Glasvezel en Coax gelijktijdig gebruiken?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thom555
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 26-12-2022
Hallo,

Ik woon sinds augustus in een nieuwe appartement (HS) van 90m2. In juli heb ik een abonnement bij Ziggo afgesloten incl. 1000 Mbps. Ik werk met name thuis en heb veel belangrijke calls. Helaas valt mijn verbinding gedurende de week nog steeds 3-5 keer weg en is er dan soms met 30 seconden weer, en soms met 10 minuten. Mijn bovenbuurman ervaart dit nog in een veel grotere mate en heeft zelfs al 4 keer een monteur over de vloer gehad. 2e lijn support heeft hier aangegeven dat er een storing wordt veroorzaakt in de wijkkast door een object dat iemand in zijn huis heeft aangesloten. Omdat hier een buurt onderzoek voor moet plaatsvinden (wat nog steeds niet is gebeurd) zijn we er klaar mee en willen we graag een glasvezel abonnement gaan afsluiten. T-mobile is hier sinds de 2e week van oktober mee begonnen in onze wijk.

Is het mogelijk om voor televisie nog mijn bestaande router van ziggo te gebruiken en daarmee via coax mijn televisie abonnement tot augustus 2023 te gebruiken? + daarnaast gebruik maken van een nieuwe T-mobile router (of eigen router en T-mobile router in bridge) die is aangesloten op het glasvezel kastje voor internet via glasvezel? Of zijn er betere manieren?

Verder ben ik benieuwd of er een wifi mesh/extender set is die makkelijk een snelheid van 1000 download en upload haalt als je die in een appartement van 90M2 gaat gebruiken.

Alvast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gekkenhuis
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

Gekkenhuis

Whatever it takes

Gewoon bij T-mobile aanmelden voor glasvezel en hun de overstap laten regelen?
Televisie kan ook via glasvezel dus Ziggo heb je daar niet voor nodig.

rMBP M3 16"  rMBP M1 13"  iPhone 14 Pro  AWU3  AirPods Pro

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The GUI
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 13:14

The GUI

SaaS > PaaS > IaaS

Ja dat kan zeker. Gewoon met de WiFi van de T-mobile router verbinden. Je Ziggo router/aansluiting blijft intact. Let erop dat als je een overstapservice gebruikt dat alleen de internetverbinding wordt opgezegd: je tv abonnement moet je zelf opzeggen.
1000 Mbps op WiFi is moeilijk te bereiken en totaal niet noodzakelijk: videoconferencing verbruikt doorgaans niet meer dan 20 Mbps, en dat is ruim genomen!
Het belangrijkste is stabiliteit van je WiFi, en dan kan je met 100 Mbps ook wel uit. ga niet aan de slag met repeaters, dat werkt echt niet. Als je een kabel hebt liggen is dat natuurlijk het beste.

GB Aorus Elite | AMD 3700X | 32GB 3733C16 | GTX 1070 Ti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SVMartin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Ja, je kunt glas voor internet en kabel voor tv prima naast elkaar gebruiken. Het is dan wel slim om de wifi van Ziggo uit te schakelen in het Ziggo modem, dan stoort dat het wifi signaal van T-Mobile niet.

Zie vorige reactie: overstap naar glas voor tv lijkt logischer. Ik weet niet of je nog onder Ziggo abonnement uit kunt komen.

T-Mobile router hen ik zelf vervangen door een opnsense firewall. Je hoeft alleen een vlan is op de verbinding te zetten. Let op: de config met combi tv en internet zou lastiger kunnen zijn, ik heb alleen internet

