Verlichte tractorstoet

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tha Render_2
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 22-09 10:19
Het is 'mobiliteit' en 'elektrisch' dus plaats ik het hier ;)

We willen deze winter voor de eerste maal meedoen aan een verlichte tractorstoet. Er zijn 4 manieren om de tractor te verlichten:

- Verlichting op batterijen
- Verlichting op 12V rechtstreeks op de batterij
- Verlichting op 220V via een omvormer aan de batterij
- Verlichting op stroomgenerator

Manier 1 is goed voor bijvoorbeeld een lichtslang in de wielen maar om heel de tractor te doen is dat niet zo praktisch.

Dan is de grote vraag, vanaf wanneer heb je een stroomgenerator nodig? Ik probeer te bepalen waar de grens ligt tussen extra verlichting op de batterij (die het kan trekken icm de alternator) en een stroomgenerator gebruiken.

Ik moet nog eens gaan kijken wat voor een batterij & alternator er in de tractor steekt maar misschien dat jullie al wat tips hebben om de grens te bepalen? Qua LED strips dacht ik alvast aan zoiets: https://www.into-led.com/...60-leds-ip65-5423819.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
hoeveel Ampere bij 12v (uitgaande van een 12v systeem op de trekker) kan je wel achterhalen als je weet wat voor Dynamo er op ligt..

verder kan je misschien ook iets met de PTO doen?

[ Voor 16% gewijzigd door SMSfreakie op 07-11-2022 20:54 ]

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tha Render_2
Het heeft iets langer geduurd dan gedacht maar hierbij de gegevens:

Batterij: Varta Promotive Super Heavy Duty K8 | 12V 140Ah 800A(EN)
Alternator: 14V 85A

De batterij is het probleem niet, de alternator misschien wel, 85A is niet bepaald veel en ik heb geen idee hoeveel die opwekt als een motor stationair draait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:46

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Die led strip is 7W per meter. Dus zeg 20 meter is 140W 11A en 40 meter 280W, dus een ruime 22A. Dat kan echt makkelijk, zolang je je maar de motor laat draaien. Motor kan ook uit, maar geen uren. Desnoods sluit je tijdelijk een extra accu aan.

[ Voor 17% gewijzigd door teacher op 25-11-2022 19:33 ]

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tha Render_2
Bedankt! Klinkt goed. Dan heb ik nog een 12V -> 230V omvormer nodig, ik kan kiezen tussen "zuivere sinus omvormers" of "gemodificeerde sinus omvormers". De gemodificeerde zijn goedkoper maar zou er voor kunnen kiezen dat apparaten wat brommen of warmer worden, maar is dat een probleem bij een LED strip? Moet ik daar op letten?

EDIT: En een goed idee van die extra accu, ik heb nog wel een goede reserve die ik met de druppel lader kan volkrijgen.

[ Voor 15% gewijzigd door Tha Render_2 op 25-11-2022 19:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
beetje LED strip heeft een SMPS (voeding) van 230V -> 5 of 12V... beter kan je dan gewoon de 12V spanning van de accu / dynamo nemen, en deze door een buckconverter trekken om zo een mooiere 12V (ipv 11.2~14 afhankelijk van de acculading / dynamo) te maken of misschien wel meteen van 12V naar 5V... hangt van je strips af :)

404 Signature not found

Pagina: 1