Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebeare
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Gister is een Philips wiz lamp er ineens mee opgehouden, nog niet eens een half jaar oud. De vorige ledlamp die er in zat, weet het merk niet meer, heeft het ook maar ca een jaar uitgehouden. Het is ook niet de enige ledlamp in huis die er veel eerder meer opgehouden is dan de beloofde levensduur. In mijn beleving gingen gloeilampen langer mee dan de huidige ledlampen. Ben ik de enige met deze ervaring?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjax
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 04-10 19:58
Nee. Met goedkope led-lampen heb ik dezelfde ervaring. Zeker op de badkamer: elk half jaar vervangen. Daar heb ik nu een stuk duurdere merk varianten in gedaan dus we zullen zien. Op andere plekken in huis heb ik wel A merk lampen en nog nooit hoeven te vervangen. Veel G10 spots overigens.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• CrazyFool
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:47
Nee, Ja, Nee, Ja…

Ik heb hier in huis al zeker wel 5 jaar goedkope led-lampen, en ze branden nog steeds. In mijn ervaring gaan led-lampen langer mee dan gloeilampen. Ik denk dat het meer een kwestie van geluk is dan?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 04-10 19:12
Zit er een dimmer tussen de betreffende lamp aansluiting?
En zijn de lampen misschien zelf niet dimbaar?

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichardKim06
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 04-10 13:47
Ik deel deze ervaring niet. Hier een combinatie van Hornbach LED-bolletjes en Ikea Tradfri. Al 4 jaar probleemloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XallaX
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-10 16:35

XallaX

Meow

Goedkope Alie leds: De laatste 3 jaar na wat bagger geen kapotte leds meer gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ad de Jong
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:39
Vooral in de auto problemen met de goedkope (lees Ali) lampen.
Die rommel komt er hier niet meer in.
In de huiskamer Hue waarvan de oudste nu een paar jaar zijn en nog steeds werken.
Idem een aantal LED strips (merk onbekend).

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
IKEA doet t best goed (ik heb ze nog met metalen buitenkant als heatsink! slechts 1tje van gesneuveld...) helaas niet dimbaar :-(

mn OSRAM Pharatom GU10 hebben last van brakke drivers na een jaar of 3.. beginnen te wisselen in lichtsterkte.. om vervolgens uit te gaan, en pas na een uit / aanschakeling weer branden voor een kwartier ofzo.. en de gene die er mee ophielden zaten niet op een dimmer.. die op een dimmer zaten nergens last van..

op de dimmer zitten nu weer anderen.. geen idee welke meer... want de Pharatoms hebben net iets meer lumens en dat is in de keuken wel handig ;) en de anderen staan toch 98% vd tijd behoorlijk gedimd :+

de E27 varianten zitten er al 10+ jaar en doen het nog prima.. (slaapkamer, hal en kast)

andere kast is zitten nu bauhaus / hornbach* armatuurtjes met bij behorende pitjes

*geen idee meer waar ik die kocht :+

[ Voor 14% gewijzigd door SMSfreakie op 07-11-2022 19:14 ]

404 Signature not found

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:43

Barrycade

Through the...

Bijna alles led en oudste is jaar of 10 oud. En die staat zelfs iedere dag paar uur aan. Ik heb sinds ik over ben op led geen led lampje hoeven te vervangen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• voz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 02-10 18:54

voz

De echte kenner

Nog nooit een led-lamp hoeven vervangen, terwijl alle lampen in huis inmiddels door LED zijn vervangen. Goedkoop, duur, geen defecten. De oudste is toch zeker een jaar of 10 oud, van OSRAM (uit m'n hoofd) en wordt elke dag gebruikt. Ook lampen van Philips en Calex in gebruik.

Systeemspecs
PV Installatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadDogMcCree
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 01-10 03:27
Ik kaap even dit topic voor mijn ervaring met 'goedkope' LED lampen, hebben jullie ook het probleem met E27 806 lumen lampen en een zoemend geluid? Ik heb zowel Philips als Noxion lampen met dit probleem, en het komt ook uitsluitend voor bij de 806 lumen lampen, allen mat en een wit stuk plastic tussen de bulb en de fitting.

Nu heb ik ook wat 1055 lumen lampen, net als 250 en 460, geen enkele van deze lampen zoemen, sommige uit dezelfde serie als de zoemende lampen zijn geheel stil. Is er om één of ander reden vaak coil whine bij 806 lumen lampen? Van de 6 stuks zijn er 2 stil, 2 zoemen nog enigszins toelaatbaar en 2 zijn gewoon super irritant. Het gekke is ook dat de zoem bij iedere lamp anders is qua toon.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• roches
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:57
Ik denk dat de meeste led-lampen defect gaan omdat ze gewoon veel te heet worden omdat ze niet goed hun warmte kwijt kunnen, stop ze in een lamphouder die gemaakt is voor led-lampen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21:13

Mavamaarten

Omdat het kan!

Ik deel de ervaring niet. Hier hangt een combinatie van dure en goedkope spots en lampen, en er is na 5 jaar nog geen enkele gesneuveld. Zelfs niet het €1 806 lumen peertje waar ik sinds het begin twijfels over had.

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xah5kiDe
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 04-10 17:05

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Ik heb een serie led lampjes van Dirk van den Broek gehad die allemaal ontplofden. Nadat het met drie was gebeurd, de rest gelijk in de kliko gemieterd.
Daarna andere peerdjes gehad die het blijven doen. In de keuken heb ik van die kleine 10W 12V steeklampjes vervangen door Ali leds. Op de dimmer houden ze het nog steeds prima vol, in de afzuigkap slechts een half jaar. Daarna bij de bouwmarkt gehaald en precies hetzelfde resultaat. Na een poos gaan ze knipperen. Ik vermoed dus dat de 12V van de afzuigkap het probleem is. Maar warmte (zit boven de kokende pannen) zou het ook kunnen zijn.

Theo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond19792
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 02-09 15:13
Het is hier volstrekte willekeur. Ik kan ook niet zeggen dat het alleen de goedkope lampen zijn die stuk gaan

Sommige ledlampen gaan vrijwel nooit stuk en nu net weer een setje van 2 Calex lampen die er beide binnen een jaar mee ophouden.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Prutzertje
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 09-07-2023
Ze zouden de Philips Dubai lampen gewoon hier moeten verkopen.

https://hackaday.com/2021...oyal-lights-you-cant-buy/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Nu online
Met @Prutzertje, het vermogen van de lamp en het aantal ledjes heeft een flink effect op de levensduur.

