Historisch gasverbruik: Gas : 1269 m3 (gasfornuis + CV verwarmen + sanitair warmwater) (winter '20/21)
Type woning :
Gebouw: Halfopen bebouwing bouwjaar 2004
Globaal isolatieniveau K50 (zonder extra isolatie kruipkelder 6cm)
Dak: rotswol 15 cm
Muren : spouw isolatie 5 cm +hexabloc isolerende snelbouw
Isolatie kruipkelder 6cm / R m² K/W 2,20+ isolerende chape
Houten ramen + Glas thermoplus superlite 1.4
Geen ventilatiesysteem
Kruipkelder met toegang 1 meter hoog onder de volledige woning + kleine prefab kelder
CV + verdeling op zolder
Gelijkvloers bruto = 90 ,66 m2 (inclusief niet verwarmde garage is 21.42m2) hoogte 2.9m = 69.24 m2 200m3
Gelijkvloers netto zonder garage = 56 m2 of 162 m3
1ste verdiep bruto = 90 ,66 m2 hoogte 2.7m = 244 m3
Netto 70.5 m2 of 190 m3
Zolder / speelzolder bruto en netto (1 ruimte) = 34m2 hoogte onder dakkap 2.3m 78 m3
Totaal 194 m2 of 522 m3 (zonder garage)
Zonnepanelen met terugdraaiende teller jaarlijks minimum 4000 kWh opbrengst.
18 jaar oude Renova Bulex gasketel van 2004 met Warmtewisselaar 12.3 l /min / (10-28.6kW)
- overal radiatoren
In september gestart met mijn eerst idee om mijn CVketel te vervangen door een L/W warmtepomp.
Nadat ik 2 offertes van 18000 euro binnen kreeg voor een L/W hier van afgestapt :
Mitsubihi buitenunit Ecodan PUHZ-SHW80YAA
Energielabel A++, Verwarmingsvermogen A-10/W35 10,2 kW
Afmetingen 1020/480/1050mm, geluidsniveau 45 dB
Mitsubishi Binnenunit hydrobox type ERSC-VM6D
Koeltechnische- en electrische aansluiting
300 ltr sanitair, 200 ltr buffervat, pompgroep met en zonder terugmenging
CV aansluiten op WP in koper, geisoleerd, expansievaten, electra, vuil- en microbelafscheider
Ik ben van dit idee afgestapt om volgende reden :
- prijs van de investering
- idee dat je ruimtes altijd moet verwarmen ook al gebruik je ze maar 2 uur per dag (badkamer / bureau) lijkt me gewoon energieverspilling.
- We leven eigenlijk voor 90% van de tijd in onze woonkamer
- geen investering in electr. kookvuur nodig.
- lange wachttijden voor L/W warmtepompen
- te weinig installateurs en die vragen dus zeer hoge prijzen.
- lage SCOP voor radiatoren op 55graden
- capaciteitstarief in België voor electriciteit / extra kost om te sturen buiten de piekuren van verbruik
Hierdoor ben ik tot het volgende plan B gekomen.
- zolang de CVketel werkt kan ik hem blijven gebruiken en hoeft hij niet vervangen te worden.
- ik blijf de Cv behouden voor SWW en dat valt best wel mee in kostprijs. In september 10m3 gas verbruikt voor koken en douchen. Met mijn huidig vast gascontract is dat geen 20 euro per maand.
- nieuwe CV ketel Viessmann VITODENS 100-W kost 3200 euro (maar voorlopig dus niet nodig)
- ik installeer een nieuwe L/L warmtepomp voor in de woonkamer / keuken
Voordelen van PLAN B:
- goedkoper in investering (max 6000 euro voor nieuwe gasketel en L/L warmtepomp)
- mogelijkheid om te koelen in de zomer
- afhankelijk van de kostprijs van gas en elec. kan ik switchen hoe ik verwarm
- L/L kan ik uitzetten tijdens de piekuren
- veel minder breekwerk en renokosten
- zonnepanelen zijn reeds volledig in gebruik voor dagelijks verbruik
- bij toekomstige EVwagen aankoop heb ik meer ruimte en minder belasting (beperkt max 40A en 1fase netwerk dat men niet onmiddelijk gaat uitbreiden)
- veel betere SCOP voor een L/L warmtepomp = boven de 5 ( een L/W haalt nauwelijks 3.5 SCOP op radiatoren) lees investering betaalt zich sneller terug of lees gratis airco in de zomer voor het zelfde aantal kW)
Nadelen van PLAN B:
- ik blijf aansluitingskosten betalen van gas per maand
- minder premie voor L/L
- geen schoonheidsprijs te verdienen met de binnenunit in je woonkamer
Dus nu de beslissende vraag: Welke L/L warmtepomp neem ik ?
