NVMe wordt niet gedetecteerd tijdens Windows 11 installatie

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Imtek
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 18-05 10:48
Mijn NVMe wordt niet gedetecteerd tijdens de Windows 11 installatie, zie hieronder:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ewxBebtnKuOPaTLX9jMU_tfdEKE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/HT3yGIypcOs7z48CWAYUPcHk.jpg?f=user_large

Ik gebruik een MSI MAG B660M MORTAR DDR4 moederbord met een Intel i5 13600K processor, met 2x Samsung 980 Pro NVMe's.

Initieel heb ik de drivers (Intel Rapid Storage Technology) van de driver CD proberen in te laden, toen dat niet lukte heb ik getracht de meest recente drivers te downloaden op de driver pagina (onder On-Board SATA AHCI/RAID Drivers) van MSI (er zijn twee varianten, beide heb ik geprobeerd):
https://www.msi.com/Mothe...ORTAR-DDR4/support#driver

Helaas worden de drivers niet geaccepteerd en kan ik dus ook niet verder met de Windows installatie omdat de schrijven niet worden gedetecteerd.

[ Voor 9% gewijzigd door Imtek op 07-11-2022 23:03 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
In welke M.2 poorten heb je de (NVMe dus geen AHCI) SSD's geplaatst?
Maak eens een screenshot van je device manager (met opengeklapte uitroeptekens)?

Ben ik nou zo dom of zijn jullie nou zo slim?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Imtek
Juup schreef op maandag 7 november 2022 @ 23:16:
In welke M.2 poorten heb je de (NVMe dus geen AHCI) SSD's geplaatst?
Maak eens een screenshot van je device manager (met opengeklapte uitroeptekens)?
In beide beschikbare NVMe Gen4 poorten (waar 01 en 02 op staat), heb helaas geen device manager aangezien Windows niet geïnstalleerd is.

Tevens zijn ze in de BIOS gewoon zichtbaar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9NNyEV_ElwGDctSQfY81vqiSqQ0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hFHbySlsZADkN8LnmDnWAU2M.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:34
Hier precies hetzelfde installatie probleem met mogelijk wat aanwijzingen?:
Geen nvme drivers tijdens win11 installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Imtek
The_Doman schreef op maandag 7 november 2022 @ 23:23:
Hier precies hetzelfde installatie probleem met mogelijk wat aanwijzingen?:
Geen nvme drivers tijdens win11 installatie.
Zag dat topic ook inderaad, heeft mij vooralsnog niet verder gebracht dan dat ik zelf al kwam. Vandaar ook dit topic ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Imtek
Na het doorzoeken van de krochten van het internet kwam ik tegen dat de laatste Win11 22H2 iso (welke ik gebruik) niet supported is door de driver release op de website van het moederbord.

In de release notes (van de laatste versie RTS 19.5.1.1040) staat letterlijk:

New features and updates added:
• Support for Microsoft Windows* 11 22H2 x64 OS

Morgen maar eens opnieuw proberen met deze laatste driver release van de website van Intel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Imtek
Na het doorzoeken van de krochten van het internet kwam ik tegen dat de laatste Win11 22H2 iso (welke ik gebruik) niet supported is door de driver release op de website van het moederbord.

Zie ook:
https://downloadmirror.in...ase_Notes_19_5_1_1040.pdf

Morgen maar eens opnieuw proberen met deze laatste driver release van de website van Intel :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zorian
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 26-05 11:13

Zorian

What the fox?

Imtek schreef op maandag 7 november 2022 @ 22:57:
Mijn NVMe wordt niet gedetecteerd tijdens de Windows 11 installatie, zie hieronder:
[Afbeelding]

Ik gebruik een MSI MAG B660M MORTAR DDR4 moederbord met een Intel i5 13600K processor, met 2x Samsung 980 Pro NVMe's.