Ik heb hier een 1W Philips GU10 hangen van meer dan 15 jaar oud. Daar komt nog steeds licht uit, al is dat inmiddels praktisch groen.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Burns
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:38
Vaak is het aantal branduren van de diode niet het probleem maar het aantal schakelingen (schakelcycli).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lapa
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 04-10 15:38
Ik heb hier een aantal simpele ledlampen die al 8+ jaar mee gaan. Maar ja, ik heb ook een paar gloeilampen die weliswaar niet zo vaak aan staan, maar ook al diezelfde tijd mee gaan.

Wel heb ik de ervaring dat de levensduur consequenter is bij ledlampen. Zo had ik in de gang drie gelijke Philipps ledlampen, die na 6 jaar er allemaal binnen een maand mee ophielden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 04:53
Ik heb een jaar of 6 terug al mijn gloeilampen vervangen door led van merken als Ikea of Gamma en daarna nog nooit iets hoeven vervangen. Tot ik dit jaar alles heb vervangen door Philips Hue, maar dat was dus niet omdat er iets kapot was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:26
Als je wat betere ledlampen koopt zit hier vaak ook een vrij lange garantieperiode op. Bij mij ging één ledlamp stuk voordat ik dat verwachtte, maar een paar mailtjes later kon ik een nieuwe ophalen in de winkel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rogru
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 03-10 11:06
Gemiddelde LED lamp heeft bij ons een levensduur van minder dan een jaar. Het betreft dan wel de "oke" lampen van de Gamma. Heb nu een doosje Philips ggekocht, kijken of die het langer volhouden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Enige wat ik ooit heb moeten vervangen bleek een goedkoop prul van de Action te zijn (LSC). De ook goedkope IKEA-leds, die nu een euro per stuk kosten, branden nu al jaren in een buitenlamp met lichtsensor. Verbaasd me dat ze nog steeds het doen.

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jhead22
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Mijn ervaring is dat vooral GU10 led lampen het niet lang volhouden. Andere modellen gaan eigenlijk zelden stuk,

Osram Gu10 vaak defect
Yphix GU10 ledlampen van ledlampdirect tig keer defect. (de GU5.3 12V led lampjes blijven wel werken)
De lampen hadden voldoende koeling.

[ Voor 7% gewijzigd door jhead22 op 08-11-2022 10:03 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 04-10 16:41

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Hier nog nooit een kapotte led-lamp gehad. Van dure Hue-lampen, peertjes en spotjes van Aliexpress tot zelfgebouwde led-strip projectjes; alles werkt. Mijn oudste Aliexpresss GU10 spotjes zijn nu 10 jaar oud. Er zit natuurlijk wel een groot kwaliteitsverschil tussen de lampen, zo knipperen de Alie peertjes op 50hz en dat is nogal irritant. Maar die dingen hangen bij mij in de schuur en op zolder, dus dat boeit niet echt.

Warmte is de grootste vijand van led-lampen. Bij goedkope modellen zie je vaak dat ze hun warmte niet goed kwijt kunnen, doordat alles van plastic is. Kunnen ze wel hun warmte kwijt, dan blijven die dingen het jaren doen. Zo ook mijn GU10 spotjes van Aliexpress: wel merkloos maar echt een mooi blok metaal, 1 grote heatsink. Doen het nog net zo goed als in 2012 en staan elke dagen een paar uur aan.

@sebeare kun je wat meer toelichten over de omstandigheden waarin ze overlijden? Gebruik je toevallig vooral kleine gesloten armaturen waardoor de warmte niet weg kan?
Het zijn niet de 'echte' Dubai-lampen, maar Philips verkoopt tegenwoordig ook in Nederland gewoon lampen met daarin veel meer led-filamenten zodat de temperatuur per filament laag blijft. Ze zijn te herkennen aan het energielabel A. De 'oude' varianten met bijvoorbeeld maar 4 filamenten voor 4W hebben een D of G label. Die met 8 filamenten voor 4W heeft een A label.

De 7,3W variant (ook label A) bijvoorbeeld zit lekker vol :)

[ Voor 30% gewijzigd door Gizz op 08-11-2022 10:09 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02-10 15:50

Shunt

Boe

Ik heb hier vier jaar geleden alles led gekocht van Philips Hue nog geen enkele (klopt op wat onbehandeld hout) defecte lamp gezien.
Slechte dimmers kunnen soms voor issues zorgen in smart lampen dus zorg dat je er altijd een normale schakelaar voor hebt zitten.
Verder zou je ook eens naar je voltages op je lijnen kunnen kijken. Waar ik vroeger woonde hadden we veel pieken op het net omdat er zware industrie in de buurt zat. Zodra daar een flinke Electra motor of oven aan ging hadden we eerst een flinke dip en daarna een flinke piek. Dat was niet goed voor onze gloeilampjes.

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Heb je wellicht een te hoog voltage in huis (uitvallende zonnepanelen in de wijk?) of een slechte aansluiting van iets waardoor er veel ruis op de lijn zit?

Het zou inderdaad niet zo vaak kapot moeten gaan, hier ook Ikea cheap lampjes die jaaaaren mee gaan.
Nog nooit een vervangen.

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Ik woon nu drie jaar in mijn huis en er is nog geen een ledlamp kapot gegaan. Sommige heb ik meegenomen uit mijn vorige woning (omdat de vorige eigenaar gloeilampen had laten hangen, die heb ik dus in mijn vorig huurappartement gedaan en mijn ledlampen daar er uitgehaald, misschien heeft de vorige eigenaar hetzelfde gedaan als ik :p )

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• peize9
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 20:45
Zo ver ik weet komt dit door oververhitting van het printplaatje dat in de lamp zit, en zijn het niet de LED's zelf. Technology connections had ooit een video gemaakt over LED. Dat ging dan wel specifiek over fixtures, maar het ptobleem is bijna het zelfde YouTube: A troubling trend in lighting?

Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying. ― Arthur C. Clarke

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeEs
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 05:49
sebeare schreef op maandag 7 november 2022 @ 18:50:
Gister is een Philips wiz lamp er ineens mee opgehouden, nog niet eens een half jaar oud. De vorige ledlamp die er in zat, weet het merk niet meer, heeft het ook maar ca een jaar uitgehouden. Het is ook niet de enige ledlamp in huis die er veel eerder meer opgehouden is dan de beloofde levensduur. In mijn beleving gingen gloeilampen langer mee dan de huidige ledlampen. Ben ik de enige met deze ervaring?
Hier al ruim 7 jaar een set van 10 Hue lampen, diverse soorten doen het nog altijd goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metrik
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 23:49
Hier in huis zo'n 50 Hue-lampen die ik in de loop der jaren verzameld heb, de oudste is nu zo'n 6 jaar oud. Er is nog geen enkele kapot gegaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wauskoek
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 30-09 17:03
Archer_VC10 schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 09:18:
Als je wat betere ledlampen koopt zit hier vaak ook een vrij lange garantieperiode op. Bij mij ging één ledlamp stuk voordat ik dat verwachtte, maar een paar mailtjes later kon ik een nieuwe ophalen in de winkel.
Ik had vier nieuwe LED lampen gekocht van het merk EGLO. Enkele weken later ging er één kapot en aangezien ik er natuurlijk geen bonnetje meer van had en ze nog eens in Duitsland had gekocht, toch de gok genomen om de Nederlandse tak van de fabrikant een mailtje te sturen. Enkele dagen later per post een nieuwe gekregen d:)b .

Overigens branden ze nu 4 jaar zonder verdere uitval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 04-10 11:09
Na 10 jaar is er bij mij nu 1 GU10 Hue lamp kapot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeJoyo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 04-10 11:27

OmeJoyo

This is me

Ik heb in huis meer dan 50+ GU10 led lampen, dan ook nog een behoorlijke lading ledstrips, alles dimbaar en dat is toch al zo'n 7 a 8 jaar. Ik heb echt maar een enkele defecte lamp gehad. Degene die stuk gingen waren er 2 in de keuken, precies aan het plafond boven de oven en stoomoven, die neem ik het niet kwalijk.

De GU10 waren eerste kruidvat en Ikea, nu enkel Ikea vanwege de mooiere kleur. De oude lampen zijn naar familie/vrienden gegaan en worden daar nog steeds gebruikt.

In de begintijd wel gesneuvelde led strips, maar dat is heel lang geleden en was goedkoop chinees prul.

Dus ik deel je ervaring in ieder geval niet.

Never attribute to malice what can be adequately explained by stupidity

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 04-10 20:00

Yucon

*broem*

Je kunt er geen peil op trekken lijkt het wel. Ik bewaar tegenwoordig iig de bonnetjes als ik een led lamp koop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Ik heb ze van kruidvat en ikea, goedkope dus. En heb geen klagen

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 22:03
In de afgelopen 7 jaar heb ik nog nooit een led-lamp hoeven vervangen. De enige lampen die kapot gingen waren de lampen die ik nog niet had vervangen voor led (gloei / halogeen). Sinds de laatste niet-led is vervangen heb ik de stapel reserve-lampen niet meer aangeraakt (circa 3 jaar).

Ik moet wel toegeven dat ik geen inbouw-spotjes heb of andere lampen waar de warmte niet/nauwelijks weg kan. Dus misschien is dat het.

Wat betreft merk/kwaliteit; gewoon huismerk van de supermarkt hier.

[ Voor 8% gewijzigd door eric.1 op 08-11-2022 12:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 04-10 13:29
Mijn eerste generatie Hue lampen, aangeschaft in 2013, hielden er alledrie na 2,5 jaar mee op. Ze gingen knipperen en waren uiteindelijk niet meer te bedienen. De helpdesk van Philips gaf me niks: sorry meneer, na 2 jaar is de garantie om. Ja maar op de verpakking staat dat ze 10 jaar mee gaan, of 50k uur (wat niet eens gehaald kan zijn als ze continu branden)? Niks mee te maken, 2 jaar is 2 jaar.

Dus, daar gingen mijn Hue lampen van 60 euro per stuk, zo naar de vuilstort. Maar ik had inmiddels wel meer lampen in het Hue systeem gekocht, dus ik kon niet anders dan ze gewoon vervangen (er waren toen nog geen alternatieven van andere merken). Gelukkig doen de nieuwere versies het wel beter, ik heb al een jaartje of 7 geen lamp meer hoeven vervangen.

Ook van Ikea heb ik wel eens een defecte Tradfri gehad, deze was echter nog geen 2 jaar oud en omdat ik de bon nog had is deze keurig onder garantie vervangen.

Ondertussen heb ik nog steeds een grote voorraad gloeilampen. Voor Hue waren LED-lampen niet echt goed (geen mooie lichtkleur) en gloeilampen werden verboden, dus ik heb nog een flinke voorraad aangelegd (rond de 50 stuks). Geen idee wat ik daar nu nog mee kan, ik gebruik nergens in huis meer gloeilampen. Zelfs in de schuur hangt een Tradfri die automatisch aan gaat mbv een deursensor...

[ Voor 17% gewijzigd door PhilipsFan op 08-11-2022 12:59 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22:34

Theo

moederbord

Ik merk wel een verschil in LEDlampen qua levensduur. Over het algemeen gaan de lampjes die echt warm worden niet heel lang mee. Dus de GU4 12V steeklampjes van >2 watt en de plastic E27 lampen van >5 watt die hebben niet het eeuwige leven. Wanneer ik ze open nadat ze stuk zijn dan is het ook de driver die stuk is, en niet de LED zelf.

Maar lampen die gewoon goed met warmte om kunnen gaan die lijken niet stuk te kunnen. Ik heb 12 GU5.3 230 volt spotjes in de huiskamer hangen, elk een Philips 4 watt >90 CRI lamp (ofwel; geen euroknallermeuk). Nu, na zo'n 5.000 branduren doen ze het allemaal nog. Ook de 8 watt E27 lamp met metalen heatsink (huismerk Hornbach, dus max 2 euro) die doet het na 4.000 branduren ook nog gewoon.

