Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik overweeg hem eerst zonder GPU te bouwen (door de 770 HD graphics van de CPU te gebruiken), in die tijd wil ik hem als volgt inzetten:
Dat hangt er van af, hoe lang hij mee kan gaan. Mijn huidige laptop is 6 jaar oud (met een i7 en 24GB ram), als ik geen betere GPU nodig had, zou die laptop nog steeds goed mee kunnen.
Ik heb dus de hoop om 8 jaar met deze desktop te kunnen doen (waarschijnlijk een paar keer extra storage kopen, en als ik pech heb een component vervangen).
Vanuit die verwachting, heb ik me er op ingesteld dat de prijs iets boven de 4000 euro zal uit komen.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Op dit moment kom ik op onderstaande lijstje uit, maar heb daar dus nog wat ideeën bij. De GPU is nog even theoretisch, ik heb het idee om daarmee wat langer te wachten, maar wel te beginnen met een systeem om mijn laptop te vervangen:
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb een positiever gevoel bij Intel en NVIDIA. Alleen de AMD Radeon RX 7900 XTX klinkt vooral aantrekkelijk door de prijs. Ik heb er alleen twijfels bij of deze goed samenwerkt met Unreal Engine en Blender. Als dat niet zo is, kies ik liever voor kwaliteit.
Zowel de CPU als GPU ben ik nog niet zeker van wat de handigste keuze is.
Vooral omdat ik de GPU wil uitstellen, overweeg ik misschien eerst voor een i7 of zelfs i9 te gaan, omdat ik de iGPU ook voor simpele Blender tekeningen en video bewerking wil kunnen gebruiken.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik wil niet dat de desktop energie slurpt bij simpel gebruik. Maar mijn hoop is dan ook dat de hardware slim genoeg in elkaar zit dat dit nog mee zal vallen. Het is wel prettig als de performance er wel is wanneer ik die vraag, en op die momenten mag het stroom vragen.
Ik heb geen beeld hoeveel herrie zo'n apparaat gaat maken. Ik snap dat het mogelijk iets meer is dan mijn laptop, maar ik hoop natuurlijk dat het mee valt.
Een paar redenen waarom ik mijn GPU wil uitstellen:
Ik wil dat de hardware zo lang mogelijk mee gaat. Ik hoop dus dat het de eerste 5 jaar niet nodig is om te overklokken. Als het uiteindelijk niet zo makkelijk meer mee komt, ga ik er misschien over nadenken of dat een optie is.
Wat verwacht je van ons?
Dit wordt de eerste desktop PC die ik zelf bouw, dus alle feedback is welkom, ik kan zelf wel toetsen wat ik er van mee neem.
Als ik een denkfout maak, of iets handiger kan aanpakken, hoor ik het natuurlijk graag. Uiteindelijk hoop ik een betere keuze te maken door mijn idee hier te delen.
Ik loop al een tijd te schuiven met mijn keuzes, en nu de nieuwe generatie hardware gepresenteerd wordt, lijk het me een mooi moment om door te gaan pakken.
Ik overweeg hem eerst zonder GPU te bouwen (door de 770 HD graphics van de CPU te gebruiken), in die tijd wil ik hem als volgt inzetten:
- Ik heb twee 1440p monitoren en een 4k monitor, die wil ik via Thunderbolt aansturen zolang ik de desktop niet uitbreid met een GPU (wat wel het plan is).
- Dat ik kan experimenteren met Blender (simpele doughnuts tekenen enzo, om bekend te worden met wat er bij komt kijken).
- Met een externe capture card (Elgato HD60S) en Blue Yeti microfoon, wil ik kunnen streamen
- Ik wil video kunnen bewerken (geen 4K)
- kan experimenteren met Unreal Engine 5 (het moet genoeg performen dat het leuk is om dingen aan te passen in de demo projecten zoals The Matrix Awakens en gelijk uit te proberen of het werkt)
- Eventueel 4k video kan bewerken
- De drie monitoren nog beter kan benutten (Unreal Engine + een instructievideo kijken bijvoorbeeld; als ik dat dan ook nog kan steamen is dat helemaal mooi, maar dat is geen vereiste)
Dat hangt er van af, hoe lang hij mee kan gaan. Mijn huidige laptop is 6 jaar oud (met een i7 en 24GB ram), als ik geen betere GPU nodig had, zou die laptop nog steeds goed mee kunnen.
Ik heb dus de hoop om 8 jaar met deze desktop te kunnen doen (waarschijnlijk een paar keer extra storage kopen, en als ik pech heb een component vervangen).
Vanuit die verwachting, heb ik me er op ingesteld dat de prijs iets boven de 4000 euro zal uit komen.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
- Zolang ik nog geen GPU heb, wil ik mijn Lenovo Thinkpad dock gebruiken om twee van de drie monitoren aan te sturen, en de derde via de andere thunderbolt poort op het moederbord.