Initieel heb ik de drivers (Intel Rapid Storage Technology) van de driver CD proberen in te laden, toen dat niet lukte heb ik getracht de meest recente drivers te downloaden op de driver pagina (onder On-Board SATA AHCI/RAID Drivers) van MSI (er zijn twee varianten, beide heb ik geprobeerd):
https://www.msi.com/Mothe...ORTAR-DDR4/support#driver

Helaas worden de drivers niet geaccepteerd en kan ik dus ook niet verder met de Windows installatie omdat de schrijven niet worden gedetecteerd.
Dat die SATA/RST drivers niet werken is te verwachten. Het zijn namelijk ook geen SATA schijven maar NVMe schijven. If anything zou ik eerder de chipset drivers pakken. Samsung heeft zelf ook een NVMe driver volgens mij, maar weet niet of die losse .inf files heeft.

Wel bijzonder dat een moederbord van een dergelijk bouwjaar hier problemen mee heeft. Ik heb zelf ouder spul en dat pikt ook alles zo op.

Doe anders eens shift+f10 tijdens de setup ergens, type dan deze commando's:

diskpart
list disk

Zie je hier de schijven tussen staan? Ik verwacht het niet, maar checken kan geen kwaad.

Draai je de boel niet stiekem in legacy mode? (Dus staat CSM (compatibility support module) uit? Zo niet, uit zetten)

Je kan tot slot ook nog een BIOS update overwegen, misschien loop je wel ver achter en zit in een nieuwere versie wat bugfixes die dit probleem verhelpen. Zo te zien heeft BIOS versie 7D42v18 in elk geval een releasenote:
- Improve PCIE storage compatibility.

Who knows, NVMe gaat technisch gezien via PCI-E onder de motorkap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Imtek
Zorian schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 00:00:
[...]

Dat die SATA/RST drivers niet werken is te verwachten. Het zijn namelijk ook geen SATA schijven maar NVMe schijven. If anything zou ik eerder de chipset drivers pakken. Samsung heeft zelf ook een NVMe driver volgens mij, maar weet niet of die losse .inf files heeft.

Wel bijzonder dat een moederbord van een dergelijk bouwjaar hier problemen mee heeft. Ik heb zelf ouder spul en dat pikt ook alles zo op.

Doe anders eens shift+f10 tijdens de setup ergens, type dan deze commando's:

diskpart
list disk

Zie je hier de schijven tussen staan? Ik verwacht het niet, maar checken kan geen kwaad.

Draai je de boel niet stiekem in legacy mode? (Dus staat CSM (compatibility support module) uit? Zo niet, uit zetten)

Je kan tot slot ook nog een BIOS update overwegen, misschien loop je wel ver achter en zit in een nieuwere versie wat bugfixes die dit probleem verhelpen. Zo te zien heeft BIOS versie 7D42v18 in elk geval een releasenote:
- Improve PCIE storage compatibility.

Who knows, NVMe gaat technisch gezien via PCI-E onder de motorkap.
Samsung had geen drivers op hun website staan alleen firmwares. Ik heb zowel de Chipset drivers en RST drivers geprobeerd, geen geluk.

Via diskpart zie ik wel twee schijven, dit zijn de NVMe's aan de aantal GB's te zien maar alsnog kan hij ze toont hij ze niet en vraagt hij om drivers voor ik überhaupt schijven mag/kan kiezen.

CSM/legacy stond al uit. het moederbord heb ik reeds geupgrade naar de laatste BIOS die beschikbaar was op de website van MSI.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeefHazard
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 14:58
Imtek schreef op maandag 7 november 2022 @ 23:43:

Morgen maar eens opnieuw proberen met deze laatste driver release van de website van Intel
Of je test het even met een Windows 10 ISO bijvoorbeeld, dan weet je gelijk of dat het probleem is. Oude windows erop, firmware fixen, formatteren en herinstalleren.