Maar naast het rendement is er één heel groot verschil tussen een gloeilamp en LED: een gloeilamp houdt van warmte, en kan je gerust in een oven gebruiken; de binnenkant van een lampje is immers zomaar 1.000 graden, zoniet meer dan dat. Een LEDlamp daarentegen is allergisch voor warmte; die willen het liefst binnenin 25 graden zijn. Elke 10 graden dat deze warmer zijn binnenin is een halvering van de levensduur...

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeenD
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 02-10 13:40
Mn philips hue lampen die ik, net even opgezocht, 4 augustus 2014 heb gekocht werken nog steeds goed.

Dat was een starterpack van 3. En later aangevuld met een hoop andere philips lampen. Maar ze blijven maar werken.

[ Voor 37% gewijzigd door SeenD op 08-11-2022 13:34 ]

Something something

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metalfreak
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 02-10 20:30

Metalfreak

Hoije woh!

Ik gebruik altijd de goedkoopste die ik kan vinden (Action, IKEA of Kruidvat) en in al die jaren slechts 1 kapotte LSC smart lamp gehad die volgens mij meer softwarematig gaar was, dan echt kapot.

Is de stroomvoorziening in je huis wel stabiel? Misschien zijn er piekspanningen of iets dergelijks.

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 05:38

Blokker_1999

Full steam ahead

Doet men ondertussen ook, alleen onder een andere naam. De Dubai lampen hebbem uiteindelijk ook hun nadelen, de grootste dat er maar 3 modellen zijn. Voor de variant die hier te koop is kan je zoeken naar de Phillips Ultra Efficient lamp. En als je echt een Dubai lamp zou willen, je kan ze gewoon online vinden.

De oudste LED lampen bij mij in huis hangen er zeker al meer dan 10 jaar. En in die tijd waren het al goedkope lampen van het huismerk van de lokale supermarkt. Gewoon om eens te proberen. De licht opbrengst was zeer beperkt, het vermogen ook. Maar voor de ruimte waarin ik deze gebruik, ideaal. Vandaag werken deze nog altijd zonder probleem. Worden ook nooit warm vanwege het zeer beperkte vermogen.

Enkele jaren daarop beslist om alles in huis om te bouwen naar LED, direct in 1 aankoop alles vervangen met LED spots van Phillips. Denk dat er ondertussen 1 defect is gegaan. Wat niet eens slecht te noemen is. LED lampen blijken hier goed te overleven en ze hebben een merkbaar verschil gemaakt op de eindafrekening. Zelfs de TL lampen zijn vervangen geweest.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 01:05
Uit mijn ervaring: Wij hebben overal LED in huis. Ik heb in de slaapkamer, hal, douche en WC, kelder en in de keuken een 6W LED van het merk Pharox uit 2010. 12 jaar oud en doen het nog steeds. Pharox 9.5W LED in de woonkamer heeft het 2 jaar geleden begeven en deze is toen vervangen door een Philips 10.5W LED. Ik heb geen smart-lampen LED.

Op ons nachtkastjes hebben wij 4W LED aan iederezijde van de bed een IKEA LED lampen deze is 8 jaar al in gebruik.

[ Voor 17% gewijzigd door Van der Berg op 08-11-2022 14:22 ]

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ucsdcom
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 29-09 16:48
Mijn huis vol met Philips Hue lampen van diverse generaties.(meer dan 50 stuks) Zowel GUI10 als E27 fittingen en nog geen een defect geraakt.

Philips lijkt ook intussen wel overtuigd te zijn van de levensduur van de eigen lampen.

op de website van Hornbach is dit toegevoegd:

"Verlengde led-garantie van 2 tot 5 jaar
De officiële garantie op alle Philips led-verlichting die vanaf 1 oktober 2015 in Europa wordt verkocht, wordt verlengd van 2 tot 5 jaar. De garantie geldt voor het complete assortiment led-verlichting. Uitgezonderd zijn Philips Disney-producten en Philips led-sfeerverlichting. Voor meer informatie kun je contact opnemen met het Philips callcenter op 00800-74454775
. "

https://www.hornbach.nl/p...7e5f10ca1008a9d0d1baec0c9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jheroun
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Ik herken het probleem ook niet. Wij zijn in ons vorige huis in 2009 begonnen met de spaarlampen uit het huis daarvoor, aangevuld met LED lampen. Inmiddels is alles LED, in leeftijd varierend van 1 tot 13 jaar oud.

Die philips LED lampen zijn echt tanks. Wij hebben hier een lekkage gehad waarbij het water zijn weg via stroomkabels naar onze armaturen vond. Die Philips LED deed het nog terwijl het armatuur half vol water stond (glazen lamp). Hele handel uitgezet, lamp gedraineerd en toen bleek het peertje zelf ook half vol water te staan. Paar maanden laten drogen, peertje weer aangesloten en gewoon werken _O- *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06 18:07
Alles hier is LED, lampen, tv, noem maar op. Afgelopen 5-10 jaar 1x een lamp moeten vervangen, GU-10 inbouwspot. Alleen geen idee hoelang deze er al in zat, want was overgenomen van de vorige bewoner. Zou me niks verbazen als die destijds al 8-10 jaar oud was geweest.

Verder is het in principe 1x kopen, erin zetten, lekker laten zitten. Sommige hebben al stuk of 4 verplaatsingen achter de rug ondertussen (appartement, woning, jaartje in de opslag, volgende woning - sommige tussendoor het armatuur vervangen voor de looks, maar LED lampje is gebleven). Die krengen geven geen kick.

Meeste is geloof ik Kwantum/Praxis/Philips spul, maar aangezien niks kapot gaat nog geen onderscheid te merken tussen de merken/winkels.

[ Voor 7% gewijzigd door Xanaroth op 08-11-2022 15:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 04-10 10:16

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Hier hangen in de woonkamer, WC en keuken nu 3,5 jaar de goedkope spotjes van Praxis op (18st totaal). Een deel hiervan is dimbaar en staat op een KaKu dimmer.
Ik heb nu 2xgehad dat er een niet-dimbare spot kapot ging en deze is gewisseld met eveneens goedkope Ikea spotjes.

Al jaren vóór LED een hype was, kon je hier erg dure LEDs kopen en waren ze bij ome Ali en sites als DealExtreme erg goedkoop alternatieven halen. Op de 10 jaar dat ik die gebruik, heeft de helft de geest gegeven (ik schat ca. 30 stuks bij mijzelf en mijn ouders). Meest spectakculaire was wel dat er 2 met een luide plof gingen, waar bleek dat er een condensator was gesprongen.
Deze ook vervangen door goedkope spullen van Ikea, want het loont niet meer ze direct uit China te laten komen (met alle kwaliteitsrampen en veiligheidsperikelen van dien).