- Externe capture card (Elgato HD60 S)
- Een Blue Yeti USB microfoon
Op dit moment kom ik op onderstaande lijstje uit, maar heb daar dus nog wat ideeën bij. De GPU is nog even theoretisch, ik heb het idee om daarmee wat langer te wachten, maar wel te beginnen met een systeem om mijn laptop te vervangen:
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Behuizingen | Corsair iCUE 5000T RGB Tempered Glass Wit | € 391,75 | € 391,75 |
1 | Moederborden | ASUS ProArt Z690-CREATOR WIFI | € 479,- | € 479,- |
1 | Processors | Intel Core i5-13600K Boxed | € 399,99 | € 399,99 |
1 | Waterkoeling | Corsair iCUE H150i ELITE LCD Display | € 315,- | € 315,- |
1 | Geheugen intern | Kingston Fury Beast KF556C40BBK2-64 | € 379,90 | € 379,90 |
1 | Solid state drives | Samsung 980 Pro (zonder heatsink) 2TB | € 234,99 | € 234,99 |
1 | Voedingen | ASUS ROG Thor 1200W Platinum II | € 455,78 | € 455,78 |
1 | Videokaarten | Nvidia GeForce RTX 3090 Ti Founders Edition | € 1.471,54 | € 1.471,54 |
Totaal | € 4.127,95 |
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb een positiever gevoel bij Intel en NVIDIA. Alleen de AMD Radeon RX 7900 XTX klinkt vooral aantrekkelijk door de prijs. Ik heb er alleen twijfels bij of deze goed samenwerkt met Unreal Engine en Blender. Als dat niet zo is, kies ik liever voor kwaliteit.
Zowel de CPU als GPU ben ik nog niet zeker van wat de handigste keuze is.
Vooral omdat ik de GPU wil uitstellen, overweeg ik misschien eerst voor een i7 of zelfs i9 te gaan, omdat ik de iGPU ook voor simpele Blender tekeningen en video bewerking wil kunnen gebruiken.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik wil niet dat de desktop energie slurpt bij simpel gebruik. Maar mijn hoop is dan ook dat de hardware slim genoeg in elkaar zit dat dit nog mee zal vallen. Het is wel prettig als de performance er wel is wanneer ik die vraag, en op die momenten mag het stroom vragen.
- Ik heb voor een PSU gekozen die het verbruik toont, om bewust te blijven van het energieverbruik
- Ik heb voor een wat duurdere case gekozen omdat ik denk dat die goed tot zijn recht komt qua uiterlijk, en omdat ik de hoop heb dat zo'n case heel lang mee kan gaan.
- Omdat ik de GPU wil uitstellen, neig ik er ook wel een beetje naar om de i7 of zelfs de i9 te kiezen, omdat de ingebouwde grafische processor daarop ook beter zou zijn.
- Moederbord is ook een bewuste afweging geweest (deze ondersteunt Thunderbolt, en hij ondersteunt opladen met USB-C via de front IO, en aangezien USB-C daarvoor de standaard wordt, klinkt dat als een toekomstbestendig idee)
- Omdat DDR5 bij deze generatie over meer dan 2 geheugensticks beperkt is tot 4000 MT/s ga ik vanaf het begin al voor 64GB. Dat is nu nog te veel, maar ik verwacht dat het tijdens de levensduur van de desktop wel van pas gaat komen.
Ik heb geen beeld hoeveel herrie zo'n apparaat gaat maken. Ik snap dat het mogelijk iets meer is dan mijn laptop, maar ik hoop natuurlijk dat het mee valt.
Een paar redenen waarom ik mijn GPU wil uitstellen:
- Ik wil mijn laptop alvast vervangen, maar mijn Unreal Engine experiment kan nog even wachten. Op mindere hardware kan ik wel al wat simpele dingen uitproberen, en dan krijg ik beter een beeld of het wat voor mij is en het ook daadwerkelijk zin heeft om door te pakken.
- Ik heb ergens de hoop en verwachting dat, ondanks inflatie, de prijzen van GPU's nog wel wat zullen zakken.
Ik wil dat de hardware zo lang mogelijk mee gaat. Ik hoop dus dat het de eerste 5 jaar niet nodig is om te overklokken. Als het uiteindelijk niet zo makkelijk meer mee komt, ga ik er misschien over nadenken of dat een optie is.
Wat verwacht je van ons?
Dit wordt de eerste desktop PC die ik zelf bouw, dus alle feedback is welkom, ik kan zelf wel toetsen wat ik er van mee neem.
Als ik een denkfout maak, of iets handiger kan aanpakken, hoor ik het natuurlijk graag. Uiteindelijk hoop ik een betere keuze te maken door mijn idee hier te delen.
Ik loop al een tijd te schuiven met mijn keuzes, en nu de nieuwe generatie hardware gepresenteerd wordt, lijk het me een mooi moment om door te gaan pakken.