R6 | 24-70 F2.8 DG OS HSM Art | 18-35 F1.8 DC HSM Art | EF 70-200 F4L IS USM | EF 50mm f/1.8 | Zenbook 14 OLED | T14G4 OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XelaRetak
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 28-05 13:38
Je probeert hoogstwaarschijnlijk vanaf USB te installeren?

De melding is een beetje tricky, maar dit kan dus ook komen doordat je in een "verkeerde" USB 3 poort zit die drivers nodig heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Imtek
BeefHazard schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 11:47:
[...]

Of je test het even met een Windows 10 ISO bijvoorbeeld, dan weet je gelijk of dat het probleem is. Oude windows erop, firmware fixen, formatteren en herinstalleren.
Ga ik testen, had ik nog niet geprobeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Imtek
XelaRetak schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 11:49:
Je probeert hoogstwaarschijnlijk vanaf USB te installeren?

De melding is een beetje tricky, maar dit kan dus ook komen doordat je in een "verkeerde" USB 3 poort zit die drivers nodig heeft.
Klopt via USB, maar had wel expliciet de USB 2.0 poorten gekozen. Kan de USB drivers ook gewoon zien als ik drivers probeer te installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Imtek
Ik heb Windows 10 ISO ook geprobeerd, zelfde issue helaas :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeefHazard
Imtek schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 12:45:
Ik heb Windows 10 ISO ook geprobeerd, zelfde issue helaas :(
Het goede nieuws is dat je nu zeker weet dat het geen compatibility issue is tussen de firmware van je SSD's en Windows 11. Nu is het zaak om andere oorzaken uit te sluiten: heb je andere SSD's om mee te testen?

In aanvulling op @Zorian (hoi btw! :w) ook het diskpart-commando "clean" gebruikt? Eerst even "select disk x" uiteraard.

Also, welke Windows installatiemedia gebruik je? Je hebt het over een ISO, heb je ook geprobeerd een USB-stick te creëren met de Media Creation Tool?
Imtek schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 11:56:
[...]

Klopt via USB, maar had wel expliciet de USB 2.0 poorten gekozen. Kan de USB drivers ook gewoon zien als ik drivers probeer te installeren.
Op "OK" klikken en dan de USB-stick van poort wisselen wil ook nog wel eens helpen ;) en probeer het eens op een 3.0 poort als je dat nog niet gedaan hebt, scheelt je ook bakken met tijd met installeren als het eenmaal werkt.

[ Voor 26% gewijzigd door BeefHazard op 08-11-2022 13:04 ]

R6 | 24-70 F2.8 DG OS HSM Art | 18-35 F1.8 DC HSM Art | EF 70-200 F4L IS USM | EF 50mm f/1.8 | Zenbook 14 OLED | T14G4 OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Imtek
BeefHazard schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 13:01:
[...]

Het goede nieuws is dat je nu zeker weet dat het geen compatibility issue is tussen de firmware van je SSD's en Windows 11. Nu is het zaak om andere oorzaken uit te sluiten: heb je andere SSD's om mee te testen?

In aanvulling op @Zorian (hoi btw! :w) ook het diskpart-commando "clean" gebruikt? Eerst even "select disk x" uiteraard.

Also, welke Windows installatiemedia gebruik je? Je hebt het over een ISO, heb je ook geprobeerd een USB-stick te creëren met de Media Creation Tool?
Helaas geen SSD's of HDD's liggen die ik alternatief kan aansluiten.

Ik had inderdaad ook al het clean commando geprobeerd, op beide disks gedaan.

Ik heb op de USB drives zowel eentje voor WIndows 10 (22H2) x64 ISO geflashed. Idem voor Windows 11 (22H2) x64 ISO op een USB geflashed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeefHazard
Imtek schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 13:06:
[...]