Tot overmaat van ramp loopt hier een kleuter rond die het reuze interessant vindt met schakelaars te spelen: lampje aan-uit-aan-uit-etc. Precies dat waar LEDs mee worden geknot in de levensduur. En hij heeft er nog geen weten te laten springen.

Ik kan me ook herinneren dat 'we' bij mijn ouders thuis ieder half jaar wel een gloeilamp stonden te wisselen in de gang/woonkamer/keuken (waar ze veel brandden).

De enige LEDs waarmee ik voor mijn gevoel een miskoop aan heb gehad zijn die in de badkamer. Netjes IP65 spotjes gekocht van Praxis huismerk. Jaar winkelgarantie. Na een kleine 14 maanden sneuvenlde er een. Na 16 maanden 5 van de 6. Vervangen door Philips (IP65 uiteraard) en die werken nu al 3 jaar zonder problemen.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 18-08-2023
Ad de Jong schreef op maandag 7 november 2022 @ 19:06:
Vooral in de auto problemen met de goedkope (lees Ali) lampen.
Die rommel komt er hier niet meer in.
In de huiskamer Hue waarvan de oudste nu een paar jaar zijn en nog steeds werken.
Idem een aantal LED strips (merk onbekend).
Je moet ook de nodige onderzoek doen hoor: er zit nogal veel verschil in hoor, zo heb ik voor interieurverlichting voor € 0,63 echt een goed LED lampje gekocht. Interieurverlichting gebruik ik nauwelijks, dus dan is het niet zo belangrijk de levensduur. Ging meer om meer licht te krijgen en dat is succesvol geweest: ik heb nu 2x zoveel licht, als het gloeilampje gaf.

Marco-Peters in "LED Verlichting auto+motor"

Zo heb ik voor de Koplampen gekozen voor Philips en de Achterlichten/Remlicht, daar heb ik een setje van Osram van besteld. Ik heb nu zelfs dynamische knipperlichten gevonden, die de knipperlichten aan de zijkant van de auto vervangen oOo

Maar lampjes van € 1 zijn in de regel niet veel soeps: ze passen niet fatsoenlijk bijvoorbeeld, zoals de goedkope T10 steeklampjes die ik besteld had. Echter als je iets meer uit geeft, kun je best goede LED lampjes op AliExpress vinden. In mijn koelkast brand ook al jaren zo'n lampje van AliExpress, dat werkt nog steeds en was ook maar € 1 ofzo _/-\o_

En weet je? So what als zo'n lampje toch niet goed blijkt te zijn, dat hoort bij de zoektocht. Ik neem met de knipperlichten nu ook een gok: lampje scoort goed, behalve in de temperatuurtest. Dan heb ik twee LED knipperlichten voor € 6 om het uit te proberen.

De LED lampen thuis werken al heel lang, slechts eentje is kapot gegaan. Ze zijn allemaal van de IKEA en waren ook maar € 1 per stuk ofzo.

[ Voor 12% gewijzigd door Marco-Peters op 08-11-2022 16:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peterpv
  • Laatst online: 04-10 15:14
Ik heb hier in huis ook vrijwel uitsluitend LED lampen en de meeste zijn zo'n 3 jaar oud of ouder. De enige uival met een LED lamp die ik gehad heb is een E27 lamp van 9 W. Die werd ook best wel warm.
Ik heb die lamp vervangen door 2 x 5 W lampen (middels een E27 "splitter" van Ebay) en dat wordt veel minder warm.
Zelfs de "el cheapo" GU 10 LED spots van de Action (4 W per stuk) geven niet op.
Ik mijd daarom de lampen van meer dan 5 W, heb ik meer licht nodig dan zal ik meer lampen moeten plaatsen!

Daarom een oproep voor iedereen die meldt welke LED lampen stuk gaan (of niet): zet het vermogen erbij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
peterpv schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 16:34:
Ik heb hier in huis ook vrijwel uitsluitend LED lampen en de meeste zijn zo'n 3 jaar oud of ouder. De enige uival met een LED lamp die ik gehad heb is een E27 lamp van 9 W. Die werd ook best wel warm.
Puur uit interesse? Hoe warm? En hoelang is hij uiteindelijk mee gegaan? Afhankelijk van de toepassing, bijvoorbeeld in de badkamer: ik heb zo'n goedkope van de Action LED lamp met veel licht in de badkamer.

Die brand dus niet zo heel veel, want je die spendeert weinig tijd in zo'n ruimte. Maar ook die lamp gaat al weer jaren mee: ik heb wel dat plastic bolletje eraf gehaald, anders passte de lamp niet in de glazen bol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterpv
Marco-Peters schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 16:50:
[...]

Puur uit interesse? Hoe warm? En hoelang is hij uiteindelijk mee gegaan?
Ik heb het niet gemeten maar als ie een tijdje aan had gestaan: je kom hem nog vastpakken dus ik schat
dat de buitenkant rond de 50 graden was. Dat zegt dan weer weinig over hoe heet de LEDs binnenin worden.
ik heb zo'n goedkope van de Action LED lamp met veel licht in de badkamer.
Ik heb ook Action plafond lampen en in de badkamer een Philips. Alleen werken al 3 jaar zonder problemen. De overeenkomst tussen die beide is dat het grote lampen zijn dus de LEDjes zitten ver uit elkaar en worden daarom niet heel heet. Dan kan zoiets lang mee gaan ondanks dat het meer dan 5 W is. Die "niet meer dan 5 W" slaat vooral op kleinere (E27, GU10) lampen. Bij de kleine fitting (E14) zou ik onder de 3 W willen blijven.
Die brand dus niet zo heel veel, want je die spendeert weinig tijd in zo'n ruimte. Maar ook die lamp gaat al weer jaren mee: ik heb wel dat plastic bolletje eraf gehaald, anders passte de lamp niet in de glazen bol.
Weinig branduren laat een lamp natuurlijk ook langer meegaan (in uren uit + uren aan). Kapje eraf kan zeker ook helpen want dan kan de warmte makkelijker weg. Pas wel op, er staat vrijwel altijd 240 V op de LED contacten en die kun je aanraken als er geen kapje op zit. Voor een lamp die in een armatuur zit en aan het palfond hang is dat natuurlijk niet echt een issue.