Te verwarmen living = 37.2m2 x 2.90 hoog is 108m3
Aansluiten met tussendeur keuken = 12.9m2 x 2.90 hoog is 37m3
Let op ! Het is niet de bedoeling van een zeer zware L/Lwarmtepomp te plaatsen omdat we deze vooral in het tussenseizoen en zachte winterdagen willen gebruiken om te verwarmen en in de zomer te koelen. Bij extreme koude in de winter is er nog altijd de Cv-verwarming die kan aangezet worden.
2 modellen blijven in de running :
Mitsubishi Electric WSH-LN35I DIAMOND VGB SET (2700 euro incl installatie incl 6% BTW)
https://alklima.nl/leveri...wsh-ln35i-diamond-vgb-set
of Daikin STYLISH FTXA35BT / RXA35A (2400 euro incl installatie incl 6% BTW)
Voorkeur gaat uit naar de ME
- De ME kan lager en hoger moduleren ( tussen 1 en 6,3 kW) Daikin tussen 1.4 en 4 kW
- De SCOP is voor bieden gelijk (5.1 en 5,15)
- De ME is duurder dan de Daikin
- De ME verbruikt meer dan de Daikin maar dat is vermoedlijk omdat hij ook tot 6,3 kW gaat ?)
- De ME heeft een draaiende infrarood i-See sensor waarmee hij beter de luchtstromen kan begeleiden rond personen in de woonkamer
- De Daikin binnenunit klapt open bij gebruik wat ik minder mooi vind als hij in gebruik is.
- De ME binnenunit is mooier omdat ze niet open klapt bij gebruik.
Zijn er mensen die 1 van deze units in gebruik hebben en hun gebuikservaring willen delen ?
Type woning :
Gebouw: Halfopen bebouwing bouwjaar 2004
Globaal isolatieniveau K50 (zonder extra isolatie kruipkelder 6cm)
Dak: rotswol 15 cm
Muren : spouw isolatie 5 cm +hexabloc isolerende snelbouw
Isolatie kruipkelder 6cm / R m² K/W 2,20+ isolerende chape
Houten ramen + Glas thermoplus superlite 1.4
Geen ventilatiesysteem
Kruipkelder met toegang 1 meter hoog onder de volledige woning + kleine prefab kelder
CV + verdeling op zolder
Gelijkvloers bruto = 90 ,66 m2 (inclusief niet verwarmde garage is 21.42m2) hoogte 2.9m = 69.24 m2 200m3
Gelijkvloers netto zonder garage = 56 m2 of 162 m3
1ste verdiep bruto = 90 ,66 m2 hoogte 2.7m = 244 m3
Netto 70.5 m2 of 190 m3
Zolder / speelzolder bruto en netto (1 ruimte) = 34m2 hoogte onder dakkap 2.3m 78 m3
Totaal 194 m2 of 522 m3 (zonder garage)
Zonnepanelen met terugdraaiende teller jaarlijks minimum 4000 kWh opbrengst.
Afgiftesysteem
:18 jaar oude Renova Bulex gasketel van 2004 met Warmtewisselaar 12.3 l /min / (10-28.6kW)
- overal radiatoren
SWW:
18 jaar oude Renova Bulex gasketel van 2004 met Warmtewisselaar 12.3 l /min / (10-28.6kW)Warmtepompvoorkeur:
L/L zet op volgorde: stil, design, zuinig,Wie gaat het installeren?
het wordt uitbesteedIn september gestart met mijn eerst idee om mijn CVketel te vervangen door een L/W warmtepomp.