Ik heb op de USB drives zowel eentje voor WIndows 10 (22H2) x64 ISO geflashed. Idem voor Windows 11 (22H2) x64 ISO op een USB geflashed.
Da's nog steeds vrij summiere informatie. Waar heb je die ISO's vandaan, hoe heb je ze geflasht en heb je al een keer de Media Creation Tool geprobeerd? Dat is immers de 'gouden standaard' voor bootable Windows-installaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Imtek
BeefHazard schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 13:10:
[...]

Da's nog steeds vrij summiere informatie. Waar heb je die ISO's vandaan, hoe heb je ze geflasht en heb je al een keer de Media Creation Tool geprobeerd? Dat is immers de 'gouden standaard' voor bootable Windows-installaties.
Ik heb de Windows ISO's van de website van Microsoft. Ik heb ze geflashed met Rufus en/of ook geprobeerd op mijn Mac met BelanaEtcher (iso burner). Ik zal de Media Creation tool nog eens proberen op een Windows machine of dat beter gaat.

[ Voor 3% gewijzigd door Imtek op 08-11-2022 13:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:34
Inderdaad, probeer eerst ook eens met de officiële procedure via Media Creation tool.
Rufus gebruikt zijn eigen indeling bij het maken van de USB installatie.
En krijg je ook misschien een foutmelding bij het inladen van de RST drivers?

Ik kwam deze opmerking ook nog tegen?
Starting Windows 10 Pro install.
Getting an error because no disks found.
Search for the driver from the usb key.
Getting an error because no drives found.
Reloading drive list.
Disk 0 (the M.2) is now listed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scampi
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 23-04-2024
2 weken geleden het zelfde meegemaakt. maar er is dus een oplossing.

de nieuwere laptops kan je niet met een iso van win instaleren ( via usb of dergelijke)
alles werkt via de cloud,

oplossing om win terug te instaleren werkt alleen maar via HP Cloud Recovery Tool ( dit is voor ieder merk anders)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01:05

TheVMaster

Moderator WOS
Scampi schreef op woensdag 6 december 2023 @ 15:02:
2 weken geleden het zelfde meegemaakt. maar er is dus een oplossing.

de nieuwere laptops kan je niet met een iso van win instaleren ( via usb of dergelijke)
alles werkt via de cloud,

oplossing om win terug te instaleren werkt alleen maar via HP Cloud Recovery Tool ( dit is voor ieder merk anders)
Ik weet niet waar je dit vandaan haalt, maar dit is onzin. Ook nieuwere laptops kun je perfect met een ISO (en USB) opnieuw installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kkoenen
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13-04 17:24
Zelfde probleem (ASRock b650m, 2x nvme, AMD chipset, ...)

@Imtek heb je nog een oplossing gevonden hiervoor?

Work at Red Hat - views are my own. Let's connect on Twitter (@keeskoenen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Imtek
kkoenen schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 17:06:
Zelfde probleem (ASRock b650m, 2x nvme, AMD chipset, ...)

@Imtek heb je nog een oplossing gevonden hiervoor?
Destijds kwam ik er achter dat het kwam doordat ik geen windows iso had gezet op een usb stick met een windows machine maar met een linux/mac machine. Toen op een windows computer de iso op een usb stick gezet en toen werkte het wel.

[ Voor 4% gewijzigd door Imtek op 30-03-2024 17:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kkoenen
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13-04 17:24
Yes, same here. Even een VM opgespind, Windows geïnstalleerd en daarmee een Windows installation medium gemaakt. Toen werkte het wel. Vreemd.

Work at Red Hat - views are my own. Let's connect on Twitter (@keeskoenen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuPaToLL
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 09-04 19:55
Dit zit vast op een driver die mist bij de OS installatie. Ik had vroeger een foefje via mijn oude werk waardoor we via de CMD binnen de windows installatie de driver konden installeren, waarna de stations wel zichtbaar werden.

dus er is een oplossing, maar ik kan er zo snel ff niet op komen.

Ik zal vanavond na werk nog even gaan zoeken mocht er nog geen oplossing zijn.
Pagina: 1