[ Voor 5% gewijzigd door peterpv op 08-11-2022 17:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan Bogle
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 04-10 13:13
Met GU10 ben ik blij als ze een jaar meegaan. Gloeilampen waren een stuk duurzamer. Gebruik Philips.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterpv
Johan Bogle schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 17:07:
Met GU10 ben ik blij als ze een jaar meegaan. Gloeilampen waren een stuk duurzamer. Gebruik Philips.
Een jaar is wel erg teleurstellend :|
Wat voor vermogen zijn deze LED GU10?
Ik ben een krenten-kakker dus ik koop altijd de goedkoopste (na teleurstelling een duurdere kopen kan altijd nog) dus ik heb de goedkoopste GU10 van de Action (van ik meen 3W, er zitten 6 LEDs in van elk 0.5 W schat ik, komt toch een bak licht vanaf) en een aantal daarvan hebben we al 3 jaar met ook heel veel branduren (een paar uur per dag). Ik heb nog oudere van de Ikea en ook die doen het allemaal nog prima, die zijn 3.5 W geloof ik. Wat dat betreft mag ik niet klagen over de levensduur.

[ Voor 6% gewijzigd door peterpv op 08-11-2022 17:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
peterpv schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 17:05:
[...]

Ik heb het niet gemeten maar als ie een tijdje aan had gestaan: je kom hem nog vastpakken dus ik schat
dat de buitenkant rond de 50 graden was. Dat zegt dan weer weinig over hoe heet de LEDs binnenin worden.
50 graden valt eigenlijk nog wel mee: een van die LED lampjes die ik op AliExpress besteld heb zou 140 graden worden, althans volgens de YouTuber die ze getest heeft. Ik weet niet of het de LED's echt zo heet worden, of dat het de toegevoegde weerstanden zijn.

In sommige LED Lampen, met name voor toepassingen zoals knipperlichten: voegen ze weerstanden toe, anders krijg je hypeflash. Dus die lamp gebruikt gewoon 21w, terwijl de LEDs in werkelijkheid misschien 5w zouden gebruiken. Maar dan krijg je hyperflash, zonder de weerstanden ertussen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xah5kiDe

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Bijna 120 graden zijn die ledjes:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YNVVziDTUNLj6ro6xYrdgjjZRZc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/mAC5ABZtbUVsApdIFHET4OnS.png?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YB3PjkrYAec7BbEB92nWRzHoCqs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/uCQn9E3uHuOXfEaQtqFNvOap.png?f=user_large
Dit is een brandnieuw G4 lampje van 1.5W omdat er net weer eentje de geest heeft gegeven. Ik heb dit genomen zonder het glazen plaatje erop. Doe ik die er wel op en meet, dan is het "slecht" 35 graden, want glas laat alleen via geleiding warmte door, niet via straling. Ook een ander plafond lampje gemeten (array van 25 chipjes op een rond substraat) en die liet ook deze hoge temperaturen zien.
Even een rondje gelopen en wat andere bolletjes bekeken:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HkL3SHDxzp3XK_G0yG0AOXfLMYQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/dIOopkij3B7uknJB6yPdwCr3.png?f=user_large
De led chipjes zullen dus nog veel warmer zijn...

Theo

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DeArmeStudent
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 03-05-2024
ik heb 6 jaar geleden bij het betreden van een nieuwe woning in alle fittingen ledlampen gedaan en tot nu toe is er geen enkele kapotgegaan.

Ik heb geen slimme ledlampen, geen dimmers en gewoon de goedkoopste uit het schap van de action...

Naar mijn mening gaan ledlampen veel langer mee dan gloeilampen of spaarlampen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
xah5kiDe schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 19:40:
Bijna 120 graden zijn die ledjes:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Dit is een brandnieuw G4 lampje van 1.5W omdat er net weer eentje de geest heeft gegeven. Ik heb dit genomen zonder het glazen plaatje erop. Doe ik die er wel op en meet, dan is het "slecht" 35 graden, want glas laat alleen via geleiding warmte door, niet via straling. Ook een ander plafond lampje gemeten (array van 25 chipjes op een rond substraat) en die liet ook deze hoge temperaturen zien.
Even een rondje gelopen en wat andere bolletjes bekeken:
[Afbeelding]
De led chipjes zullen dus nog veel warmer zijn...
Wat kost zo'n temperatuur meter ongeveer? Ik heb wel een Luxmeter, om dus de hoeveelheid licht te meten B) Maar eentje die de temperatuur kan meten niet :-(

Ik denk dat het vooral nadelige gevolgen heeft voor de levensduur: maar veel LED lampen, of een deel van de electronica. Wordt wel degelijk warmer dan 150 graden en schijnbaar, kunnen ze dat wel hebben voor een korte periode.

Lampen die langdurig moeten branden, die hebben er wel baat bij dat ze onder de 100 graden blijven. Knipperlichten branden echter niet zolang, dus dan hoop ik dat het zijn gangetje wel loopt. Blijft natuurlijk een gok, maar electronica wordt nou eenmaal warm.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xah5kiDe

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

De maximale temperatuur voor semiconductors is ongeveer 125C. Daarboven neemt de levensduur dramatisch af.
Er is ook nog zoiets als thermische stress. Herhaaldelijk opwarmen en afkoelen kan tot breuken leiden (losse bonddraden bv.)
Een warmte camera heb je vanaf 250 euro voor een instapper tot duizenden euros voor een goede.

Theo

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22:44
Tsja, LED-lampen: gevoelsmatig gaan ze hier ook niet zo lang mee als beloofd. We moeten immers regelmatig vervangen, al heb ik wel het idee dat het beter gaat.

Maar vooral de buitenlamp is bijna een jaarlijkse klus. Alsof LED extra slecht tegen buiten kan?

Gloeilampen daarentegen hebben een bijna belachelijk lange levensduur gezien de kosten/materialen, mits je niet tegen ze aan stoot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
Zwartoog schreef op woensdag 9 november 2022 @ 08:09:
Maar vooral de buitenlamp is bijna een jaarlijkse klus. Alsof LED extra slecht tegen buiten kan?