Als je een gbit op je werkkamer wilt hebben kun je het best een kabel trekken. En neem geen mesh, maar een los access point. Waarschijnlijk is 1 voldoende, maar misschien wil je aan beide uiteinden van de woning er 1 ophangen. Over de zin en onzin van mesh verschillen de meningen nog wel eens, genoeg te vinden op dit forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thom555
Gekkenhuis schreef op maandag 7 november 2022 @ 19:53:
Gewoon bij T-mobile aanmelden voor glasvezel en hun de overstap laten regelen?
Televisie kan ook via glasvezel dus Ziggo heb je daar niet voor nodig.
Dank voor de snelle reactie. Echter heb ik nog 9 maanden een contract lopen bij mijn vrienden van Ziggo. Dit wordt toch niet opgekocht door T-mobile zoals dit voor de energie crisis was op de energie markt? Vandaar mijn initiële vraag eigenlijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thom555
The GUI schreef op maandag 7 november 2022 @ 19:57:
Ja dat kan zeker. Gewoon met de WiFi van de T-mobile router verbinden. Je Ziggo router/aansluiting blijft intact. Let erop dat als je een overstapservice gebruikt dat alleen de internetverbinding wordt opgezegd: je tv abonnement moet je zelf opzeggen.
1000 Mbps op WiFi is moeilijk te bereiken en totaal niet noodzakelijk: videoconferencing verbruikt doorgaans niet meer dan 20 Mbps, en dat is ruim genomen!
Het belangrijkste is stabiliteit van je WiFi, en dan kan je met 100 Mbps ook wel uit. ga niet aan de slag met repeaters, dat werkt echt niet. Als je een kabel hebt liggen is dat natuurlijk het beste.
Overstappen toch pas na verloop van je contract? Die van mij loopt nog 9 maanden tot einde contract. Kabel wordt lastig ivm mijn jaren 30 woning waar de oude bewoners de kruipruimte hebben volgestort met iso chips tegen vocht en voor isolatie, kom amper 1 kamer verder kruipend.... Mocht dit wil lukken door tijdelijk iso chips te verwjderen zodat ik me er een weg doorheen kan banjeren. Dan direct een UTP vanuit glasvezel router vanuit woonkamer, beneden langs via kruipruimte, naar kantoor schieten en koppelen aan access point?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gekkenhuis
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

Gekkenhuis

Whatever it takes

thom555 schreef op maandag 7 november 2022 @ 20:17:
[...]

Dank voor de snelle reactie. Echter heb ik nog 9 maanden een contract lopen bij mijn vrienden van Ziggo. Dit wordt toch niet opgekocht door T-mobile zoals dit voor de energie crisis was op de energie markt? Vandaar mijn initiële vraag eigenlijk
Staat dat ook in je contract/voorwaarden?
Artikel 6
Duur en beëindiging van het Abonnement
1. Het Abonnement geldt voor onbepaalde tijd. De
Klant kan het Abonnement schriftelijk, telefonisch
en elektronisch via de Klantenservice of Mijn
Ziggo te allen tijde opzeggen met inachtneming
van een opzegtermijn van een maand. Ziggo kan
met de Klant een minimum-abonnementsduur
overeenkomen. Opzegging van het Abonnement
en het bijbehorende Basis TV-Abonnement, is in dat
geval voor het eerst mogelijk tegen het einde van
de geldende minimum-abonnementsduur, tenzij
anders is bepaald in de Algemene Voorwaarden.
Ik zou sowieso bellen en uitleggen dat je wilt overstappen ivm je problemen. Zou zelf liever een tevreden klant hebben die vertrekt dan iemand die gedwongen onder een contract zit. Maargoed, daarom ben ik waarschijnlijk ook geen CEO bij Ziggo.

rMBP M3 16"  rMBP M1 13"  iPhone 14 Pro  AWU3  AirPods Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thom555
SVMartin schreef op maandag 7 november 2022 @ 19:57:
Ja, je kunt glas voor internet en kabel voor tv prima naast elkaar gebruiken. Het is dan wel slim om de wifi van Ziggo uit te schakelen in het Ziggo modem, dan stoort dat het wifi signaal van T-Mobile niet.

Zie vorige reactie: overstap naar glas voor tv lijkt logischer. Ik weet niet of je nog onder Ziggo abonnement uit kunt komen.

T-Mobile router hen ik zelf vervangen door een opnsense firewall. Je hoeft alleen een vlan is op de verbinding te zetten. Let op: de config met combi tv en internet zou lastiger kunnen zijn, ik heb alleen internet

Als je een gbit op je werkkamer wilt hebben kun je het best een kabel trekken. En neem geen mesh, maar een los access point. Waarschijnlijk is 1 voldoende, maar misschien wil je aan beide uiteinden van de woning er 1 ophangen. Over de zin en onzin van mesh verschillen de meningen nog wel eens, genoeg te vinden op dit forum.
Dank voor de reactie! Jij hebt de T-mobile router dus compleet vervangen? Die hoeft niet in Bridge modus zoals bij de Ziggo Gigabox?

Zie mijn eerder reactie over iso chips in mijn kruipruimte. Wordt dus heel lastig om een access point in een kamer verweg van de woonkamer te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SVMartin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Klopt, geen bridge modem. Een pcengines apu doosje met opnsense. Er is meer vergelijkbare hardware te krijgen.

Kabel in kruipruimte is mooi, maar misschien zit er nog een verwarmingsbuis waar je langs kunt, of een telefoon/coax kabel die je eigenlijk niet gebruikt en kunt vervangen door utp?
Pagina: 1