Toon posts:

Windows XP en samba

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoe kan ik via Windows XP inloggen op samba.
Het lijkt niet te werken zelfs niet met een correcte login naam en password.

groetjes Noebas

• Arno
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-08 21:35

Arno

PF5A

Waren er geen compatibility issues tussen samba en XP :?

Ik weet niet zeker of ik deze draad nu aan Jotti moet geven of niet :P

"Supercars are made to mess around with G-forces, hypercars are made to mess around with G-strings"
Jeremy Clarkson

• Logic
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18-08 22:01

Logic

SmartOS:Love at First Boot

ik heb hier twee machines met samba draaien en die geven geen enkel probleem met xp..
misschien heb je een instelling in samba niet goed staan..?

If it bleeds, it can be killed!

• CerielTjuh
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-03 22:35
Wat is samba als ik vragen mag?

CerielTjuh

• LeNNy
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 02-08 22:45
Op woensdag 29 augustus 2001 09:12 schreef CerielTjuh het volgende:
Wat is samba als ik vragen mag?

CerielTjuh
Daarmee kun je een Windows (NT)Server mee maken onder Linux ed. Samba leert Linux het SMB protolcol waarmee windows file sharing werkt.

Verwijderd

Er is inderdaad een probleem tussen XP en Samba geweest, omdat Microsoft het leuk vond om bepaalde onderdelen van de protocollen iets te wijzigen. (Windows 2000 met SP2 heeft hetzelfde probleem.) Er is een nieuwe versie van Samba beschikbaar waarin dit probleem is opgelost. Preciese versie nummer ben ik kwijt, maar zie www.samba.org voor details.

• CerielTjuh
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-03 22:35
thnx lenny

• Arno
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-08 21:35

Arno

PF5A

--> [forum=23] <--

Toch maar aan Jotti geven :P

"Supercars are made to mess around with G-forces, hypercars are made to mess around with G-strings"
Jeremy Clarkson

Verwijderd

Topicstarter
Welke samba versie gebruik je die wel zou werken?

Trouwens na wat zoeken kwam ik er achter dat samba het nieuwe SMB protecol in XP niet ondersteund.

Is dit zo?

groetjes Noebas

Verwijderd

Lees sowieso eens de vele draadjes in NOS die hierover geweest zijn (Win2k SP1/2 met samba domeincontrolers).
Ik heb in ieder geval al aardig wat van die draadjes gezien ;).

Ik zal beginnen met mezelf te quoten :P naar aanleiding van iemand die een domain-controler op wilde zetten met Samba. Ik quote mezelf omdat jij ook aangewezen bent op de twee versies die ik hierin noem.
Op woensdag 27 juni 2001 17:33 schreef nelske het volgende:
Yep, dat kan. Je bent zoals al gezegd is hier dan wel aangewezen op samba.

Er zijn 2 mogelijkheden, te weten samba-TNG en samba-2.2 (eventueel samba-HEAD, samba-HG).
Deze laatste (2.2) is stabiele software (hij is uitgegeven), maar biedt niet volledige PDC support. Je kan win2k clients joinen, maar hij gedraagt zich niet als native NT5-PDC. Verder is de ondersteuning van het toevoegen van gebruikers uit het domein en groepen afwezig. 2.2 kan ook niet samen met een windows PDC (als BDC) of windows BDC (als PDC) werken.

Dan is er nog TNG, deze is volop in ontwikkeling en zal overgaan in samba-HG, dit wordt door een ander team gemaakt dan Samba-2.0.X en samba-2.2.
Hij zit ook mooier in elkaar dan bovengenoemde. Het werkt dan ook net iets anders. Je werkt met een zogenaamde SAM-editor (samedit). De PDC support in TNG is al een heel stuk verder dan die van 2.2. De bovengenoemde puntjes kan TNG wel (hoewel BDC-stuff, slechts weinig mensen gelukt is).
Nadeel is wel, dat het alpha-software is, die in een andere code-branch overgaat. Verder bevat het absoluut geen printer-support!!!!.

Een opmerking die voor beide samba's geldt (tenminste de laatste keer dat ik gekeken heb). Zodra je SP2 op je win2K clients geinstalleerd hebt, dan is het niet meer mogelijk om een domein dat beheerd wordt door een samba PDC te joinen. Microsoft heeft in SP2 (evenals in XP) weer wat nieuwe RPC's gestopt, die dus ook ondersteund moeten worden door Samba. Een oplossing die voor veel mensen werkt is SP2 deinstalleren, daarna joinen en vervolgens weer SP2 installeren.

Mocht je de stap gaan wagen, dan zou ik in ieder geval de CVS-versie van een van beide pakketten installeren, aangezien er volop aan gewerkt wordt en er steeds meer missende functionaliteit in komt.

Mischien denk je nu: "kunnen ze niet een fantsoenlijk stukje software maken".
Samba heeft volledig Microsofts SMB protocol en aanverwante zaken moeten Reverse Engineren, simpelweg omdat de source niet beschikbaar is. Als je dan kijkt hoever ze al zijn, dan is het eigenlijk wonderbaarlijk knap! Vaak hebben ze niet meer dan slechts een packet-sniffer tot hun beschikking!

Wil je een van bovenstaande dingen in een bedrijfsnetwerk in gaan zetten, weet dan waar je aan begint! Verdiep je in ieder geval er goed in.
Zoals al gezegd werd in dit draadje is er voor Samba2.2 een fix zodat zowel Win2K SP2 als WinXP clients kunnen joinen. (Veranderde RPC call in windows).
Voor TNG schijnt er op dit moment nog voor sommige mensen een probleem te zijn. Gisteren las ik er toevallig nog iets over op de mailinglist. Als het goed is zal het binnenkort wel opgelost worden. Het heeft echter geen prioriteit. Ik geloof dat het joinen wel goed gaat, maar dat zodra je users uit het domein wil toevoegen aan win2k dat het fout ging.
Een workaround hiervoor (werkt alleen niet voor XP) is SP2 deinstalleren. Vervolgens joinen en SP2 weer herinstalleren.

Voor het opzetten van een PDC moet je maar eens dit topic doornemen: [topic=171344] Uiteraard zijn er nog veel meer goede draadjes.
In [topic=209377] geef ik in het kort (uit m'n hoofd, so don't shoot als het niet klopt) uitleg over de stappen die je moet nemen als je een PDC op wil zetten met samba2.2

Succes :)
Pagina: 1