Gloeilampen daarentegen hebben een bijna belachelijk lange levensduur gezien de kosten/materialen, mits je niet tegen ze aan stoot.
Waar haal je die buitenlamp dan vandaan? Gloeilampen hebben theoretische gezien juist een korte levensduur, maar in mijn auto heb ik er nog geen een hoeven te vervangen. Mijn pa wel en die remt veelvuldig, net zoals de meeste automobilisten :+

Ik denk dat zowel bij gloeilampen en LED lampen de levensduur afhankelijk is, van de toepassing en gebruiksduur. Als je iedere dag met de koplampen aanrijdt, terwijl het overdag niet hoeft. Dan mag je denk ik jaarlijks de halogeenlampen verwisselen....

Springt die buitenlamp bijvoorbeeld aan bij iedere voorbijganger? Maar eigenlijk zou die niet zo snel kapot mogen gaan. Philips geeft bij mijn LED H4 koplampen, een levensduur van 3000 uur aan. Dus als die lampen constant voor een half jaar zouden branden, dan begeven ze wellicht ook de geest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Marco-Peters schreef op woensdag 9 november 2022 @ 08:39:
[...]

Waar haal je die buitenlamp dan vandaan? Gloeilampen hebben theoretische gezien juist een korte levensduur, maar in mijn auto heb ik er nog geen een hoeven te vervangen. Mijn pa wel en die remt veelvuldig, net zoals de meeste automobilisten :+
In mijn auto heb ik voor normale en achter ledlampen. En achter heb ik nog nooit een lamp moeten vervangen en voor al een aantal keren.
Ik denk dat zowel bij gloeilampen en LED lampen de levensduur afhankelijk is, van de toepassing en gebruiksduur. Als je iedere dag met de koplampen aanrijdt, terwijl het overdag niet hoeft. Dan mag je denk ik jaarlijks de halogeenlampen verwisselen....

Springt die buitenlamp bijvoorbeeld aan bij iedere voorbijganger? Maar eigenlijk zou die niet zo snel kapot mogen gaan. Philips geeft bij mijn LED H4 koplampen, een levensduur van 3000 uur aan. Dus als die lampen constant voor een half jaar zouden branden, dan begeven ze wellicht ook de geest.
Dat zal ook wel uitmaken, ik heb mijn lampen wel veel aan (in Belgie veel N wegen en er wordt sneller ingehaald dan in Nederland en dan wil ik wel goed zichtbaar zijn). Maar de leds achter branden dan natuurlijk ook.

Ik heb een 40 Watt buitenlamp wat veel is voor een led, volgens sommigen is hij dan snel kapot. Maar hij is ook altijd maar kort aan (op een sensor). In de keuken heb ik twee ledtl's, (2 x 15watt, ook veel voor led) en die doen het trouwens ook al drie jaar en branden wel langer natuurlijk. De andere lampen zijn goedkope lampen van Action, Lidl, Kruidvat, uit mijn vorige woning etc;).

Je had toch een zo'n gloeilamp die het al honderd jaar doet in een brandweerkazerne in liverpool? Die zat in een documentaire dat gloeilampen expres zo ontwikkeld worden dat ze stuk gaan omdat je anders eenmalig gloeilampen koopt en daarna nooit meer. Kan natuurlijk best dat een brandweervrijwilliger de lamp stiekem een keer vervangen heeft wat niemand weet om de legende gaande te houden ;) (heh, hadden ze honderd jaar geleden al ikea leds? :+ )

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
Marzman schreef op woensdag 9 november 2022 @ 08:49:
[...]
In mijn auto heb ik voor normale en achter ledlampen. En achter heb ik nog nooit een lamp moeten vervangen en voor al een aantal keren.
Zeker dagrijverlichting waarbij ook de achterlichten gaan branden? Ik heb namelijk LED dagrijverlichting en die branden dus altijd, wat betekend dat ze al 116.000km aangestaan hebben. Bij de koplampen zou dit niets zeggen, want die staan enkel aan wanneer het donker is of begint te worden.

Ik ben momenteel bezig met een project: iedere lamp in de auto, op mistlamp na wil ik retrofitten. Ookal mag dit strikt genomen niet van de wetgever, want die LED lampjes hebben geen E-Keurmerk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QkEau3L0gqWbpSl9auV43l71kRQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VfFFhCf1TeJ0dSKxQELTdVQQ.jpg?f=fotoalbum_large

Op deze na, waarbij de niet enkel het lampje verwisseld: maar de gehele unit en schijnbaar hebben ze een E-Keurmerk :+ LED's zijn gewoon heel leuk en fascinerend, omdat ze zoveel licht geven. Terwijl het energieverbruik extreem laag is.

Bij het retrofitten maak ik de afweging: voor lampen die langdurig moeten branden, kies ik voor Philips of Osram. Echter bij achteruitrijverlichting mag het gerust een lampje van AliExpress zijn, die brand ja niet langdurig. De Philips waren wel prijzig: € 90 voor een setje H4 koplampen, maar echt zijn geld waard.

[ Voor 10% gewijzigd door Marco-Peters op 09-11-2022 09:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Marco-Peters schreef op woensdag 9 november 2022 @ 09:03:
[...]
Zeker dagrijverlichting waarbij ook de achterlichten gaan branden? Ik heb namelijk LED dagrijverlichting en die branden dus altijd, wat betekend dat ze al 116.000km aangestaan hebben. Bij de koplampen zou dit niets zeggen, want die staan enkel aan wanneer het donker is of begint te worden.
Nee, mijn auto is van net voor de dagrijlampen. Was de laatste voorraad van een model wat ik toen met veel korting kon kopen omdat het plaats moest maken voor een nieuw model :)

Maar dagrijlampen zijn meestal led toch? Mijn koplampen zijn dus ook vaak aan overdag, ik denk dat ik elke 10.000 km een van de lampjes moet vervangen (dus gemiddeld gaan ze dan 20.000 mee al zit er volgens mij een groot verschil tussen links en rechts ook nog met kapot gaan :p ). Als de lampen uit staan heeft mijn vrouw meestal voor het laatst gereden, maar ik vind dat verkeerde zuinigheid (je hebt hier ook nog zo'n driebaansweg voor twee richtingen, dan wil ik gewoon zo zichtbaar zijn als mogelijk).