Nadat ik 2 offertes van 18000 euro binnen kreeg voor een L/W hier van afgestapt :
Mitsubihi buitenunit Ecodan PUHZ-SHW80YAA
Energielabel A++, Verwarmingsvermogen A-10/W35 10,2 kW
Afmetingen 1020/480/1050mm, geluidsniveau 45 dB
Mitsubishi Binnenunit hydrobox type ERSC-VM6D
Koeltechnische- en electrische aansluiting
300 ltr sanitair, 200 ltr buffervat, pompgroep met en zonder terugmenging
CV aansluiten op WP in koper, geisoleerd, expansievaten, electra, vuil- en microbelafscheider
Ik ben van dit idee afgestapt om volgende reden :
- prijs van de investering
- idee dat je ruimtes altijd moet verwarmen ook al gebruik je ze maar 2 uur per dag (badkamer / bureau) lijkt me gewoon energieverspilling.
- We leven eigenlijk voor 90% van de tijd in onze woonkamer
- geen investering in electr. kookvuur nodig.
- lange wachttijden voor L/W warmtepompen
- te weinig installateurs en die vragen dus zeer hoge prijzen.
- lage SCOP voor radiatoren op 55graden
- capaciteitstarief in België voor electriciteit / extra kost om te sturen buiten de piekuren van verbruik
Hierdoor ben ik tot het volgende plan B gekomen.
- zolang de CVketel werkt kan ik hem blijven gebruiken en hoeft hij niet vervangen te worden.
- ik blijf de Cv behouden voor SWW en dat valt best wel mee in kostprijs. In september 10m3 gas verbruikt voor koken en douchen. Met mijn huidig vast gascontract is dat geen 20 euro per maand.
- nieuwe CV ketel Viessmann VITODENS 100-W kost 3200 euro (maar voorlopig dus niet nodig)
- ik installeer een nieuwe L/L warmtepomp voor in de woonkamer / keuken
Voordelen van PLAN B:
- goedkoper in investering (max 6000 euro voor nieuwe gasketel en L/L warmtepomp)
- mogelijkheid om te koelen in de zomer
- afhankelijk van de kostprijs van gas en elec. kan ik switchen hoe ik verwarm
- L/L kan ik uitzetten tijdens de piekuren
- veel minder breekwerk en renokosten
- zonnepanelen zijn reeds volledig in gebruik voor dagelijks verbruik
- bij toekomstige EVwagen aankoop heb ik meer ruimte en minder belasting (beperkt max 40A en 1fase netwerk dat men niet onmiddelijk gaat uitbreiden)
- veel betere SCOP voor een L/L warmtepomp = boven de 5 ( een L/W haalt nauwelijks 3.5 SCOP op radiatoren) lees investering betaalt zich sneller terug of lees gratis airco in de zomer voor het zelfde aantal kW)
Nadelen van PLAN B:
- ik blijf aansluitingskosten betalen van gas per maand
- minder premie voor L/L
- geen schoonheidsprijs te verdienen met de binnenunit in je woonkamer
Dus nu de beslissende vraag: Welke L/L warmtepomp neem ik ?
Te verwarmen living = 37.2m2 x 2.90 hoog is 108m3
Aansluiten met tussendeur keuken = 12.9m2 x 2.90 hoog is 37m3
Let op ! Het is niet de bedoeling van een zeer zware L/Lwarmtepomp te plaatsen omdat we deze vooral in het tussenseizoen en zachte winterdagen willen gebruiken om te verwarmen en in de zomer te koelen. Bij extreme koude in de winter is er nog altijd de Cv-verwarming die kan aangezet worden.
2 modellen blijven in de running :
Mitsubishi Electric WSH-LN35I DIAMOND VGB SET (2700 euro incl installatie incl 6% BTW)
https://alklima.nl/leveri...wsh-ln35i-diamond-vgb-set
of Daikin STYLISH FTXA35BT / RXA35A (2400 euro incl installatie incl 6% BTW)
Voorkeur gaat uit naar de ME
- De ME kan lager en hoger moduleren ( tussen 1 en 6,3 kW) Daikin tussen 1.4 en 4 kW
- De SCOP is voor bieden gelijk (5.1 en 5,15)
- De ME is duurder dan de Daikin
- De ME verbruikt meer dan de Daikin maar dat is vermoedlijk omdat hij ook tot 6,3 kW gaat ?)
- De ME heeft een draaiende infrarood i-See sensor waarmee hij beter de luchtstromen kan begeleiden rond personen in de woonkamer
- De Daikin binnenunit klapt open bij gebruik wat ik minder mooi vind als hij in gebruik is.
- De ME binnenunit is mooier omdat ze niet open klapt bij gebruik.
Zijn er mensen die 1 van deze units in gebruik hebben en hun gebuikservaring willen delen ?