook probeerde ik de videokaart te installeren terwijl het klemmetje nog op de PCIe sleuf stond.

En zo waren er wel meer momenten waarop ik dacht dat ik hem gesloopt had. Maar uiteindelijk bleken het vooral zorgen om niks, want het draait allemaal goed.

Unreal Engine 5 moet wel even laden wanneer je de City Map speelt of bewerkt binnen de editor zelf, maar als de componenten eenmaal geladen zijn, kun je er prima mee werken.
Wat dat betreft ben ik ook blij dat ik toch voor de i9 gegaan ben, want die is erg druk bezig tijdens het opstarten van die map. Maar als het éénmaal draait dan valt het wel mee.

Kortom, ik ben tevreden d:)b
Pagina: 1