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
Marzman schreef op woensdag 9 november 2022 @ 09:24:
[...]

Nee, mijn auto is van net voor de dagrijlampen. Was de laatste voorraad van een model wat ik toen met veel korting kon kopen omdat het plaats moest maken voor een nieuw model :)

Maar dagrijlampen zijn meestal led toch? Mijn koplampen zijn dus ook vaak aan overdag, ik denk dat ik elke 10.000 km een van de lampjes moet vervangen (dus gemiddeld gaan ze dan 20.000 mee al zit er volgens mij een groot verschil tussen links en rechts ook nog met kapot gaan :p ). Als de lampen uit staan heeft mijn vrouw meestal voor het laatst gereden, maar ik vind dat verkeerde zuinigheid (je hebt hier ook nog zo'n driebaansweg voor twee richtingen, dan wil ik gewoon zo zichtbaar zijn als mogelijk).
Grappig dus de fabrikant heeft wel LED achterlichten geplaatst? Maar geen dagrijverlichting? Ja die zijn meestal LED, met de nadruk op meestal.

De buren hebben dezelfde auto als mij, zelfs de meest luxe uitvoering en automaat. Echter waar ik laatst achterkwam: de dagrijverlichting zijn gewoon gloeilampjes bij hun, ondanks dat hun auto van een jonger bouwjaar is.

Als je die koplampen door zo'n setje van Philips vervangt, dan hoef je ze waarschijnlijk nooit meer te vervangen. Halogeenlampen gaan 500 branduren mee en LED, welke meer dan 2x zoveel licht geven. Gaan 3000 branduren mee.

Setje extra helderdere halogeenlampen kost ook al gauw € 20 a € 30 dus die LED koplampen, verdienen zich uiteindelijk wel terug. En halogeenlampen die extra helder schijnen, gaan nog minder lang mee dan gewone halogeenlampen.

LED dagrijverlichting is trouwens wel fijn: dan wordt je toch gezien en de relatief dure koplampen, hoeven dan niet te branden. De dagrijverlichting bij de buren is P21, zo'n lampje kost ook slechts een fractie van een H4 lamp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22:44
Marco-Peters schreef op woensdag 9 november 2022 @ 08:39:
[...]

Nee, gewoon een dag/nacht timer. En ook niet de goedkoopste lampen, meestal Philips. Het viel me op den duur gewoon op dat die vrij vaak stuk gingen. Vocht speelt misschien ook een rol hier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
Zwartoog schreef op woensdag 9 november 2022 @ 11:38:
[...]

Nee, gewoon een dag/nacht timer. En ook niet de goedkoopste lampen, meestal Philips. Het viel me op den duur gewoon op dat die vrij vaak stuk gingen. Vocht speelt misschien ook een rol hier?
Als het Philips is, zou ik gebruik maken van de garantie. Maar zijn ze dan niet watervast? Dat lijkt mij wel, als ze voor buiten bedoeld zijn. Het is extra vervelend als het dure lampen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 22:06
Hmmm, bijna al onze lampen zijn Philips Hue en de levensduur is gewoon goed, werken al jaren zonder problemen.

Maar voor het toilet zochten we een meer "design" achtige lamp en die heeft Philips niet, dus we kwamen uit bij Calex.

Nu, 6 maanden later alweer kapot.

Het gaat om deze lamp:
https://www.calex.eu/devi...-3-5W-Dimmable-1201000500

Iemand nog idee voor een goed merk, met dit soort "design" warm licht?

Lamp wordt gebruikt voor het toilet, dus heel spanend is het niet kwa branduren.
Dimmen is niet nodig, aan/uit is voldoende.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Nu online
@Tweak_ers Ik heb hier een paar peertjes van Greenandco, die branden al wat jaartjes een aantal uren na zonsondergang.

Enige nadeel is dat het écht sfeerverlichting is, niet ideaal voor geavanceerd smeer&veegwerk lijkt mij.

Fwiw: Calex ging hier ook erg snel kapot.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 22:06
Raymond P schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 10:19:
@Tweak_ers Ik heb hier een paar peertjes van Greenandco, die branden al wat jaartjes een aantal uren na zonsondergang.

Enige nadeel is dat het écht sfeerverlichting is, niet ideaal voor geavanceerd smeer&veegwerk lijkt mij.

Fwiw: Calex ging hier ook erg snel kapot.
Kijk, top, daar heb ik wat aan, deze ziet er wel leuk uit en 200 lumen is meer dan de 120 lumen van de Calex

https://www.amazon.de/-/nl/dp/B07HYBCC9H/?th=1

Thnx! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Ik woon inmiddels vijf jaar in mijn huis, de meeste ledlampen zijn 5/6 Watt en die gaan niet kapot. Ik heb op twee plaatsen 11 Watt lampen, die gaan wel eerder kapot. En nog 30 Watt Ledtl's die gaan ook niet kapot, maar dat is ook een groter oppervlak. In de badkamer boven mijn spiegel zijn het spotjes van 5/6 Watt, die zijn iets kleiner en gaan soms kapot (maar dat zijn er ook vijf op een rij dus vijf keer zo veel kans :p )

Ik denk gewoon hoe feller de lamp, hoe meer warmte hoe eerder hij kapot gaat. Een kleine lamp met hoog wattage zal eerder stuk gaan hierdoor.
Marco-Peters schreef op woensdag 9 november 2022 @ 09:40:
[...]

Grappig dus de fabrikant heeft wel LED achterlichten geplaatst? Maar geen dagrijverlichting? Ja die zijn meestal LED, met de nadruk op meestal.
Ja, het is een 2016 model, dat geflipt is als 2017 model met led achterlichten want ook in 2017 kwam een totaal nieuw model. Maar hierdoor had ik hem ook heel goedkoop :)

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 01:05
Ik heb nog steeds LED Lampen uit 2010 Pharox 6W in de keuken, hal, badkamer, WC en kelder en in de slaapkamer. Alleen in de woonkamer heb ik een Philips CorePro LED E27 MAT 13W 2000 lumen vervangt 120W. Deze Philips kocht ik op 12 April 2023 als vervanging op mijn oude LED Lampen 10.5W dat kapot ging.

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB

Pagina: 1